Fülszöveg
Akik ismerik, értik és kedvelik Sebők Éva költészetét, úgy vélhették, hogy a Félsötét után - Kairosz Kiadó, 2000 - már nincs hova lépni. A belső konzisztencia nem fokozható, beteljesítette önmagát. És valóban, a Félsötéttel véget ért Sebők Éva költészetében egy korszak, a pszeudo-szonetteké, hogy következzék egy új korszak: a haikué.
Sok más kortárs poétához hasonlóan Sebők Éva is ráérzett arra,. hogy a tömör üzenetek, az sms-ek korában mily autentikus, kifejező versforma a "versemes" - a haiku. A József Attila-díjas költő e műfaj keretei között is bizonyította mesterségbeli tudását. Haikui a műfaj legrigorózusabb kritériumait tekintik önmagukra nézvést kötelező érvényűeknek, nincs kompromisszum, az igényesség maximális. Ez az igényesség az olvasó számára tágasság-élményként manifesztálódik. Sebők Éva haikui, épp tömörségük okán s folytán korántsem pillanatszerűek. Bennük szinte bolyongani lehet, minden egyes műremek egy-egy önálló, öntörvényű mikroszkozmosz, amelyhez egy-egy...
Tovább
Fülszöveg
Akik ismerik, értik és kedvelik Sebők Éva költészetét, úgy vélhették, hogy a Félsötét után - Kairosz Kiadó, 2000 - már nincs hova lépni. A belső konzisztencia nem fokozható, beteljesítette önmagát. És valóban, a Félsötéttel véget ért Sebők Éva költészetében egy korszak, a pszeudo-szonetteké, hogy következzék egy új korszak: a haikué.
Sok más kortárs poétához hasonlóan Sebők Éva is ráérzett arra,. hogy a tömör üzenetek, az sms-ek korában mily autentikus, kifejező versforma a "versemes" - a haiku. A József Attila-díjas költő e műfaj keretei között is bizonyította mesterségbeli tudását. Haikui a műfaj legrigorózusabb kritériumait tekintik önmagukra nézvést kötelező érvényűeknek, nincs kompromisszum, az igényesség maximális. Ez az igényesség az olvasó számára tágasság-élményként manifesztálódik. Sebők Éva haikui, épp tömörségük okán s folytán korántsem pillanatszerűek. Bennük szinte bolyongani lehet, minden egyes műremek egy-egy önálló, öntörvényű mikroszkozmosz, amelyhez egy-egy idegenvezető is tartozik, egy-egy kontemplatíva.
A vergiliusi értelemben vett idegenvezető: a Kontemplatívák, a Kettős könyv második könyve. Sebők Éva Dante és Keresztes Szent János rég elfeledett nyomdokait követve mer kommentárokat, kontemplatívákat fűzni saját verseihez, az Önismeretlen című haiku-kötethez, a Kettős könyv első könyvéhez. Tabudöntögető tett ez, hisz a mai közmegegyezés szerint költő nem kommentálhatja és értelmezheti "maga magát". Ezt Sebők Éva sem teszi "direktben', kontemplatívái nem versmagyarázatok, hanem saját vers keltette lelki olvasmányok, spirituális novellínók. A kontemplatívákból, de a versekből is kiviláglik a költő mély keresztény, kármelita lelkisége és ma már ritka, nyugatos alapú művetlsége. Mindemellett pedig tűnékeny csipkeárnyként elénk áll a teljes élet birtokában lévő Sebők Éva mint személy, mint ember. Sebők Éva, bár alanyi költő, mégis ezidáig önképével félsötétbe, félárnyékba volt hajlamos vonulni. Alig ismerjük. A Kettős könyv az első olyan mű, melyben a szerző véghetetlen személyességgel önmagáról is megnyilatkozik, közelebb hozva így olvasóihoz az önismeretlen Sebők Évát.
Vissza