1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kecskés Ágnes

Gobelinművész - Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia/Kiállítási katalógus/Móra Ferenc Múzeum Szeged, 2000. március 31-május 28.

Szerkesztő
Fordító
Fotózta
Kapcsolódó személy
,
Kiadó:
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 44 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar   Angol  
Méret: 29 cm x 21 cm
ISBN: 963-640-453-4
Megjegyzés: Kiállítási katalógus. Színes és fekete-fehér fotókkal illusztrálva.

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

"A gobelin anyagában és technikájában időtálló. Olyan textil, amely évszázadokon át fennmarad. Ábrázolni is képes, szinte a festészet mértékéig, természetesen a textil nyelvén. E textilszerű... Tovább

Előszó

"A gobelin anyagában és technikájában időtálló. Olyan textil, amely évszázadokon át fennmarad. Ábrázolni is képes, szinte a festészet mértékéig, természetesen a textil nyelvén. E textilszerű ábrázolás lehetősége foglalkoztat" - mondta Kecskés Ágnes 1986-ban akkori kiállítása bemutatásakor. Ezzel tisztán és pontosan megjelölte a maga emberi és művészeti helyét a magyar textilművészet sokszínű és mozgalmas akkori - és mai - jelenében, jövőjében és történetében. A hagyomány Kecskés Ágnes számára evidencia. A föld a talpa alatt, a nap, a csillagos égbolt a feje felett, a lélegzetvétel, a forrásvíz - mindazon szellemi és tárgyi létezők összessége, amelyet a magáénak ismer el, amelyet átvett s amelyet tovább fog adni az utána jövőknek. Nem kételyek és töprengések nyomán döntött a hagyomány vállalása mellett. Ő eredendően erre hajlamos, személyes sorsa és felnőtté érésének folyamata ezt karakterévé, szelíden kemény karakterré szilárdította benne.
1970-ben végezte el az Iparművészeti Főiskolát. Textilfestő, textilnyomó és gobelin szakon diplomázott. Mivel a főiskola előtt, a Képzőművészeti Gimnázium elvégzése után három évig textiltervezőként dolgozott a Kistex műtermében, tudta, hogy mi az, amit tehetsége és képzettsége ellenére sem képes jól csinálni. Az ipari tervezés kívánalmait, az üzemszerű munka kötelmeit és feltételeit a három év alatt megtapasztalta és elvetette. Mint pályatársai többsége, ő is kézzel festett és nyomott textil faliképekkel indult el a pályáján, néhány kitűnően megoldott megbízás csakhamar ismertté tette, és hozzásegítette az első gobelin feladatokhoz, a hetvenes évek derekától folyamatosan készülnek a legtöbbször magaszőtte gobelinjei.
A magyar textilművészet 1968-ban, nem egészen váratlanul, nagy meglepetést keltett az Ernst Múzeumban bemutatott Textil Falikép '68 című kiállításával. A kiállítás korszakváltó volt. Ezt megnyitása pillanatában mindenki felfogta, az azóta eltelt három évtized, a következményeit is számba véve, e jelentőségét megerősítette. Akkora erővel tört fel a sok feltorlódott energia és tehetség, hogy mindenki, még a kritika is csodát emlegetett. Ma már tudjuk, hogy nem csoda volt, hanem szükségszerűség. A kritika sem csak az ígéretes textilműveket ünnepelte, hanem a lappangó nagyobb küzdelem segédcsapatát igyekezett bennük buzdítani, és a kiállítás után, annak folytatásaként létrejött Szombathelyi Fal- és Tértextil Biennálé kiállításainak nyomán mindvégig ezt tette. A biennálé szándékaival teljesen egybevágóan sosem azt feszegette, miért, milyen textilművészetért történik minden, hanem azt, mi ellen küzdenek a biennálén.
Maguk a művészek valóban a textilművészet megújulásáért küzdöttek. Mindennapi gyakorlatukban jó ideje érezték, hogy valami nincs rendjén, hogy valami bennük ragadt, nem igazi textil jön létre a kezük nyomán, hogy több és más van a textilben - a matériában és technikában mint amit megcsinálnak. szokatlanul sok tehetséges textilművész rajzott ki azidőben, nagyon jól felkészült gobelinszövők voltak, ismerték a textilnyomás és a kézi festés módszereit. A velük szemben támasztott legfőbb követelmény pedig az volt, hogy a táblaképként vagy grafikaként megfogant ábrázolást a lehető leghívebben, ha szükséges, a textil ellenében is faliképpé szőjék, nyomják, fessék. Amit kifogástalanul meg is csináltak, és csüggedten látták, hogy az istenség nemigen jelenik meg. Nemrégen még Ferenczy Noémi tanította őket, de ő már nem élt. Példát adhatott, de élő tanácsot már nem. Az akkoriban még túlságosan közeli példa azonban veszélyes, minden jóösztönű művész óvakodik az epigoni minőségtől. Vissza
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem