Előszó
Ezeket a magyar népdalokat és népies dalokat az Újvidéki Rádió és a Vajdasági Múzeum részére gyűjtöttem 1954-től Jugoszlávia, illetve a Vajdaság, Horvátország és Szlovénia magyarlakta helységeiben. Az eredmény mintegy 3000 dallam, számos népi hangszer, fénykép, jegyzet. A dalosokról készült magnófelvételek a Vajdasági Múzeum Néprajzi Osztályában találhatók.
E kötet a teljes gyűjtemény keresztmetszetét adja, illetve a Gyöngykaláris I-VI. című sorozat kéziratos (stencil) anyagát átdolgozva, kibővítve tartalmazza, a szövegek tárgya szerint csoportosítva. Mivel minden dalváltozat többé-kevésbé egyedi képződmény, a csoportokon belül, a legszükségesebb adatok jelölésével, egymástól függetlenül sorakoznak. A dallamok java részét aprólékos lejegyzésben, a szövegeket pedig kiejtés szerint a közhasználatban alkalmazott fonetikai jelekkel rögzítettem. Az egyes hangsorokban a kitöltő vagy hiányzó hangokat szolmizálva jelöltem. Minden dallamban az előjegyzés szerinti dúr hangsor alaphangja a dó.
A giusto tempójelzésű dalok alkalmazkodó ritmusúak. A dallam alkalmazkodik a szöveg ritmusához. Némelyik több versszakos dalnál a ritmuseltéréseket a szöveg feletti hangjegyekkel jelöltem. A parlando tempójelzésű dalok még szabadabban, kötetlenül kövessék a szöveg ritmusát. Ne hagyjuk figyelmen kívül a tempójelzés melletti metronómszámot. Például a = 120 megfelel az átlagos menetelő lépésnek. Ehhez viszonyítva a kisebb szám lassúbb, a nagyobb szám gyorsabb tempót jelent.
Dalaink kíséret nélkül, egy szólamban is megállják helyüket, különösen, ha csoportosan énekeljük őket. Egyes dalok előadását színesebbé tesszük, ha felelgetősen énekeljük. Kórusoknál például a gyermekkart szoprán (I.) és alt (II.), a vegyes kart női és férficsoportra osztjuk, és így a megfelelő versszakot vagy -sort egy-egy csoport énekli felelgetve, társalogva.
Ha egy vagy több hangszer kíséretével, vagy csak hangszeresen adjuk elő a dalokat, például: hegedű, klarinét, harmonika, gitár, tambura vagy vonós népi zenekarral, a dallamot játszó hangszerek különösen a mélyebb fekvésű dallamokat játsszák egy oktávval feljebb.
A parlando tempójelzésű dalokat a hangszerek lehetőségéhez mérten tartott, tört vagy tremoló akkordokkal kísérjük. A giusto tempójelzésű dallamok java része táncra és menetelésre is alkalmas. A hangszeres kíséret ritmusa ehhez igazodjon.
Vissza