1.045.442

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kézikönyv a Kábítószerügyi Egyeztető Fórumok számára

Munkaanyag

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Egy nemzeti stratégia megvalósításában olyan eszközökre van szükség, melyek azt leginkább képesek leképezni, annak szemléletét a gyakorlatban is visszaadni, a stratégiai dokumentumokban lefektetett... Tovább

Előszó

Egy nemzeti stratégia megvalósításában olyan eszközökre van szükség, melyek azt leginkább képesek leképezni, annak szemléletét a gyakorlatban is visszaadni, a stratégiai dokumentumokban lefektetett célokat a leghatékonyabban megvalósítani. Különösen igaz ez a rejtett vagy rejtőzködő társadalmi problémák kezelésére, melyek a közösségi lét mélyén lappanganak, annak diszfunkcióiból származnak, s amelyek ha előtörnek és láthatóvá, manifesztté lesznek, már nehéz állami-közigazgatási eszközökkel hatást gyakorolni rájuk. A kábítószer-fogyasztás kérdése ilyen, mely a használat szintjén elsősorban is a társadalom hajszáleres, finomhangolású kommunikációs közegében nyer elfogadást, a kortársak csoporthatásain keresztül kap támogatást, és a szülők, tanárok, normatív környezet legtöbbször rövidzárlatos reakciói következtében mélyül el. Ezért volt fontos, hogy egy olyan instrumentumot találjunk, melynek nem az információ csupán a tárgya, eszköze és célja, hanem mi magunk, vagyis a közösségi attitűd, mely legközvetlenebbül képes hatással lenni a probléma alakulására.
A Kábítószerügyi Egyeztető Fórumok világa minden bizonnyal egy ilyen eszköz. Közösséget hoz létre, megszünteti az eszköztelenség érzését, otthonosságot teremt a különböző intézmények és azok szemlélete között, biztosítja a közös cselekvés feltételeit, közös gondolatok, stratégiák kidolgozását teszi lehetővé, egyeztetett akciókat eredményez. Lefordítja a Nemzeti Stratégiát a helyi beavatkozási színterek valósága számára, megfogalmazza a sajátos helyi stratégiákat szoros együttműködésben az országos cselekvési programokkal, és kialakítja a helyi együttműködések koalícióját. Ebben a minőségében kiemelkedő eszköze az ún. társadalmi megelőzésnek, az egészségfejlesztés mindennapokra kiható gondolkodásának, hiszen nem csak szakmai programokban, hanem közösségi cselekvésekben, tudatosságokban, és egyáltalán az összefogásban hisz. Megérti, elfogadja és erősíti, hogy egymásból következünk, de eredményeink is egymással összhangban valósulhatnak meg.
Helyben kezdeményez, miközben átfogóan gondolkodik. Nyilvánvalóvá vált ugyanis, hogy a probléma kialakulásához térben és időben kell a leghatékonyabbá válni. Fel kell adni azt az önáltató gondolkodást, miszerint egyedül az állami intézmények támogatása, lassú fejlesztése a közösségi színtereken, és különösen is a drogfogyasztók körében jelentős eredményt érhetne el. Ezzel szemben azonban a helyi szinteken megvalósuló összefogások, tudatosulások, a helyi közösségi erőforrásokat is használni kívánó beavatkozások jelenhetik a megoldást, ha megkapják ehhez a helyi vezetés és az állam támogatását egyaránt. Vissza

Tartalom

Beköszöntő 7
Előszó 9
A kézikönyv célja, felépítése és használata 12
I. RÉSZ 15
I. Szakmapolitika a drogügyek területén 15
1/1. A kábítószer-probléma természete 15
1/2. A magyar drogpolitika sajátosságai a nemzetközi drogpolitikai gyakorlat tükrében 20
1/3. A Nemzeti Stratégia a kábítószer-probléma visszaszorítása érdekében 25
1/4. A kábítószer-probléma össztársadalmi szintű megelőzését, kezelését, valamint a rehabilitációt és reszocializációt elősegítő intézményhálózat ismertetése az egyes rizikófaktorok és korosztályi sajátosságok vonatkozásában 27
1/5. A Kábítószerügyi Egyeztető Fórumok létrejötte 33
II. A Nemzeti Drogmegelőzési Intézet bemutatása 36
11/1. A Nemzeti Drogmegelőzési Intézet megalakulása 36
11/2. A Nemzeti Drogmegelőzési Intézet főbb tevékenységi körei 37
II/ 3. A Nemzeti Drogmegelőzési Intézet és a Kábítószerügyi Egyeztető Fórumok szakmai együttműködése 44
III. A kábítószerügyi érdekegyeztetés struktúrájának bemutatása 50
III/1. Országos struktúra 50
III/ 2. A Kábítószerügyi Egyeztetőfórumok helye az országos struktúrában - a fórumok szerveződési szintjei 55
IV. A Kábítószerügyi Egyeztető Fórumok működésének szemlélet, háttere 56
IV/1. Az egészségfejlesztés 56
IV/ 2. A hely, közösség szerepe, jelentősége a drogprobléma kezelésében 60
IV/ 5. A Kábítószerügyi Egyeztető Fórumok működésének főbb jellemzőt 63
IV/3.1. Alulról jövő kezdeményezés, felülről való támogatás 63
IV/3.2. Interszektorialitás, multidiszciplinaritás 65
IV/3.3. Önkéntesség 71
V. A kábítószerügyi Egyeztető Fórumok tagjai és feladatai 74
V/1. A Kábítószerügyi Egyeztető Fórumok tagjai 74
Önkormányzat, és szakosított szervei (bizottságok - oktatási, kulturális, sport stb.) 74
Oktatási intézmények 75
Családsegítő Központ és Gyermekjóléti Szolgálat 76
Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat 77
Egészségügyi és szociális intézmények 77
Rendőrség 78
Vám- és Pénzügyőrség 79
Határőrség 80
Büntetés-végrehajtás 80
Polgárőrség 80
Egyház 81
Civil szervezetek 82
Média 82
Egyéb intézmények, szervezetek 84
V/ 2. A Kábítószerügyi Egyeztető Fórumok feladatai 85
A helyi stratégia elkészítése a drogprobléma kezelésére vonatkozóan 85
Adatok feltárása, helyzetértékelés végzése, a szükséges feladatok feltérképezése 85
Információáramlás biztosítása 86
Javaslatok megfogalmazása a helyi közigazgatás számára 86
A helyi erőforrások mozgósítása 87
A helyi szereplők tevékenységének összehangolása 87
Párhuzamosságok kiszűrése 88
Az alulról jövő kezdeményezések támogatása 88
A szolgáltatók hatékonyságának maximalizálása 89
Kapcsolódás az országos programokhoz 89
Visszacsatolás a helyi és országos szintekhez 90
Szakmai ajánlóként az országos illetve nemzetközi pályázatokon való helyi részvétel
koordinálása és elősegítése 90
Egyéb, a KEF által önállóan meghatározott feladatok 91
II. RÉSZ 92
VI. Paradigmaváltás a gondolkodásban (minőségközpontú, stratégiai gondolkodás) 92
VI/1. Minőségközpontú gondolkodás mint az eredményes működés támogatója 92
VI/1.1. A minőségközpontú gondolkodás és cselekvés alapelvei 95
VI/1.2 A minőségközpontú gondolkodás és tevékenység bevezetésének lehetséges területei
a KEF-eknél 100
VI/1.3 A minőségközpontú gondolkodás és működés jelentősége, bevezetésének hatása 101
W/2. Stratégai szemléletű gondolkodás 102
VII. JELENLEG ELÉRENDŐ CÉLOK 104
VIII. A KITŰZÖTT CÉLOK ELÉRÉSE - MEGVALÓSÍTÁS 114
VIII/1. Első cél: A KEF képes legyen a helyi drogstratégia megírására (az első szűrő alkalmazása) 114
VIII/1.1. Hogyan készítsük el a helyi stratégiát a városi/helyi kábítószer-probléma
visszaszorítása érdekében? 117
VIII/1.2, A stratégia megvalósítását elősegítő lépések 163
VIII/1.3. A stratégiai dokumentum javasolt szerkezeti felépítése és formai követelményei
167
VIII/2. Második cél: KEF képes /egyen leszűrni a helyi stratégiából a rá vonatkozó feladatokat (a második szűrő alkalmazása) 169
VIII/ 3. Harmadik cél: A KEF képes legyen az éves terv elkészítésére (a harmadik szűrő alkalmazása) 177
VIII/4. Negyedik cél: A KEF legyen jól működő szervezet 179
VIII/4.1. Belső fókusz 180
VIII/4.2. Külső fókusz 186
IX. ÖSSZEFOGLALÁS 199
MELLÉKLETEK
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem