Előszó
A zenének az ember életében játszott szerepét nagyon érdekesen világítja meg az a vizsgálatsorozat, melyről Losonczi Ágnes számol be. A szerző vizsgálatai között szerepelt egy eljárás, melynek keretében zeneileg képzetlen felnőtteknek elmondtak egy angol népmesét, melyben "...egy gonosz varázsló, - azért, hogy bosszút álljon egy kis város lakosságán -, ellopta tőlük a zenét. A város daltalan lett és csendes." A vizsgálati személyektől azt kérték, hogy ha a varázsló tettét igazi bosszúnak tartják, indokolják, miért tekintik annak. A sok rendkívül érdekes válasz közül csak néhányat emelünk ki. "Mintha elveszíteném legjobb barátomat." "Miért él az ember, ha már az sincs?" "Úgy éljen az ember, mint az állat?" "Zene nélkül nem lehet szépen élni." "Zene nélkül rosszabb az ember, mint az állat, mert még az is bőg." "Emberi méltóságában csorbítaná meg az embert." "Zene nélkül rabszolgasorban élnénk, sötétségben." "Az emberek rabságot éreztek, mert megvonták tőlük a zenét, a szabadságot." "Zene nélkül süketek és némák lennénk." "Mintha ki lenne közösítve az ember az életből." "Ha a zenét vennék el, mintha a madártól a repülést vennék el."
A szerző a válaszok sorát így zárja le: "az ember zenéje éppen úgy az ember lényegéhez tartozik, mint a repülés a madáréhoz... a zene... az ember repülése."
A megkérdezettek 48%-a foglalt ilyen határozottan állást a zene mellett, és további 31%-uk, - jóllehet alkalmakhoz kötötten - ítélte az ember számára nélkülözhetetlennek a zenét. Az eredmények szerint tehát a vizsgálatban résztvevők mintegy 3/5-e számára fontos a zene. Ezek az adatok talán jelzik a zenei nevelés jelentőségét, feladatait, szerepét nemcsak a társadalom életében, hanem a társadalmi tudat fejlesztésében.
Az alsó tagozati ének-zene tanítás tantárgypedagógiájának az a feladata, hogy feldolgozza mindazokat a pedagógiai kérdéseket, melyek megoldására a kisiskolások zenei nevelésének folyamatában a tanító hivatott. A Tanterv meghatározza az általános iskolai zenei nevelés célját és feladatait, előírja az ismeretanyagot, az erre épülő készség-, és képességfejlesztés irányát, mindezek mellett a tanító feladatává teszi a következőket: "... keltsen érdeklődést a kóruséneklés, a társas-zene, a hangverseny látogatás iránt," "...tegye fogékonnyá a tanulókat életkori sajátosságaiknak megfelelő vokális és hangszeres zene iránt."
Vissza