1.059.310

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kézikönyv Film- és T.v. alkotóknak

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Magyar Operatőrök Társasága (HSC)
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 373 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-00-9213-1
Megjegyzés: Színes és fekete-fehér fotókkal, ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Kedves Olvasó!
Nagy örömmel ajánlom a Kézikönyv Film- és Tévéalkotóknak című könyvet mindazoknak figyelmébe, akik meg akarják ismerni vagy tanulni a szakmát.
A kézikönyv segítségükre lehet abban, hogy megtanulják a tizedik művészeti ág alapjait, megismerjék az álladóan megújuló technikai-technológiai hátteret, amelynek ismerete, gyakorlati alkalmazása nélkül egyetlen operatőr sem válhat művésszé. Az operatőr művészi alkotó munkájához feltétlenül szükséges, hogy állandóan figyelemmel kísérje a műszaki fejlődést. E nélkül nem közvetítheti a néző számára alkotótársai - író, rendező - elképzeléseit, és nem válhat a vizuális kultúra aktív formálójává.
E Kézikönyv ehhez nyújt segítséget.

Tartalom

Előszó helyett (Vagyóczky Tibor:) 5
Bevezető (Báron György:) 6
I. fejezet. Alapismeretek az operatőri munkához (Vagyóczky Tibor) 11
A fény 12
Történelmi visszatekintés 12
A fényképezés alapelve 12
A fotográfiai expozíció 14
Filmexpozíció 14
Exponálási idő 14
Forgózárak 18
Lencsenyílások 22
Filmérzékenység 25
Kodak Eastman filmnyersanyag, a VISION és a
VISION Expression 27
A Fuji nyersanyagok 29
Agfa filmnyersanyag 29
Professzionális fotónyersanyagok 29
II. fejezet. Az operatőr művészi kifejezőeszközei (Vagyóczky Tibor) 35
Világítási alapfogalma k 36
A film világítása 37
Kevert megvilágítás 38
Külső jelenetek természetes fényben 39
„Külső-belső" természetes fényben 39
„Külső-belső" mufényben 39
Fluoreszcens megvilágítás 40
Fluoreszcens fényfluktuációk 42
Fémhalogén lámpák okozta flicker-jelenség 43
A flicker-jelenség megelőzése 44
A tárgy fényvisszaverő képessége 45
A megvilágítás kontrasztjának aránya 46
A jelenet világosságterjedelme 49
A megvilágítás mesterséges eszközei 51
Fénymérés 62
Ráeső fénnyel működő fénymérők 62
Visszavert fényt mérő fénymérők 62
Kameramozgató eszközök 62
Filmkidolgozási fogalmak 66
Előhívási fátyol 67
Gamma-érték 57
HD-görbe 69
A szín 69
Színkeverés 72
Színegyensúly 72
Színhőmérséklet 74
Színhőmérséklet-mérés 75
Mired-értékek 76
Az expozíció hatása a színminőségre 77
Színes szűrők és fóliák alkalmazása a színes filmben 78
Színszűrők 79
Fényszabályozó rétegek (fóliák) mesterséges és 80
természetes megvilágításhoz
A felvevőgép objektívjén vagy ablakon alkalmazható 80
semleges szürke szűrők
Kodak színhőmérséklet-átalakító szűrők 81
Kodak színkiegyenlítő szűrők 82
Kodak fénykiegyenlítő szűrők 83
Nappal felvett éjszakai jelenetek 83
Mik jellemzik az éjszakát a vetítővásznon 85
vagy a képernyőn?
Milyen színszűrőket és expozíciót használjunk nappal felvett 85
éjszakai jeleneteknél?
Laboratóriumi színkorrekció 87
A másolási fényértékek és az expozíció összefüggése 88
Színes negatív film másolása 88
Színes fordítós film másolása 89
Feketedés- és színkorrekció a másolásnál 89
Egyfényes színes munkakópiák 90
Latenzifikálás 91
Színes filmek korrekciós bevilágítása 91
A filmszalag megőrzése 92
Képkivágás, képformátumok 93
Televíziós képkivágás 97
Közelfényképezés 99
Pozitív dioptriás lencsék 99
Osztott mezejű pozitív előtétlencsék 103
III. fejezet. Filmfelvevő kamerák (Rák József:) 105
35 mm-es felvevőgépek 106
Arriflex 35-IIC 106
Arriflex 35 BL II 106
Arriflex III 108
Arriflex 535 110
Arriflex 435, 435ES 112
ARRICAM-rendszer 114
Aaton 8-35 116
Aaton 35-11 és 35-III 120
Panaflex Golden 120
Panastar 122
Panaflex-X 124
Super 200 125
16 mm-es felvevőgépek 125
Arriflex 16 ST (Standard) 125
Arriflex 16 BL 127
Arriflex 16S/B 129
Arriflex 16S/B-GS 129
Arriflex 16M/B 129
Arriflex 16 SR (NI HS) 129
Arriflex 16 SR3 131
Aaton XTR prod. 133
Aaton LTR 136
Aaton LTR 54 136
Aaton CNM - CINEMINIMA 136
Aaton C4S 136
A-MINIMA 136
Panaflex 16 138
IV. fejezet. A videokép (Borbás Tamás:) 143
Elméleti alapok dióhéjban 144
A videokép jellemzői 146
Színegyensúly (Color Balance) 150
A színegyensúly módosítása 152
A videokép ellenőrzésének eszközei 152
Világítás videóra 157
Televíziós rendszerek 158
Analóg videorögzítési formátumok 160
Digitális képrögzítés 162
A digitális technika legfontosabb jellemzői 162
A videótrükk 163
Digitális videotrükkök 164
Digitális képalkotó eljárások 165
A digitális képalkotó eljárások eszközei 167
Videoátírások 169
Film átírása videóra 169
Videoátírás filmre 170
V. fejezet. Videokamerák (Borbás Tamás:) 171
Stúdiók és közvetítőkocsik kamerái 172
Sony BVP 900 172
Digitális kamkorderek és kamerák 175
Sony HDW-F900 és a CineAlta-rendszer 175
Digital Betacam 176
Sony DNW-90P Betacam SX 178
Sony DXC-D35 180
Sony DSR-500WSL, DV kamkorder 181
JVC GY-DV700WUCL kamera, Cineline 183
JVCDigital S 183
Panasonic AJ-HDC27V HD változtatható 185
képsebességű kamera
Panasonic DVCPR050 186
Canon DV XL1 187
Analóg kamkorderek 188
Sony SP 600-as kamkorder 188
Sony BVW-400P kamkorder 189
Pro Beta 189
A videokamerák optikái 189
Variótípusok 190
VI. fejezet. A film és videó hangja (dr. Erdélyi Gábor:) 193
A filmhangról 194
A jó hang a filmen és a tévében 196
Alapfogalmak a hallásról, a hangmagasságról és 196
hangosságról
A hangmagasság
A hangerősség 198
A hangdinamika 198
Az elfedési jelenségek 200
A hang perspektíva 201
A hangvisszaverődés. A visszhang 201
Közeli hang, távoli hang 202
A hangperspektívák váltása 203
Az utózengés 203
Hangfelvétel 204
A mikrofon 204
Riportfelvétel készítése 210
Riport egyetlen mikrofonnal 211
Hangfelvétel készítése két mikrofonnal 211
Hangfelvétel-készítés rúdról mikrofonozva 212
A mikrofonos 212
Atmoszféra-teremtés csak hanggal 213
Hangfelvétel mozgó szereplőkkel és mozgó kamerával 215
Hangfelvétel-készítés autóban 217
A filmhang megtervezése 217
Az eredeti hang 219
A vezérhanq 220
Filmforgatás play-back hanggal 220
Eredeti hangfelvételek elkészítésének kritériumai 221
Az analóg hangrögzítő berendezésekről, magnókról 222
Az analóg magnófelvételek hibái 223
A kép- és hangszalag szinkronizálása 223
A muszter 223
A hang vágása és a hangkidolgozás főbb fázisai a 224
stúdióban (post-produktion)
Az eredeti hang vágása 224
Hangstúdióban végzett munkák 225
A film nonlineáris vágása és a hangutómunka kapcsolata 225
Az EDL-lista 226
Az OMF-konverzió 226
A hang vágása a nonlineáris hangeditorokban 227
Szöveg felvétel - utószinkron 228
A zörejek 232
A zörejszinkron (Foley-effekt) 232
A zene 232
A hangkeverés előkészítése 233
A keverés 235
A nemzetközi forgalmazás 236
A fényhang 236
A sztereó hang 238
Az analóg sztereó fényhang 240
Dolby sztereó a fényhangcsíkos 35 mm-es filmen 242
A digitális hang 242
A forgatási hangfelvétel készítése digitális kamerával 243
Filmforgatási hangfelvétel DAT vagy TIME CODE-os 244
DAT magnókkal
Számítógépes hangfelvétel 245
Számítógépes hangvágás 246
Számítógépes keverés 246
Digitális hangátjátszások a hard disk rekorderek között 248
Hálózatok
A hangfelvevő-készülékek csatlakozása 249
VII. fejezet. Tudnivalók a filmlaboratóriumi szolgáltatásokról 253
(Paizs Jenő)
A negatív előhívása 254
Muszterkészítés 254
Negatíwágás 255
Irányelvek a pozitív munkakópiák jelölésére 261
Kikopírozás, trükk, dubnegatív munkák, startszalag 263
Videomuszter vágása 266
Felirat és optikai trükk készítése 266
Fényelés, színkorrekció 266
Televíziós közvetítésre, videoátírásra alkalmas 267
filmek készítése
VIII. fejezet. A televíziós személyiség (Horvát János:) 273
Egy XX. századi foglalkozás 275
„Rokonok" 276
Szerepjátszás 276
Hogyan kerül valaki képernyőre? 278
Hasznos tanácsok a már munkához jutottaknak 281
IX. fejezet. Jogi és etikai ismeretek (Borsos Árpád:) 287
Bevezetés gyanánt 288
Jog 289
Etika 296
Végezetül, de nem utolsósorban 300
X. fejezet Függelék (Vagyóczky Tibor:) 307
A színek érzelmi, asszociációs, gondolati és 308
szándékra való hatása
Színek pszichikai hatásáról (tér nélkül) 312
Színek pszichikai hatásáról térben való megjelenésük 313
alapján
Filmtechnikai kifejezések hat nyelven 314
Videós szakmai zsargon 327
Film- és tévéműsorgyártásban résztvevők listája 342
Színes ábrák 365
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem