Előszó
Ki nem érzett késztetést kisiskolás korában egy-egy ámulatba ejtő kísérlet láttán, hogy saját maga is megpróbálkozzon otthon vele? És micsoda boldogság volt az, ha sikerült.
Tanuló és tanár vallja: a kísérletezés a fizika tanulásának, tanításának legtöbb örömet nyújtó része, és a fizika tantárgy megszerettetésének egyik legfontosabb eszköze. Számtalan felmérés adatai igazolják ezt az állítást. Arra az osztályteremben feltett kérdésre, hogy miért szereted a fizikát? - a tanulók zöme egyszerűen azzal válaszol, mert a tanórán sokat kísérletezünk.
Mai, rohanó világunk következménye, hogy a tanítási órákról egyre inkább elmaradoznak a kísérletek. Ennek bizonyára több oka is van. Gyakorló kollégák között tájékozódva a legtöbbjük a nem elégséges szakanyag-ellátottságra panaszkodott. A régi segédkönyvek, jegyzetek elkoptak, az újak még nem terjedtek el. Ezt az igényt igyekszik kielégíteni mostanában a Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. régi, közkedvelt könyvek reprint kiadásával. Nem kis sikerrel.
Ugyanez a szándékunk az olvasó által kézben tartott könyvvel is. A kötetenként 25-30 kísérlet összeállításának közreadásával a fenti, nem kedvező folyamatnak a megállítását, visszafordítását szeretnénk segíteni, az önálló eszközkészítő munkára biztatva a tapasztalt kollégákat, bátorítva a kezdőket.
A kísérletek egy része a szertári készletben vagy az otthonunkban is megtalálható tárgyak, eszközök felhasználásával egyszerűen megvalósítható, jó néhány azonban olyan, melynek elkészítése kellő hozzáértést kíván meg alkotójától.
Az eszközkészítő munka feltételezi az átlagnál nagyobb kézügyességet, a technikai eszközök készítéséhez szükséges jártasságot, az anyagok és eszközök beszerzésénél elengedhetetlen szervezőképességet, valamint biztos anyagi hátteret igényel.
Természetes az, ha valaki első lépésként egy már meglévő eszközt használ fel mintának. Második lépés annak átépítése lehet egy sokoldalúbbra, egy jobban hasznosíthatóra, végül elérkezhet az előzmény nélküli, saját összeállítású eszközhöz.
Vissza