Előszó
Röviden a tankönyvről KÉMIA 7.
Több évtizedes gyakorlógimnáziumi tanítási tapasztalatainkat felhasználva szemléletformáló, a gyakorlati élethez szorosan kapcsolódó tankönyvvel igyekeztünk a kerettantervi követelményeknek eleget tenni. A tankönyv egyes fejezetei hozzávetőlegesen egy-egy leckének (egy tanóra anyagának) felelnek meg. A leckék óraszám szerinti pontos felosztását a tanmenet tartalmazza, mely a tanári kézikönyvben található meg részletesen (heti másfél, évi 56 órára tervezve). Az általános iskola kémia tananyagában a következőket tartottuk szem előtt:
- a fizikai és kémiai változásokat megfigyelés után elsősorban jelenség szintjén értelmezzük (a szerkezeti változásokkal történő magyarázatok inkább csak a kiegészítő tananyagban szerepelnek);
- a kémiai ismereteket a mindennapi élethez szeretnénk közelebb hozni, így a háztartásban előforduló anyagok, illetve gyakorlati vonatkozások sok helyen szerepelnek a tankönyvben;
- előtérbe kerülnek a környezetvédelmi és egészségvédelmi szempontok is.
Ezeket az irányelveket figyelembe véve igyekeztünk minél több tudásszintre tagolni a tankönyvet, ezzel is biztosítva azt hogy a tanár a tanulócsoport igényeihez, érdeklődéséhez igazíthassa a megtanítandó kémia tananyagot:
- a törzsanyagban kiemelten szerepelnek a legfontosabb fogalmak, definíciók;
- a szorosabban vett törzsanyagtól elkülönítve találhatók a *-gal jelölt kiegészítő tananyagrészek Ezek tanításával magasabb tudásszint érhető el, illetve külön felkészítéssel, kizárólag az érdeklődő diákok számára egy kicsit bővebb ismeretanyagot lehet nyújtani (versenyre való felkészítés);
- sok egyszerűen kivitelezhető kísérlet leírását tartalmazza a tankönyv, amelyekhez lehetőleg a háztartásban is megtalálható anyagokat használják Minden kísérlethez színes fotók tartoznak, melyekről jól látható a kiindulási állapot, és a változás utáni állapot is. Ez azt a célt szolgálja, hogy a tanuló otthon könnyebben felidézhesse az órán látott kísérleteket, illetve ha valamely kísérletet valamilyen oknál fogva nem tud bemutatni a tanár, a tanuló akkor is kapjon róla képet;
- a törzsanyagtól jól felismerhető módon elkülönítve szerepelnek az egyéb kiegészítő részek is: a tudománytörténeti ismeretek; a környezetvédelmi, egészségvédelmi vonatkozások; a praktikumra, a gyakorlatra vonatkozó megjegyzések Ezek között szerepelnek olyan kísérletek is, amelyeket otthoni elvégzésre javasol a tankönyv, de természetesen ezeket szakkörön is el lehet végezni;
- a fejezetek, leckék végén az azokra vonatkozó feladatok találhatók
- előtanulmányok és tapasztalatok hiányában a hetedikes tanulóknak nincs még anyagismeretük A különböző anyagok ismeretét alapozzák meg az anyagismereti kiegészítők. A kísérletekhez használt vagy az órán bemutatott fontosabb kémiai anyagokról rövid leírást, jellemzést találhatnak a megfelelő tananyagrész mellett;
- a tankönyv tartalmaz egy tárgymutatót és egy névmutatót hogy könnyebb legyen az eligazodás a könyvben, ezenkívül minden rövid fejezet után külön szerepelnek az új fogalmak is.
A tankönyv egyszerű stílusával, érthető nyelvezetével igyekeztünk alkalmazkodni a tanulók életkorához. Legfőbb célunk, hogy a gyerekek meglássák az egyes kémiai változások (kísérletek) gyakorlati jelentőségét illetve a jelenség természetben való előfordulását és értelmezését
Nagyon sok színes fotó és ábra gazdagítja a tankönyvet a megértés megkönnyítésére. Szeretnénk, ha a tankönyvet egyaránt szívesen forgatná tanár és diák közös munkájuk során. Ezt a munkát segíti a tankönyvhöz tartozó munkafüzet és témazáró feladatlapok illetve a tanári kézikönyv is.
Vissza