Előszó
Jelen kötet az Országos Köznevelési Tanács bizottságainak zömmel a 2004-2006 közötti időszakban végzett munkájáról szóló jelentéseket, beszámolókat tartalmazza. A „zömmel" megszorítás arra utal, hogy némelyik beszámoló az érthetőség kedvéért egy-két évvel korábbra is visszanyúlik. De van olyan bizottság is, amelyik a tervezett kezdő évnél később alakult meg, így - érthető módon - a beszámoló is rövidebb időszakot ölel fel. A szerkesztő a bizottsági elnökök belátására bízta, hogy beszámolójuk milyen időszakot öleljen fel, mint ahogy azt is, hogy milyen szerkezetben, milyen információkat tartalmazzon. Ez bizonyos értelemben híven tükrözi az OKNT munkastílusát. A Közoktatási Törvény meghatározása szerint: „Az Országos Köznevelési Tanács döntés-előkészítő, véleményező és javaslattevő országos szakértői testület. Feladata különösen:
a) állást foglal a tantervi szabályozás kérdéseiben,
b) figyelemmel kíséri és véleményezi az Óvodai nevelés országos alapprogramjának, a Nemzeti Alaptantervnek, a kerettantervnek a kiadását, alkalmazását, egyetértést gyakorol felülvizsgálatukkor,
c) figyelemmel kíséri és véleményezi a tankönyvellátást és a tankönyvvé nyilvánítás folyamatát,
d) figyelemmel kíséri a közoktatás színvonalának alakulását, a közoktatás fejlesztését szolgáló kutatási feladatokat kezdeményez,
e) javaslatot tesz a közoktatást érintő szakmai kérdésekben az oktatási miniszternek,
f) évente jelentést tesz közzé a közoktatás helyzetéről,
g) figyelemmel kíséri és véleményezi a pedagógus-továbbképzés rendszerének működését, különös tekintettel a továbbképzések akkreditációs eljárására, javaslatot tesz az oktatási jogok miniszteri biztosának személyére, és évente véleményezi az oktatási jogok miniszteri biztosának beszámolóját, továbbá javaslatot tesz az oktatási jogok miniszteri biztosának felmentésére."
Vissza