1.060.331

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Keresztény hit és politikai ész

A katolikus társadalmi tanítás új megközelítése

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: Magyar Máltai Szeretetszolgálat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 470 oldal
Sorozatcím: Máltai könyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 11 cm
ISBN: 978-963-89445-6-6
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Aki hisz, nem tagadhatja, hogy Jézus tanítása a közösségi életet is meghatározza.
Krisztus követésének politikai, társadalmi következményei vannak. Aki az Ő nyomába szegődik - a teológus J. B.... Tovább

Előszó

Aki hisz, nem tagadhatja, hogy Jézus tanítása a közösségi életet is meghatározza.
Krisztus követésének politikai, társadalmi következményei vannak. Aki az Ő nyomába szegődik - a teológus J. B. Metz találó szavaival - a misztika és a politika két síkján halad egyszerre.
Azon ugyanakkor akár vitatkozhatnunk is, hogy az evangélium milyen eligazítást adhat a gazdasági és politikai rendszerek emberséges formáláshoz. Vissza

Fülszöveg

Száz évvel ezelőtt, 1891-ben jelent meg XIII. Leó pápa "Rerum novarum" kezdetű körlevele, az első szociális enciklika, amely első ízben bírálja és ítéli el a kapitalizmus társadalmi és gazdasági alapjait, negatív hatásait, s fejti ki a katolikus egyház társadalmi tanítását. Ám ez a tanítás nem hozott fordulatot a társadalom életében.
Ma is égető kérdés, hogy miért csekély a katolikus társadalmi tanítás hatása. "Mit tesznek a hívők a társadalom szétesése, a közösségeket fenyegető újabb veszélyek ellen? ... Mit tesznek a gazdasági életünk és életmódunk által "beprogramozott" ökológiai öngyilkosság ellen? Mit jelent számunkra Jézus tanítása, egyházunk tanítása, a katolikus társadalmi tanítás?"
Herwig Büchele SJ, az innsbrucki egyetem szociáletika professzora nem kevesebbre vállalkozik, mint e hatástalanság okainak feltárására és a katolikus társadalmi tanítás új megközelítésére.
A hatékonyság mindenekelőtt előzetes döntéstől függ, vajon az egyház társadalomtana a régi struktúrák... Tovább

Fülszöveg

Száz évvel ezelőtt, 1891-ben jelent meg XIII. Leó pápa "Rerum novarum" kezdetű körlevele, az első szociális enciklika, amely első ízben bírálja és ítéli el a kapitalizmus társadalmi és gazdasági alapjait, negatív hatásait, s fejti ki a katolikus egyház társadalmi tanítását. Ám ez a tanítás nem hozott fordulatot a társadalom életében.
Ma is égető kérdés, hogy miért csekély a katolikus társadalmi tanítás hatása. "Mit tesznek a hívők a társadalom szétesése, a közösségeket fenyegető újabb veszélyek ellen? ... Mit tesznek a gazdasági életünk és életmódunk által "beprogramozott" ökológiai öngyilkosság ellen? Mit jelent számunkra Jézus tanítása, egyházunk tanítása, a katolikus társadalmi tanítás?"
Herwig Büchele SJ, az innsbrucki egyetem szociáletika professzora nem kevesebbre vállalkozik, mint e hatástalanság okainak feltárására és a katolikus társadalmi tanítás új megközelítésére.
A hatékonyság mindenekelőtt előzetes döntéstől függ, vajon az egyház társadalomtana a régi struktúrák megőrzését avagy megváltoztatását akarja-e szolgálni. A szociális körlevelek elvont elvei - ha egyáltalán ismerik és figyelembe veszik - nem nyújtanak útmutatást a konkrét helyzetekben, ezért értelmezni kell, s ez az értelmezés ugyancsak a "szakértő" előfeltevésétől függően konzervatív vagy progresszív lehet. Elsősorban ezekre az okokra vezethető vissza, hogy a keresztény társadalomelmélet és gyakorlat nincs összhangban.
Mit lehet tenni? A keresztény kisközösségeknek és az intézményes egyháznak együttesen "kontraszttársadalomként" kell hatniuk a társadalom egészére; az elvont beszéd helyett konkrét lépéseket kell tennie az egyháznak. A keresztény etika, a keresztényi cselekvés alapelve pedig nem lehet más, mint Jézus Hegyi beszéde, amelyet mindig összhangba lehet és kell hozni a valósággal, hogy "minden ember igazi, kölcsönös tiszteletén alapuló, igazságos együttműködésre" épülő társadalomban élhessünk - itt, Magyarországon is!
Herwig Büchele professzor könyvével az olvasó olyan alapvető munkát vehet kézbe, amely a hazai katolikus irodalomban hiánypótló és amelynek szellemi frissessége, nyitottsága, egyben szakszerű megalapozottsága a magyar katolikusok és nem katolikusok számára is példaértékű lehet. Vissza

Tartalom

Ajánlás 13
Előszó a magyar kiadáshoz 17
Bevezetés 27
1. A katolikus társadalmi tanítás - követelmény és valóság 33
1.1 A katolikus társadalmi tanítás politikai funkciója 33
1.2 A katolikus társadalmi tanítás megjelenési formája 35
1.3 Előzetes döntés: a fennálló struktúra megőrzése avagy megváltoztatása 37
1.4 Vajon a katolikus társadalmi tanítás képviselői a meglévő struktúra megőrzésére avagy megváltoztatására törekednek? 39
1.4.1 Hivatalos szociális dokumentumok 39
1.4.2 Tanítás és kutatás 41
1.4.3 Egyházi hivatalok és útmutatásaikhoz kötött csoportosulások 49
1.4.4 Az egyházi útmutatáshoz nem kötött politikai szervezetek 51
Összefoglalás 52
2. Az egyházi társadalmi tanítás politikai hatástalanságának okai 55
2.1 Hiányzó hermeneutika 55
2.2 Az állásfoglalások nem késztetnek döntésre 58
2.3 Princípiummorál életidegensége 66
2.4 Rettegés a konfliktustól 75
2.5 Lemondás a társadalom elemzéséről 82
2.6 Az eszköz elhanyagolása a céllal szemben 90
2.7 Kettős mérték: magán1 és közösségi 96
2.8 A szó és a tett lényegi különbözősége 101
Összefoglalás 109
3 . Egy jövőbeni egyházig társadalmi tanítás alapja 111
3.1 Az egyház társadalomlét vallott felfogása korunk kihívásának tükrében 111
3.1.1 A „kisebbik rossz" logikája 111
3.1.2 És a keresztényeké 116
3.1.3 Alkalmazkodás vagy visszavonulás 124
3.1.4 Az Isten uralmáról szóló örömhír sürgető követelménybe 126
3.2 A társadalom megújulásának két útja 127
3.2.1 A kontraszttársadalom 129
3.2.1.1 A kontraszttársadalom fogalma 129
3.2.1.2 A keresztény kontraszttársadalom veszélyei és kísértései 138
a. A „kontraszt" problémája 140
b. A „társadalom" mint probléma 147
3.2.1.3 A kontraszttársadalom mint az átalakulás terepe 152
3.2.1.4 A kontraszttársadalom a társadalom egészének szolgálatában 155
Összefoglalás Égi. 157
3.2.2 Az alkotó etika 158
3.2.2.1 Az alkotó etika fogalma 158
3.2.2.2 Pozitív kezdet az elidegenedés közepette 161
. 3.2.2.3 A változtatást végző ember szerepének kiemelése 163
3.2.2.4 Az alkotó cselekvés 165
3.2.2.5 A konzervatív és a progresszív álláspontok közelítése egymáshoz 171
3.2.2.6 Az alkotó etika és a szükséghelyzetek 172
3.2.2.7 Első példára leszerelés 175
a. A leszerelés lehetetlenségéről 175
b. A leszerelés lehetőségéről 180
c. A „kisebbik rossz" logikájának és az utópisztikus ellenmodellek kényszerének a leküzdése 182
d. „Belső fordulat az ellenkező irányba" 183
e. Van-e reális út „befagyasztáshoz" és a „mérlegelt előzetes teljesítéshez"? 185
f. Tovább a következő lépcsőfok felé 192
3.2.2.8 Második példa: reklám, munkavállalói tulajdon 195
a. Ellenreklám, mint válasz a romboló hatású reklámra 195
b. Példa: munkavállalói tulajdon 203
Összefoglalás 209
3.3 A társadalmi tanítás kettős húzóereje 210
3.3.1 A keresztény kontraszttársadalom, mint a társadalmi tanítás egyik forrása 211
3.3.2 A társadalmi tanítás és a társadalom egészének szolgálatában 216
3.3.3 A társadalmi változások ösztönzése 217
3.3.4 Példa: Az Egyesült Államok püspökeinek pásztorlevele a békéről 221
3.3.5 Szociális enciklikák 225
Összefoglalás 227
3.4 Egy közbevetett kérdés: csakugyan járható ez az út? 228
4. Politikai tevékenység és a keresztény hit 237
4.0 Bevezetés a 4. és 5. fejezethez 237
4.1 A Jézus-követés alapelvei 241
4.1.1 Jézus életét kell megértenünk 241
4.1.2 Jézus életének drámája 248
4.1.2.1 Jézus evangéliuma:
Isten országa elérkezett 249
4.1.2.2 Az elutasított és ítéletet hirdető Jézus 254
4.1.2.3 Az ítélet és a kereszt 261
4.1.2.4 Húsvét és a békesség jóhíre 266
4.1.2.5 Krisztus mennybemenetele, pünkösd és az egyház 268
4.1.3 Jézus Krisztus üdvösségszerző drámájának jelentősége a keresztények társadalompolitikai magatartásában 273
4.1.3.1 Isten országa és a társadalmi felelősség 275
4.1.3.2 Az emberek által elutasított, fölöttük ítélkező Jézus és a társadalmi felelősség 280
4.1.3.3 Elítélés, keresztrefeszítés és társadalmi felelősség 288
4.1.3.4 Húsvét, a béke jóhíre és a társadalmi felelősség 296
4.1.3.5 Krisztus mennybemenetele, pünkösd, az egyház és a társadalmi felelősség 301
Összefoglalás 305
4.2 A Hegyi beszéd és a politika 306
4.2.1 Jézus társadalmi tanításának alapja az új isten- és emberkép 306
4.2.2 Mit követel és mennyire kötelező érvényű a Hegyi beszéd? 307
4.3 Jézus tanítása és a politikai élet 314
4.3.1 Keresztény kontraszttársadalom 317
4.3.1.1 Az erkölcsi felismerések helye az egyházi közösség 318
4.3.1.2 Erkölcsi útmutatások helye az egyházi közösség 319
4.3.2 Alkotó etika 324
4.3.2.1 Bajelhárító etika 325
4.3.2.2 A követelmény és a társadalmi valóság feszültségét elismerve tudunk tájékozódni 332
4.3.3 A helyes döntés
közösségben találunk rá 338
4.3.3 1 Az adott körülmények közötti „jobb" felfedezése 338
4.3.3.2 Közösségi megbeszélés, tanácskozás az egész társadalom szolgálatát jelenti 345
Összefoglalás 346
5. A keresztény társadalmi tanítás elméleti háttere 349
5.1 Hit (társadalomteológia)
és értelem (társadalombölcselet) 349
5.1.1 A „kegyelem" és a „természet" egysége a különbözőségben 349
5.1.2 A hit és az értelem (tapasztalat) egysége a különbözőségbe 351
5.1.3. Gyakoriéi következményeké az erkölcsi megismerés számára 357
5.2 A keresztény hit felszabadítja a politikai gondolkodást 360
5.2.1 „A kegyelem feltételezi a természetet": következmények a politikai gyakorlat számára 361
5.2.1.1 A politikai szabadság világában 361
5.2.1.2 Az evilági ügyek területén 362
5 2.1.3 Az-államrend világában 362
Összefoglalás 364
5.2.2 „A kegyelem tökéletesíti a természetet": következmények a politikai gyakorlat számára 365
5.2.2.1 A politikai szabadság világában 365
5.2.2.2 Az evilági ügyek körében 368
5.2.2.3 Az államrend világában 370
Összefoglalás 371
5.3 Hit és értelem szüntelenül egymásra utalnak 373
5.3.1 Hit és értelem kölcsönösen kiegészítik egymást 373
5.3.2 A hit ideológiai kisajátítása ellen 378
1. A felszabadításra való vakbuzgó törekvés 378
2. Az „istenuralomra" való hatalmi törekvés 378
3. A „polgári" vallásosság modellje 379
Összefoglalás 380
5.4 A hívek cselekvési normája Jézus Krisztus 381
5.4.1 Jézus Krisztus társadalmi tanításának mértékadó szerepe 381
1. Erőszakmentesség 382
2. Lemondás a barát-ellenség szemléletmódról 384
3. Szabad nyilvánosság 386
4. Kiállás a szegények mellett 389
5.4.2 A megkülönböztethető keresztény" jegy tartama 391
1. Az „önzetlen" szeretet 391
2. Névtelenség és tanúságtétel 392
Összefoglalás 397
5.5 Az egyház nevében mondott kötelező tanítás 399
5.5.1 Kötelező érvek és határaik 399
5.5.2 Ki beszélhet valójában
„kötelező erővel" az egyházban? 401
Befejező gondolatok 409
Jegyzetek 411
Válogatott irodalom 423
Névmutató 455
Függelék - A Hegyi beszéd 461

Herwig Büchele

Herwig Büchele műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Herwig Büchele könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Keresztény hit és politikai ész
Állapot:
1.780 ,-Ft
14 pont kapható
Kosárba