1.062.714

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Allah bölcsessége

Bevezetés az iszlám középkori nevelés- és művelődéstörténetébe

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Pro Pannonia Kiadói Alapítvány
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 303 oldal
Sorozatcím: Pannónia könyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-9893-27-6
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér illusztrációval.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Az iszlám napjaink egyik legnagyobb, és hívei számát tekintve napról-napra növekvő világvallása. Kialakulásának, terjedésének, sok-sok évszázados fennmaradásának, fejlődésének egyik sarkpontja a tudás, a tanulás, a tanult emberek megbecsülése. Allah követői régtől fogva úgy tartják, az embernek ahhoz, hogy igazi hívő legyen, hogy megérthesse az Isten által teremtett világ nagyszerűségét, törvények, folyamatos tanulásra van szüksége. Hagyományaik ezt az állhatatos tanulást ajánlják „a bölcsőtől a sírig".
Ez a kötet (mely a szerző szinte valamennyi, az iszlámról eddig megjelent művét szintetizálja) alapvetően azzal a céllal íródott hogy bevezetést nyújtson az iszlám középkori (7-15 századi) nevelés- és művelődéstörténetébe. Az iszlám vallás alaptanításainak, fő irányzatainak, világképének, ember- és gyermekszemléletének bemutatása mellett a régi muszlim pedagógiai művek sok szempontú jellemzése, fordítás- és hatástörténetük vázolása éppúgy helyet kapott a kötetben, mint az egyes... Tovább

Fülszöveg

Az iszlám napjaink egyik legnagyobb, és hívei számát tekintve napról-napra növekvő világvallása. Kialakulásának, terjedésének, sok-sok évszázados fennmaradásának, fejlődésének egyik sarkpontja a tudás, a tanulás, a tanult emberek megbecsülése. Allah követői régtől fogva úgy tartják, az embernek ahhoz, hogy igazi hívő legyen, hogy megérthesse az Isten által teremtett világ nagyszerűségét, törvények, folyamatos tanulásra van szüksége. Hagyományaik ezt az állhatatos tanulást ajánlják „a bölcsőtől a sírig".
Ez a kötet (mely a szerző szinte valamennyi, az iszlámról eddig megjelent művét szintetizálja) alapvetően azzal a céllal íródott hogy bevezetést nyújtson az iszlám középkori (7-15 századi) nevelés- és művelődéstörténetébe. Az iszlám vallás alaptanításainak, fő irányzatainak, világképének, ember- és gyermekszemléletének bemutatása mellett a régi muszlim pedagógiai művek sok szempontú jellemzése, fordítás- és hatástörténetük vázolása éppúgy helyet kapott a kötetben, mint az egyes iskolatípusok kialakulás- és fejlődéstörténetét, működési feltételeit, oktatási tartalmait és módszereit elemző fejezetek. A könyvben fontos helyet foglalnak el a középkori iskolák mindennapi világát, a tanári hivatást és a diákok életét bemutató részek, és az iskolán kívüli művelődés színtereit - a csillagvizsgálókat, a zeneiskolákat, a könyvtárakat, a kórházakat és más helyszíneket - feltáró alfejezetek. Kiemelt helyen áll továbbá a muszlim nevelés- és tudománytörténet európai hatásainak áttekintése, a muszlim ismeretanyag és oktatási-vitatkozási-érvelési módszerek kontinensünkön való jelenléte és recepció- illetve hatástörténete. A mű minden eddigi magyar nyelvű összefoglalásnál részletesebb historiográfiai áttekintést nyújt arról is, hogy a 19-20. századi hazai és nemzetközi neveléstörténet-írásban hogyan ábrázolták az iszlám nevelésügyét. Vissza

Tartalom

Bevezetés 5
AZ ISZLÁM KIALAKULÁSA ÉS SAJÁTOSSÁGAI 9
A vallás kialakulása 9
A Korán 12
A hagyományok 14
AZ iszlám vallás alaptanításai 16
AZ iszlám alappillérei, a hívők kötelezettségei 18
Világnézet és emberkép 20
MUSZLIM MŰVEK A NEVELÉSRŐL 23
AZ iszlám kulturális felemelkedésének alapjai 23
Megváltozott életkörülmények 23
Ókori művek megőrzése az iszlám előtt 25
Az arab nyelv közvetítő nyelvvé válik 27
Muszlim nevelési irodalom 29
Korai pedagógiai gondolkodók 29
Királytükrök mint a neveléstörténet forrásai 31
Az Ikhwán al-Szafá tagjainak levelei 32
Miszkavajh, az „arab humanizmus" képviselője 33
Ibn Szína gondolatai 35
Al-Ghazálí pedagógiája 36
Ibn Tufajl, az „arab Rousseau" 38
Al-Zarnúdzsí módszertani könyve 39
Költői gondolatok a nevelésről: Szádí 41
Ibn Khaldún a nevelésről 42
MUSZLIM (NEVELÉS)FILOZÓFIA ÉS (NEVELÉS)ETIKA 45
A nevelés muszlim értelmezése 45
Nézetek a tudásról, a tanulás fontosságáról 47
A Koránban és a hadíszokban 47
Muszlim szerzők gondolatai a tudásról 49
A lélekről és a nevelhetőségről 52
A tanulás megfelelő idejéről és az életkori szakaszokról 55
A tanulás, a megismerés formái 59
A sarkalatos erényekről 62
AZ egészség komplex értelmezése 67
Segítők a nevelés során 70
A közösség és a család 70
A tanítók 71
A vizsgált művek, műrészletek műfaji, stilisztikai jellemzői 74
A MUSZLIM NEVELÉSI GYAKORLAT TÖRTÉNETÉNEK
KOMPLEX BEMUTATÁSA (7-15. SZÁZAD) 77
Bevezetés 77
Gyermekszemlélet, kisgyermekkor 77
A téma kutatása 77
Gyermekszületés 78
Névadás 82
Gyermekgondozás, szoptatás 83
A kisgyermekek mindennapjai 84
Gyermekhalálozás 86
Az alapfokú oktatás jellemzői 88
A muszlim neveléstörténet korszakolása 88
Az iszlám előtti idők 88
Az első korszak 89
Az aranykor 89
A hanyatlás 89
Alapfokú oktatás 90
Palotai iskolák, magántanítók 90
Alsófokú oktatás a mecsetekben 92
Alsószintű iskolák 93
Mecset és/vagy iskola? 93
Az iskolák elnevezése 94
Iskolaalapítások 95
Tananyag 96
Az írás és az íráshordozók 97
Oktatási módszerek 100
Fegyelmezés 101
Jutalmazás 103
Közép-és felsőfokú iskolák 104
Értelmezési nehézségek 104
A madraszák létrejöttének előzményei 105
Kegyes adományok 106
HÍRES MADRASZÁK 108
Az elsők 108
Egyiptom 109
Irak 110
Szíria 111
India 114
Egyéb területek 114
A madraszákban folyó oktatás 116
Képzési tartalmak 116
Arab nyelv 117
Nyelvtan 117
Retorika 118
Irodalom 119
A Korán szövegeinek magyarázata 121
Korán-olvasás 122
Hadíszok tanulmányozása 124
Jogtudomány 124
Vallástudomány 127
Egyéb tantárgyak 129
Tanulmányi tervek és törekvések a tudományok rendszerezésére 131
Al-Farábí főbb tudományrendszerező munkái 132
További muszlim rendszeralkotók 139
Ibn Hazm, a córdobai polihisztor 144
Oktatási módszerek 149
Tanulási módszerek 152
Fokozatszerzés 155
A TANULÁS ÉS MŰVELŐDÉS EGYÉB HELYSZÍNEI 157
Szakképzés 158
Zeneiskolák 158
Testi nevelés 161
Orvosi képzés 162
Kórházak 163
Az orvosképzés tartalma 165
Orvosképzési módszerek 167
Orvosi vizsgák 169
Obszervatóriumok 170
Könyvtárak 173
Könyvek: könyvkészítés és könyvterjesztés 173
Keleti könyvtárak 176
Könyvtárak Andalúziában 178
Tanulási, olvasási körülmények a könyvtárban 180
A középkori muszlim könyvtárak sorsa 182
Udvari szalonok 184
Tanulmányutak 185
Gondolatok az utazás hasznosságáról 185
A tanulmányutak fajtái 187
TANÁROK ÉS ISKOLAI SEGÉDSZEMÉLYZET 190
Az első tanárok 190
A tanári hivatás formálódása és jellemzői 191
Tanártípusok 191
Tanári „képesítés" 193
A tanárok társadalmi és anyagi helyzete 193
A tanárok öltözéke 196
A tanári munka kritikája 196
Tanítónők 197
A diákok 198
A diákok vagyoni helyzete 198
A tanulók életkora 199
A diákok kötelességei 200
A lányok nevelése 202
AZ ISZLÁM KULTÚRÁJÁNAK HATÁSA AZ EURÓPAI
GONDOLKODÁSRA 207
Muszlim tudományos művek Európában 208
Arab nyelvű művek latinra fordítása 208
Toledo 209
Keleti nyelvek Európában 212
Fordítási technikák és fordítási problémák 213
Az arabról latinra fordított művek megjelenése az európai
egyetemeken 217
Az egyetemek tananyagának bővülése 218
A gondolkodás megújulása 223
A muszlim pedagógiai gondolkodás nyomai a nyugati
neveléstörténetben 225
Spanyolországi szerzőkre tett hatás 225
Ibn Tufajl művének hatása az európai filozófiai-pedagógiai gondolkodásra 227
A MUSZLIM NEVELÉS TÖRTÉNETÉNEK HISTORIOGRÁFIÁJA 231
Bevezetés 231
Monográfiák 231
Forráskiadás 239
Tanulmányok 248
Egyetemes neveléstörténeti kézikönyvek 250
Összegzés 252
MUSZLIM NEVELÉSTÖRTÉNET ÉS ISKOLAÜGY A HAZAI SZAKIRODALOMBAN 255
Az orientalisztika születése Magyarországon 255
Írások a muszlim nevelésügyről 257
Az iszlám nevelésügye a Magyar Paedagogia című folyóiratban 263
Az iszlám neveléstörténetének bemutatása az elmúlt félszázadban 271
ÖSSZEGZÉS 273
KÖSZÖNETNYILVÁNÍTÁS 277
FELHASZNÁLT MŰVEK 279
Források 279
Idegen nyelvűek 279
Magyar nyelvűek 280
Feldolgozások 281
Könyvek, önálló monográfiák 281
Idegen nyelvűek 281
Az iszlámról, történetéről 281
Általános nevelés-, művelődés- és tudománytörténeti összefoglalások 284
Muszlim nevelés-, művelődés- és tudománytörténeti szakmunkák 285
Magyar nyelvűek 289
Külföldi és hazai tanulmányok 290
Elektronikus művek 293
A KÖTETBEN SZEREPLŐ KÉPEK ÉS ÁBRÁK FORRÁSAI 296

Kéri Katalin

Kéri Katalin műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kéri Katalin könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem