1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kereskedelmi vállalkozások gazdálkodása és vezetése II.

Főiskolai jegyzet

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: BGF Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 136 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrával. Tankönyvi szám: FK-01-02.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A kereskedelmi vállalkozások gazdálkodása főiskolai jegyzet második része a kereskedelmi vállalkozások gazdálkodásának hatékonyságát meghatározó tényezőkkel foglalkozik. A tananyagot a következő fő... Tovább

Előszó

A kereskedelmi vállalkozások gazdálkodása főiskolai jegyzet második része a kereskedelmi vállalkozások gazdálkodásának hatékonyságát meghatározó tényezőkkel foglalkozik. A tananyagot a következő fő fejezetekre bontottuk:
1. A kereskedelmi vállalkozások árpolitikája fejezet foglalkozik az ár makrogazdasági szerepével a piaci egyensúly megteremtésében. Itt vizsgáljuk az ár felépítését, szerkezetét hazai és import termékek esetén. Ez a fejezet foglalkozik továbbá a vállalat árstratégiájának és taktikájának problémáival és az árképzésnek a vállalati nyereségre, árrés-tömegre gyakorolt hatásával. Ugyancsak itt foglalkozunk az árengedményekkel, az ár-kockázattal valamint az árkialakítási lehetőségekkel a tennék piaci életútjának függvényében. A mondandót példák szemléltetik.
2. Az emberi erőforrásokkal való gazdálkodás a kereskedelemben fejezet a létszám és bérgazdálkodással valamint az élőmunka termelékenységével foglalkozik. Vizsgálja a termelékenység, jövedelmezőség, gazdaságosság és hatékonyság összefüggéseit és elemzési módszereit. Foglalkozik az alkalmazottak ösztönzési lehetőségeivel, a bérrendszerekkel, bérformákkal, a bérezés és termelékenység kapcsolatával. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS
I. A KERESKEDELMI VÁLLALKOZÁSOK ÁRPOLITIKÁJA
1.1. az értékesítési ár fogalma, szerepe és jelentősége
1.1.1. A vállalati ármagatartást befolyásoló tényezők §
1. 1.2. Az árkialakítás/ármagatartás jogi szabályozása 9
1.1.3. Az árak szerkezete, az árkalkuláció sémái ]j
1.2. A vállalati szintű árpolitika (stratégia, taktika) 12
1.2.1. Az ár és nyereség kapcsolata - haszonkulcs, árrés, árréstömeg 12
1.2.2. Vállalati árstratégia, ártaktika 16
1.2.2.1. Árstratégia, árképzési elvek 16
1.2.2.2. A kereslet-orientált és a kínálat-orientált árképzés 77
1.3. Termékszintű árpolitika 19
1.3.1. A haszonkulcs meghatározása, a nagyságát befolyásoló tényezők 20
1.3.2. Árkialakítás az áru piaci életútja függvényében 21
1.3.2. Árdöntések a kereslet árrugalmassága függvényében - engedmények 22
1.3.3. Az árengedmények és a hitelkamat 25
1.3.4. Fizetési engedmények és kamatlábak 26
1.3.5. Részletfizetések - a kamatjövedelem meghatározása 26
1.3.6. Az árleszállítás, és hatásának mérése 27
1.4. Az árak és az árrés karbantartása 29
1.5. Esettanulmány, feladatok: 30
1.5.1. Amaizer, borzasztó az íze, de dolgozunk rajta 30
1.5.2. Fedezeti ponthoz tartozó árak számítása 32
1.5.3. A választékbővítés fedezeti pontjának vizsgálata 33
1.5.4. Ártaktikai feladat 33
1.5.5. Költség alapú árképzés 34
1.5.6. Az egységes haszonkulcsok módszere 34
1.5.7. Egy árréstömeg elemzési feladat 34
1.6. Ellenőrző kérdések 35
2. AZ EMBERI ERŐFORRÁSOKKAL VALÓ GAZDÁLKODÁS 36
2.1. A vállalkozás munkaerőigényének elemzése, tervezése 38
2.1.1. A munkafeladatok elemzése 38
2.1.2. A hosszú távú munkaerőigény felmérése 40
2.1.3. A rövid távú munkaerőigények kielégítése 40
2.2. A munkaerő-gazdálkodás szükségessége, feladatai, feltételei 40
2.2.1. A létszámszükséglet, az ellátottság és az összetétel vizsgálata 42
2.2.2. A létszám változásai, a fluktuáció 44
2.3. A munkaerő teljesítménye, a munka termelékenysége 45
2.3.1. A termelékenység vizsgálati szempontjai, mutatói 45
2.3.2. A termelékenység befolyásoló tényezői, elemzése 48
2.4. bérezés, bérgazdálkodás 49
2.4.1. Az alkalmazottak anyagi érdekeltsége (bér, kereset, jövedelem) 50
2.4.2. A bérbesorolással és a bérezéssel kapcsolatos alapkövetelmények 52
2.4.3. A kereskedelemben használt anyagi ösztönzési rendszerek jő jellemzői 52
2.4.4. A bérgazdálkodás, és a bérköltségek elemzése 54
2.5. Példák 55
2.5.1. Létszámelemzés, a munkaidő kiesések vizsgálata 55
2.5.2. A fluktuáció és a váltások elemzése 56
2.5.3. A termelékenység és hatótényezőinek elemzése 56
2.5.4. A bérgazdálkodás elemzése 57
2.6. Ellenőrző kérdések 58
3. TÁRGYI-ESZKÖZ GAZDÁLKODÁS ÉS FEJLESZTÉS 60
3.1. A kereskedelmi vállalkozások eszközei, az eszközgazdálkodás 60
3.1.1. Befektetett eszközök: 60
3.1.2. Forgóeszközök: 62
3.2. A befektetett eszközök értékcsökkenése 63
3.3. A befektetett eszközök kihasználása 65
3.3.1. Eszközhatékonysági mutatók 66
3.4. AZ ÜZLETEK FEJLESZTÉSE, A BERUHÁZÁSOK 67
3.5. A kiskereskedelmi hálózat elemzése, tervezése 69
3.5.1. A hálózat elemzése 70
3.5.2. A kiskereskedelmi hálózat fejlesztésének tervezése 72
3.5.3. Hatástanulmányok a bevásárlóközpontok létesítésének előkészítésére 74
3.6. PÉLDÁK 75
3.6.1. Feladat a beruházások-felújítások és a tárgyi eszközök elszámolásáról 75
3.7. Ellenőrző kérdések 76
4. KÖLTSÉGGAZDÁLKODÁS A KERESKEDELMI VÁLLALATOKNÁL 78
4.1. A költséggazdálkodás alapfogalmai 78
4.2. A költségek csoportosítás a 79
4.2.1. A költségek csoportosítása költségnemenként 79
4.2.2. A költségek csoportosítása összetételük szerint 80
4.2.3. A költségek csoportosítása költséghelyek és költségviselők szerint 80
4.2.4. Költségek az értékesítési forgalom változásához való viszonyuk szerint 80
4.2.5. Költségek az áruforgalom egyes szakaszaihoz kapcsolódásuk szerint 82
4.2.6. A költségek funkciók szerinti csoportosítása 82
4.2.7. Egyéb csoportosítások 82
4.3. A költségek nagyságát meghatározó tényezők 83
4.4. A költségek elemzése 85
4.4.1. A költségelemzés abszolút mutatói 86
4.4.2. A költségelemzés relatív mutatói 86
4.4.3. Indexek alkalmazása a költségelemzésben 87
4.5. A költségek tervezése 88
4.5.1. A vállalati összköltség tervezése 88
4.5.2. Az egyes költségek tervezése 88
4.6. Esettanulmány, példák 89
4.6.1. A DOMUS Lánc Kft költséggazdálkodása 89
4.6.2. Példa az áruforgalmi költségek elemzésére 90
4.6.3. A BétaTau Rt áruforgalmi költségeinek elemzése 94
4.7. Ellenőrző kérdések 94
5. NYERESÉG, FEDEZETI PONT, FEDEZETI HOZZÁJÁRULÁS 96
5.1. A fedezeti pont meghatározása, jellemzői 96
5.1.1. A fedezeti pont grafikus ábrázolása 97
5.1.2. Az elérendő nyereséghez szükséges mennyiség kiszámítása 98
5.1.3. Feladat a fedezeti pont meghatározására 99
5.2. A fedezeti hozzájárulás mértéke 99
5.2.1. A fedezeti hozzájárulás mértékének meghatározása 99
5.2.2. Egy példa a fedezeti hozzájárulás mértékének kiszámítására 100
5.2.3. Feladat a fedezeti hozzájárulás elemzésére 101
5.2.4. Feladat az árengedmények és hitelkamatok elemzésére 102
5.3. Ellenőrző kérdések 102
6. KÉSZPÉNZ ÉS LIKVIDITÁS MENEDZSMENT 103
6.1. A készpénz és likviditás menedzsment fontossága a kereskedelemben 103
6.2. A kereskedelmi vállalat pénzforgalmi (cash-flow) kimutatása 104
6.3. A készpénz költségvetés a tervezés kulcseszköze 106
6.4. A készpénz és a működő töke ciklusa a kereskedelmi vállalatnál 108
6.5. A készpénz menedzsment napi feladatai 111
6.5.1 A vevőkövetelések és a készpénzbehajtás irányítása 111
6.5.2. A kötelezettségek kezelése 112
6.5.3. A készpénzszükséglet kielégítésének kreatív módszerei 112
Példa a pénzforgalmi előrejelzés számítására egy kereskedelmi vállalatnál 112
6.6. Ellenőrző kérdések 114
7. TŐKESZÜKSÉGLET ÉS FINANSZÍROZÁSA A KERESKEDELEMBEN 115
7.1. A kereskedelmi vállalkozás kezdeti tőkeszükséglete 115
7.2. Módszerek a kezdeti tőkeszükséglet előrebecslésére 116
7.2.1. A várható költség/haszon előrebecslése 116
7.2.2. Pénzügyi előrejelzések készítése - az előzetes eredmény-kimutatás 116
7.2.3. Az elérni kívánt nyereség becslése a kereskedelmi vállalkozásoknál 117
7.2.4. Az áruforgalmi folyamat pénzáramának előrejelzése 118
7.2.5. Az előzetes mérleg 119
7.2.6. A fedezeti pont meghatározása 120
7.2.7 Példa egy kereskedelmi kisvállalkozás kezdeti tőkeszükségletének ki-számítására 121
7.3. A működő vállalkozás pótlólagos tőkeigénye 122
7.3.1. Példa a pótlólagos tőkeigény, a forgási sebesség és a nyereség összefüggésére egy kereskedelmi vállalatnál 122
1 A. Ellenőrző kérdések 124
8. KERESKEDELMI VÁLLALKOZÁSOK ADÁSVÉTELE - A VÁLLALKOZÁS PIACI ÉRTÉKE 125
8.1. Eredmény És vagyon, a vagyon szerepe a gazdálkodásban 125
8.2. A kereskedelmi vállalkozások adásvétele, a vállalkozás vásárlás szempontjai 126
8.2.1. A vállalkozás vásárlásánál megfontolandó szempontok: 126
8.2.2. A vásárlás marketing szempontjai 128
8.3. A kereskedelmi vállalkozás ára, a vállalkozás piaci értéke 130
8.3.1. Mérlegen alapuló eljárások 130
8.3.2. A nyereségmutatókon alapuló módszerek 131
8.3.3. A kereskedelmi vállalkozás vásárlásának előnyei és hátrányai 133
8.3.4. Példa a vállalkozás piaci értékének becslésére a mérlegmódszerrel 134
8.4. Ellenőrző kérdések 135
FELHASZNÁLT IRODALOM 136
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem