Fülszöveg
A konfirmációi vizsgát lehetőleg úgy tartom, hogy az ünnepségig két hét álljon rendelkezésünkre. A beemlékelés munkájának izzadtsága és más mellékzöngéje ne érződjék a még rendelkezésre álló négy órán. Kerüljön ez a két hét a küszöbön álló ünnep szentségi légkörébe. Elővesszük a konfirmáció alkotóelemeit, ahogyan azokat a gyakorlat és az azt hordozó egyházi köztudat kialakította. Megbeszéljük a vallástételt. Lényegéhez tartozik a hitnek. Problémák, nehézségek adódnak. Gyakorlatlan, lelkipásztorian kell foglalkozni a gyermeki látókörbe eső helyzetekkel. Meg kell beszélni a konfirmációi fogadalmat is. Az egyházi köztudat a konfirmáció lényegének tudja, ha ma vannak is teológiai aggályaink. A gyermekek leírják a fogadalom szövegét. Sorra megyünk minden mondatán. Ahol nincs konfirmációi fogadalom, ott is elő kell, hogy kerüljön a hűség kérdése. Nem messziről kell elővenni ezt. Eszmetársításban vannak híveink tudatában. Ha az ügynél kezdjük is, a végén személyénél érkezünk meg:...
Tovább
Fülszöveg
A konfirmációi vizsgát lehetőleg úgy tartom, hogy az ünnepségig két hét álljon rendelkezésünkre. A beemlékelés munkájának izzadtsága és más mellékzöngéje ne érződjék a még rendelkezésre álló négy órán. Kerüljön ez a két hét a küszöbön álló ünnep szentségi légkörébe. Elővesszük a konfirmáció alkotóelemeit, ahogyan azokat a gyakorlat és az azt hordozó egyházi köztudat kialakította. Megbeszéljük a vallástételt. Lényegéhez tartozik a hitnek. Problémák, nehézségek adódnak. Gyakorlatlan, lelkipásztorian kell foglalkozni a gyermeki látókörbe eső helyzetekkel. Meg kell beszélni a konfirmációi fogadalmat is. Az egyházi köztudat a konfirmáció lényegének tudja, ha ma vannak is teológiai aggályaink. A gyermekek leírják a fogadalom szövegét. Sorra megyünk minden mondatán. Ahol nincs konfirmációi fogadalom, ott is elő kell, hogy kerüljön a hűség kérdése. Nem messziről kell elővenni ezt. Eszmetársításban vannak híveink tudatában. Ha az ügynél kezdjük is, a végén személyénél érkezünk meg: egyházadban Krisztushoz maradj hű!
A harmadik óra legyen az egyéni úrvacsorai előkészület egy kis mintája. Arról azonban nem szabad elfeledkezni, hogy a gyermekek először vesznek úrvacsorát. Ne sajnáljuk az időt annak megbeszélésére, ami külsőleg végbemegy, a legapróbb részletekre is térjünk ki, hogy mit hogyan kell tenni és mikor hova kell menni - ez a gond ne foglalja el a gyermekeket a szent órán. A szokatlan helyzetükből támadható kényszerképzetek is könnyebben feloldódnak, ha mindent megbeszéltünk. Arra is kitérünk, hogy a gyermek első úrvacsoravétele a család és a rokonság közös úrvacsoravétele szokott lenni. Hogy ki teszi meg ezt a reméltek közül, és ki hogyan teszi, abból súlyos kérdések adódnak, amelyekről nem lehet hallgatni (pl. a haragos viszony vagy az elhitetlenedés).
Az utolsó órán mindent Isten kezében tudva bár, merjünk tervezni: kik lesztek ti, mint már megkonfirmáltak egymás, a gyülekezet, a lelkészetek számára. Érződjék ki ebből az alkalomból annak a tévhitnek a kritikája: mintha a konfirmálás elbocsátás lenne az életbe, a világba, vagy olyan vallásbeli nagykorúsodás, amely a vallástalanság határát súrolja. Itt kellene megbeszélni azokat a konkrét terveket, amelyek szerint a konfirmáltak elhelyezkednek a gyülekezet életében - pl a konfirmáltak időnkénti találkozója, az ifjúsági bibliakörbe való bekapcsolódás, a gyülekezetben-szolgálás adódó lehetőségei.
A konfirmáció általában megbecsült alkalma a gyülekezet életének. (...) A munkába a családot is be kell vonnunk. Konfirmandus szülők, keresztszülők csendesnapja úrvacsorai előkészületként a konfirmációi ünnepély előtt is igen indokolt.
Szolgálatom első idejében konfirmációi emlékkönyvet is vezettem be, amelybe minden konfirmandus beírta, ami konfirmációjakor eltöltötte. Ezt ma, mivel 12 éveseket vagyok kénytelen konfirmálni, nem folytathatom.
Vissza