1.062.618

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Termékergonómia és termékpszichológia

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Lektor
Budapest
Kiadó: Tölgyfa Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 207 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-7164-07-3
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A könyv tartalmazza mindazt az alapvető ismeretet az ergonómiáról, amit egy ipari formatervezőnek el kell sajátítania. Az ergonómiai ismeretek körvonalazása hasznos lesz a jövőben mindazok számára, akik bármely területen terméktervezéssel foglalkoznak. Az ergonómiai tudnivalók ilyen jellegű összefoglalása és tankönyv formában való kiadása első a hazai formatervezés történetében. Szükségességének bizonyítása és elfogadtatása nem volt könnyű, de már mögöttünk áll. Különösen nem volt könnyű annak beláttatása, hogy tankönyv nélkül ezen ismeretek hiteles átadása és számonkérése egyetemi szinten a továbbiakban nem tartható. A könyv megírásának halaszthatatlanságát különös módon erősítette az a tény, hogy a klasszikus ergonómia erősen eltolódott a pszichológia irányába mind a termék alkotói, mind annak felhasználói vonatkozásában.
E két oldal majdnem elválaszthatatlan, mégis rá kell mutatni, hogy az alkotás pszichológiája - amely nem tévesztendő össze az alkotás módszertanával -... Tovább

Fülszöveg

A könyv tartalmazza mindazt az alapvető ismeretet az ergonómiáról, amit egy ipari formatervezőnek el kell sajátítania. Az ergonómiai ismeretek körvonalazása hasznos lesz a jövőben mindazok számára, akik bármely területen terméktervezéssel foglalkoznak. Az ergonómiai tudnivalók ilyen jellegű összefoglalása és tankönyv formában való kiadása első a hazai formatervezés történetében. Szükségességének bizonyítása és elfogadtatása nem volt könnyű, de már mögöttünk áll. Különösen nem volt könnyű annak beláttatása, hogy tankönyv nélkül ezen ismeretek hiteles átadása és számonkérése egyetemi szinten a továbbiakban nem tartható. A könyv megírásának halaszthatatlanságát különös módon erősítette az a tény, hogy a klasszikus ergonómia erősen eltolódott a pszichológia irányába mind a termék alkotói, mind annak felhasználói vonatkozásában.
E két oldal majdnem elválaszthatatlan, mégis rá kell mutatni, hogy az alkotás pszichológiája - amely nem tévesztendő össze az alkotás módszertanával - gyermekcipőben jár a fogyasztó pszichológiájához képest. Ez a könyv kísérletet tesz a szükséges egyensúly megteremtésére, a lehetőségeken belül sikerrel, lényegében azáltal, hogy elmondja, mit kell tudnia a tervezőnek az emberről ahhoz, hogy sikeres terméket tervezzen; mi az az alkotói magatartás, amely sikerre vezethet, mi az ergonómiában az egzakt, az egyértelmű, a törvény, és mi az a szabadságfok, amely az egzaktságok, az elfogadottságok újraértékelését jelenti, és új, progresszív igények felkeltéséhez, valódi új alkotásokhoz segíthet.
Vissza

Tartalom

Bevezetés 9
Mi az ergonómia? 15
Az ergonómia alkalmazási területei 17
Foglalkozási ergonómia 18
Fogyasztói ergonómia 21
A termékek kommunikálnak 22
Az ergonómia kulcsfogalmai: terhelés és igénybevétel 24
Értékelési kritériumok 30
Középpontban az ember: a hatalmas fogyasztó 39
A fogyasztói szemlélet kialakulása 39
Érzékelés 51
Érzékelési küszöbök 53
Érzékszervek 55
Látás 55
Hallás 64
Bőrérzékletek 67
ízlelés 69
Szaglás 69
Kinesztézia 71
Kognitív feldolgozás 73
Absztrakciós szintek 76
Az előnyök kategorizálása 80
Értékek 80
Gondolkodási folyamatok 85
Problémamegoldás 88
Kreativitas 91
A kreativitás ellen ható tényezők 97
Döntéshozás 101
Antropometria
Az antropometriai adatok felhasználásának elvei 105
Mozdulatelemzés 111
A szerszámok kialakítása 115
A kéziszerszámok tervezési alapelvei 117
Kezelő- és állítóelemek 119
Jelzőelemek 123
A jelzőelemek tervezésének és kiválasztásának főbb általános szempontjai 123
Vizuális kijelzők 125
Néhány általános műszerfaltervezési szempont 127
A fizikai munkakörnyezet 129
Megvilágítás 129
Kialakításra vonatkozó javaslatok 132
Zaj 135
Mikroklíma 138
Színek 138
A színérzékelés jellemző sajátosságai 143
Ajánlások egy színterv összeállításához 146
Az ergonómiai kísérlet 149
A független változók 149
A függő változók 151
Az irányítandó változók 153
A kontrollmegfigyelések módszerei 156
A kísérleti személyekkel kapcsolatos problémák 158
A mérőeszközzel kapcsolatos problémák 162
A latin négyzet kísérletterv 162
A fogyasztói termékek ergonómiai minősítése 167
Az ergonómiai minősítés típusai 168
Emberi tényezők és intelligens termékek 175
A használati (kezelési) utasítások ergonómiai vonatkozásai 176
Néhány jellemző eset 179
Hátfájás és széktervezés 179
A taxivezető ruhája 185
Házipapucs 186
Fodrászmunka-fodrászkultúra 187
A porszívó ergonómiája 188
Vasaló 190
Felhasznált irodalom 193
Mellékletek
Alapvető antropometriai adatok 201
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem