Előszó
Az Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda válogatott tanulmánykötetét azzal a céllal bocsátja útjára, hogy segítsen a vezetőknek és szakembereknek - a vállalati képzés, továbbképzés - nem...
Tovább
Előszó
Az Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda válogatott tanulmánykötetét azzal a céllal bocsátja útjára, hogy segítsen a vezetőknek és szakembereknek - a vállalati képzés, továbbképzés - nem könnyű és szerteágazó munkájában.
A 80-as évek második felében a magyar vállalatvezetőknek számos újszerű társadalmi-gazdasági kihívásra kell egyre következetesebb, korszerűbb és eredményre vezető választ adniuk. A válaszok sokfélék lehetnek, az azonban mindenki előtt világos, hogy napjainkban egyre inkább felértékelődik az emberi szaktudás, a szellemi pallérozottság, az új iránti fogékonyság. Az élőmunkával való ésszerű és eredményes gazdálkodás vállalatoknál is feltételezi a munkások és alkalmazottak átgondolt és időben történő felkészítését képzéssel, továbbképzéssel és átképzéssel.
A válogatott tanulmányok bemutatják a külföldi - főleg NSZK-beli gyakorlatot, tapasztalatokat és elképzeléseket. A hetvenes évek végére az iparilag fejlett országokban is felismeréssé vált, hogy a vállalati célok megvalósításában a személyzeti tervezés, illetve ezen belül a munkavállalók képzése, továbbképzése és átképzése egyenértékű más területeken végzett munkával. Ma már a vállalkozók is úgy tekintenek a szellem művelésére, mint szükséges, gyorsan megtérülő és hasznot hozó befektetésre. Egy amerikai üzletember véleménye szerint: "Ma már a Wall Streeten nem csupán a forgalma és nyeresége alapján ítélnek meg valamely vállalatot, hanem aszerint is, hogy milyen befektetéseket eszközöl dolgozóinak ki- és továbbképzésében".
A válogatás segítségével bepillanthatunk a vállalati oktatás tervezésébe, amelynek során figyelembe kell venni a munkaköri leírásokat, a technológiai előírásokat, a dolgozók jelenlegi felkészültségi szintjét, a megfelelő képzési, továbbképzési formák kialakítását és működtetését. Ugyanakkor nem lehet eltekinteni attól sem, hogy milyen a tanultak érvényesítésének lehetősége a gyakorlatban. Emellett olvashatunk a vállalati oktatás hatékonyságának vizsgálatairól, a kisebb vállalatok együttműködési lehetőségeiről a képzésben és továbbképzésben, mint ahogy képet kaphatunk arról is, hogy milyen egyszerű módszerekkel lehet megkülönböztetni egymástól az oktatási és a motivációs problémákat.
Vissza