Előszó
Már megint egy új tárgy, mégpedig a kémia. A kémia mint tudomány a bennünket körülvevő világ tanulmányozásával foglalkozik, a biológiához vagy a fizikához hasonlóan természettudomány. A kémia az élettelen természetet, a környezetünket felépítő anyagok tulajdonságait, átalakulási folyamatait vizsgálja, de másként, mint a fizika. Ugyanakkor foglalkozik az élőlényekben végbemenő úgynevezett biokémiai folyamatokkal is. Összetett és szerteágazó volta miatt nem könnyű a kémia tárgyát meghatározni, és más tudományterületektől elhatárolni, ezért inkább nézzünk néhány gyakorlati példát, amelyek a kémia vizsgálódásának körébe tartoznak.
A kémiát hívjuk segítségül, amikor a piszkos ruhát mosószerek segítségével megtisztítjuk vagy az elszíneződött fehérneműt hypóval fehérítjük. Hasonló módon kémiai folyamat eredményeként fújja föl a tésztát sütéskor a sütőpor. Ugyanezt a hatást - a kenyér kelesztésénél - az élesztőgombák saját testükben végbemenő biokémiai reakciókkal idézik elő. Napi életünk minden területén találkozunk a műanyagokkal, amelyeket szintén kémiai reakciókkal állítanak elő. Sokszor hallunk környezetünk - például a talaj vagy a természetes vizek - elszennyeződéséről, ilyenkor az élővilágra nézve káros kémiai folyamatok játszódnak le. A hűtőszekrényben a kellő alacsony hőmérsékletet folyadék elpárologtatásával érjük el, ez a folyamat fizikai jelenséggel kapcsolatos, ezért fizikai-kémiai változásnak nevezzük. A felsorolt példákból is kitűnik, hogy a kémia a fizikával és a biológiával rokon tudomány, szerteágazó jellege miatt hatalmas tudáshalmazt foglal magában. Tankönyvünk az ebben a világban való eligazodáshoz, a kémiai ismeretek megszerzéséhez nyújt segítséget.
Vissza
Fülszöveg
A Műszaki Könyvkiadó ebben az évben útjára indít egy új, de a legjobb tankönyvírói hagyományokat folytató kémiai tankönyvcsaládot. Az oktatási koncepció kidolgozója, a tankönyvek szerzője Villányi Attila, akit a kémia szakos kollégáknak nem kell bemutatni, hiszen korábbi könyvei, feladatgyűjteményei és diákjainak diákolimpiai eredményei közismertek. Ebben a tankönyvcsaládban jól átgondoltan ötvöződik a magas szintű ismeretanyag, a Nemzeti Alaptanterv követelményrendszere, a differenciált oktatás lehetősége, a kipróbált és bevált didaktikai megoldások, valamint az újító szellem és a kedvcsináló, figyelemfelkeltő forma.
A tankönyv három nagy fejezetben dolgozza fel a tananyagot. Az első részben a tanulók megismerkednek a kémia legalapvetőbb fogalmaival. Természetesen számos korábban a természetismeret tantárgy keretében már tanult fogalom újra előkerül, amit ezúttal a kémia nézőpontja felől közelítenek meg. Többek között megismerkednek a kémiailag tiszta anyag fogalmával, az...
Tovább
Fülszöveg
A Műszaki Könyvkiadó ebben az évben útjára indít egy új, de a legjobb tankönyvírói hagyományokat folytató kémiai tankönyvcsaládot. Az oktatási koncepció kidolgozója, a tankönyvek szerzője Villányi Attila, akit a kémia szakos kollégáknak nem kell bemutatni, hiszen korábbi könyvei, feladatgyűjteményei és diákjainak diákolimpiai eredményei közismertek. Ebben a tankönyvcsaládban jól átgondoltan ötvöződik a magas szintű ismeretanyag, a Nemzeti Alaptanterv követelményrendszere, a differenciált oktatás lehetősége, a kipróbált és bevált didaktikai megoldások, valamint az újító szellem és a kedvcsináló, figyelemfelkeltő forma.
A tankönyv három nagy fejezetben dolgozza fel a tananyagot. Az első részben a tanulók megismerkednek a kémia legalapvetőbb fogalmaival. Természetesen számos korábban a természetismeret tantárgy keretében már tanult fogalom újra előkerül, amit ezúttal a kémia nézőpontja felől közelítenek meg. Többek között megismerkednek a kémiailag tiszta anyag fogalmával, az oldatokkal, elegyekkel, ezek szétválasztásával, a fázisok és komponensek fogalmával, az oldódás és oldhatóság törvényszerűségeivel.
A második nagy fejezet a "Tulajdonságok, változások, folyamatok" címet viseli. Ebben először megkülönböztetik a kémiai és a fizikai változásokat, majd a kémiai reakciók legfontosabb ismérvei következnek. Ebben a fejezetben kezdik tárgyalni a folyamatok energiaviszonyait, s ennek kapcsán részletesen megismerkednek az égés folyamatával, típusaival.
A harmadik részben az anyagok összetétele a központi probléma. A diákok megismerik az elemek és vegyületek fogalmát, a kémiai reakciók tömegviszonyait, majd az atomok és molekulák fogalmának segítségével eljutnak a kémia egyenletig.
A munkafüzet szorosan a könyvhöz kapcsolódva segíti az eredményesebb tanulást, lehetőséget adva az egyéni gyakorlásra, számonkérésre éppúgy, mint az órai differenciált munkára.
A tankönyvsorozat következő kötetei évente, felmenő rendszerben jelennek meg. A tankönyvcsalád a 7. osztálytól a 10. osztályig terjedő szakaszt fogja felölelni, s így használható általános iskolában éppúgy, mint bármely típusú középiskolában. A kémiából érettségizők vagy felvételizők részére pedig kiegészítő köteteket tervezünk a 11. és 12. évfolyamra.
Vissza