kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Győri Kármelita Rendház |
---|---|
Kiadás helye: | Győr |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 965 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 17 cm x 12 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | 1 db kihajtható melléklettel. |
I. kötet | |
A Kármelhegy útja | |
Tájékoztató bevezetés | 3 |
A Kármelhegy útja, versekbe foglalva | 47 |
Keresztes szent János előszava | 52 |
Megmagyarázza, hogy mi az a sötét éjjel és hogy mennyire szükséges rajta keresztülmennünk, ha el akarunk jutni az Istennel való egyesüléshez, különösebben tárgyalja az érzi rész és az érzéki vágyak éjjelét s kifejti, hogy mekkora kárt okoznak ez utóbbiak a lélekben | 58 |
Idézi az első versszakot. Megállapítja, hogy a lelki életet élő embernek két éjjelen kell átmennie, tekintve, hogy egy felsőbb és egy alsóbb részből áll. Magyarázza az első versszakot | 58 |
Kifejti, hogy milyen az az éjszaka, amelyen át a lélek saját szavai szerint, eljutott az Istennel való egyesüléshez Elmondja annak okait | 61 |
Első oka ezen éjjelnek. Ezen éjjel nem egyéb, mint az érzéki vágynak megszünése az egész vonalon | 63 |
Kifejti, mennyire szükséges a lélekre nézve az érzéki résznek éjjele, vagyis az érzéki vágynak elnyomása, ha el akar jutni az Istennel való egyesüléshez. Bizonyítja ezt hasonlatokkal, szentírási képekkel és idézetekkel | 66 |
Folytatja az előbbi tárgyat és a Szentírásból vett idézetekkel és képekkel bizonyítja, mennyire szükséges, hogy a lélek ezen sötét éjjel, vagyis az érzéki vágyaknak az egész vonalon való elnyomásának útján haladjon Isten felé | 72 |
Kifejti, hogy micsoda károkat okoznak a lélekben az érzéki vágyak és pedig egyrészt fosztó-, másrészt pedig tételes értelemben. Szentírási idézetekkel okadatolja ezt a tanítást | 77 |
Arról beszél, hogy mennyire elkínozzák a lelket az érzéki vágyak. Bizonyítja ezt hasonlatokkal és idézetekkel | 81 |
Hasonlatokkal és szentírási idézetekkel bizonyítja, hogy mennyire elhomályosítják a lelket az érzéki vágyak | 84 |
Hasonlatokkal és Szentírásból vett idézetekkel bizonyítja, hogy mennyire bemocskolja a lelket az érzéki vágyak | 89 |
Hasonlatokkal és szentírási idézetekkel bizonyítja, hogy mennyire elzsibbasztják és elgyöngítik az érzéki vágyak a lelket az erénygyakorlat szempontjából | 93 |
Bizonyítja, hogy a léleknek meg kell szabadulnia az összes érzéki vágyaktól, még a legkisebbektől is, ha el akar jutni az Istennel való egyesüléshez | 95 |
Megfelel a másik kérdésre s megmagyarázza, hogy milyen vágyak azok, amelyek a lélekben az említett károkat okozzák | 101 |
Miképpen kell viselkednie és mit kell tennie a léleknek, hogy beléphessen az érzékek éjjelébe? | 104 |
Ebben az idézett versnek második sora van kifejtve | 109 |
Magyarázza az idézett versnek további sorait | 110 |
Megmagyarázza, hogy az Istennel való egyesülésnek közvetlen eszköze a hit s ilymódon fejtegeti a léleknek második, vagy a szellemi részét illető éjjelét. Erről szól a második vers, amely így hangzik: | 112 |
Megmagyarázzuk ezt a verset | 112 |
Ezen éjjel második részéről, illetve okáról kezd beszélni, amely nem egyéb, mint a hit. Két okkal bizonyítja, hogy ez az éj sötétebb úgy az elsőnél, mint a harmadiknál | 114 |
Miért nevezhető a hit sötét éjnek a lélekre nézve? | 116 |
Általánosságban fejtegeti, hogy a léleknek, amennyiben rajta múlik, sötétben kell lennie, mert csak így fogja őt a hit fölvezetni a tökéletes szemlélődés magaslatára | 119 |
Megmagyarázza, hogy mi a léleknek Istennel való egyesülése. Egy hasonlattal világítja meg | 124 |
Megmagyarázza, hogy a három isteni erénynek feladata tökéletessé tenni a lélek három tehetségét, s hogy miképen üresítik ki és sötétítik el ezek az erények a lelki tehetségeket | 130 |
Kifejti, hogy mily szűk az élet útja, s hogy mennyire lemondó és tehertől mentes legyen az, aki rálép. Belekezd az értelem lemondásának tárgyalásába | 133 |
Kifejti általánosságban, hogy semmiféle teremtmény s az értelem körébe vágó semmiféle ismeret sem szolgálhat közvetlen eszközül az Istennel való isteni egyesüléshez | 140 |
A hit a közvetlen és megfelelő eszköz, amelynek útján a lélek eljuthat a szeretetben való isteni egyesüléshez | 145 |
Részletezi azokat a fogalmakat és eszméket, amelyek az értelemben fölmerülhetnek | 148 |
Mekkora akadályul szolgálhatnak és milyen kárt okozhatnak a lélekben azon ismeretek, amelyeket természetfölötti módon szerez a külső érzékek benyomásai útján s hogy miképen kell a léleknek ezekkel szemben viselkednie | 149 |
A képzeleti és természetes benyomásokról. Mik azok és miért nem szolgálhatnak megfelelő eszközül az isteni egyesüléshez, s mekkora kárral jár, ha valaki nem mond le idejében róluk | 157 |
Bizonyítja, hogy ezek a jelek megfelelnek céljuknak s indokolja a reájuk vonatkozó megjegyzések fontosságát az ezután mondandók szempontjából | 165 |
Megmagyarázza, hogy az olyanok, akik már kezdenek belépni a szemlélődés ezen általános iskmeretébe, mindamellett jól teszik, ha olykor gyakorolják a gondolkodó elmélkedést a természetes tehetségek segélyével | 174 |
Ebben azon képzeleti benyomásokról van szó, amelyek természetfeletti úton jelennek meg a képzelőtehetségben. Kifejti, hogy ezek sem szolgálhatnak a léleknek közvetlen eszközül az egyesüléshez | 177 |
Kifejti, hogy milyen célból és milyen módon szokta Isten a szellemi javakat az érzékek útján alélekbe árasztani. Megfelel a fentemlített ellenvetésre | 185 |
Arról beszél, hogy mekkora kárt okozhatnak egyes lelkivezetők a rájuk bízott lelkekben, ha nem megfelelő módon irányítják azokat az említett látomások tekintetében. Kifejti, hogy ezek még akkor is megtéveszthetik az embert, ha tényleg Istentől származnak | 192 |
Megmagyarázza és bizonyítja, hogy még abban az esetben is, ha a látomások is kinyilatkoztatások csakugyan Istentől származnak, mégis tévedhetünk bennök. Ezt szentírási idézetekkel bizonyítja | 197 |
Szentírási idézetekkel bizonyítja, hogy habár Isten szavai és kijelentései mindig igazak, a teljesülésük - mivel esetleg feltételhez vannak kötve - nem mindig biztos | 207 |
Megmagyarázza, hogy bár Isten olykor megadja a feleletet a hozzá intézett kérdésre, azért nem szereti az ilyen kérdezősködést Bebizonyítja, hogy ilyen esetben Isten meg is haragudhatik a kérdezőre | 213 |
Megfelel arra a kérdésre, hogy miért nem szabad az Úristentől most, az Újszövetség korában természetfölötti felvilágosítást kérni, holott ez az Ószövetségben meg volt engedve. Érdekes felvilágosításokat tartalmaz a hit titkaira vonatkozólag. Bizonyítja a tételt szent Pálból vett egyik idézettel, amelyet e célból megmagyaráz | 222 |
Megkezdi azon értelmi benyomások tárgyalását, amelyek kizárólag természetfölötti útjon jutnak a lélekbe. Elmondja, hogy mik azok | 236 |
A természetfölötti értelmi látomások két különböző osztályáról | 239 |
Ebben a kinyilatkoztatásokról van szó. Megmagyarázza, hogy mik azok és egy megkülönböztetést ad elő | 245 |
Ebben szó van a puszta, meztelen igazságok felfogásáról az értelem által. Megmagyarázza, hogy ez kétféle módon történhetik s azt, hogy miképpen kell a léleknek ezen dolgokkal szemben viselkednie | 246 |
Fejtegeti a kinyilatkoztatásoknak második fajtáját, vagyis a titkoknak és rejtett dolgoknak közlését. Elmondja, hogy milyen tekintetben mozdíthatják előre az egyesülést és mennyiben hátráltathatják, s hogy az ördög mennyire rászedheti az embert ezen a téren | 257 |
Ebben szó van a belső szózatokról, amelyek természetfölötti módon jöhetnek létre a lélekben. Megmagyarázza, hogy hányfélék | 261 |
Fejtegeti az első osztályba tartozó szózatokat, amelyeket az áhítatba merült lélek olykor önmaga szövegez magában. Megmagyarázza, hogy mi okból jönnek létre és hogy mennyiben járhatnak haszonnal vagy kárral | 262 |
Fejtegeti azokat a belső szavakat, amelyek valóban és teljesen természetfölötti befolyást következtében keletkeznek a lélekben. Magyarázza, hogy mennyiben lehetnek káros hatásúak s hogy miképen kell őrizkednünk a megtévesztésektől | 269 |
Megmagyarázza a lélek bensejében jelentkező teremtő szózatok mibenlétét. Elmondja, hogy miben különböznek a ténylegesektől s hogy miben mutatkozik a jó hatásuk, nemkülönben azt, hogy mily megadással és tisztelettel kell a léleknek velük szemben viselkednie | 273 |
Tárgyalja azokat a benyomásokat, amelyeket az értelem a belső érzékek révén kap és pedig a lélekre gyakorolt természetfölötti hatások folytán. Megmagyarázza ezeknek okait s azt, hogy miképpen kell a léleknek ezekkel szemben viselkednie, nehogy akadályozzák az Istennel való egyesülés útján | 275 |
Ebben tárgyaljuk az emlékezetnek és akaratnak tisztulását, illetve aktív éjjelét. Megmagyarázzuk benne, miképpen kell a léleknek viselkednie ezen két tehetség működését illetőleg, hogy a tökéletes hit, remény és szeretet révén eljuthasson az Istennel való egyesüléshez | 280 |
Tartalom | 280 |
Az emlékezet természetes benyomásai. Hogyan kell az emlékezetnek kiürülnie, hogy a lélek ezen tehetsége szempontjából képes legyen Istennel egyesülni | 281 |
Kifejti, hogy háromféle kár háramlik a lélekre, ha nem hajlandó elsötétülni az emlékezet ismeretei és okoskodásai tekintetében. Itt az első kárról lesz szó | 289 |
Beszél a második kárról, amely a lelket az emlékezetnek természetes benyomásai révén az ördög részéről érheti | 293 |
A harmadik kárról, amely a lelket az emlékezet részletes, természetes ismeretei folytán érheti | 294 |
Azon haszonról, amely a lélekre háramlik, ha elfelejti és kiüresíti önmagából mindazokat az eszméket és ismereteket, amelyeket az emlékezet révén természetes módon tartogat | 296 |
Fejtegeti az emlékezet benyomásainak második osztályát, vagyis a képzeleti és természetfölötti ismereteket | 298 |
Milyen káros hatással lehetnek a természetfölötti dolgok ismeretei a lélekre nézve, ha foglalkozik velük. Elmondja, hogy hány ilyen káros hatás van és fejtegeti az elsőt | 300 |
A károk második osztályáról, vagyis arról a veszedelemről, hogy az ember önteltségbe és hiú elbizakodásba esik | 302 |
Arról a harmadik káros hatásról, amelyet az emlékezetnek képzeleti benyomásai révén az ördög gyakorolhat a lélekre | 304 |
A negyedik kárról, mely a lelket az emlékezetnek természetfölötti, világos benyomásai folytán érhetni, tudniillik arról, hogy megakadályozzák az egyesülést | 305 |
Az ötödik kárról, amely a lélekre háramlik a természetfölöttiekre vonatkozó képzeleti fogalmakból és képzetekből, tudniillik, hogy Istenről alacsony, nem megfelelő fogalmat alkot | 306 |
Mennyi haszna van a léleknek abból, ha kiküszöböli magából a képzelőtehetség benyomásait | 308 |
Tárgyalja a szellemi ismereteket, amennyiben azok az emlékezet körébe tartoznak | 315 |
Általános utasításokat tartalmaz arra vonatkozólag, hogy miképen kell a lelki embernek ezen lelki tehetség tekintetében viselkednie | 317 |
Elkezdi az akarat sötét éjjelének tárgyalását. Idézetekkel támogatja Mózes ötödik könyvéből és a zsoltárokból. Felsorolja az akarat különböző érzelmeit | 319 |
Elkezdi tárgyalni az akarat első érzelmét Kifejti, hogy mi az öröm és osztályozza azokat a dolgokat, amelyekben az akarat örömét lelheti | 322 |
Tárgyalja az ideiglenes dolgokra vonatkozó örömet. Megmagyarázza, hogyan kell az öröm szempontjából ezekkel szemben viselkedni | 324 |
Milyen kárt vallhat a lélek, ha az ideiglenes dolgokban találja örömét | 328 |
Megmagyarázza, hogy milyen haszna van a léleknek abból, ha tartózkodik az ideiglenes dolgokon érzett örömtől | 335 |
Kifejti, mekkora hiúság a természeti javaknak örülni, s hogy miképen kell az embernek közöttük Isten felé haladnia | 338 |
Azokról a károkról, amelyek az akaratra háramlanak, ha a természeti javakban leli örömét | 340 |
Fejtegeti, hogy mennyi haszna van a léleknek abból, ha nem leli örömét a természeti javakban | 345 |
Tárgyalja a harmadik osztályát azon javaknak, amelyekben az akarat örömét találhatja, tudnillik az érzékieket. Megmagyarázza, hogy milyenek és hányfélék s hogy miként kell az akaratnak ezen örömtől megtisztulnia, ha teljesen Istenre akar irányulni | 348 |
Azokról a károkról beszél, amelyek a lelket abban az esetben fenyegetik, ha az akarat az érzéki javakban találja örömét | 351 |
Milyen szellemi és ideiglenes haszon háramlik a lélekre abból, ha megtagadja magától az érzéki javakban való kedvtelést | 354 |
Kezdi fejtegetni a javak negyedik osztályát, vagyis az erkölcsi javakat. Megmagyarázza, hogy milyenek és hogy milyen értelemben szabad az akaratnak bennök örömét találnia | 357 |
Az embert hétféle kár érheti, ha akarata az erkölcsi javakban találja örömét | 361 |
Elmondja, hogy mennyi haszna van a léleknek abból, ha lemond az erkölcsi javakon érzett örömről | 366 |
Beszél az ötödik osztályáról azon javaknak, amelyekben az akarat örömét találhatja, tudniillik a természetfölötti javakról. Megmagyarázza, hogy milyenek, hogy miben különböznek a szellemiektől és hogy miként kell a bennök lehető örömet Istenre irányítani | 368 |
Milyen károk származhatnak abból, ha a lélek örömét leli az effajta javakban | 371 |
Azon haszonról, mely a lélekre háramlik, ha elfojtja a természetfölötti kegyelmek okozta örömét | 376 |
Elkezdi tárgyalni a hatodik osztályát azon javaknak, amelyeknek az akarat örülni szokott. Elmondja, hogy milyenek, azután pedig osztályozza őket | 378 |
Azokról a szellemi javakról, amelyeket az értelem és az emlékezet világosan képes felfogni. Kifejtjük, hogy miképen viselkedjék az akarat a reájuk vonatkozó öröm dolgában | 380 |
Azon kellemes szellemi javakról, amelyek világos tárgyai lehetnek az akaratnak. Megmagyarázza, hogy hányfélék | 381 |
Folytatja a képekre vonatkozó fejtegetést. Beszél arról, hogy egyesek mennyire tudatlanok e tekintetben | 385 |
Miképen kell az akaratnak örömét a képek tárgyai révén Istenre irányítania, nehogy tévedésbe essék és fennakadjon miattok haladásában | 388 |
Az indítójavakra tér át. Beszél a kápolnákról és egyéb imára rendelt helyekről | 390 |
Miképen kell az embernek a kápolnák és templomok tekintetében viselkednie, hogy azok Istenhez vezessék a lelkét | 393 |
Folytatja ugyanazt a tárgyat s ajánlja, hogy a lélek igyekezzék belső összeszedettségre szert tenni | 395 |
Néhány kárról, amelynek azok teszik ki magukat, akik az ájtatossági helyek dolgában ez említett kedvetlésnek hódolnak | 396 |
Az ájtatossági helyek három különböző fajáról s arról, hogy miképen kell az akaratnak ezekkel szemben viselkednie | 398 |
Egyéb, az imádságra indító dolgokat tárgyal, amelyeket sokan felhasználnak, tudniillik a sok mindenféle ájtatosságot | 400 |
Miképen kell az akarat örömét és erejét ezen ájtatosságok révén Istenre irányítani | 402 |
Tárgyalja a második faját azon világosan felfogható javaknak, amelyekben az akarat hiú örömét találhatja | 406 |
Az akaratnak első hajlamáról és arról, hogy a törekvő képesség körébe tartozó dolgok közül egyetlen egy sem megfelelő eszköz arra, hogy a lélek akarata tekintetében Istennel egyesüljön | 410 |
Az Istennel való egyesülés szempontjából szükséges, hogy az akarat ürítse ki önmagából természetes hajlamait | 412 |
II. kötet | |
A lélek sötét éjszakája | |
Az érzéki rész éjszakája | |
Az első verssor alapján a kezdőknek egyik-másik hibáját fejtegeti | 11 |
A kezdőknek néhány lelki gyarlóságáról, amelyek a gőg főbűnéből erednek | 13 |
A kezdőknek néhány gyakrabban előforduló gyarlóságáról, melyek a szellemi értelemben vett fösvénység főbűnéből erednek | 18 |
Egyéb tökéletlenségekről, amelyek a kezdőknél a harmadik főbűn, vagyis a szellemi értelemben vett paráznaság tekintetében fordulnak elő | 20 |
Azokról a tökéletlenségekről, amelyekbe a kezdők a harag főbűnének tekintetében szoktak beleesni | 24 |
Gyarlóságok a szellemi értelemben vett torkosság terén | 26 |
A szellemi értelemben vett irigység és jóban való restség terén előforduló gyalóságokról | 30 |
Megmagyarázzuk az első versszaknak első sorát s megkezdjük a sötét éjszaka fejtegetését | 32 |
Azokról a jelekről, amelyekről föl lehet ismerni, vajjon a lelkiember ennek az éjszakának, vagyis ezen érzéki tisztulásnak útján van-e | 35 |
Miképen kell az embernek ebben az éjszakában viselkednie | 41 |
Megmagyarázzuk a költemény három következő sorát | 44 |
Azon előnyökről, amelyekkel az érzéki résznek ez az éjszakája jár a lélekre nézve | 47 |
Egyéb üdvös hatásokról, amelyek az érzéki résznek ebből az éjszakájából háramlanak a lélekre | 54 |
Megmagyarázza az első versszak utolsó sorát | 59 |
A szellemi rész sötét éjszakája | |
Megkezdjük a második vagyis szellemi éjszakának fejtegetését Megmagyarázzuk, hogy mikor veszi kezdetét | 63 |
A haladóknak egynémely tökéletlenségéről | 65 |
Bevezetés a következő fejezetekhez | 68 |
Idézzük az első versszakot és megmagyarázzuk | 70 |
Idézi az első verssort. Elkezdi fejtegetni, hogy ez a szemlélődés miért nem csupán sötét éjszaka a lélekre nézve, hanem egyúttal szenvedés és kín is | 71 |
Más egyéb fájdalmakról, amelyeket a léleknek ebben az éjszakában el kell szenvednie | 75 |
Folytatja ugyanazt a tárgyat s beszél egyéb szenvedésekről és szorongatásokról, amelyek az akarat gyötrik | 80 |
Egyéb szenvedésekről, amelyek ebben az állapotban a lélekre nehezülnek | 86 |
Ez az éjszaka ugyan elhomályosítja a lelket, de ezt azért teszi, hogy megvilágosítsa és fényt adjon neki | 90 |
Egy hasonlattal alaposan megmagyarázza ezt a tisztulást | 96 |
Elkezdi az első versszak második sorának fejtegetését. Megmagyarázza, hogy a lélek nagy hasznot merített ebből a keserves kínlódásból, mert Isten iránti szenvedélyes szerelemre gyulladt | 101 |
Megmagyarázza, hogy ez a rettenetes éjjel nem egyéb, mint egy tisztítóhely s hogy benne az isteni bölcsesség ugyanazon világossággal világosítja meg az embereket, amellyel tisztítja és megvilágosítja az angyalokat az égben | 104 |
Egyéb élvezetes hatásokról, amelyeket a szemléletnek ez a sötét éjszakája hoz létre a lélekben | 108 |
Idézi és megmagyarázza az első versszaknak utolsó három sorát | 114 |
Idézi és megmagyarázza a második versszakot | 116 |
Idézi az első verssort s megmagyarázza, hogy midőn a lélek sötétben halad, akkor biztosan halad | 117 |
Idézi a második verssort és megmagyarázza, hogy miért titkos ez a sötét szemlélődés | 125 |
Megmagyarázza, hogy miért lépcső ez a titkos bölcsesség | 130 |
Megkezdi az isteni szeretet e misztikus lépcsője tíz fokának fejtegetését. Szent Bernát és Szent Tamás alapján. Megmagyarázza az első ötöt | 133 |
Beszél a szeretetnek további öt fokáról | 138 |
Megmagyarázza azt a szót, hogy álruhában s kifejti, hogy milyen színei vannak az álruhának ebben az éjszakában | 141 |
Megmagyarázza a második versszak harmadik sorát | 147 |
Megmagyarázza a negyedik verssort. Beszél arról a csodálatos rejtekhelyről, amelyben a lélek meghúzza magát az éjszaka folyamán s arról, hogy bár az ördög más, ennél magasabb helyekre be tud hatolni, ehhez nem férkőzhetik hozzá | 148 |
Bevégzi a második versszak magyarázatát | 155 |
Röviden megmagyarázza a harmadik versszakot | 157 |
A szellemi páros ének | 162 |
Az élő szeretetláng | 411 |
Néhány műkifejezésnek és nehezebben érthető fogalomnak magyarázata | 529 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.