1.063.472

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kettősfogások iskolája hegedűre II.

Doppelgriff-Schule für Violine II. - A kezdő foktól a legmagasabb kiképzésig/Vom Anfang bis zur höchsten Ausbildung

Szerző
Budapest
Kiadó: Editio Musica
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 70 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar   Német  
Méret: 30 cm x 24 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kottákat tartalmaz.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Általánosan ismert tény, hogy a hegedűjátéknál a kettős fogások helyes és tiszta megjátszása rendkívüli nehézségeket okoz. De tudvalevő az is, hogy iskolákban, gyakorlatokban, tanulmányokban stb. a... Tovább

Előszó

Általánosan ismert tény, hogy a hegedűjátéknál a kettős fogások helyes és tiszta megjátszása rendkívüli nehézségeket okoz. De tudvalevő az is, hogy iskolákban, gyakorlatokban, tanulmányokban stb. a nehézségek leküzdésére vajmi kevés anyag áll rendelkezésünkre. Ennek természetes következménye az, hogy - mint gyakran tapasztalhatjuk - a mester vagy a kényelmes utat választja és e nagyobb igényű gyakorlatokat egyszerűen kihagyja, vagy pedig, ha lelkiismeretes, heteken át fáradozik egy-egy ilyen gyakorlattal, a növendék is beleszenved, végre mindketten elvesztik a türelmüket. A kellő eredményhez így nem jutunk el.
A jelen munka célja segíteni a bajon éspedig azáltal, hogy úgyszólván a tanítás kezdetétől majdnem a legfelső kiképzésig fokozatosan tárgyalja a kettős-, hármas- és négyesfogásokat. Föltéve, hogy a fiatal hegedűs rendszeresen foglalkozik velük, azaz:a mindennapi tanulmányok közé fölvesz egy-egy kettős fogás-gyakorlatot (a hangsor- és ujjgyakorlatok mellé), a mester pedig minden leckén számon kéri tőle, úgy a növendék idővel a kellő készültséggel fog rendelkezni ahhoz, hogy a fölmerülő nehézségeket legyőzhesse. Még annak a magyarázatát kell adnom, hogy látszólag kissé hosszadalmasan tárgyalom az intonálás elméletét. Tekintve, hogy a tiszta intonálás a hegedűjátéknak majdnem legnehezebb, de mindenesetre legkényesebb kérdése, lehetetlen volt ez elől kitérni. A nehézségek megvannak már az egyszólamú játéknál is - mennyivel nagyobbak azok, ha két, három, vagy négy hangot kell egyszerre játszanunk! Vagy magyarázat nélkül hagyjuk-e pl. azt a tényt, hogy egy kettős fogás, dacára annak, hogy az alsó hang is tiszta, a felső is az, együtt mégsem konszonál?
Szükségesnek tartottam az idevágó kérdéseket alaposan tárgyalni azért is, mert tapasztalatom szerint a hegedűsök, sőt talán a hegedűmesterek nagy része is teljesen avatatlan az intonálásra vonatkozó elméleteikben és legnagyobbrészt a fül helyes érzékére bízzák magukat. A tanítónak mindenesetre meg kell szereznie ezek iránt a kérdések iránt a teljes tájékozottságot, a növendéknek pedig - az illető értelmi foka szerint - szolgáljon részletesebb, vagy általánosabb magyarázattal. De ha a tanító sincsen tisztában a teóriákkal, miként valósíthatja meg a modern tanításnak azt a fő elvét, hogy a növendék mindent tudatosan csináljon s ne csak ösztönszerűleg?
Ha a munkámmal csak némileg is sikerül az intonálás bonyolult elméletét érthetővé tennem és a kettős fogások tanulását általánosítanom, úgy mint az annak idején a „Hangsoriskolával" történt, akkor törekvésem a lehető legszebb jutalomban részesült. Budapesten, 1905. szeptember havában Bloch József Vissza

Tartalom

KETTŐS-, HÁRMAS- ÉS NÉGYESFOGÁSOK A FEKVÉSEKBEN 5
Elméleti tudnivalók 5
Ujjrend különböző kettősfogásoknál 10
Előkészítő gyakorlatok tercekben 11
Előkészítő gyakorlatok szeksztekben 11
Előkészítő gyakorlatok oktávokban 12
A hangközök skálaszerűen 12
Különböző fekvésekben levő kettősfogások kötése 14
Gyakorlatok tercekben és szeksztekben (I-III. fekvés) 15
Gyakorlatok különböző hangközökben 16
Kettős- és hármasfogások a II. fekvésben 23
Vonónyújtás (Sons filés) 23
Gyakorlat a trilla egyenletességére 24
Oktávtanulmányok 25
Decimák 27
Uniszónók 29
Hangsorok tercekben 29
Hangsorok szeksztekben 31
Hangsorok oktávokban 33
Hangsorok decimákban 34
Hangsorok uniszónóban 35
Nehezebb tanulmányok 35
Üveghangok (flageolet) 42
Hármas- és négyesfogások 43
FÜGGELÉK. AZ INTONÁLÁS ELMÉLETE 47
Az intonálásról általában. A hallás képzése 47
Hangtani tudnivalók 47
A 12-fokú egyenletesen temperált hangolás 48
A kromatikus hangok intonálása 49
Különböző hangközök intonálása 49
Irányadó tényezők az intonálásnál 50
Az intonálási elmélet tárgyalásának oka és célja 50
Az intonálás elmélete 51
Az abszolút tiszta intonálás 51
A pythagorasi rendszer 51
A didymosi rendszer 53
A pythagorasi és didymosi rendszer közti különbség 54
Az abszolút tiszta intonálás jogosultsága az elméletben és akadályai a gyakorlatban 55
A kettősfogások intonálása. Kombinációs hangok 56
Az 53-fokú egyenletes temperálás 57
A hangsorok és a hangközök az abszolút tisztaság szempontjából 59
Hangrokonság 62
Az enharmónia és az abszolút tisztaság 62
A fogások biztosságáról 63
A fogási méretek arányai 64
A tiszta intonálásnál mutatkozó ellentét elmélet és gyakorlat közt 65
Záró megjegyzések az intonálásról 67
A természetes hangrendszer táblázata 70

Bloch József

Bloch József műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Bloch József könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem