kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Balassi Kiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
Oldalszám: | 685 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-506-321-0 |
Megjegyzés: | Fekete-fehér, színes fotókkal illusztrálva. |
Képek jegyzéke | ix |
Előszó | xxi |
1. Bevezetés | 1 |
a) A képek hatalma és a teológusok korlátai | 1 |
b) Képmás és emlékezet | 9 |
c) A teológusok ,,hatalomátvétele" és az önmegtapasztalás az újkor művészetében | 14 |
2. Az ikon modern szemlélete és történetének néhány tanulsága | 17 |
a) Az Athosz-hegyi festőkönyv és a romantika | 17 |
b) Az ikon újrafelfedezése Oroszországban | 19 |
c) Az itáliai táblafestészet mint az ikon örököse | 21 |
d) Leletek Rómában és a Sínai-hegyen | 25 |
e) Milyen problémákat vet föl egy lehetséges ikontörténet? Formatörténeti hiányok | 26 |
3. Miért kellenek a képek? Képpel kapcsolatos kérdések és vallási praktikák az antik kor végén | 30 |
a) A Mária-kép Bizáncban. Ikontípusok és történetiségük | 30 |
b) Mária alakjának létrejötte. Isten anyja és az istenek anyja | 32 |
c) Istenképek és ikonok | 37 |
d) Miért kellenek képek? | 42 |
4. Égi csodaképek és földi portrék. Lukács-kép és ,,nem kézzel alkotott" eredeti Rómában és Keleten | 48 |
a) Nem kézzel alkotott Krisztus-képek és érintésereklyék | 53 |
b) Lukács-képek és a portré konceptusa | 58 |
c) Ereklye és képmás a magán- és a köztérben | 60 |
d) Korai kultuszképek a pápai Rómában | 64 |
e) A Hodégétria Konstantinápolyban | 77 |
5. A rómaiak halotti portréja és a keresztény szentkép | 79 |
a) Pogány és keresztény képkultusz | 79 |
b) A szentkép kezdetei | 80 |
c) Kultuszkép és fogadalmi kép | 82 |
d) Halotti portrék és ikonok | 87 |
e) Idealizmus és realizmus az antik portrén | 98 |
6. Az antik császárportré és a keresztény képkultusz problémája | 103 |
a) A császárportré tisztelete | 103 |
b) A császár személye és képmásának jogi státusa | 106 |
c) A hadizászló és a kereszt mint a kép hordozója | 109 |
d) Krisztus-képmások az állami ikonográfiában | 112 |
7. Devóció, propaganda és teológia az antikvitás végén | 117 |
a) Fali ikonok egy római Mária-templomban | 117 |
b) Korai táblák Rómában és az ikon stílusának kérdése | 123 |
c) Kép és politika a pápai kúrián | 128 |
d) Képi konvenciók és stílusok a korai ikontáblákon | 133 |
e) Ikon és politika a császári udvarban: a Krisztus-érme | 139 |
f) Teológiai érvelés az ikonokon | 146 |
8. Egyház és kép: hagyományos képteológia és a képrombolási vita 726-843 | 149 |
a) A kép a kereszténységben | 149 |
b) A bizánci képrombolási vita | 151 |
d) A képelmélet és tradíciói | 154 |
e) Kép és jel, ikon és kereszt | 160 |
9. A templombelső a képrombolási vita után. Új képpolitika - elméletben és gyakorlatban | 170 |
a) A császári udvar szerepe a képek újbóli bevezetésében | 170 |
b) Phótiosz pátriárka a Hagia Szophiában | 173 |
c) Új képprogramok az udvar templomaiban | 177 |
d) Képtan és képprogramok | 178 |
e) Liturgia és képek a templombelsőben | 180 |
10. Zarándokok, császárok és konfraternitások. Az ikontisztelet kultuszhelyei Bizáncban és Velencében | 192 |
a) A császárok | 193 |
b) Konfraternitások és körmenetek | 198 |
c) Zarándoklatok és a Hagia Szophia kultusztopográfiája | 200 |
d) A velencei San Marco és ikonjai | 204 |
11. Krisztus ,,igazi képmása": versengő képek és legendák | 216 |
a) Az Abgar-kép ,,eredetije" és legendája | 218 |
b) Az Abgar-kép Konstantinápolyban és az ideális portré új esztétikája | 222 |
d) Veronika kendője, a római rivális | 228 |
12. A képfal és az ikonok szerepe a liturgiában és az egyéni üdvösség biztosításában | 235 |
a) A templomtér és az ikonok helye | 236 |
b) Kereszt, evangéliumoskönyv és ikon a liturgiában | 238 |
c) A képadományozás mint az üdvösség eszköze és az alapító emlékének őrzője | 241 |
d) A szentélyrekesztő mint képfal | 247 |
e) Az egyház képe a kalenfáriumi-ikonok és életút-ikonok tükrében | 262 |
13. ,,Lelkes képek": az újfajta ikonok költészete és retorikája a XI. és XII. században | 273 |
a) Újfajta ikonok | 273 |
b) Esztétika, etika és teológia | 274 |
c) Változatlan retorika egy változó társadalomban | 279 |
d) A Keresztrefeszítés paradoxonai és a kép valósága | 282 |
e) Festett költemények és traktátusok. Négy ünnepi ikon elbeszélő struktúrája | 284 |
f) Új Mária-képek és szerepköreik | 294 |
14. Szobrok, kegytárgyak és jelek. Képek és ereklyék a nyugati középkorban | 310 |
a) A képtisztelet másfajta előfeltételei Nyugaton | 310 |
b) A feszület és az ülő szobor mint a testszerű kép példái | 312 |
c) Ereklye és képmás viszonya | 316 |
d) Teológiai esztétika? | 317 |
e) Legendák az ,,eredetiről", s a kép és személy különbsége | 319 |
15. Az ikonok Róma városi életében | 326 |
a) Képek és intézmények a korai középkorban | 326 |
b) Régi ikon új szerepben: Mária mint a római nép közbenjárója | 330 |
c) Vetélkedés az igazi Madonnáért | 336 |
d) Egy ,,eredeti" kép másolatai, és az augusztusi körmenet | 341 |
16. ,,Görög modorban". Import-ikonok Nyugaton | 346 |
a) A keleti eredet: eszme és valóság | 346 |
b) A prágai császári udvar és ikonjai | 351 |
c) A képek bevándorlása Itáliában | 355 |
d) A Lukács-ikon a reneszánsz történelmi legendákban | 358 |
17. Norma és szabadság: itáliai ikonok a városállamok idején | 368 |
a) Kelet és Nyugat között: mi a kép? | 368 |
b) Új képtípusok meghonosodása | 375 |
c) Ikon és devóciós kép. A gesztusok nyelve | 383 |
d) ,,Maniera greca" és ,,dolce stil nuovo". Duccio és az ikonok | 390 |
18. A sienai Madonnák. A kép a város életében és az oltáron | 399 |
a) A pisai koldulórendek ünnepi képei | 399 |
b) A sienai és firenzei konfraternitások Mária-táblái | 409 |
c) Az oltárkép | 421 |
d) Duccio szintézise a sienai dóm főoltárán | 428 |
19. Párbeszéd a képpel. A magánáhitat képeinek időszaka a középkor végén | 433 |
a) Misztika és kép az áhitati gyakorlatban | 435 |
b) Devóciós kép és udvari kincsek | 445 |
c) Versengő médiumok: festészet és sokszorosított grafika | 450 |
d) Archaizmus és formai citátum a kultuszkép esztétikájában | 458 |
e) A szárnyasoltár mint a nyilvános kultuszkép színpada | 471 |
f) Zarándoklat a regensburgi Szép Madonnához | 477 |
20. Vallás és művészet. A képek válsága az újkor kezdetén | 485 |
a) Képkritika és képrombolás a reformáció korában | 486 |
b) Kép és szó az új tanításban | 492 |
c) Kép és művészet a reneszánsz festészetben | 498 |
d) Vita Raffaello Sixtus-Madonnájáról | 507 |
e) A művészet mint a képek színrevitele a katolikus reform korában | 512 |
Színes képek | 521 |
Függelék: Szövegek a képek és ereklyék történetéhez és használatához | 525 |
Jegyzetek | 595 |
Irodalom | 643 |
Mutatók | 655 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.