Előszó
Az üzleti vállalkozás emberi tevékenység, melynek célja fogyasztói igények kielégítése nyereség elérése érdekében. A fogyasztói igények sokfélék lehetnek: lehetnek tárgyiasult formában megjelenő termékek, vagy lehetnek szolgáltatások is, azokat a fogyasztók ízlése, érdekei, céljai, életformája egyaránt befolyásolják.
A huszadik század nagy „találmánya" a marketing. A marketingszemlélet nélkülözhetetlenségét, a marketingtechnikák sokféleségét, a piacmegismerési és piacmegdolgozási technikák célszerű kombinációit könyvtárnyi irodalom tárgyalja. A marketing szakemberek éppen azért mozgósítják félelmetesnek látszó eszköztárát, hogy olykor már előre lekötve vásárlóerőnket vágyakat ébresszenek, és vásárlásra ösztönözve a versenytársaknál jobban kielégítsék igényeinket.
A marketing középpontjában a fogyasztó, a vásárló ember áll. Ezekről az emberekről meg kell tudni, hogy hogyan, miért és mikor hozzák meg vásárlási döntéseiket, hiszen befolyásolásuk csak ezeknek az információknak a birtokában lehetséges.
A fogyasztói magatartást a gazdasági-politikai-földrajzi környezet éppen úgy befolyásolja, mint a szűkebb családi, baráti, lakókörnyezet, valamint az egyén adottságai (nem, életkor, személyiség, iskolai végzettség, jövedelem, stb.) A fogyasztói magatartást tehát igen sok tényező befolyásolja, ezek csoportosíthatók, sorrendbe rakhatók, az adott vásárlási döntést mégis olykor egy-egy jelentéktelennek tűnő tényező hozza létre (pl. azonosulásvágy ismert, látszólag irigylésre méltó személyekkel).
Az emberek többsége kénytelen szükségleteit - úgynevezett preferencia skála létrehozásával -rangsorba állítani, és mindig e skála szerinti legfontosabb igényt kielégíteni. Eszerint a fogyasztói magatartás jellemzője, hogy az emberek az alapvető szükségletek kielégítésére törekednek, ezeket követik a magasabb rendű szükségletek.
Vissza