1.063.251

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az éneklés művészete és pedagógiája

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Zeneműkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 381 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-330-533-0
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Az éneklés művészete olyan régi, mint a művészet általában, sőt talán ez a legősibb művészet. Nem mondhatjuk ugyanezt az éneklés pedagógiájáról, hiszen az éneklés módszere a korral, a stílussal, a társadalom fejlődésével együtt változik. Ez az oka annak, hogy több évszázad sokszáz kötetnyi szakműve között kevés van, amely teljes áttekintést és "örökérvényű" útmutatást nyújtana a zenei oktatás legfontosabb s egyben legkényesebb területén.
Kerényi Miklós György kézikönyve ezt a hiányosságot hivatott pótolni. Az énekléssel kapcsolatos fizikai, élettani, anatómiai alapismeretek rövid, de tudományos igényű összefoglalásából, az emberi hang fizikájának, a beszéd és az ének fonetikájának elemzéséből indul ki; módszeresen ismerteti a légzéstechnikára és az emberi hangszalagok működésére, a művészi átélésre, a beszéd- és énekhibákra és a hang egészségtanára vonatkozó tudnivalókat, valamint a szerző gyakorlati énektanítási módszerét. A könyv - az énektanuló tudásfokának megfelelő beosztásban... Tovább

Fülszöveg

Az éneklés művészete olyan régi, mint a művészet általában, sőt talán ez a legősibb művészet. Nem mondhatjuk ugyanezt az éneklés pedagógiájáról, hiszen az éneklés módszere a korral, a stílussal, a társadalom fejlődésével együtt változik. Ez az oka annak, hogy több évszázad sokszáz kötetnyi szakműve között kevés van, amely teljes áttekintést és "örökérvényű" útmutatást nyújtana a zenei oktatás legfontosabb s egyben legkényesebb területén.
Kerényi Miklós György kézikönyve ezt a hiányosságot hivatott pótolni. Az énekléssel kapcsolatos fizikai, élettani, anatómiai alapismeretek rövid, de tudományos igényű összefoglalásából, az emberi hang fizikájának, a beszéd és az ének fonetikájának elemzéséből indul ki; módszeresen ismerteti a légzéstechnikára és az emberi hangszalagok működésére, a művészi átélésre, a beszéd- és énekhibákra és a hang egészségtanára vonatkozó tudnivalókat, valamint a szerző gyakorlati énektanítási módszerét. A könyv - az énektanuló tudásfokának megfelelő beosztásban - áttekintést ad az egyes hangfajták számára ajánlható vokális művekről is. Vissza

Tartalom

Előszó az első kiadáshoz9
Előszó a második kiadáshoz11
Előszó a harmadik kiadáshoz12
Bevezetés13
A művészet mint a társadalmi tudat egy formája13
A művészet funkciója14
"Objektív" és "szubjektív" dialektikája14
Képzelőerő és valóságtükrözés15
A szép fogalma15
Művészet és tudomány16
Tartalom és forma dialektikus egysége a művészetben17
A hangképzésről általában18
Énektanítás és hangképzés18
A hangképzés feladata19
Szép hang és jó hang19
Természetesség20
Alapismereti rész
Fizikai alapismeretek23
A hang mint fizikai jelenség23
Hangkeletkezés23
Hangterjedés24
Hangtalálkozás25
A hang alaptulajdonságai26
Magasság26
Erősség26
Színezet27
A rezonancia szerepe és a felhangok28
Időtartam29
A kombinációs hangok30
Fiziológiai alapismeretek33
A természetes automatizmus33
Feltétlen és feltételes reflexek33
Inger és ingerület33
Az idegrendszer, az idegsejt anatómiája és élettana33
Neuronok37
Reflexív38
Szinapszisok38
Ingerület-terjedés, ingerületvezetés38
Chronaxis39
Első és második jelzőrendszer41
A magasabb idegtevékenység alaptörvényei41
Az időleges idegkapcsolatok képződésének elve41
Jelzőtevékenység41
Irradiáció42
Koncentráció42
Izgalom, gátlás42
Az idegkapcsolatok kölcsönös indukciójának törvénye43
Dinamikus sztereotípia44
Analízis és szintézis44
Emlékképek44
A reflexek megváltoztathatósága45
Differenciáció45
A "fiziológiai" és a "pszichológiai" összefüggése46
Anatómiai alapismeretek47
A fül anatómiája és élettana47
A tüdő és légcső anatómiája és élettana53
A gége anatómiája és élettana57
A toldalékcső és a fej rezonáns üregeinek anatómiája és élettana66
Az emberi hang fizikája71
Az emberi hang magassága71
Az emberi hang erőssége71
Az ember hang színezete72
Hangfajták74
Fonetikai alapismeretek75
A beszédről általában75
A beszéd kialakulása75
A beszéd funkciója76
A beszéd, mint második jelzőrendszer76
Fogalmi általánosítás76
Elvonatkoztatás77
Beszéd és gondolkodás77
Belső hallás és kinesztetikus érzés78
Beszéd és írás kapcsolata78
Hang és hangzó79
A hangzók felosztása79
A magánhangzók80
A magánhangzók elemzése81
Típusjelleg81
Formánsok84
A mássalhangzók84
A mássalhangzók elemzése85
A hangszervek vizsgálatához használatos eszközök rövid leírása89
Elméleti rész
A légzés103
A légzésről általában103
Légzéstípusok104
Légzásgyakorlatok106
Orr és szájlégzés109
A levegőn ülő hang110
Hangos és kapkodó légzés111
A hangszervi működések kiegyensúlyozottsága111
A könnyedség izomérzete111
A légzés a "bel-canto" idején112
A hangszalagok funkciói114
A hangszalagok működése114
Primer hang114
Regiszter114
Teljes funkció és falzett funkció115
A falzett funkció és a fisztula-hang közti különbség117
A falzett szó az énekpedagógiában118
Énektanárok regiszterelméletei119
Fiziológus-elméletek: Lehfeldt és Johann Müller120
Morell Mackenzie122
A falzett probléma megoldása123
Funkciójavító gyakorlatok124
Kemény hangindítás124
A "h" hangzó szerepe125
Lágy hangindítás128
A falzett funkció szerepe130
A funkciótan szerepe a kóruséneklésben131
A tiszta intonációról131
A rezonancia szerepe a hangadásban133
A hangfajták a szerepek tükrében137
Lírai tenorok138
Drámai tenorok142
Wagner tenorok145
Magas baritonok147
Mély baritonok151
Basszusok153
Buffók155
Lírai szopránok156
Drámai szopránok158
Koloratúr szopránok162
Mezzo szopránok és Wagner szopránok166
Altok169
Szubrettek és Komikák170
Kasztráltak173
A szövegkiejtés problémái185
A magán- és mássalhangzók szerepe az éneklésben176
Az artikulációs szervek működése179
Posztációs pont és zengőtér181
"Elöl" zengés181
"Egy-helyen" megszólalás182
Irányítás182
Különbség ének és beszéd között183
Hangsúly és hanglejtés183
Összefüggés zenei és zövegi hangsúly között184
Az artikuláció-bázis184
Sajátos magyar hangzók185
Hangzótörvényekkel kapcsolatos vonatkozások187
Magánhangzótörvények: Hangrend188
Illeszkedés188
Hangzókivetés188
Mássalhangzó-törvények: Igazodás188
Hasonulás189
Összeolvadás189
Torlódás és kivetés189
Rövidülés189
Szótag-, szó-, mondatgyakorlatok190
A művészi átélés191
Az átélés szótani és művészi értelemben191
Az érzelmek191
Az érzelmek létrejöttének fiziológiai alapjai192
Az érzelem mint jelzőfunkció192
Az átélés fiziológiai mechanizmusa192
A színpadi átélés folyamata193
A színpadi cselekvés193
A "mintha" szerepe194
A "képzelőerő" szerepe194
Realista előadásmód, realista művészet195
A tipikus fogalma195
Sztanyiszlavszkij rendszere196
Az átélés szerepe az énekművészetben és annak pedagógiájában196
A művészi átélés és művészi technika kölcsönhatása197
Az előadóművészi készség és a gyakorlási anyag198
A gesztus, a mimika a bel-canto korban198
Beszédhibák200
Lokális és centrális hibák200
Szöszögés200
Selypítés201
Raccsolás201
"L" hibák201
Hadarás202
Dadogás202
A mutálás203
A hanghibák207
Gombócozás207
Préselés207
Szorítás208
Sötétítés208
Fojtás208
Orrhang209
Fedés209
Hangegészségtani tudnivalók216
A nátha216
Az orrmelléküregek betegségei217
Orrsövényelhajlás217
Garathurut218
Mandulagyulladás218
Légcsőhurut219
Hörghurut219
Gégehurut219
A hangszalagműködtető izmok megbetegedései220
A fonaszténia221
Az énekes életmódja222
A beéneklés224
A markírozás224
Az énektanítás hangképzés történetének rövid vázlata
Ókor226
Középkor228
Újkor 16., 17., 18. század229
19. század235
20. század239
Gyakorlati rész
A gyakorlás fiziológiája247
Az énekművészet alapjai és gyakorlati célja247
Művészi elképzelés és művészi mondanivaló247
Az énektanár feladata247
Az éneklés mint tudatos tevékenység247
Az éneklés összfolyamatának és részfolyamatoknak dinamikus sztereotípiája248
A készségek kialakításának alapmozzanatai: Részmozzanatok gyakorlása248
A felszabadult mozgás elérése249
A felesleges mozdulatok kiküszöbölése (differenciáció)249
Kinesztetikus érzés249
Az automatizált készségek tudatosítása250
Önállóságra való nevelés250
A figyelem251
Merevség feloldólazító-gyakorlatok253
Légzésgyakorlatok254
Teljes testlazítás; hanyattfekvés, törzsmozgatás, fejforgatás, vállmozgás256
Speciális hangszervi gyakorlatok: nyelvmozgás, ajakmozgás259
Állejtés260
Lágyszájpad mozgás261
A nyakizmok merevségét kiküszöbölő gyakorlatok261
A lámpalázról264
Az énektanulmányok hangképző alapgyakorlatai267
A szinpadi beszéd technikájáról300
Gyakorlatok a művészi éneklés problémáinak megoldásához302
Kötött éneklés (legato)302
Hangátkötés (portamento)304
Tartott hang (tenuta di voce)305
Szaggatott hang (staccato)306
Koloratúra304
Futamok304
Ékítések3058
Messa di voce310
Trilla311
Recitatívo314
Az előadás kifejezési megoldásai (dinamika, színezés, árnyalás, hangsúly, tempo)317
Az általános iskolai énektanítás hangképzésének gyakorlati fokozatai328
Tananyagbeosztás341
Szakirodalom378

Kerényi Miklós György

Kerényi Miklós György műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kerényi Miklós György könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem