1.063.272

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az anyanyelvi nevelés módszerei

Általános iskola 1-4. osztály/Bihari János emlékének

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Csokonai Vitéz Mihály Tanítóképző Főiskola-Móra Ferenc Ifjúsági Könyvkiadó Rt.
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 383 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN: 963-7172-39-4
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az utóbbi húsz évben két alkalommal készült anyanyelvi tantárgy-pedagógiai jegyzet a tanítóképző főiskolák hallgatói számára. Az első 1975-ben jelent meg a tantervet előkészítő viták közepette, és... Tovább

Előszó

Az utóbbi húsz évben két alkalommal készült anyanyelvi tantárgy-pedagógiai jegyzet a tanítóképző főiskolák hallgatói számára. Az első 1975-ben jelent meg a tantervet előkészítő viták közepette, és új szemléleti alapokra helyezte az alsó tagozatban folyó anyanyelvi nevelést. Részletesen kifejtette, hogy az anyanyelvi nevelés a tanulók személyiségének fejlesztését szolgálja, és ezt csakis integráltan lehet megvalósítani. Az 1978-ban kiadott tanterv a korábbi elgondolások többségét valóra váltotta. Új tankönyvek, taneszközök készültek, új módszerek kezdtek terjedni a gyakorlatban. Ezért volt szükség a jegyzet újraírására. Az 1982-ben megjelent új tantárgy-pedagógia - most már a tankönyvek, taneszközök és a használatukat segítő dokumentumok alapján - részletesebben foglalkozott az egységes feladatrendszer értelmezésével, a feladatok megoldására alkalmas módszerekkel. Az 1980-as évek közepén azonban már látszott, hogy sem az új tanterv, sem az ennek alapján készült taneszközök nem váltják be a hozzájuk fűzött reményeket. Így került sor 1987-ben a tanterv módosítására. A gyakorló pedagógusok pedig - önállóan vagy tudományos kutatók közreműködésével - ismét új tankönyveket, munkafüzeteket készítettek, amelyekkel az anyanyelvi nevelés egyes területeinek eredményesebbé tételét igyekeztek segíteni. A nevelés egészét átfogó új oktatási programok is születtek, és ezekhez a megfelelő taneszközök is elkészültek. Napjainkra olyan gazdaggá vált az anyanyelvtanításban használható eljárások, taneszközök rendszere, hogy ez önmagában szükségessé teszi egy új módszertan megírását. Egyrészt meg kell ismertetnünk a leendő tanítókat azzal, amiből választhatnak, másrészt meg kell tanítanunk őket választani. Ez tankönyvünk egyik célja. Ennek megfelelően arra törekedtünk, hogy bemutassuk az alternatív anyanyelv-tanítási programokat, tankönyveket és tanítási módszereket, ill. ismertetjük a választás szempontjait. Könyvünk címében tudatosan nem használjuk sem a módszertan, sem a tantárgy-pedagógia fogalmakat. A módszertan helyett a szerényebb - módszerei - megjelölést azért választottuk, mert jobban utal vállalkozásunk jellegére: minél több módszert, eljárást ismertessünk meg a tanítójelöltekkel. A tantárgy-pedagógia megnevezést pedig azért kerüljük, mert hamarosan megjelenik a Nemzeti alaptanterv, és ez nem tantárgyakhoz, hanem műveltségterületekhez rendeli az iskolai oktatás-nevelés tartalmát és követelményeit. Tehát a jövőben a tantárgy-pedagógia fogalmi tartalma többé-kevésbé módosulni fog. Mindez nem zárja ki, hogy didaktikailag megszerkesztett ismeretrendszert közöljünk. Munkánkban a legmesszebbmenőkig igyekszünk figyelembe venni a pedagógiai, pszichológiai és nyelvtudományi kutatások újabb eredményeit. A pedagógiai, pszichológiai és szaktudományi alapfogalmakat általában ismertnek tekintjük, tartalmukat azonban minden esetben részletezzük, ha újszerűen értelmezzük őket vagy még nem mentek át a köztudatba. Az 1987-es módosított tanterv tananyagát és követelményeit csak a tanítási módszerek megértéséhez szükséges mértékben közöljük, ill. használjuk fel, hiszen rövidesen az új, Nemzeti alaptantervvel fogunk dolgozni az iskolákban. Vissza

Tartalom

Előszó1
Az anyanyelvi nevelés feladatia (Kernya Róza)5
Az anyanyelvi nevelés elvei (Kernya Róza)7
Az olvasás és az írás (A. Jászó Anna)15
Az olvasásról és az írásról általában15
Az olvasástanítás alapjai22
Az olvasás- és írástanítás alapelvei36
A jelenleg használt olvasás- és írástanítási programok40
Az olvasás-írás tanításának előkészítése50
A hangtanítás és a betűtanítás69
Az összeolvasás tanítása72
Az olvasástechnika fejlesztése76
A szövegértő olvasás fejlesztése81
Az írástanítás speciális problémái és feladatai100
Az írástanítás előkészítésének speciális feladatai115
A betűk alakításának és kapcsolásának a tanítása121
Az íráskészség fejlesztése125
Az átlagostól eltérő gyerekek tanítása129
Irodalom136
A szövegfeldolgozás (Kálmánné Bors Irén)139
A szövegfeldolgozás feladata139
A szövegfeldolgozás menete145
A szövegfeldolgozás modelljei157
A szövegfeldolgozás sajátos szempontjai161
- A szépirodalmi művek feldolgozása161
- Az ismeretterjesztő szövegek feldolgozáas174
- A történelmi olvasmányok feldolgozása178
- A publicisztikai szövegek feldolgozása180
- A cselekvést irányító szövegek181
- Az első osztályos szövegek feldolgozása181
- Az egyéni szövegfeldolgozás182
Irodalom183
A beszédtevékenység fejlesztése ( Kernya Róza)186
Az iskolába lépő gyerekek beszéde186
A beszédfejlesztés feladatkörei és eljárásai192
- A kiejtéstanítás (H. Tóth István)193
- Beszédfejlesztés a lexémák és a mondatok szintjén (Kernya Róza)227
- Beszédfejlesztés a szöveg szintjén237
A nem nyelvi kommunikációs eszközök tanítása240
A dramatikus játék245
Irodalom249
A fogalmazás tanítása (Kernya Róza)251
A fogalmazás helyez az anyanyelvi nevelésben251
A fogalmazástanítás célja és feladatai az 1-4. osztályban254
A fogalmazástanítás módszerei258
A tanítás szakaszai265
- A fogalmazástanítás előkészítése265
- Ismeretnyújtás a fogalmazástanításban278
- A fogalmazási ismeretek alkalmazása284
Ellenőrzés és értékelés a fogalmazástanításban297
A fogalmazási műhelygyakorlatok312
A fogalmazás tanítása a Zsolnai-programban321
Egy sajátos fogalmazástanítási eljárás322
Irodalom322
A nyelvtan és a helyesírás tanítása (A. Jászó Anna)324
A nyelvtan tanításának célja, feladatai és követelményrendszere324
A nyelvtan tanításának története328
A nyelvtanítás módszertani elvei332
Az új nyelvtani ismeret tanítása338
A nyelvtani ismeretek alkalmazása. A gyakorlás módszerei349
A nyelvtani ismeretek ellenőrzése és értékelése357
A helyesírás-tanítás célja, feladatai és követelményrendszere358
- A helyesírás-tanítás módszertani elvei359
Az új helyesírási ismeret tanítása363
- A helyesírási készségfejlesztés gyakorlattípusai364
A helyesírási tevékenység ellenőrzése és értékelése368
Az ismeretnyújtás klasszikus menetétől eltérő nyelvtanítási változatok370
A nyelvtanórák tervezése és vezetése372
A nyelvtanítási programok376
Irodalom379
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem