1.063.119

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Magyar Paedagogia 1913/1-10.

A Magyar Paedagogiai Társaság havi folyóirata - XXII. évfolyam 1-10. szám

Előszó

A Magyar Paedagogia életének XXII. évét új szerkesztővel kezdi, immár az ötödikkel, de ezután is tovább halad a megindulásakor kijelölt irányban. Igyekszik betölteni azt a munkakört, melyet számára... Tovább

Előszó

A Magyar Paedagogia életének XXII. évét új szerkesztővel kezdi, immár az ötödikkel, de ezután is tovább halad a megindulásakor kijelölt irányban. Igyekszik betölteni azt a munkakört, melyet számára a magyar nevelésügyi irodalom mai helyzete megállapít. § teljesíteni azt a feladatot, melyet eléje fenntartója a Magyar Paedagogiai Társaság, alapszabályaiban kitűzött. E lap ugyanis e Társaság eszköze annak törekvéseiben; arra kötelei amit a Társaság akar. Ennek pedig «célja és működési köre: a pedagogiának és segédtudományainak magyar nyelven művelése, a hazai közoktatásügy egész körében felmerülő elvi kérdéseknek tudományos jellegű tárgyalása, a pedagogia múltjának kutatása, a pedagógiai elvek népszerűsítése és terjesztése» (2. §.).
A munkakör nagysága nehézzé tette a szerkesztő munkáját két évtizeddel ezelőtt is. Még nehezebb az ma, amikor a nevelésen falé gondolkodás köre annyira kitágúlt, a neveléselmélet kérdései sokkal bonyolultabbak, egyes pontokon számos, nagy ellentét viaskodik s bár a hazai közoktatásnak egyes ágai is alig győzhető mennyiségben adják a meggondolni valót, más országok nagy mozgalmai előtt sem hunyhatunk szemet. Ma még több gondot ad az a kötelesség, hogy a Magyar Paedagogia tudomány-művelő folyóirat legyen s egyszersmind népszerűsítsen is, azaz másutt kifejtett gondolatokat szélesebb körben elterjesszen; a tudományosan készült tanulmányoknak helyet adjon s a munkájában segítséget kereső gyakorlati embert is kielégítse. Terjedelme sokkal kisebb, semhogy mindent oly mennyiségben nyújthasson, ahogyan szerkesztő és olvasók szeretnék. Mégsem mellőzheti feladatának egyik részét sem, hiszen csak mindezeket együtt végezve, lehet egyre nagyobb mértékben fejlesztője a magyar nevelői gondolkodásnak és így töltheti be egyesítő, összefoglaló, közös eszmények felé segítő rendeltetését, amelyre eddig is mindenik szerkesztő elődöm rá mutatott. Vissza

Tartalom

Imre Sándor: Beköszöntő 1
I. Tanulmányok.
Batta István: A fizika történeti tanítása 274
Bokor József: A Harvard-egyetem 461
Dóczi Imre: Báró Eötvös József mint a magyar közoktatásügy szervezője 545
Fest Aladár: A magyar reform-középiskola 605
Fináczy Ernő: A középoktatás nemzetközi kérdései 13
- Megemlékezés báró Eötvös Józsefről 525
Fürst Aladár: Egy osztály magyar dolgozatai 471
Geőcze Sarolta: Erkölcsi nevelés a tanítóképzőben s a nemzeti élet 217
Gyertyánffy István: Báró Eötvös József és a Paedagogium 563
Kornis Gyula: Értékelmélet és pedagogia 65, 93
Madzsar Imre: A történettanítás reformja 330
Nádai Pál: Lichtwark és a művészi nevelés 11
Polgár Gyula: Az akarat analíziséhez 321
Schneller István: Universitas Magistrorum 257
- Adalék Eötvös személyiségének megértéséhez 527
Seprődi János: A zenetanítás ügye Magyarországon 105
Staud János: Latin nyelvtanításunk gyakorlatibbá tétele 80
II. Kisebb közlemények.
Dékány István: Értékelés a történelemben 284
Fürst Aladár: A reáliskolai utasítások: Német nyelv és irodalom 292
Gálos Rezső: A kolozsvári egyetem történetéhez 598
Imre Sándor: A nőnevelés és a lélektan 623
Kemény Gábor: Rousseau nevelési eszméinek első nyomai 351
Kováts Alajos: Budapest székesfőváros iskolái 491
Lados József: Wundt és a neveléstan 284
Marczinkó Ferenc: Az állampolgárrá nevelés irodalmából 345
Marót Károly: Filmek és az alsófokú történelmi olvasmányok 288
Nagy József dr.: Az általános műveltség fogalma és jelentősége az újabb pedagógiában 24
- Amerikai vélemény a francia középiskolákról 496
Quint József: A berlini esztétikai kongresszus 628
Szabó Péter: A reáliskolai utasítások: Mathematika 494
- Báró Eötvös József levele Szabó Sámuelhez 597
Székely Ödön: Az «öreg Szász Károly» tanári székfoglalója 591
Szelényi Ödön: Eucken filozófiájának hatása a német pedagógiára 483
Szitnyai Elek: Jendrassik Ernő theoriája a gondolkozás folyamatáról 113
Szőts Gyula: Mesterkedő tanítás 116
III. Irodalom.
1. Hazai irodalom.
A két legrégibb magyar nyelvű nyomtatvány. Ism. Erdélyi Lajos237
Ballai Károly : A gyermektanulmányozás módszerei. lsm. J. 133
Dreisziger Ferenc: Népiskolai nevelés- és oktatástan. Ism. Frank Antal 636
Ferenczi Zoltán: Mindentudó Kis Lexikon. Ism. Nagy Pál 505
Gyulai Ágost: A Padagogium magyar filológiai szemináriuma. Ism. Pintér Jenő 638
Imre Lajos: A gyermek vallása. Ism. Makkai Sándor 632
Kőrösi Henrik és Szabó László: Az elemi népoktatás enciklopédiája, II. kötet. Ism. Teveli Mihály 29
Nógrády László: A gyermek és a játék. Ism. Nádai Pál 297
Makkai Sándor: Bevezetés a személyiség pedagógiájába. Isin. Szelényi Ödön 122
Pintér Jenő: A magyar irodalom története Bessenyeitől Kazinczyig. Ism. Gyulai Ágost 350
Udránszky László: Az orvosok általános természettudományi műveltsége. Ism. Szabó Imre 33
Vértes O. József: Ideges gyermekek tanítása. Ism. Lázár Szilárd 134
Új könyvek jegyzéke, rövid ismertetések 35, 135, 243, 305, 360, 508, 639
2. Külföldi irodalom.
Bourgin, stb.: L'Enseignement du Francais. Ism. Loisch János 125
Compte-Rendu du II. congrés international d'éducation morale. Ism. Kemény Ferenc 500
Dennert: Der Unterricht in der Biologie. Ism. Horváth Károly 238
Doell: Sexualpädagogik und Elternhaus. Ism. Kemény Ferenc 507
Dugás: L'Éducation du Caractére. Ism. Nagy József 302
Fehr: Publications du Oomité Central de la Commission internationale de Tenseignement mathématique. 2me série, fasc. I. Ism. Goldziher Károly 129
Jodl: Das Problem des Moralunterrichts. Ism. kf. 31
Nagy: Psychologie des kindlichen Interessee. Ism. Gyulai Aladár 236
Ostwald: Sprache und Verkehr. Ism. Szabó Ignác 240
Smith and Goldziher: Bibliography of the teaching of matliematics. Ism. Sós Ernő 359
Stern: Der Student und die pädagogischen Bestrebungen der Gegenwart. Ism. Kornis Gyula 501
Vértes: Das Wortgedächtnis im Schulkindesalter. Ism. Lázár Szilárd 503
Új könyvek jegyzéke: angol művek 139, 308, 511
« « « francia művek 139, 246, 308, 362
« « « német művek 140, 246, 308, 362, 511, 639
IV. Szemle.
A felsőbb leányiskola kérdései. Bittenbinder Miklós 656
A főiskolai nevelési és oktatás kérdéseiről. Gergely György 663
A középiskolai reform ügye. i. s. 513
A polgári fiúiskola problémája. Győri Vilmos 652
A szolgálati idő és a nevelés, i. s. 140
A tanítóképzés mai kérdései. Molnár Oszkár 646
Elemi iskolai kérdések. Kováts Alajos 642
Középiskoláink értesítői az 1911/12. tanévben. Teveli Mihály 363
Nemzetközi mozgalmak. Kemény Ferenc 145
V. Hazai lapokból.
A gyermek 151, 248
Család és Iskola 152, 248, 310, 516
Budapesti Szemle 600
Egészség 516
Foaia Scolastica 310
Huszadik Század 248
Irodalomtörténet 310
Izraelita Tanügyi Értesítő 600
Jövő Nemzedék 310, 600
Katholikus Szemle 152
Kereskedelmi Szakoktatás 310
Keresztény Magvető 248
Magyar Középiskola 153, 249, 310, 601
Magyar Tanítóképző 153,249
Magyar Társadalomtudományi Szemle 154, 310
Nemzeti Kultura 154, 310, 601
Népnevelő 601
Néptanítók Lapja 155, 250, 517, 601
Neues Pester Journal 517
Orsz. Középiskolai Tanáregyesületi Közlöny 156, 250
Polgáriskolai Közlöny 157, 251, 601
Protestáns Szemle 157, 252
Szabadgondolat 601
Új Élet 158, 310
Uránia 252, 310
Vatra Scolara 310
VI. Külföldi lapokból.
A francia nyelv és irodalom hódítása. K. G. 520
A kinai iskolák reformja. A. L. 313
A koedukáció tanulságai. L. 160
A pedagógia története a tanítóképzőben. L. 159
A tanítóképzés reformjáról. i. 518
A tanulók biológiai gyakorlatai. L. 161
Az Egyesült-Államok iskolaügye a XX. sz. első évtizedében. M. 163
Bélyegek a földrajzi oktatás szolgálatában. L. 518
Boutroux elnöki beszéde az erkölcsi nevelésről. L. 159
Büntetés ós nevelés, bűnhődés és javulás. M. 161
Francia pedagógiai folyóiratokból. K. G. 313
Hibák a tanító egyéniségében. A. L. 253
Humanisztikus műveltség és exakt tudomány. M. 162
Ingyenes tanítás a francia líceumokban. K. G. 520
Középiskolai tanárjelöltek képzése és alkalmazása Poroszországban. kf. 166
Külföldi látogatók a párisi liceumokban. K. G. 519
Leányiskolái dolgozatok. K. E. 370
Nemzetközi közoktatásügyi kormányértekezlet. kf. 370
Művelődéspolitikai törekvések Japánban. Á. L. 316
Tanulók nyilatkozatai az olvasásról. i. 252
VII. Vegyes.
A békemozgalom és a nevelés 169
A Fővárosi Pedagógiai Könyvtár Értesítője 169
A III. egyetemes tanügyi kongresszus 667
A X. kereskedelemoktatási nemzetközi kongresszus. Léber Gyula 63
Az iskolaorvosi intézmény reformja 318
Beküldött, nem nevelésügyi munkák 318, 668
Előadások 169
Gyermektanulmányi kongresszus 317
Helyreigazítás 371
Katholikus Középiskolai Tanáregyesület 168
Kísérleti lélektani tanfolyam. -nt. 62
Magyar Gyermektanulmányi Társaság 317
Orsz. Középiskolai Tanáregyesület 168
Orsz. Paedagógiai Könyvtár 668
Óvónők továbbképzése 169
Péterfy Sándor. Sólyom János 521
Szülők iskolája 318
VIII. Pedagógiai könyvészet.
Külföldi pedagógiai könyvészet (1912). összeállította Gyulai Ágost 42
Pedagógiai repertórium. A magyar pedagógiai irodalom 1912-ben. Összeállította Hellebrant Árpád 373
IX. Magyar Pdedagogiaí Társaság.
Felolvasó ülés 1912 nov. 16. 64
Felolvasó ülés 1912 dec. 14. 173
XXI. nagygyűlés 1913 jan. 18. 173
Felolvasó ülés 1913 febr. 15. 254
Felolvasó ülés 1913 márc. 15. 319
Felolvasó ülés 1913 ápr. 19. 372
Felolvasó ülés 1913 május 17. 522
A Magyar Paedagogiai Társaság 1913-ban 185
Hivatalos nyugtázás 189, 255, 319, 372, 523
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Magyar Paedagogia 1913/1-10. Magyar Paedagogia 1913/1-10. Magyar Paedagogia 1913/1-10. Magyar Paedagogia 1913/1-10. Magyar Paedagogia 1913/1-10.

A könyv elejére az eredeti borító egy része visszaragasztva. Könyvtári könyv volt.

A lapélek mintázottak.

Állapot:
15.000 Ft
7.500 ,-Ft 50
38 pont kapható
Kosárba