Előszó
Az utóbbi időben igen népszerűvé vált a szintetizátorok egyik családja, a keyboard, amely a játékosnak zenekari élményt képes nyújtani. A különféle típusú keyboardok közös tulajdonsága, hogy zenei...
Tovább
Előszó
Az utóbbi időben igen népszerűvé vált a szintetizátorok egyik családja, a keyboard, amely a játékosnak zenekari élményt képes nyújtani. A különféle típusú keyboardok közös tulajdonsága, hogy zenei stílusonként más-más, előre programozott kíséret-mintákat tartalmaznak. Ezeket a játékos egy vagy mindkét kezével vezérli, miközben az aktuális dallamot is játssza, s eközben úgy érezheti, mintha egyik pillanatban egy jazz-trio tagja, a másikban pedig egy kiváló bigband szaxofonosa lenne. A keyboardok másik fontos jellemzője, hogy szerényebb hangszertudással is megszólal rajtuk a zene, s a sikerélmény, amit egy-egy darab eljátszása nyújt, nem húzódik évekig.
Hogyan használjuk ezt a kottát? A Bevezető azokat a legalapvetőbb zenei ismereteket tartalmazza, melyek a kotta elolvasásához feltétlenül szükségesek. A zeneelméleti alapfogalmak tanulásával párhuzamosan játsszuk az ujjgyakorlatokat, ügyelve arra, hogy a hangszer melletti ülés és a kéztartás megfelelő legyen.
Könnyűzenét tanítani csak a műfaj klasszikusaival lehet, amelyek már kiállták az idő próbáját. Ilyen jól ismert darabok (ún. "traditional"-ek) alkotják a kotta főrészét. Érdemes megtanulni őket énekelni és énekünket keyboardon kísérni. Ugyanannak a dalnak az eredeti, szöveges változata mindig a kotta bal oldalán, az akkordkíséretes keyboard-feldolgozás a jobb oldalon található.
A melléklet CD-n a dalok e kiadvány szerzőjének előadásában hallhatók (ugyanolyan sorrendben, ahogyan a kottában szerepelnek). A hangfelvétel a KORG i3 típusú hangszer lehetőségeit kihasználva készült; más típusú keyboardon ugyanezek a darabok természetesen másképp szólalhatnak meg.
A kötet végén található néhány transzpozíciós gyakorlatnál írjuk be a hiányzó harmóniákat, illetve dallamot, s azután tanuljuk meg a dalt az új hangnemekben is, ügyelve a megváltozott előjegyzésre. A többi dallamot is transzponálhatjuk ugyanígy bármely hangnembe.
Nem jelölöm külön a hármas- és négyeshangzatok fordításait, mivel az egyszerűbb keyboardok nem érzékelik a különbséget, s a basszusban mindig a harmóniák alaphangja szólal meg.
Vissza