1.067.335

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

3D Studio MAX R3 Biblia I-II. - CD-vel

Új felhasználói felület - Fejlett modellezési eszközök - Bővített anyagszerkesztő - Új Rendering - Új animációs vezérlők

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Kiskapu Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 1.291 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 18 cm
ISBN: 963-9301-11-6
Megjegyzés: CD-melléklettel. Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

I. KÖTET
1. fejezet: A 3DS MAX R3 újdonságai ....................................3
Az új felhasználói felület......................................................................................3
Lebegő és dokkolható eszköztárak ..................................................................4
Testre szabható eszköztárak .............................................................................5
Jobb egérgomb menük .....................................................................................6
A tabulátor panel...............................................................................................6
A kulcssáv..........................................................................................................7
A transzformációs gizmó ..................................................................................7
A nézetablakok újdonságai...............................................................................7
Görgethető panelek ..........................................................................................8
Pontok sorszámozása........................................................................................8
Sematikus nézet ................................................................................................8
A MAXScript Mini szerkesztő............................................................................9
Külső hivatkozások ..............................................................................................9
Külső hivatkozású jelenetek ..........................................................................10
Külső hivatkozású objektumok ......................................................................10
Fejlett modellezési eszközök .............................................................................11
Új alaptestek....................................................................................................12
AutoGrid..........................................................................................................12
Összetett terep objektum ................................................................................12
Dinamikus objektumok ..................................................................................13
Alobjektumikonok...........................................................................................13
Szerkeszthető drótváz modell.........................................................................13
Szerkeszthető görbék......................................................................................14
Szerkeszthető Patch objektumok....................................................................14
NURBS fejlesztések .........................................................................................14
Loft fejlesztések ...............................................................................................15
Boolean műveletek .........................................................................................15
Új objektummódosítók.......................................................................................15
Az Anyagszerkesztő újdonságai.........................................................................17
Árnyékolók......................................................................................................17
SuperSampling ................................................................................................18
Új összetett anyagok .......................................................................................18
Gradient Ramp - színátmenet minta ..............................................................18
Továbbfejlesztett Falloff minta........................................................................19
Többszörös mintaleképezési csatornák .........................................................19
Új Rendering.......................................................................................................19
Anti-aliasing, élsimító szűrők..........................................................................19
Render effektusok ...........................................................................................19
A képkiszámítás új módszerei ........................................................................20
RAM lejátszó ....................................................................................................21
A bevilágítás újításai ...........................................................................................22
Shadow Color..................................................................................................22
Fénytípusok megváltoztatása..........................................................................22
Alapértelmezett megvilágítás beállításai.........................................................23
Geometriai pontok bevilágítása......................................................................23
Új animációs vezérlők ........................................................................................23
Blokkvezérlő ...............................................................................................23
Helyi Euler XYZ forgásvezérlő .......................................................................23
XYZ méretezési vezérlő ..................................................................................23
A Reactor vezérlő ............................................................................................24
Részecskerendszerek..........................................................................................24
Belső részecskék ütközése .............................................................................24
Metarészecskék ...............................................................................................24
Térgörbítők .........................................................................................................24
PDynaFlect, SDynaFlect, UDynaFlect.............................................................25
POmniFlect, SOmniFlect, UOmniFlect ...........................................................25
Hatékony szkript- és makrókezelés...................................................................25
A MAXScript menü..........................................................................................25
Makrók rögzítése.............................................................................................26
Az állapotsor MaxScript Mini Listener ablaka ................................................26
Támogatott hardvereszközök.............................................................................26
Pentium III támogatás .....................................................................................26
Videokártya-támogatás....................................................................................27
Összefoglalás ......................................................................................................27
2. fejezet: A MAX felhasználói felülete ................................29
Egy kis térelmélet ...............................................................................................30
Ortogonális nézetek........................................................................................30
Perspektivikus nézet .......................................................................................31
A menük használata ...........................................................................................31
A File menü .....................................................................................................32
Fájlok megnyitása és mentése .....................................................................32
MAX jelenetek és tárgyak kombinálása ......................................................33
A felhasználói felület alapértelmezett állapota ...........................................33
Fájlok be- és kivitele (Import/export).........................................................33
A jelenet tulajdonságainak megjelenítése ...................................................34
Fájlok megjelenítése ....................................................................................35
Az Edit menü ...................................................................................................37
Hibák javítása...............................................................................................37
Tárgyak törlése és másolása ........................................................................37
Tárgyak kijelölése ........................................................................................38
A tárgy tulajdonságainak megtekintése.......................................................39
A Tools menü .............................................................................................40
A tárgyak párbeszédablakai.........................................................................40
Egyéb másolási parancsok ..........................................................................41
Tárgyak igazitasa..........................................................................................41
További párbeszédablakok .........................................................................41
A Group menü .................................................................................................42
A Views menü .................................................................................................42
A nézetablakok beállítása............................................................................43
További nézetablak beállítások...................................................................44
Teljes képernyős nézet - Expert Mode.......................................................46
A Rendering menü ..........................................................................................46
A Track View menü.........................................................................................48
A Schematic View menü ............................... ..................................................48
A Customize menü ..........................................................................................48
A MAXScript menü..........................................................................................49
A Help menü ...................................................................................................49
A tabulátor panel használata...........................................................................50
A fő eszköztár.....................................................................................................51
A Command panel használata ...........................................................................54
A Create panel.................................................................................................55
A Modify panel................................................................................................56
A Hierarchy panel ...........................................................................................57
A Motion panel..................................................................................................57
A Display panel.................................................................................................60
A Utilities panel ........................................................................................... 60
További kezelőfelület-vezérlő elemek.......................................................... 61
A nézetablak-vezérlők - Viewport Navigation Controls................................62
Az idővezérlők ................................................................................................63
Az időcsúszka - Time Slider...........................................................................64
A kulcssáv - Track Bar....................................................................................64
Az állapotsor és az üzenetsor .........................................................................65
A MAXScript Listener mező ............................................................................66
A felhasználói felület sajátságai .........................................................................67
Helyi menük....................................................................................................67
Lebegő és dokkolható panelek ......................................................................67
A színjelzések feladata ....................................................................................67
Fogd és vidd módszer.....................................................................................68
A görgetőgombok beállítása...........................................................................68
Gyorsbillentyűk...............................................................................................68
Állandó és emlékező párbeszédablakok........................................................68
Az Asset Manager............................................................................................68
A Súgó használata ..............................................................................................70
Összefoglalás ......................................................................................................71
3. fejezet: A MAX kezelőfelülete ...........................................73
A Customize menü .............................................................................................73
Egyéni kezelőfelület-beállítások betöltése .....................................................73
Gyakorlás: az egyéni kezelőfelület mentése..................................................74
A felhasználói felület lezárása ........................................................................75
Visszatérés az alapbeállított kezelőfelülethez ................................................75
Az eszköztárak testreszabása .............................................................................75
Gyakorlás: készítsünk saját eszköztárat!.........................................................76
A gombok megjelenésének megváltoztatása .................................................77
Eszköztárak és gombok eltávolítása...............................................................78
Makró hozzáadása az eszköztárhoz ...............................................................78
Gyakorlás: saját ikonok létrehozása ...............................................................78
A tabulátor panel testreszabása .........................................................................80
Az elérési útvonalak beállítása...........................................................................80
A program alapbeállításai...................................................................................82
A General panel ..............................................................................................82
A mértékegységek meghatározása ..............................................................82
Az origó és a görgetőgombok beállítása.....................................................83
Az alobjektum és előkép beállítása.............................................................84
A visszavonás, a Constant Coordinate System és a színválasztás beállítása .....84
A felhasználói felület beállítása ...................................................................84
Plug-in modulok betöltése ..........................................................................85
Rendering beállítások......................................................................................85
Inverz kinematikai beállítások........................................................................86
Animációs beállítások .....................................................................................87
A billentyűzet beállításai .................................................................................88
Gyakorlás: gyorsbillentyűk hozzárendelése ..................................................88
A fájlok beállításai ...........................................................................................90
Fájlok és tömörített állományok..................................................................90
Naplózás.......................................................................................................91
Fájlok importálása........................................................................................91
Gyakorlás: az automatikus biztonsági mentés beállítása...............................92
Gammabeállítások...........................................................................................93
A képernyő gammabeállítása ......................................................................94
A bittérképek gammabeállítása ...................................................................94
Nézetablak (Viewport) beállítások .................................................................94
A nézetablak paraméterei............................................................................94
Transzformáció a nézetablakokban ............................................................96
A szellemkép bekapcsolása.........................................................................96
Gyakorlás: más képernyőmeghajtó használata..............................................97
A színek beállítása...........................................................................................98
A MAXScript beállításai ...................................................................................99
A nézetek beállítása..............................................................................................100
A nézetablakok rendering beállítása ............................................................100
A nézetablakok kiosztása..............................................................................105
A képernyő biztonsági határai ......................................................................106
A dinamikus egyszerűsítés elve....................................................................106
Részleges képkiszámítás ...............................................................................108
A mértékegységek kiválasztása........................................................................108
A segédháló és a raszter beállítása ..................................................................109
Gyakorlás: a Command panel nyomógombok testreszabása .....................110
Összefoglalás .........................................................................................111
II. rész: Objektumok használata
4. fejezet: Hivatkozás külső objektumokra ........................115
Külső hivatkozású jelenetek alkalmazása........................................................115
Az XRef jelenet beállításai.............................................................................116
Külső hivatkozású jelenet frissítése...........................................................117
A külső jelenet megjelenése ......................................................................117
A külső jelenet elhelyezkedése .................................................................118
Munka a külső jelenetekkel.......................................................................118
Gyakorlás: külső jelenet létrehozása ............................................................119
Külső tárgyak használata..................................................................................120
A külső tárgyak beállításai ............................................................................121
Helyettesítő tárgyak alkalmazása ..............................................................122
A külső tárgyak megjelenésének beállítása ..............................................122
Munka külső hivatkozású tárgyakkal ...........................................................123
Példa helyettesítő tárgy használatára............................................................123
A hivatkozások útvonalainak beállítása - XRef Path ......................................125
Összefoglalás ....................................................................................................126
5. fejezet: Fájlok be- és kivitele...........................................127
A leggyorsabb modellezési módszer ...............................................................127
Modellezési típusok..........................................................................................128
Modellezési formátumok..................................................................................129
Geometriai alakzatok bevitele .........................................................................130
3D Studio fájlok bevitele (3DS, PRJ, SHP)....................................................130
Illustrator (AI) fájlok beemelése ...................................................................131
AutoCAD fájlok (DWG, DXF) beemelése ....................................................132
A DWG fájlok beolvasása ..........................................................................132
DXF fájlok bevitele ....................................................................................134
IGES Fájlok bevitele ......................................................................................135
StereoLithography (STL) fájlok bevitele .......................................................135
VRML (WRL, WRZ) fájlok beemelése ...........................................................136
További formátumok beolvasása.....................................................................137
Emberi alakok beolvasása a Poser 3 szoftverből .........................................137
Gyakorlás: Poser 3 modellek használata a MAX-ban ..................................137
A Bryce 4 tájképeinek bevitele .....................................................................141
Gyakorlás: Bryce 4 terep beolvasása............................................................143
Rhino-modellek bevitele...............................................................................145
Gyakorlás: Rhinóval készített tárgyak bevitele ............................................146
Geometriai objektumok kivitele ......................................................................148
3DS fájlok kivitele .........................................................................................150
Illustrator (AI) fájlok exportálása..................................................................150
ASCII Scene (ASE) fájlok exportálása ...........................................................150
AutoCAD fájlok (DWG, DXF) exportálása ...................................................151
StereoLithography (STL) fájlok exportálása .................................................152
VRML (WRL) fájlok exportálása ....................................................................152
VRML 1.0/VRBL..........................................................................................152
VRML 97 .....................................................................................................154
A VRML mentéshez használható egyéb segédeszközök.................................155
A VRML 1.0/VRBL mentés segédeszköze.....................................................156
A VRML 97 mentés segédeszköze ................................................................156
A poligon számláló segédeszköz..................................................................157
Konvertáló plug-in modulok............................................................................157
Gyakorlás: A PolyTrans plug-in használata..................................................158
Összefoglalás ....................................................................................................159
6. fejezet: Tárgyak másolása és kiosztása.........................161
A Create panel használata ................................................................................161
A tárgyak elnevezése és színek hozzárendelése.............................................162
Tárgyak másolása .............................................................................................163
A Clone parancs használata ..........................................................................164
A Shiit billentyű használata másoláshoz ......................................................165
Gyakorlás: tehenek klónozása......................................................................166
Eredeti, azonos és referenciamásolatok ..........................................................168
Munka eredeti, azonos és referenciamásolatokkal ......................................168
Gyakorlás: eredeti, azonos és referencia tehénmásolatok ..........................168
Objektumok irányított többszörözése .............................................................170
Lineáris elrendezés........................................................................................171
Gyakorlás: kerítést építünk...........................................................................172
Gyakorlás: feltöltjük az éléskamrát...............................................................173
Gyűrűs kiosztások.........................................................................................174
Gyakorlás: óriáskereket építünk...................................................................175
Spirális kiosztás .............................................................................................177
Gyakorlás: csigalépcsőt építünk ...................................................................177
Tárgyak időbeli másolása.................................................................................179
A Snapshot használata ..................................................................................179
Gyakorlás: a tánclépések követése ..............................................................180
Tárgyak tükrözése ............................................................................................182
A tükrözés használata ...................................................................................182
Gyakorlás: emberi alak tükrözése ................................................................183
Szabályos távolságra kiosztott másolatok........................................................185
A Spacing használata.....................................................................................185
Gyakorlás: hullámvasutat építünk ................................................................186
A Ring Array rendszer alkalmazása ..............................................................187
Gyakorlás: körhintát építünk ........................................................................189
Összefoglalás ....................................................................................................191
7. fejezet: Tárgyak kijelölése és csoportosítása................193
Tárgyak kijelölése.............................................................................................193
Kijelölőszűrők................................................................................................194
Kijelölőgombok.............................................................................................194
Kijelölés az Edit menüvel..............................................................................195
Select Ali .......................................................................................................
Select None ...............................................................................................195
Select Invert ...............................................................................................195
Select by Color...........................................................................................195
Select byName ..........................................................................................196
Select by Region.........................................................................................197
Több tárgy kijelölése.....................................................................................197
Gyakorlás: tárgyak kijelölése ........................................................................198
Kijelölési halmazok rögzítése .......................................................................200
Kijelölés anyag alapján..................................................................................200
Tárgyak kijelölése Track nézetben ...............................................................201
Tárgyak kijelölése a sematikus nézetben .....................................................202
Alobjektumok kijelölése...................................................................................202
A Sub-Object gomb használata.....................................................................203
Gyakorlás: hógolyót olvasztunk ...................................................................204
Név szerint elmentett kijelölések ....................................................................206
Név szerint elmentett kijelölések szerkesztése ............................................206
Gyakorlat: kijelöléskészletek egyesítése ......................................................207
Tárgyak tulajdonságainak beállítása ................................................................207
Tárgyak elrejtése és fagyasztása ...................................................................209
Gyakorlás: bújócska ......................................................................................210
Renderingbeállítások.....................................................................................211
Mozgáselmosódás - Motion Blur..................................................................212
A megjelenítés tulajdonságainak beállítása ..................................................212
Csoportok létrehozása......................................................................................214
Csoportok létrehozása ..................................................................................214
Csoportok megszüntetése.............................................................................214
Csoportok megnyitása és bezárása...............................................................215
Tárgyak hozzáadása és eltávolítása ..............................................................215
Összefoglalás ....................................................................................................215
8. fejezet: Objektum transzformációk ................................217
A koordináták megtekintése az állapotsorban ................................................217
A transzformációs gombok használata ............................................................218
A transzformációs gizmó használata................................................................219
A Transform Type-In ablak használata............................................................220
A transzformációvezérlők.................................................................................221
Koordinátarendszerek...................................................................................222
Gyakorlás: a koordinátarendszerek felfedezése ..........................................223
A transzformációs középpont.......................................................................225
A forgópont beállítása - Pivot Point..........................................................226
A kijelölési középpont használata.............................................................226
A transzformációs koordináta-rendszer középpontjának használata ......226
Gyakorlás: ismerkedés a transzformációs középpontokkal ........................226
Tengelyek korlátozása ..................................................................................227
Tengelyek rögzítése ......................................................................................229
Tárgyak áthelyezése, forgatása és méretezése ................................................230
Tárgyak áthelyezése ......................................................................................230
Gyakorlás: sakkjátszma modellezése ...........................................................230
Tárgyak forgatása ..........................................................................................232
Gyakorlás: megterítjük az asztalt ..................................................................232
Tárgyak átméretezése....................................................................................233
Nem arányos méretezés.............................................................................234
Tárgyak összenyomása ..............................................................................234
Gyakorlás: építsünk hóembert!.....................................................................235
Az igazítás használata - az Align parancs........................................................236
Tárgyak igazítása ...........................................................................................236
A normálvektorok igazítása ..........................................................................238
Gyakorlás: gyöngysor készítése....................................................................239
Csillanás elhelyezése.....................................................................................240
Gyakorlás: világítsuk meg a hóember arcát! ................................................240
Kamerák igazítása .........................................................................................242
Gyakorlat: a hóember napos oldala .............................................................243
Nézethez igazítás...........................................................................................243
Gyakorlat: építkezzünk csövekből ...............................................................244
Segédeszközök használata ...............................................................................245
Segédrácsok használata ................................................................................245
Az alaprács - Home Grid...........................................................................246
Új segédrácsok létrehozása és aktiválása..................................................247
Az Autó Grid használata ............................................................................247
Gyakorlat: színes hernyó létrehozása...........................................................248
A Dummy és a Point segédtestek használata...............................................249
Koordináták távolságának mérése................................................................250

A mérőszalag használata............................................................................250
A szögmérő használata ..............................................................................250
Az iránytű használata.................................................................................250
Gyakorlás: a Pithagorasz-tétel ellenőrzése...................................................251
Raszter (Snap) használata.................................................................................252
Raszterpontok beállítása ...............................................................................253
Raszterbeállítások..........................................................................................255
Gyakorlás: a metánmolekula modellezése...................................................256
Összefoglalás ....................................................................................................258
9. fejezet: Tárgyak módosítása ...........................................261
A Modify panel használata ...............................................................................261
A tárgyak paramétereinek módosítása .........................................................261
Gyakorlás: töltsük meg drágakövekkel a kincsesládát!................................262
A módosítók típusainak felfedezése................................................................262
Alapértelmezett módosítók ...........................................................................264
Az objektumtér-módosítók ...........................................................................265
Alapvető geometriai módosítók....................................................................265
Bend (Hajlítás) ...........................................................................................265
Taper (Elvékonyít, Kiterjeszt) ................................................................266
Twist (Csavarás).....................................................................................266
Nőise (Zaj)..................................................................................................267
Skew (Elferdít) ...........................................................................................267
Stretch (Nyújtás).........................................................................................267
Melt (Olvadás)............................................................................................267
Squeeze (Présel).........................................................................................267
Spherify (Gömbölyít) .................................................................................268
Push (Nyomás)..........................................................................................-268
Spline görbemódosítók.................................................................................269
Extrude (Kihúzás) ......................................................................................270
Lathe (Forgástest).......................................................................................271
Edit Spline (Görbe szerkesztése)...............................................................271
Spline select (Görbe kijelölés)...................................................................271
Delete spline (Görbe törlése) ....................................................................271
Trim/Extend (Metszés/Kiterjesztés)...........................................................271
Fillet/Chamfer (Lekerekítés/Letörés).........................................................272
Bevel (Letörés) ...........................................................................................272
A Bevel Profilé módosító (Letörés profil alapján) ....................................272
PathDeform módosító................................................................................273
Patch módosítók............................................................................................274
Edit Patch módosító...................................................................................275
PatchDeform ..............................................................................................275
Mesh-módosítók............................................................................................27 6
Edit Mesh....................................................................................................276
Mesh Select.................................................................................................276
Delete Mesh ...............................................................................................276
Affect Region..............................................................................................276
Face Extrude...............................................................................................277
MeshSmooth...............................................................................................278
Lattice .........................................................................................................279
Slice (Szeletelés) módosító ........................................................................280
Cap Holes...................................................................................................282
NURBS-módosítók.........................................................................................282
NCurve Sel..................................................................................................282
SurfDeform.............................................................................................. 282
Free-Form Deformation - szabadformájú torzítás módosítók.................. 283
FFD (Free Form Deformation) módosító..................................................283
Az FFD (Box/Cyl) módosító......................................................................283
FFD Select ..................................................................................................284
Általános módosítók......................................................................................284
Smooth (Élsimítás) módosító.....................................................................284
Tessellate módosító....................................................................................285
Optimize módosító ....................................................................................285
Relax módosító ..........................................................................................286
Normál módosító .......................................................................................287
Preserve......................................................................................................288
STL-Check módosító ..................................................................................289
Volume Select módosító ............................................................................289
Anyag- és mintamódosítók ...........................................................................290
Material......................................................................................290
MaterialByElement módosító.....................................................................291
UVW Map módosító ..................................................................................291
Camera Map ...............................................................................................293
UVWXForm ...............................................................................................293
Unwrap UVW.............................................................................................293
VertexPaint ................................................................................................293
Térgörbítő-módosítók ...................................................................................294
Ripple módosító.........................................................................................295
Wave módosító...........................................................................................296
Surface Tools .................................................................................................296
CrossSection módosító...............................................................................296
Surface módosító .......................................................................................296
Felszínmódosítók ..........................................................................................297
Morpher módosító .....................................................................................297
Disp Approx módosító ..............................................................................298
Displace (Kimozdít) módosító...................................................................299
Skin (Bőrfelület)............................................................................................300
Transzformációs módosítók..........................................................................300
Mirror (Tükrözés) módosító ......................................................................301
XForm.........................................................................................................301
Linked XForm (Csatolt XForm) .................................................................302
Flex (Rugalmasság) módosító ...................................................................302
A világtér módosítók (World-Space Modifiers)................................................302
Camera Map WSM.........................................................................................302
Displace Mesh WSM......................................................................................303
Displace NURBS WSM ..................................................................................303
MapScaler WSM.............................................................................................303
PathDeform WSM..........................................................................................303
PatchDeform WSM ........................................................................................304
SurfDeform WSM.........................................................................................304
Surface Mapper WSM....................................................................................304
Módosítók alkalmazása ....................................................................................304
Gyakorlás: csavarjunk meg egy hidat!..........................................................305
Gyakorlás: hipertérugrás...............................................................................306
A módosítóverem (Modifier Stack) használata ...............................................307
A módosítóverem kezelése...........................................................................309
Módosítók másolása......................................................................................310
A módosítóverem tartalmának összevonása (Collapse) ..............................311
Alobjektumok módosítása ............................................................................311
Azonos módosítómásolatok használata (Instanced Modifiers).......................312
Összefoglalás ....................................................................................................312
10. fejezet: Alaptestek létrehozása.....................................317
Munka az alaptestekkel ...................................................................................317
A pontosabb, begépelt adatmegadás ...........................................................318
A tárgytulajdonságok megváltoztatása .........................................................318
Gyakorlás: hány golyó van az üvegben?
Parametrikus alaptestek típusai ..........................................................................319
Szabványos alaptestek ..................................................................................320
Téglatest - Box...........................................................................................321
Gömb-Sphere ..........................................................................................321
Henger - Cylinder......................................................................................323
Gyűrű - Torus ............................................................................................324
Teáskanna - Teapot...................................................................................326
Kúp-Cone ................................................................................................327
GeoSphere..................................................................................................327
Gyakorlás: a Sphere és a GeoSphere alaptestek összehasonlítása .............327
Cső-Tűbe .................................................................................................328
Piramis - Pyramid ......................................................................................328
Sík - Pláne..................................................................................................329
Bővített parametrikus alaptestek ..................................................................329
Hedra..........................................................................................................329
Lekerekített téglatest - ChamferBox .........................................................332
Tartály - Oil Tank ......................................................................................333
Orsó - Spindle ...........................................................................................333
Gengon.......................................................................................................334
Gyűrűs hullám - RingWave .......................................................................334
Csavart gyűrű - Torus Knot.......................................................................336
Lekerekített henger - ChamferCyl.............................................................337
Kapszula - Capsule....................................................................................338
L elem - L-Ext.............................................................................................338
Celem-C-Ext ...........................................................................................339
Prizma -Prism ...........................................................................................339
Összefoglalás ....................................................................................................339
11. fejezet: Spline görbék kezelése ....................................341
Síkbeli rajzolás ..................................................................................................341
A spline alapgörbékről általában .....................................................................342
Vonal - Line...................................................................................................343
Kör - Circle....................................................................................................344
ív-Arc ..........................................................................................................345
N oldalú sokszög - NGon.............................................................................345
Szöveg -Text ................................................................................................346
Metszet - Section...........................................................................................346
Téglalap - Rectangle .....................................................................................347
Ellipszis - Ellipse ...........................................................................................347
Gyűrű-Donut ................................. .............................................................347
Csillag - Star ..................................................................................................348
Csigavonal - Helix ........................................................................................348
Gyakorlás: utazás a szív belsejébe................................................................349
Gyakorlás: vállalati logóterv .........................................................................351
A Spline görbék be- és kivitele ........................................................................352
Gyakorlás: vektoros rajzok átvétele az Illustratorból...................................353
Gyakorlás: MAX-ban készített logó kivitele .................................................355
Spline görbék szerkesztése ..............................................................................356
Görbék a kiszámított képen .........................................................................357
Alobjektumok kijelölése ...............................................................................358
Spline csúcspontok szerkesztése..................................................................358
Pontok egyesítése - Weld..........................................................................360
Összekapcsolás - Connect ........................................................................360
Elsőpont kiválasztása - Make First............................................................362
Összehúzás - Fuse .....................................................................................362
Görgetés - Cycle ........................................................................................362
Metszetre illesztés - Cross Insert ...............................................................362
Lekerekítés - Fillet .....................................................................................363
Letörés - Chamfer ......................................................................................364
Elrejtés/megjelenítés - Hide/Unhide Ali ...................................................364
Csatolás - Bind/Unbind.............................................................................365
Szegmensek szerkesztése .............................................................................365
Törés-Break.............................................................................................366
Felosztás - Divide ......................................................................................366
A spline alobjektum szerkesztése.................................................................366
Fordítás - Reverse ......................................................................................368
Körvonal - Outline ....................................................................................368
Logikai műveletek......................................................................................368
Tükrözés - Mirror ......................................................................................370
Metszés-Trim ...........................................................................................371
Kiterjesztés - Extend..................................................................................372
Lezárás - Close...........................................................................................372
Szétvet - Explode .......................................................................................372
A görbék geometriai beállításai ....................................................................373
Vonalrajzolás - Create Line........................................................................373
Hozzáfűz - Attach ......................................................................................373
Többszörös hozzáfűzés - Attach Mult......................................................373
Beszúrás - Insert ........................................................................................373
Finomítás - Refine .....................................................................................374
Törlés - Delete ...........................................................................................374
Leválaszt - Detach .....................................................................................374
Show Selected Segs....................................................................................375
Gyakorlás: pókhálót szövünk .......................................................................375
A Shape Check eszköz használata ...................................................................377
Térbeli tárgyak készítése görbékből ................................................................377
Görbék kihúzása ...........................................................................................377
Forgástestek spline objektumokból..............................................................378
Gyakorlás: edényt készítünk.........................................................................379
Gyakorlás: a ShapeMerge használata ...........................................................380
Animációs útvonalak létrehozása ....................................................................381
Gyakorlás: a szitakötő repül .........................................................................383
Logikai műveletek alkalmazása görbékkel ..................................................384
A műveletek típusai.......................................................................................385
Gyakorlás: könyvespolcot készítünk............................................................385
Összefoglalás .....................................................................................................387
12. fejezet: A mesh tárgyak.................................................389
Parametrikus vagy nem parametrikus tárgyak ................................................389
Szerkeszthető mesh létrehozása ......................................................................390
Átalakítás szerkeszthető mesh tárggyá ......................................................391
A Collapse eszköz használata ........................................................................391
Mesh tárgyak szerkesztése ...............................................................................391
A mesh alobjektumainak kijelölése ..............................................................392
Kijelölési lehetőségek ................................................................................393
Soft Selection..............................................................................................394
Csúcspontok szerkesztése.............................................................................394
Create .........................................................................................................395
Delete .........................................................................................................395
Attach - hozzáfűzés ...................................................................................396
Detach - leválasztás...................................................................................396
Break - szétbont ........................................................................................396
Chamfer - lesarkítás...................................................................................398
Slice - szeletelés.........................................................................................399
Weld Selected és Weld Target - pontok egyesítése..................................400
Remove Isolated Vertices...........................................................................400
View Align és Grid Align ..........................................................................400
Make Planar................................................................................................400
Collapse - összevonás ...............................................................................401
Surface Properties menü............................................................................401
Az élek szerkesztése......................................................................................401
Divide - megfelez ......................................................................................402
Turn - átfordít ............................................................................................402
Extrude - kihúzás ......................................................................................402
Cut- elvág .................................................................................................403
Select Open Edges .....................................................................................404
Create Shape from Edges...........................................................................404
Surface Properties ......................................................................................404
Lap, poligon és elem alobjektumok szerkesztése........................................405
Create - létrehozás........................................................................................405
Bevel......................................................................................................406
Tesselate - felosztás...................................................................................407
Explode - szétvet..........................................................................................408
A Surface Properties legördülő menü ..........................................................408
Gyakorlás: bohócfej modellezése.................................................................409
Gyakorlás: hedra csúcsainak letörése .............................................................410
Gyakorlás: a beolvasott mesh kijavítása..........................................................411
Mesh tárgyak módosítása .................................................................................413
Az Edit Mesh módosító használata ............................................................. 414
A Mesh Select módosító használata........................................................... 415
A Delete Mesh módosító.......................................................................... 415
A Cap Holes módosító .............................................................................415
A MeshSmooth módosító használata.......................................................415
Gyakorlat: szív formájú NURMS .......................................................... 415
Összefoglalás ......................................................................................... 417
13. fejezet: A patch felületek létrehozása.............................419
A patch felületekről általában ...................................................................... 429
Patch rács létrehozása............................................................................ 429
Gyakorlás: sakktábla modellezése...................................................................430
A patch tárgyak szerkesztése ...........................................................................432
A szerkeszthető patch és az Edit Patch módosító........................................433
Szerkeszthető patch konverzió.....................................................................433
Patch alobjektumok kijelölése ......................................................................434
Csúcspontok szerkesztése.............................................................................435
Bind és Unbind ..........................................................................................435
Weld - egyesítés.........................................................................................426
Attach..........................................................................................................426
Delete .........................................................................................................427
Hide és Unhide Ali.....................................................................................428
Patch felületbeállítások ..............................................................................428
Élek szerkesztése...........................................................................................428
Subdivide....................................................................................................429
Add Tri és Add Quad .................................................................................430
Patch típusú alobjektumok szerkesztése......................................................430
Detach .................................................................................................-...431
Extrude ...................................... .................................................................431
Bevel...........................................................................................................431
Surface Properties legördülőmenü............................................................432
Gyakorlás: kagyló modellezése ....................................................................433
Gyakorlat: folt hátán folt szőnyeg ................................................................434
Patch modellek módosítása .............................................................................437
Gyakorlat: domborzat modellezése..............................................................437
Az Edit Patch módosító.................................................................................437
A PatchDeform módosító használata ...........................................................438
Gyakorlás: dombtetőn haladó autó torzítása ...............................................438
A Surface Tools módosítók használata.........................................................440
Gyakorlás: a Mercury űrkabin ......................................................................441
Összefoglalás ....................................................................................................442
14. fejezet: Loft tárgyak.......................................................445
Loft tárgyak létrehozása ...................................................................................445
A Get Shape és a Get Path gomb .................................................................445
Gyakorlás: egyszerű loft létrehozása............................................................446
Loft paraméterek beállítása ..............................................................................447
Surface Parameters ........:...............................................................................447
Path Parameters - az útvonal beállításai ......................................................448
Skin Parameters .............................................................................................448
Gyakorlás: vállfa modellezése ......................................................................449
Deformáció az útvonal mentén .....................................................................451
A grafikus deformációs kezelőablak ............................................................452
Scale Deformation.........................................................................................454
Twist Deformation ........................................................................................454
Teeter Deformation.......................................................................................455
Bevel Deformation........................................................................................456
Fit Deformation .............................................................................................458
Loft tárgy alobjektumainak módosítása ...........................................................459
Shape alakzatok összehasonlítása - Compare .............................................46l
Loft útvonalak szerkesztése ..........................................................................462
Gyakorlás: függöny modellezése .................................................................462
Loft tárgyak és a Surface Tools közötti különbségek.......................................464
A különbségek megértése.............................................................................465
Gyakorlás: porszívócső modellezése ...........................................................465
Összefoglalás ....................................................................................................467
15. fejezet: Összetett objektumok építése..........................469
Összetett tárgytípusok ......................................................................................469
Boolean tárgyak................................................................................................470
Union - egyesítés művelet............................................................................470
Substraction - kivonás művelet....................................................................471
Intersection - metszet művelet .....................................................................473
Cut - vágás művelet .......................................................................... 473
Tippek a Boolean tárgyakkal végzett munkához ........................................474
Gyakorlás: készítsünk építőkockákat! ................................................ 475
Morph tárgyak ...............................................................................................477
Morph kulcsok létrehozása....................................................................................478
A morph tárgyak és a Morph módosító ..............................................................479
Gyakorlás: kardból ekevas.......................................................................480
Conform tárgyak........................................................................................482
A csúcspontok vetítési irányának beállítása ..........................................483
Gyakorlás: álarc készítése..................................................................................485
Connect tárgyak................................................................................................487
Gyakorlás: Készítsünk kézi súlyzót .................................................................488
Gyakorlás: készítsünk egyenes szálú hajat!.....................................................490
Scatter tárgyak...................................................................................................490
A forrástárgy......................................................................................................491
Az eloszlási tárgyak kezelése - Distribution Object ....................................492
Transzformációk beállítása ...........................................................................493
A képfrissítés felgyorsítása Proxy segítségével ............................................494
Beállítások mentése és betöltése ..................................................................494
Gyakorlás: pókokkal teli láda.......................................................................494
Gyakorlás: indák ...........................................................................................495
ShapeMerge összetett objektumok ..................................................................496
A Cookie Cutter és Merge lehetőségek ........................................................497
Gyakorlat: betűkocka készítése....................................................................497
Terrain tárgyak létrehozása .................................................................................499
A szintek színezése .......................................................................................502
Gyakorlás: sziget készítése ..............................................................................502
Gyakorlat: fák a szigeten...............................................................................504
Összefoglalás ....................................................................................................505
16. fejezet: A NURBS modellezés.......................................507
NURBS görbék és felületek használata............................................................507
NURBS modellek készítése ..............................................................................508
NURBS objektumok alaptestekből ...............................................................508
Négyszög alakú NURBS felület készítése ........................................................510
NURBS görbék létrehozása ..............................................................................510
Felületek kialakítása NURBS görbékből.........................................................512
NURBS modellek szerkesztése..........................................................................512
NURBS legördülő menük.................................................................................512
A NURBS Creation Toolbox.............................................................................515
NURBS alobjektum-szerkesztő eszközök használata..................................529
A NURBS modellezés a gyakorlatban ........................................................... 520
Loft segítségével létrehozott NURBS felület ............................................... 520
Gyakorlás: NURBS kanál készítése.......................................................... 520
UV Loft felület............................................................................................523
NURBS forgástestek készítése.......................................................................524
Gyakorlás: NURBS CV görbéből vázát készítünk ........................................524
Felszín létrehozása egyszeres és kétszeres ívelt felülettel.......526
Gyakorlás: virágszár készítése ......................................................................527
NURBS patch felületek átformálása..............................................................528
Gyakorlás: NURBS levél készítése................................................................529
Gyakorlás: virágszirmot növesztünk ............................................................530
Összefoglalás ....................................................................................................533
17. fejezet: Az anyagszerkesztő használata.......................537
Anyagtulajdonságok meghatározása ...............................................................537
Színek ............................................................................................................537
Átlátszóság és fényáteresztés - Opacity és transparency ............................539
Fényvisszaverődés és fénytörés - Reflection, refraction .............................540
Fényesség és csúcsfénybecsillanás...............................................................540
Egyéb tulajdonságok.....................................................................................541
Raytrace tulajdonságok .................................................................................541
Munka az anyagszerkesztőben ........................................................................541
Az anyagszerkesztő kezelése........................................................................541
A mintaablakok használata - Sample slots...................................................545
A jobb egérgomb menü használata...........................................................545
Saját mintatárgyak használata ............................................................... 543
Az anyagok áthelyezése ......................................................................... 543
Anyagok átnevezése ................................................................................... 540
Alaptípusú anyagok alkalmazása................................................................541
Az anyagszerkesztő beállításai......................................................................541
A Material/Map böngésző használata .................................................................541
Kiegészítő anyagkönyvtárak használata..........................................................545
Gyakorlás: húsvéti tojások festése................................................................556
Alaptípusú anyagok használata .......................................................................557
Árnyékolási típusok használata ...................................................558
Blinn ...........................................................................................................558
Phong .........................................................................................................560
Anisotropic .................................. ...............................................................561
Multi-Layer...................................... ............................................................563
Oren-Nayar-Blinn.......................................................................................563
Metál ...........................................................................................................564
Strauss.........................................................................................................564
Extended Parameters ............................... .....................................................564
SuperSampling...............................................................................................567
Maps-minták ...............................................................................................568
Dynamics Properties - dinamikai jellemzők................................................569
Gyakorlás: delfin színezése...........................................................................570
Sugárkövetett anyagok használata - Raytrace.................................................572
Sugárkövetési alapparaméterek....................................................................572
Extended Parameters ....................................................................................574
Raytracer Controls .........................................................................................577
További legördülő panelek...........................................................................580
Gyakorlat: rózsák modellezése.....................................................................580
Matte/Shadow anyagok használata .................................................................582
Matte/Shadow Basic Parameters...................................................................582
Gyakorlat: léghajóval New York fölött.........................................................584
Összetett anyagok használata ..........................................................................586
Böngészés az anyagok között ......................................................................587
Blend - áttűnés..............................................................................................587
Composite......................................................................................................588
Double Sided - kétoldalas összetett anyag ..................................................589
Top/Bottom fj Felső/első rész összetett anyag ............................................590
Shellac............................................................................................................591
Multi/Sub-Object ...........................................................................................591
Morpher .........................................................................................................593
Lecke: szörfdeszka modellezése......................................................................
Összefoglalás ....................................................................................................595
18. fejezet: Az anyagminták használata.............................597
A minták szerepe..............................................................................................597
A mintaleképezési koordináták meghatározása...........................................598
Minták ismétlése............................................................................................599
Anyagminta-típusok .........................................................................................600
Megegyező paraméterek...............................................................................601
A Coordinate legördülő menü...................................................................601
A Nőise legördülő menü............................................................................602
A Time legördülő menü.............................................................................602
Az Output legördülő menü .......................................................................602
2D maps .......................................................................................................603
Adobe Photoshop plug-in modulok használata .......................................604
Adobe Premiere szűrők .............................................................................605
Bitmap ........................................................................................................605
Bricks- Tégla.............................................................................................607
Checker- Sakktábla ..................................................................................608
Gradient fi Színátmenet.........................................................609
Gradient Ramp ...........................................................................................609
Paint............................................................................................................610
Swirl - Örvény ...........................................................................................611
3D minták ......................................................................................................612
Cellular - Sejt .............................................................................................613
Dent............................................................................................................614
Falloff..........................................................................................................614
Marble.........................................................................................................6l6
Nőise...........................................................................................................616
Partiele Age ................................................................................................617
Partiele Mblur .............................................................................................618
Perlin Marble............................................................................ 618
Planet......................................................................................................619
Smoke.........................................................................................................620
Speckle ..................................................................................................620
Splat............................................................................................................621
Stucco .........................................................................................................622
Water...........................................................................................................622
Wood ..........................................................................................................623
Compositor minták........................................................................................625
Composite ..................................................................................................625
Mask ...........................................................................................................626
Mix..............................................................................................................626
RGB Multiply..............................................................................................626
Színmódosítók...............................................................................................628
Output ....................................................................................................628
RGB Tint.....................................................................................................628
Vertex Color ...............................................................................................628
Tükröződés és fénytörés...............................................................................628
Fiat Mirror - Síktükör.................................................................................628
Raytrace ......................................................................................................630
Reflect/Refract ............................................................................................632
Thin Wall Refraction ..................................................................................633
A Maps előugró menü......................................................................................634
Ambient .........................................................................................................635
Diffuse ...........................................................................................................635
Diffuse Level..................................................................................................635
Roughness .....................................................................................................635
Specular .........................................................................................................635
Specular Level ...............................................................................................636
Glossiness ......................................................................................................636
Self-Illumination ............................................................................................636
Opacity ..........................................................................................................636
Filter Color.....................................................................................................636
Anisotropy .....................................................................................................636
Orientation.................................................................................................637
Metalness .......................................................................................................637
Bump.............................................................................................................637
Reflection.......................................................................................................637
Refraction.......................................................................................................638
Displacement....................................................................................................638
Összefoglalás ...................................................................................................."638
19. fejezet: Anyagok és minták használata .......................639
Uj anyagok készítése................................. .......................................................639
Anyagkönyvtár létrehozása............................ ...............................................639
Gyakorlás: bolygófelszín létrehozása ...........................................................640
Gyakorlás: valósághűen megjelenő elhasznált tárgyak ...............................643
Anyagok animálása...........................................................................................644
Gyakorlás: tompított fények .........................................................................645
IFL fájlok használata......................................................................................646
IFL fájlok létrehozása az IFL Manager segédprogrammal ...........................647
Gyakorlás: tv-műsor......................................................................................648
Több anyag együttes használata ......................................................................650
Anyagazonosítók használata.........................................................................650
Gyakorlás: dobókockát készítünk ................................................................650
Anyagmódosítók...............................................................................................652
Gyakorlás: matrica készítése az UVW Map módosítóval.............................652
Gyakorlás: futófényt készítünk.....................................................................654
Az Unwrap UVW módosító használata ........................................................655
Gyakorlás: a játékmackó átszabása ..............................................................659
Csúcspontok színei - Vertex Color.....................................................661
Gyakorlás: szívdobogás modellezése...........................................................662
A tárgyak geometriáját módosító minták.........................................................663
Modellezés Displacement mintával ..............................................................663
Gyakorlás: idegen táj modellezése...............................................................663
Összefoglalás ....................................................................................................664
Tárgymutató.........................................................................665
II. KÖTET
V. rész: Fények és kamerák.................................677
20. fejezet: A fényforrások használata ..................679
A világítás alapjai....................................................679
Természetes és mesterséges fény .......................680
A megvilágítás módszere ....................................682
Árnyékok .............................................................683
A különböző fénytípusok.......................................684
Alapértelmezett megvilágítás ..............................385
Általános (Ambient) fény ....................................685
Omni fény............................................................685
Irányított Spot fényforrás ....................................686
Párhuzamos fény.................................................686
Fényobjektumok létrehozása és elhelyezése ........686
Fények szerkesztése............................................688
Csúcsfények elhelyezése.....................................688
A jelenet megtekintése egy fényforrás helyzetéből............688
A fényforrás-nézetablak vezérlése......................690
Gyakorlat: gyújtsunk lámpát...............................692
A fény paramétereinek módosítása .......................692
Általános paraméterek ........................................694
Csillapítás ............................................................695
Spot és Direct fényforrások ...............................696
Kivetített minták .......................................698
Árnyék .............................................................................699
Gyakorlat: ragyogó csillagok .......................................................701
A napfény rendszer használata ..........................................................701
A Compass segédobjektum használata .................................................. 701
Azimuth és Altitude ................................................................................... 702
A dátum és az időpont beállítása..................................................................702
A hely megadása ...........................................................................................702
Gyakorlat: animáljunk egy napot 20 másodperc alatt .................................703
Összefoglalás ....................................................................................................705
21. fejezet: Különleges fényhatások ....................................707
Légköri megvilágítás: Volume Light .................................................................707
A Volume Light paraméterei .........................................................................708
Gyakorlat: egy autó fényszórói.....................................................................709
Gyakorlat: lézersugarak készítése ................................................................712
Kivetített minta és sugárkövetéses árnyékok használata ................................713
Gyakorlat: egy trombita képének kivetítése ................................................714
Gyakorlat: festett üvegablak készítése .........................................................715
Elektromosság és neonfény létrehozása..........................................................717
Gyakorlat: elektromos kisülés szimulálása...................................................718
Gyakorlat: neonfény készítése......................................................................719
Összefoglalás ....................................................................................................723
22. fejezet: Kamerák vezérlése.............................................725
A kamerák bemutatása .....................................................................................725
Kamera objektum létrehozása..........................................................................726
A szabad kamera ..............................................................................................
Az irányított kamera ......................................................................................726
Kameranézet létrehozása .................................................................................727
A kamerák vezérlése ........................................................................................728
A kamera nézetablak vezérlőgombjai..............................................................728
A kamera paramétereinek beállítása................................................................730
Lencsebeállítások és látómező......................................................................731
Kameratípusok és megjelenítési beállítások ................................................731
Kömyezettartományok és vágósíkok ...........................................................732
A kamerák irányítása .................................. .......................................................733
Gyakorlat: egy rakéta megfigyelése .............................................................734
Gyakorlat: az ellenfél nézőpontja.................................................................735
A Look At Controller használata ......................................................................737
A Look At Controller paraméterei.................................................................737
Gyakorlat: a szitakötő repülése ....................................................................738
Összefoglalás ....................................................................................................739
23. fejezet: Camera Match és Camera Tracker ...................741
Kameraillesztés a Camera Match segédeszközzel ...........................................741
Az illesztési pontok beállítása.......................................................................742
Gyakorlás: városnézés Rómában..................................................................743
A mozgáskövetés (Camera Tracker) alkalmazása ...........................................746
A háttérfilm betöltése ....................................................................................747
A mozgáskövetés használata ........................................................................747
A követési négyzetek - Tracker gizmo ........................................................749
Képkockák léptetése.....................................................................................749
Automatikus követés.....................................................................................750
A kamera illesztése........................................................................................752
A kameramozgás finomítása .........................................................................753
Gyakorlás: repülő kamera mozgásának követése .......................................753
Tárgyak felhelyezése a képre .......................................................................758
Gyakorlás: repülőgép felhelyezése a képre.................................................759
Összefoglalás ....................................................................................................760
VI. rész: Részecskerendszerek és térgörbítők...763
24. fejezet: Részecskerendszerek létrehozása és vezérlése...................765
A részecskerendszerek fajtái ............................................................................765
Részecskerendszer létrehozása ........................................................................766
A részecskék tulajdonságai ..............................................................................767
Spray..............................................................................................................767
Snow ..............................................................................................................769
Super Spray ...................................................................................................769
A Super Spray rendszer legfontosabb tulajdonságai ................................769
A Partiele Generation panel.......................................................................770
A Partiele Type panel.................................................................................772
Standard Particles....................................................................................772
MetaParticles ...........................................................................................773
Instanced Geometry ...............................................................................773
A Rotation and Collision panel..................................................................774
Az Object Motion Inheritance panel .........................................................775
A Bubble Motion panel..............................................................................776
A Partiele Spawn panel..............................................................................776
A Load/Save Presets panel ........................................................................779
Blizzard..........................................................................................................779
PCloud ...........................................................................................................780
PArray.............................................................................................................781
A részecskerendszerek alkalmazása ................................................................783
Gyakorlás: eső és hó létrehozása .................................................................783
A MetaParticles használata ............................................................................785
Gyakorlás: kifröccsenő üdítő........................................................................785
Tetszőleges tárgy, mint részecske.................................................................787
A részecskeütközések engedélyezése ..........................................................787
Gyakorlás: kosárlabdaedzés .........................................................................787
Anyagminták alkalmazása.............................................................................788
A Partiele Age map használata ..................................................................789
A Partiele MBlur map használata...............................................................790
Gyakorlás: tűzokádó sárkány készítése .......................................................790
Tetszőleges tárgy, mint kibocsátó felület .....................................................791
Gyakorlás: mesebeli pillangó .......................................................................792
Összefoglalás ....................................................................................................793
25. fejezet: Térgörbítők alkalmazása...................................795
Térgörbítők létrehozása és alkalmazása ..........................................................795
Térgörbítők létrehozása ................................................................................796
Térgörbítő alkalmazása egy objektumra ......................................................796
A térgörbítők típusai.........................................................................................796
Geometriai/Deformálható .............................................................................797
FFD (Box)...................................................................................................797
FDD (Cyl) ...................................................................................................799
Wave...........................................................................................................799
Ripple .........................................................................................................801
Displace......................................................................................................802
Conform .....................................................................................................802
Bomb..........................................................................................................803
Részecskék és dinamikus objektumok.........................................................805
Gravity........................................................................................................805
PBomb........................................................................................................806
Wind ...........................................................................................................808
Push............................................................................................................809
Motor ..........................................................................................................809
Módosítóalapú térgörbítők............................................................................811
Bend ...........................................................................................................811
Twist ...........................................................................................................811
Taper ..........................................................................................................813
Skew ...........................................................................................................813
Nőise...........................................................................................................813
Particles Only ................................................................................................815
PomniFlect..................................................................................................817
SOmniFlect.................................................................................................818
UOmniFlect ................................................................................................818
Deflector.....................................................................................................819
SDeflector...................................................................................................820
UDeflector..................................................................................................820
Path Follow ................................................................................................821
Dynamics Interface .......................................................................................822
PDynaFlect .................................................................................................823
SdynaFlect ..................................................................................................824
UDynaFlect.................................................................................................825
Térgörbítők használata .....................................................................................826
Gyakorlás: fodrozódás a tó vizén .................................................................827
Gyakorlás: összetört üveg.............................................................................828
Összefoglalás ....................................................................................................831
26. fejezet: Különleges részecskerendszerek és térgörbítők használata ...................833
Gyakorlás: egy bolygó felrobbantása ..............................................................833
Gyakorlás: gyermekláncfű elfűjása ..................................................................836
Gyakorlás: tűzijáték ...................................839
Gyakorlás: aeroszol permetfelhő....................................................841
Összefoglalás .......................................841
27. fejezet: Kapcsolt hierarchia felépítése .......................845
Szülő-, gyerek- és gyökértárgyak........................................................................847
Tárgyak közötti csatolások kialakítása.............................................................848
Tárgyak összekapcsolása ..............................................................................848
Tárgyak szétkapcsolása.................................................................................849
Lecke: A Naprendszer ...................................................................................849
A csatolások és a hierarchia megjelenítése .....................................................850
A csatolások megjelenítése a nézetablakban ...............................................851
A hierarchia megtekintése ............................................................................852
Munka a kapcsolt tárgyakkal ...........................................................................854
Hierarchia kijelölése...................................................................................854
Forgópontok használata...............................................................................855
Forgópontok elhelyezése ..........................................................................855
Forgópontok igazítása ...............................................................................855
Kapcsolt tárgyak átalakítása..........................................................................856
Transzformációk korlátozása ........................................................................858
Transzformációk öröklődése ........................................................................859
A Link Inheritance segédeszköz használata .................................................859
Segédtárgy használata ...................................................................................859
Lecke: A „két kocsi egy gömbben" trükk.....................................................861
Csontvázrendszer felépítése............................................................................863.
A csontok színének meghatározása .............................................................863
Csontváz automatikus kapcsolása ................................................................864
Lecke: Csontok hozzáadása a kapcsolt hierarchiájú játékmackóhoz..........864
Csatolások animálása.......................................................................................865.
A csatolásvezérlő használata.........................................................................866
Lecke: Nyolcasok korcsolyával.....................................................................866
Összefoglalás ....................................................................................................869
28. fejezet: A sematikus nézet használata ..........................871
A sematikus nézet ablakának használata.........................................................871
A Schematic View menü ...............................................................................871
A sematikus nézet felhasználói felülete .......................................................872
A sematikus nézet beállításai.....................................................................874
Csomópontok kijelölése ............................................................................875
Munka a sematikus nézet csomópontjaival .....................................................876
Csomópontok újrarendezése ........................................................................877
A csomópontok színe....................................................................................878
Tárgyak átnevezése.......................................................................................878
Tárgy színe ....................................................................................................878
Hierarchia létrehozása...................................................................................878
Anyagok másolása a tárgyak között .............................................................878
Módosítok másolása és átrendezése.............................................................879
Lecke: Átrendezzük a bolygókat ..................................................................880
Összefoglalás ....................................................................................................882
29. fejezet: Fordított kinematikai rendszer létrehozása ....883
A fordított kinematika ......................................................................................883
Elsődleges kontra fordított kinematika.........................................................883
Fordított kinematikai módszerek..................................................................884
Interaktív IK ...............................................................................................884
Alkalmazott IK............................................................................................884
IK vezérlő ...................................................................................................884
Fordított kinematikai rendszer létrehozása .....................................................884
A rendszer felépítése és a csatolások létrehozása .......................................884
Terminátorok.................................................................................................886
Kapcsolódási pontok korlátozásainak megadása ........................................887
Kapcsolódási pontok másolása, beillesztése és tükrözése ..........................887
Tárgyak bekötése ..........................................................................................888
A kiértékelési sorrend ...................................................................................888
Gyakorlás: Nyújtható csuklós kar.................................................................889
IK rendszerek animálása ..................................................................................892
Animáció interaktív IK használatával ...........................................................892
Animáció alkalmazott IK használatával........................................................892
Gyakorlás: Kar animációja interaktív IK módszerrel ...................................893
Gyakorlás: Egyszerű propeller animációja...................................................893
IK-tulajdonságok ..............................................................................................897
IK-vezérlők használata .....................................................................................898
Összefoglalás ....................................................................................................901
30. fejezet: Az animáció alapjai............................................905
Az Animate gomb használata...........................................................................905
A kulcsok használata ........................................................................................906
A kulcssáv használata.......................................................................................907
A kulcsok szerkesztése.....................................................................................909
Az idő vezérlése ...............................................................................................910
A másodpercenkénti képkockaszám............................................................912
A sebesség és a lejátszás irányának beállítása .............................................912
A Motion panel használata...............................................................................912
A paraméterek beállítása...............................................................................912
A mozgáspályák használata ..........................................................................913
Tárgyak animálása ............................................................................................915
Kamerák animálása .......................................................................................915
Fényforrások animálása ................................................................................916
Anyagok animálása .......................................................................................916
Gyakorlás: dart követése...............................................................................917
Összefoglalás ....................................................................................................918
31. fejezet: A Track nézet .....................................................921
A Track nézet felülete.......................................................................................921
A Track nézet eszköztára ..............................................................................921
Sávok ................................................................................................................924
Állapotsor ......................................................................................................925
A Track nézet üzemmódjai..................................................................................927
Kulcsszerkesztő üzemmód...............................................................................927
Időszerkesztő üzemmód ..................................................................................929
Tartományszerkesztő üzemmód...................................................................931
Tartományelhelyező üzemmód ....................................................................931
Függvénygörbe üzemmód ............................................................................932
Kulcsok használata ...........................................................................................934
Kulcsok hozzáadása és törlése .....................................................................934
Kulcsok áthelyezése, csúsztatása és átméretezése.......................................935
Kulcsok igazítása...........................................................................................935
Kulcsok szerkesztése.....................................................................................935
A láthatósági sávok és a Level of Detail segédprogram használata ............935
Gyakorlás: a Level of Detail segédprogram használata ...............................936
A Randomize Keys segédprogram használata .............................................938
Az idő szerkesztése ..........................................................................................938
Időblokkok kijelölése és a Select Keys by Time segédprogram használata ................938
Időblokkok törlése, kivágása, másolása és beillesztése ..............................939
Időblokkok megfordítása, beszúrása és átméretezése ................................939
A kulcsok számának csökkentése ................................................................940
Tartományok beállítása ....................................................................................940
Függvénygörbék szerkesztése .........................................................................940
Új kulcsok beszúrása.....................................................................................941
Kulcsok mozgatása........................................................................................941
A kulcsok és az értékek átméretezése..........................................................941
Az érintők használata ....................................................................................941
Csillapító és szorzó görbék alkalmazása ......................................................942
Gyakorlás: ugróbot animálása ......................................................................944
A tartományon kívül eső típusok.....................................................................949
Megjegyzések hozzáadása................................................................................950
Szinkronizálás a hangsáwal.............................................................................950
A Sound Options ablak használata ...............................................................951
Gyakorlás: hang hozzáadása az animációhoz..............................................952
Összefoglalás ....................................................................................................953
32. fejezet: A vezérlők alkalmazása .....................................955
A vezérlők típusai.............................................................................................955
Vezérlők hozzárendelése..................................................................................956
Automatikusan hozzárendelt vezérlők .........................................................956
Vezérlők hozzárendelése a Motion panelen ................................................957
Vezérlők hozzárendelése a Track nézetben.................................................958
Az alapértelmezett vezérlők beállítása.............................................................958
A vezérlőkről részletesen .................................................................................959
Általános alapértelmezett vezérlők...............................................................959
Bézier vezérlő ............................................................................................960
TCB vezérlő................................................................................................96l
Linear vezérlő.............................................................................................962
Nőise vezérlő..............................................................................................962
Audio vezérlő.............................................................................................965
Helyzetvezérlők.............................................................................................965
Position XYZ vezérlő .................................................................................966
Path vezérlő................................................................................................966
Surface vezérlő...........................................................................................968
Attachment vezérlő ....................................................................................969
Forgatás vezérlők ..........................................................................................970
Smooth Rotation vezérlő ...........................................................................970
Euler XYZ Rotation vezérlő .......................................................................971
Local Euler XYZ Rotation vezérlő .............................................................972
Méretező vezérlő...........................................................................................972
Transzformációs vezérlők ................................................................................873
PRS Transform vezérlő...............................................................................973
Look At vezérlő..........................................................................................974
Link vezérlő................................................................................................975
Lebegőpontos vezérlők.................................................................................976
On/off vezérlő............................................................................................976
Waveform vezérlő ......................................................................................977
Color RGB vezérlő ........................................................................................980
Morph vezérlők .............................................................................................981
Cubic Morph vezérlő .................................................................................981
Barycentric Morph vezérlő ........................................................................982
Különleges célú vezérlők..............................................................................983
List vezérlő .................................................................................................984
Block vezérlő .............................................................................................984
Expression vezérlő.....................................................................................987
Script vezérlő..............................................................................................988
IK vezérlő ...................................................................................................989
Master Point vezérlő ..................................................................................989
Reactor vezérlő..............................................................................990
Motion Capture vezérlő ....................................................................................993
Vezérlők a gyakorlatban........................................................994
Gyakorlás: fogaskerekek forgatása...................................................................995
Gyakorlás: lejtőről leguruló kerék....................................................................995
Gyakorlás: rajzolás ceruzával.........................................997
Összefoglalás ....................................................................................................998
33. fejezet: Kifejezések használata ........................................999
Kifejezéstípusok..............................................................................................1001
Változók, operátorok és függvények.................................................................1002
Változók.......................................................................................................1002
Operátorok ......................................................................................................1003
Függvények .................................................................................................1004
Kifejezések felépítése .....................................................................................1006
Skaláris visszatérési típus ............................................................................1006
Vektor visszatérési típus ..............................................................................1007
RGB visszatérési típus .................................................................................1007
A kifejezés vezérlő felhasználói felülete........................................................1008
Változók definiálása ....................................................................................1008
A kifejezés nyomkövetése.....................................................................1010
A kifejezés kiértékelése...............................................................................1010
Kifejezések kezelése ...................................................................................1010
Tárgyak transzformációinak vezérlése...........................................................1011
Transzformációk animálása a kifejezés vezérlő segítségével ....................1011
Lecke: Repülőgépmodell irányítása ........................................................1011
Paraméterek vezérlése....................................................................................1014
Paraméterek animálása a kifejezés vezérlő segítségével ...........................1014
Lecke: Felfújunk egy lufit............................................................................1015
Anyagok animálása a kifejezés vezérlő segítségével .................................1016
Lecke: Közlekedési lámpa vezérlése ..........................................................1016
Összefoglalás ..................................................................................................1019
34. fejezet: Dinamikus rendszerek.....................................1021
A dinamikáról .................................................................................................1021
Dinamikus objektumok használata................................................................1022
Rugó.............................................................................................................1022
Lengéscsillapító ...........................................................................................1025
Dinamikus anyagtulajdonságok.....................................................................1027
Térgörbítők használata ..................................................................................1029
A Dynamics segédprogram használata..........................................................1029
A Timing & Simulation panel használata ...................................................1032
A szimulációban részt vevő objektumok szerkesztése ..............................1034
A szimuláció optimalizálása ........................................................................1036
Gyakorlat: tekézzünk Összefoglalás ...............1038
IX. rész: Utómunka és Rendering....................1039
35. fejezet: Hátterek, környezet és légköri hatások.........1041
A környezet létrehozása .................................................................................1041
A leképezett környezet definiálása.............................................................1041
Háttérszín beállítása .................................................................................1042
Háttérminta használata ............................................................................1042
Általános megvilágítás..............................................................................1043
Légköri hatások ...........................................................................................1043
Gyakorlás: egy rejtély megoldása ...............................................................1044
Háttérminta betöltése a nézetablakba ........................................................1046
Háttérminták beszerzése .............................................................................1049
A légköri segédtestek használata ...................................................................1049
Légköri hatások előállítása .............................................................................1051
A Combustion légköri hatás........................................................................1052
Gyakorlás: készítsük el a Napot .................................................................1055
Gyakorlás: készítsünk felhőket...................................................................1056
A Fog légköri hatás .....................................................................................1058
A Volume Fog hatás ....................................................................................1060
Gyakorlás: mocsaras táj...............................................................................1062
A Volume Light hatás ......................................................................................163
Összefoglalás ..................................................................................................1063
36. fejezet: A képkiszámítás beállításai ............................1065
A MAX képkiszámítói.........................................................................................1066
Az előnézet használata .......................................................................................1066
Előnézetek létrehozása ...................................................................................1067
Előnézetek megtekintése ............................................................................1069
Előnézetek átnevezése ................................................................................1069
Képkiszámítási paraméterek ..........................................................................1070
A képkiszámítás megkezdése .....................................................................1071
Általános paraméterek ................................................................................1072
A Scaniine A-Buffer ....................................................................................1076
Képkiszámítási tulajdonságok ........................................................................1079
VUE fájlok létrehozása ...................................................................................1081
A Virtual Frame Buffer használata .................................................................1082
A RAM Player használata................................................................................1084
Képkiszámítási típusok...................................................................................1086
Problémák a képkiszámítás során..................................................................1088
Összefoglalás ..................................................................................................1088
37. fejezet: Render effektusok.............................................1089
Rendering effektusok készítése .....................................................................1089
A Render effektusok típusai...........................................................................1091
Lens - Lencse effektus ................................................................................1091
Alapparaméterek......................................................................................1092
A Parameters panel...............................................................................1092
AScenepanel .......................................................................................1094
Glow.........................................................................................................1095
A Parameters panel...............................................................................1095
Az Options panel..................................................................................1099
Ring...........................................................................................................1101
Ray ...........................................................................................................1101
Star............................................................................................................1103
Streak........................................................................................................1103
Autó Secondary........................................................................................1104
Manual Secondary....................................................................................1106
Blur ..................................................................................................................1108
Brightness and Contrast ..............................................................................1109
Color Balance ..............................................................................................1109
Depth of Field .............................................................................................1110
File Output...................................................................................................1111
Film Grain....................................................................................................1113
Gyakorlat: Aladdin csodalámpája ...............................................................1113
Összefoglalás ..................................................................................................1115
38. fejezet: Hálózati képkiszámítás....................................1117
Hálózati követelmények.................................................................................1118
Hálózati leképező rendszer beállítása ...........................................................1120
A hálózat beállítása......................................................................................1121
Gyakorlat: A TCP/EP megkeresése és az IP címek begyűjtése ..................1122
Gyakorlat: A TCP/IP telepítése és konfigurálása .......................................1124
Gyakorlat: A MAX telepítése hálózatba kapcsolt gépeken........................1126
Megosztott könyvtárak beállítása................................................................1128
Gyakorlat: Könyvtárak megosztása ............................................................1128
Gyakorlat: Megosztott könyvtárak kiválasztása .........................................1132
A hálózati leképező rendszer elindítása ........................................................1132
Gyakorlat: A hálózati leképező rendszer kezdeti beállítása ......................1133
Gyakorlat: Az első képkiszámítási munka .................................................1135
Munka-hozzárendelési beállítások .............................................................1139
A Network Rendering Manager használata ...................................................1142
A hálózati leképező szerverek használata .....................................................1144
Hibák naplózása .............................................................................................1145
A Queue Manager használata ........................................................................1146
Munkák............................................................................................................1148
Szerverek .........................................................................................................1150
Események jelentése ..........................................................................................1152
Gyakorlat: Kötegelt képkiszámítás beállítása .............................................1153
Összefoglalás ..................................................................................................1154
39. fejezet: A Videó Post használata .................................1157
Az utómunka ..................................................................................................1157
A Videó Post párbeszédablak használata ......................................................1158
A Videó Post eszköztár ...............................................................................1158
A Videó Post sor.........................................................................................1160
A Videó Post állapotsora .............................................................................1161
Munka az eseménysorokkal...........................................................................1161
Események hozzáadása és szerkesztése........................................................1162
Image Input (Kép bemenet) esemény hozzáadása ...................................1163
Scene esemény hozzáadása ........................................................................1165
Image Filter események hozzáadása ..........................................................1167
Adobe Photoshop szűrő ..........................................................................1168
Adobe Premiere videoszűrő ....................................................................1169
Contrast szűrő ..........................................................................................1170
Fade szűrő ................................................................................................1171
Image Alpha szűrő ...................................................................................1171
Negatíve szűrő..........................................................................................1171
Pseudo Alpha szűrő .................................................................................1172
Simple Wipe szűrő ...................................................................................1172
Starfield szűrők.........................................................................................1172
Image Layer események hozzáadása .........................................................1174
Adobe Premiere Transition szűrő............................................................1175
Alpha Compositor....................................................................................1175
Cross Fade Transition Compositor ..........................................................1175
Pseudo Alpha Compositor.......................................................................1176
Simple Additive Compositor....................................................................1176
Simple Wipe Compositor.........................................................................1176
External (Külső) események hozzáadása...................................................1176
Loop (Ismétlődő) események használata...................................................1176
Image Output (Kép kimenet) esemény hozzáadása......................................1176
Munka a tartományokkal .................................................................................1176
A Lens Effects (Lencse effektus) szűrők használata ..........................................1176
Flare (Fénytörés) hatás hozzáadása............................................................1181
Focus (Fókusz) hatás hozzáadása .................................................................1181
Glow (Ragyogás) hatás hozzáadása ...........................................................1181
Highlight (Csillogás) hatás hozzáadása ......................................................1182
Gyakorlat: Háttér és szűrők beállítása a Videó Postban ............................1182
Gyakorlat: Űrbéli háttérkép ........................................................................1186
Összefoglalás ..................................................................................................1187
40. fejezet: A MAX bővítése...............................................1191
A plug-in modulokról.....................................................................................1191
Ingyenes és ingyenesen kipróbálható plug-in modulok ..............................1192
Plug-in modulok telepítése ............................................................................1193
Plug-in modultípusok és példák ....................................................................1193
Környezeti bővítmények.............................................................................1194
Gyakorlás: szőrös pók készítése a Shag-.Fur plug-in modullal ..................1194
Gyakorlás: tűzgolyó készítése az Afterburn plug-in modullal ..................1195
A Plug-in modulok leképezési módja ........................................................1197
Gyakorlás: a jelenet rajzfilmszerű leképezése az Incredible Comicshop plug-in modullal....1197
Anyag plug-in modulok ..............................................................................1199
Gyakorlás: amortizálás a DirtyReyes plug-in modullal ..............................1199
Animációs plug-in modulok .......................................................................1200
Gyakorlás: leejtünk egy plüsmackót a HyperMatter
plug-in modul segítségével.........................................................................1200
Részecskerendszer plug-in modulok..........................................................1201
Gyakorlás: hogyan változtatja a delfint cápává
a SandBlaster plug-in modul.......................................................................1202
Összefoglalás ..................................................................................................1204
41. fejezet: A MAXScript használata .................................1205
Mi az a MAXScript? .........................................................................................1205
A MAXScript felépítése ...................................................................................1206
MAXScript-eszközök ...................................................................................1206
A MaxScript Utility legördülő panel ........................................................1207
Gyakorlás: a SphereArray script használata ...............................................1208
A MAXScript Figyelőablak (MAXScript Listener) ...................................1210
Gyakorlás: játék a MAXScript értelmezővel ...............................................1211
A MAXScript szerkesztőablak ..................................................................1215
A makrórögzítő ........................................................................................1217
Gyakorlás: egy egyszerű script rögzítése ...................................................1220
Scriptek végrehajtása...................................................................................1225
Saját scriptek írása ..........................................................................................1226
Változók és adattípusok..............................................................................1227
Gyakorlat: a változók használata ................................................................1229
Programfolyamok és megjegyzések ...........................................................1232
Kifejezések...................................................................................................1232
Egyszerű kifejezések................................................................................1233
Összetett kifejezések................................................................................1234
Feltételek .....................................................................................................1235
Gyűjtemények és tömbök...........................................................................1236
Ciklusok.......................................................................................................1238
Függvények .................................................................................................1240
Gyakorlat: haliskola ....................................................................................1242
Első rész: az útvonalat követő hal ...........................................................1242
Második rész: testforgatás és farokanimáció...........................................1245
Harmadik rész: a második hal animálása................................................1249
A scriptek típusai ......................................................................................1251
Makróscriptek (Macro Script).......................................................1251
Script segédprogramok (Scripted Utilities).........................................1252
Scriptek a jobb egérgomb menüben (Scripted Right-Click Menu)....... 1252
Egéreseményeket kezelő scriptek (Mouse Tools)................................. J252
Script plug-in modulok (Scripted plug-in) ............................................... 2252
A MAXScript felhasználási lehetőségei haladóknak.................................. 1252
Gyakorlás: kötegelt képszámítás ................................................................1253
A MAXScript titkosítása ...................................................................................1254
Prototípusok készítése a MAXScript segítségével ..........................................1255
Összefoglalás ............................................................................................1255
Függelék: A rendszer beállítása.........................................1257
Az operációs rendszer kiválasztása................................................................1257
Hardverkövetelmények.............................................................................. 1258
A 3D Studio MAX telepítése..................................................................... 1258
A hardverkulcs használata.....................................................................1262
A szoftver hitelesítése..................................................................................1263
A képemyő-illesztőprogram beállítása ..............................................1268
A választható illesztőprogramok..............................................................1268
HEIDI......................................................................................1268
Direct3D .........................................................................................1268
OpenGL..................................................................................................1269
Kezdeti beállítások .........................................................................................1269
Tárgymutató ............................................................................1271

Kelly L. Murdock

Kelly L. Murdock műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kelly L. Murdock könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem