Előszó
Ez a könyv a Kémia 9. - Általános kémia című kötettel alkot egy középiskolai tankönyvcsaládot. Hasonlóan az első kötethez, ez is az Oktatási Minisztérium által kiadott Kerettanterv követelményeit figyelembe véve íródott, sárga háttérrel jelölt kiegészítéseiben, megjegyzéseiben tartalmazza az emelt szintű érettségi vizsgához, illetve a középiskolai tanulmányi versenyekhez szükséges tudásanyagot is.
A Kémia 10.- Szerves kémia kötet felépítésében, szerkesztésében az előző könyvben bevált utat követi, míg tartalmában igyekszik a legkorszerűbb szerves kémiai ismereteket bemutatni.
A tananyag feldolgozása közben több olyan kérdés is felvetődik, amely a korábbi tanulmányok alapján megválaszolható. A kérdésekre adható válaszok olyan ismereteket foglalnak össze, amelyekre a továbbiakban is szükség lesz. Az ezekkel kapcsolatos ismeretek a 7-9. osztályos tankönyvekben megtalálhatók. A leckevégi, rövid összefoglalóban azonban ezeket az összefüggéseket is újra rögzítettük.
A tankönyv főszövege a tudományos szempontból is pontos meghatározásokat, összefüggéseket, tényeket tartalmazza. Ezek a részek | megfelelő tanári magyarázattal kiegészítve I általában a középszintű érettségi követelményeinek megfelelő ismereteket tartalmazzák. A szövegben előforduló, sorszámmal ellátott kérdések erre a törzsanyagra vonatkoznak, így ezekre egy felkészült középiskolás diáknak tudnia kell válaszolni. A sorszám melletti csillag már nehezebb (a törzsanyagot meghaladó) kérdésre utal.
A sárga háttérrel jelölt részek az átlagosnál mélyebb, a középszintű érettségin túlmutató bonyolultabb összefüggéseket jelzik. Ezek a magas szintű ismeretek a tanulmányi versenyekre, az emelt szintű érettségire, illetve a továbbtanuláshoz való felkészülést segítik. Összefoglalás címszó alatt közöljük azokat az ismereteket - többnyire egy-egy lecke vagy nagyobb témakör végén -, amelyek megtanulását fontosnak tartjuk.
Táblázatba foglaltuk azokat az adatokat, amelyeket tanulmányozva következtetni lehet az anyagok szerkezetére, tulajdonságaira. Az adatok összehasonlítása elvezethet a mélyebb összefüggések megértéséhez. Az ilyen adatok tehát fontos segédeszközök, amelyeket azonban nem kell megtanulni.
A kísérletek, vizsgálatok a kémia megértését segítik, ezért szinte minden lecke tartalmaz ilyeneket. Ezekben a részekben nemcsak a kísérletek és a várható megfigyelések leírását találod, hanem egyes esetekben itt olvashatod a tapasztaltak korábbi ismeretekre alapozott magyarázatát is.
A Jó, ha tudod! cím olyan szövegrészekre utal, amelyeket azoknak ajánlunk, akik különösen érdeklődnek a természettudományok iránt, míg az Érdekesség címszó alatt első sorban a kémia és a hétköznapi élet kapcsolatát bemutató információkat foglaltuk össze.
A szerző köszöni az ELTE Apáczai Csere János Gimnázium 2007-2008. tanév 11. A osztályos természettudományi tagozatos tanulóinak, különös tekintettel Pacsai Bálintnak, hogy felhívták figyelmét az előző kiadásban szereplő hibákra.
Vissza