1.062.389

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Ki a keresztény?

20 tétel a keresztény életről

Szerző
Fordító
Bécs
Kiadó: Verlag Eola
Kiadás helye: Bécs
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 51 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 14 cm
ISBN: 963-02-5393-3
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ha az ember maga is olyan kis országból származik, amilyen a szomszédos hatalmakkal szemben önállóságát mindig védeni kényszerült. Svájc, spontán rokonszenvet érez minden hasonlóan kicsi és bátor... Tovább

Előszó

Ha az ember maga is olyan kis országból származik, amilyen a szomszédos hatalmakkal szemben önállóságát mindig védeni kényszerült. Svájc, spontán rokonszenvet érez minden hasonlóan kicsi és bátor állam iránt; ilyen Magyarország. Szívesen emlékezem vissza közös római tanulmányaink éveiben szerzett magyar barátaimra, s a tübingeni egyetem katolikus teológiai karának látogatására a budapesti teológiai akadémián és a pannonhalmi kolostorban. Innét tudom, hogy keresztény életet élni többféleképpen lehet Magyarországon is, akárcsak Svájcban, Európában, Ázsiában vagy Afrikában. De ha ugyanannak a krisztusi üzenetnek minden emberhez kell szólnia, akkor az is szükséges, hogy a keresztény életnek legyenek a különböző országokban és kontinenseken közös konstansai és struktúrái. Épp ezeket a konstansokat és struktúrákat akartam én ezekben a tételekben megmutatni.
"Tételek kiszögezésével" más teológusoknak már voltak hajdan rossz tapasztalatai az Egyházban. A szerző azt reméli, hogy ezekkel a tételekkel - változó világban és változott Egyházban - jobb sorsra jut. Vissza

Tartalom

Hans Küng: Előszó a magyar kiadáshoz11
Ki a keresztény?
Nem egyszerűen az a keresztény, aki humánus, szociális vagy akár vallásos életet próbál élni
Csakis az, aki emberségét, közösségi hajlandóságát, vallásosságát Krisztusból merítve igyekszik megélni 13
A kereszténység megkülönböztetője maga Krisztus Jézus14
Azt nevezzük kereszténynek, aki a mai világban is Jézus Krisztust követi úgy, hogy olyan igaz emberként él, cselekszik, szenved és hal meg, akit jóban, rosszban, életében és halálában mindig Isten hord a tenyerén, és aki mindig kész másokon segíteni16
Ki is Jézus Krisztus?
Krisztus nem más, mint a történelmi Jézus, a názáreti
Papnak nem pap, nem politikai forradalmár, de még szerzetes aszkéta, vallásos moralista sem, mégis mindegyik irányában kihívást jelent19
Jézus nem hirdetett sem teológiai elméletet, sem új törvényt, még önnönmagát sem
Ő Isten országát hirdette: Isten ügyét (Isten akaratát), hogy végül is az győzedelmeskedik, és hogy ez azonos az ember ügyével (örök boldogságával)21
Jézus az ember javáért tett gyakorlatilag viszonylagossá megszentelt intézményeket: törvényt és kultuszt23
Így támasztott Jézus igényt arra, hogy egyszerre legyen Isten és ember szószólója
Határozott, végleges döntést követelt: de nem valamilyen tekintélyt, dogmát, törvényt kívánt elfogadtatni, hanem az általa hozott Örömhírt. És ezzel már közvetve fel is merült a kérdés személye felől: Ki ez az ember? Tévtanító, hamis próféta, istenkáromló, népámító - vagy pedig...?24
Végső soron Isten a vita tárgya. De Jézus nem új istenről beszél, hanem Izrael Istenéről - csak új értelemben: mintl az elesettek Atyjáról - s ő maga ezt az Istent "Atyám"-nak szólítja26
Jézus erőszakos halála logikusan következett abból, ahogy Istenről és emberről gondoskodott
A törvény, jog és erkölcs ősei durva erőszakkal feleltek arra, amit ő erőszak nélkül tett, kereszthalála a törvény átkát teljesítette be rajta
Jézus képviselője lett a törvényszegőknek, bűnösöknek
Embertől, Istentől egyaránt elhagyottan halt meg28
Jézus halálával mégse lett mindennek vége
Követői hiszik: "A Megfeszített örökké él Istennél - Ő a mi reményünk."
Akit Isten feltámaszt, nem a tér-idő életbe kerül vissza, nem ezt az életet folytatja, hanem fölvétetik abba a felfoghatatlan, mindent átölelő Valóságba, amit Istennek nevezünk29
A feltámadás hite tehát nem járulék, hanem gyökerében ragadja meg az istenhitet, a hitet a teremtő Istenben31
Aki nem hisz a Feltámasztottban, nem hihet indokoltan, kellő alappal a Megfeszítettben sem
De aki a Keresztben nem hisz, annak a Feltámasztottba vetett hitéből épp a meghatározó, a megkülönböztető lényeg hiányzik
A kereszténység alapvető kritériuma Jézus Krisztus, éspedig a Megfeszített32
Csak a feltámasztott Jézusba vetett hit ad magyarázatot arra, miképp keletkezhetett az Egyház: Jézus Krisztus Egyháza, azok közössége, akik Jézus Krisztus ügyét magukévá tették, és erről az ügyről, az emberek közös reményéről, tanúságot tesznek33
"Katolikus" és "protestáns" között ma már nem néhány hagyományosan eltérő tantétel a döntő különbség, hanem a reformáció óta kialakult ilyen vagy olyan magatartás
Ez azonban már egyoldalúsága folytán túlhaladott, az igazi ökumenizmusban pedig integrálható36
A keresztény egyházak közös, ökumenikus alapja az, hogy Jézust a Biblia szerint Krisztusnak vallják - Isten és ember, az ember és a másik ember közötti egyedüli mértéknek
Ezt a megvallást minden kornak újra meg újra le kell fordítania a maga nyelvére37
Ki él keresztény életet?
A keresztény Krisztus követéséről ismerhető fel
Az élő, mértékadó Krisztus Jézusban ügye megtestesült: új életkedv, új életmód valósult meg benne, Jézus Krisztus konkrét, történelmi személye az, ami szuggesztív, érthető, követhető, ugyanezeket a tulajdonságokat örök ideában, absztrakt elvben, általános normában, gondolati rendszerben hiába keresnénk41
Jézus Krisztus a ma embere számára egy bizonyos életszemlélet és életvitel sokféleképp megvalósítható alapmodellje
Személye az egyént és társadalmat pozitív és negatív állásfoglalásra hívja (tessék, ezt szabad!), felhívja (ezt kell csinálnod!), kihívja (rajta, képes vagy rá!)
Közelebbről: alapvetően új tájékozódást és belső tartást, új motívációkat ad, készségeket ébreszt, tettekre serkent, új értelmi látóhatárt nyit, új célt tűz ki43
Kell, hogy az Egyház számára is Jézus maradjon mindenben a mérték
Az Egyháznak csak addig van hitele, míg Jézust követve átmeneti, szolgáló, bűntudatos, elkötelezett egyházként járja útját
Ebből minden kornak gyakorlati következtetést kell levonnia az állandó, belső megújulásra és ökumenikus megértésre nézve45
A keresztény hitnek és a nemkeresztény humanizmusnak épp az a próbája, hogy mennyire képes a negatívummal megbírkózni
A keresztény ember számára csak a kereszt világítja meg a negatívum maradéktalan elfogadásának értelmét
A keresztet követni nem kultikus imádást jelent, nem misztikus elmélyülést, nem erkölcsi szempontból pontos másolást
Azt jelenti, hogy az ember Jézus keresztjével gyakorlatilag sokrétű párhuzamba állítható tulajdon keresztjében ismeri föl élete és szenvedése útját, és igyekszik ezut az utat végigjárni47
De minden tevékenységre ösztönzés mellett a megfeszített Jézus színe előtt végül is nem az ember teljesítménye (teljesítményből fakadó megigazulás) az igazán fontos, hanem jóban-rosszban egyaránt feltétlen bizalma Istenben, az élet legfőbb értelmében (hitből fakadó megigazulás)49

Hans Küng

Hans Küng műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Hans Küng könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem