1.062.058

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola évkönyve VII.

Előszó

A magyar pedagógiai életet egészséges, dinamikus, korszerűsödési törekvés jellemzi. A pedagógus társadalom világosan felismeri annak szükségességét, hogy oktatási rendszerünket „hozzá kell... Tovább

Előszó

A magyar pedagógiai életet egészséges, dinamikus, korszerűsödési törekvés jellemzi. A pedagógus társadalom világosan felismeri annak szükségességét, hogy oktatási rendszerünket „hozzá kell igazítani a váltakozó igényekhez"; „A gyorsuló idő azt követeli, hogy időről időre az oktatás egészét hozzá kell igazítani a változó igényekhez, a módosuló körülményekhez." Mindez természetesen a pedagógus szemléletének, magatartásmódjának, nevelői tevékenységének korszerűsödését is jelenti, hiszen csak így érhetjük el a kívánt célt, az új nemzedék felkészültségi színvonalának emelését, helytállását a tudományos-technikai forradalom korában, a szocializmus építésének minőségileg magasabb szakaszában. Az említett célok eléréséhez a pedagógus társadalom nem nélkülözheti a pedagógiai szociológia (nevelésszociológia) segítségét, amely a valóság megismerésének egyik értékes eszköze.
Ez a diszciplína lehetővé teszi a pedagógusok számára, hogy nevelési helyzetek felmérésével, jobb megismerésével pedagógiai következtetéseket vonjanak le és így munkájukat hatékonyabbá, eredményesebbé tegyék. Az elmondottak alapján evidensnek tűnik Rózsa Éva megállapítása, hogy ,,Az utóbbi években egyre fokozódik az érdeklődés a pedagógiai szociológia iránt, amelynek feladata a személyiség kialakulására, nevelésére ható szociológiai jelenségek megismerése és ebből fakadó konzekvenciák tudatos pedagógiai felhasználása." A szerző, levelező pedagógia szakos hallgatók munkáinak elemzése alapján fogalmazza meg véleményét, és ezért megállapításai - mivel gyakorlati tapasztalatok általánosításai -, különösen érdekesek. A szerző által elemzett szakdolgozatok már témaválasztásukkal is lehetővé teszik annak felmérését milyen fő kutatási területeken nyújthat segítséget a pedagógiai szociológia. Mindenekelőtt a tanuló személyiségének fejlődését befolyásoló szociológiai tényezők vizsgálatára kell gondolnunk. Ezek közül a tanulók társas kapcsolatainak, a gyermekközösségek strukturálódásának megismerését hangoztatja elsősorban. Nem elég azonban csak a megismerés, a pedagógiai konzekvenciák levonása is fontos. Itt szeretnénk megjegyezni, hogy a társas kapcsolatokat illetően mint, Pataki Ferenc is említi - ezeket a szociálpszichológia már korábban vizsgálta, másrészt ebben a vonatkozásban a gyógypedagógiai kutatás is produkált eredményeket. Vissza

Tartalom

A MARXIZMUS-LENINIZMUS TANSZÉK KÖZLEMÉNYEI
Dr. Tóth György: Gondolatok egy alkalmazott (speciális) nevelésszociológia feladatairól és főbb kutatási területeiről 23
AZ ÁLTALÁNOS GYÓGYPEDAGÓGIAI TANSZÉK KÖZLEMÉNYEI
Gordosné dr. Szabó Anna: A logopédia tudományrendszertani kérdéseiről 37
Gordosné dr. Szabó Anna: Viliam Gano munkásságának gyógypedagógia-történeti jelentőségéről 43
Gordosné dr. Szabó Anna: Éltes Mátyás gyógypedagógia-történeti jelentőségéről 53
Gordosné dr. Szabó Anna-Fábiánné dr. Kiss Erzsébet: Ismeretlen gyógypedagógia-történeti dokumentumok 61
Gordosné dr. Szabó Anna: Szakemberképzés a felnőttvédelmi szociális gondoskodás területére 83
Lányi Dezsőné - Murányi-Kovács Endréné: Az állami gondozás hatása a fiatalok társadalmi beilleszkedésére 89
A GYÓGYPEDAGÓGIAI PSZICHOLÓGIAI TANSZÉK KÖZLEMÉNYEI
Lányiné dr. Engelmayer Ágnes: Éltes Mátyás a hazai pszichometria úttörője 105
Dr. Pálhegyi Ferenc: Látási fogyatékos gyermekcsoportok szociometriai szerkezetei 111
F. Csányi Yvonne: Személyes tapasztalatok az Egyesült Államokban folyó
gyógypedagógiai-pszichológiai munkáról, kutatásokról 119
Dr. Illyés Sándor: A látószerv károsodásának hatása a gyermek személyiségfejlődésére 129
Dr. Illyés Sándor: A pályaválasztási ismeretek oktatásának lehetőségei a gyógypedagógiai tanárképzésben 135
A GYÓGYPEDAGÓGIAI KÓRTANI TANSZÉK KÖZLEMÉNYEI
Dr. Göllesz Viktor: Hogyan járul hozzá az orvostudomány a szociális rehabilitáció iskolai előkészítéséhez 153
Dr. Rendi László: Járulékos károsodások kihatásai az értelmi fogyatékosok rehabilitációjának sikerességére 161
Kemény Ferenc: Az ajakartikuláció kineto-miográfiás sajátosságai a laterális szigmatizmus eseteiben 167
A FONETIKAI ÉS LOGOPÉDIAI TANSZÉK KÖZLEMÉNYEI
Subosits István: Távlatok a hazai logopédiában 191
Subosits István: A mondatok beszédtempójának és időtartamának összehasonlító mérése 195
Subosits István - Gáspár Árpád: Újabb adatok a szótagok kapcsolódásához 203
Subosits István: A magánhangzók kezdő és végső szakaszának összehasonlító
hangnyomásértékei 211
Subosits István: A dadogás néhány akusztikai jellemzőjéről 225
Lórik József - Subosits István: Adatok a süketek beszédlégzéséhez 237
Subosits István: A coronális és dorsális s (-) hangszínképéről 257
Subosits István: A hangszínképelemzés jelentősége a logopédiában 267
Vassné Kovács Emőke - dr. Behák Gizella-Kemény Ferenc: A helytelen nevelés okozta pöszeség és fogrendellenesség EMG-s vizsgálatai 281
A SZUIIDOPEDAGÓGIAI TANSZÉK KÖZLEMÉNYEI
László András: A csoportos hangerősítő berendezés alkalmazásának pedagógiai szempontjai 289
László András: Az ujjábécé szerepe a süket gyermek beszédtanításában 297
Dr. Götze Árpád-Magyar Márta-Szokoly Edit: Gyermekbeszéd-audiometria különböző szövegmintákkal, különböző hallásképesség esetén 305
Dr. Götze Árpád - Franciscy Erzsébet - Herzogh Erika - Körösladányi Edit:
Gyermekbeszéd-audiometria hallásfejlesztésre alkalmas siketeknél 323
Farkas Miklós: A süketek általános iskolai tantervmódosításának tantárgypedagógiai koncepciói 339
Farkas Miklós: A fogalmazástanítás szempontjai a siketek tantárgycsoportos
anyanyelvi oktatásában. (A beszéd, írás, olvasás kapcsolata a fogalmazástanításban.) 348
A TIFLOPEDAGÓGIAI TANSZÉK KÖZLEMÉNYEI
Dr. Méhes József: Típustani definíciók a látási fogyatékosságok egyes csoportjainak elkülönítésére 355
Csocsánné Horváth Emmy: Elemi számolási készségek néhány jellemző jegye
vakokon és látókon végzett mérések alapján 365
Kovács Csongor: A gyengénlátó gyermekek speciális nevelésének szükségessége és lehetősége 369
Kovács Csongor - Molnár Béla: A gyakorlati foglalkozás c. tantárgy tanításának feladatai a vakok általános iskolájában 375
AZ OLIGOFRÉNPEDAGÓGIAI TANSZÉK KÖZLEMÉNYEI
Sziklay Béla: Az értelmi fogyatékos tanulók szociális rehabilitációjának előkészítése az iskolai nevelő-oktató munkában 389
Hatos Gyula: Az imbecillisek differenciált nevelése a foglalkoztató iskolában 397
A GYÓGYPEDAGÓGIAI VIZSGÁLÓ ÉS KUTATÓ INTÉZET KÖZLEMÉNYEI
Budayné Balkay Sarolta: Hallássérültek fogalomalkotásának vizsgálata 409
Zsoldos Márta: Szabad asszociáció vizsgálata hallássérülteknél 425
Tihanyi Gabriella: A fő fogalom verbális kifejezésmódjának vizsgálata hallássérülteknél 427
Réz Ilona: Vizsgálatok a Columbia mentális érettségi skálával süket tanulókon 429
Csávás Dezsöné: Az oktatás individualizálásának néhány lehetősége halmozottan fogyatékos agyi bénult gyermekeknél 435
NEMZETKÖZI KAPCSOLATOK
Dr. Werner Boldt: A vakok programozott oktatása. - Bevezetés a braillophon
oktatási rendszerbe 443
jDr. Werner Boldt: A fogyatékosok képzésének szervezetei az NSZK-ban, különös tekintettel a vakok és a gyengénlátók képzésével foglalkozó intézményekre 357
Elisábeth Schmidt: Két-, hároméves, súlyos fokban hallássérült gyermekek fejlettségi szintje megállapításának célja, tartalma és módszere, valamint a hallássérülteket ambulánsan ellátó pedagógus vezetésével a szülők által történő korai nevelés kidolgozása 467
EGYÜTTMŰKÖDÉS MŰVELŐDÉSÜGYI OSZTÁLYOKKAL
Ghyczy Györgyné: Tapasztalatok az irodalmi olvasmányok tantárgyesztétikai
nevelő hatásáról a kisegítő iskola V. osztályában 481
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola évkönyve VII. A Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola évkönyve VII. A Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola évkönyve VII. A Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola évkönyve VII.

A borító sarka sérült.

Állapot:
1.980 Ft
990 ,-Ft 50
8 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
A Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola évkönyve VII. A Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola évkönyve VII. A Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola évkönyve VII.

A borító sarkai kopottak. Az előzéklapon tulajdonosi bejegyzés látható.

Állapot:
1.980 ,-Ft
16 pont kapható
Kosárba