kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Szent István Társulat |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Vászon |
Oldalszám: | 809 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-360-203-3 |
Előszó | 5 |
Hiszek az egy Istenben, mennynek és földnek teremtőjében | |
Hiszek egy Istenben | |
Bevezetés | 9 |
A dogmatika helye a teológiában | 9 |
Istentan a dogmatikában | 10 |
Isten megismerése | 10 |
Bevezetés | 10 |
A kinyilatkoztatás Istene | 11 |
Isten megismerése a természet értelem útján | 12 |
A teológia istenismeret "hármas útja" | 16 |
Egy az Isten | 16 |
Monoteizmus az Ószövetségben | 18 |
Monoteizmus az Újszövetségben | 18 |
Isten egyetlensége és az őskereszténység | 18 |
Isten egyetlensége és a Szentháromság | 20 |
Az egyetlen Isten féltékeny Isten | 20 |
Monoteista vallások | 21 |
Tanítóhivatali megnyilatkozások | 21 |
A szövetség Istene, övéinek atyja | 21 |
A Biblia Istene szövetséget köt népével | 22 |
Isten szövetségei más-más jellegűek | 22 |
A szövetségkötés indítéka Isten jósága | 22 |
Az új és végleges szövetség ígérete | 23 |
A prófétai ígéretek beteljesedése | 24 |
A Jézusban kötött új szövetség Isten atyai szeretetének betetőzése | 24 |
Isten mint világfeletti misztérium | 29 |
Isten transzcendenciája és immanenciája | 29 |
Mik jellemzik Isten sajátos transzcendenciáját? | 30 |
Isten tulajdonságai és a bölcseleti okoskodás | 44 |
A bölcseleti okoskodás szükségessége | 44 |
A bölcselet útján megismert isteni tulajdonságok | 46 |
Az élet ura élő Isten; élete szellemi élet | 62 |
A kinyilitkoztatás Istene élő Istene | 62 |
Istent nem átvitt értelemben mondjuk élőnek | 62 |
Isten élete másfajta élet, mint a mi életünk | 63 |
Mégis életnek kell mondanunk Isten szellemi életét | 63 |
Isten élete természetfölötti élet | 63 |
Az isteni élet bölcseleti igazolása | 64 |
Isten és az élet azonosak | 64 |
Tanítóhivatali megnyilatkozások | 64 |
Az isteni értelem léte és működése | 65 |
Az isteni tudás tárgyköre | 66 |
Tökéletes önismeret és páratlan öntudat | 66 |
Ismeri a múltat, a jelent és a jövőt | 68 |
Ismeri az összes lehetőségeket | 68 |
Ismeri a fél-jövő szabad tetteket | 68 |
Isten ismereteinek bölcseleti osztályozása | 68 |
Isten és az ember értelmi működésének különbözősége | 69 |
Ismereteink forrása nem rajta kívül van | 69 |
Isten értelmi tevékenységét a teljesség jellemzi | 70 |
Isten mindentudását állandóan szem előtt kell tartanunk | 71 |
Az isteni akarat léte és működése | 72 |
Az isteni akarat bizonyítása | 72 |
Az isteni akarat működése | 73 |
Isten akaratának, szeretetének tárgyai | 75 |
Az isteni akarat üdvtörténeti vonatkozásai | 81 |
A korábban tárgyalt akarati tulajdonságok | 81 |
Isten akaratának szabadsága | 81 |
Isten igazságossága | 81 |
Isten igazsága és hűsége | 83 |
Isten irgalmassága | 84 |
II. rész: Mennyek és földnek teremtő Istene | |
A világ teremtése | |
A teremtés és a biblia | 89 |
A teremtés és az Ószövetség | 89 |
A teremtés és az Újszövetség | 91 |
A teremtés a szenthagyományban és a dogmatörténetben | 92 |
Az ókori Egyház tanúsága | 92 |
Eretnekek elleni állásfoglalások | 93 |
Hittudósok és a dogmafejlődés | 94 |
Teremtés és természettudomány | 95 |
A teremtéstan főbb mondanivalói | 96 |
A világ a maga egészében maradéktalanul Isten teremtménye | 96 |
A teremtés kizárólagos isteni tevékenység | 96 |
"Isten a világot "kezdetkor" teremtette | 98 |
A világ keletkezésének mikéntje és a Biblia | 99 |
Isten a világot örök teremtői eszméi szerint alkotta meg | 99 |
A teremtés oka és célja | 100 |
Isten teremtői szabadsága | 100 |
A teremtés indítéka az isteni szeretet | 101 |
Isten a maga szentháromsági életét akarja közölni teremtményeivel | 101 |
A szentháromsági élet közlése az Isten dicsősége | 103 |
Antropocentrikus és egyben krisztocentrikus cél | 104 |
Teremtés és üdvtörténet | 105 |
Létbentartás és együttműködés | 106 |
A világ létbentartása | 106 |
Az isteni együttműködés | 107 |
Az együttműködés módozatai és tételei | 109 |
Az isteni együttműködés és a szabad akarati cselekedetek | 110 |
Az isteni gondviselés | 111 |
Isten gondviselő szeretetének megnyilvánulásai | 111 |
A gondviselés kinyilatkoztatás fokozatossága | 112 |
A gondviselés dogmatikájának értelmezése | 113 |
Egyetemes és különleges gondviselés | 115 |
A gondviselés és a kérő imádság | 116 |
Az angyalok létezése | 117 |
Bevezetés | 117 |
Angyalok a Szentírásban | 118 |
Az angyaltan mítosztalanítása | 119 |
A tanítóhivatali állásfoglalás | 121 |
Az angyalok teremtése | 122 |
Az angyalok természete és rendeltetése | 122 |
Szellemi voltuk | 122 |
Értelmük és akaratuk | 123 |
Személyességük | 123 |
Számuk | 124 |
Az isteni életben való részesedésük | 124 |
Az angyalok próbára tétele | 125 |
Angyali jelenések | 125 |
Az angyalok tisztelete | 127 |
A gonosz lelkek | 127 |
Létezésük | 127 |
Bukásuk | 129 |
Személyességük és működésük | 130 |
Jézus győzelme | 131 |
Az ember helye a teremtésben | |
A biblia az ember teremtéséről | 132 |
Papi kódex | 132 |
A jahvista szöveg | 133 |
Teológiai mondanivalók | 135 |
Az ember eredete és a fejlődéselmélet | 135 |
Összeegyeztetési kísérletek | 136 |
A fejlődés emberközpontisága | 138 |
A monogenizmus | 138 |
Az egyes emberek teremtése | 139 |
Test és lélek, anyag és szellem az emberben | 140 |
Test és lélek a Szentírásban | 140 |
A test és lélek egymáshoz való viszonya | 141 |
Test és lélek viszonyának mai megfogalmazása | 144 |
Lelkünk szellemisége | 145 |
A szellem és az anyag mibenléte és egymáshoz való viszonya | 146 |
Az ember halhatatlansága | 147 |
Az egyén és a társadalom | 147 |
Az ember mint személy | 147 |
Egyén és közösség | 149 |
Az ember kétneműsége | 151 |
Az ember történelmisége | 152 |
Az ember tevékenysége | 153 |
II. főrész: "Bűneinkért halált szenvedett és megigazulásunkért feltámad" | |
I. rész: Bűn, ősbűn, áteredő bűn | |
A bűn és a kinyilatkoztatás | 155 |
A bűn és az Ószövetség | 156 |
A bűn és az Újszövetég | 158 |
A bűn megjelenési formái | 159 |
Az ősbűn | 161 |
A bűnbeesés ténye | 161 |
A bibliai leírás vitatható részletei | 161 |
Az ősbűn előtti állapot | 163 |
Az ősbűn következményei | 166 |
Az áteredő bűn bizonyítása | 168 |
Leíró meghatározása | 168 |
Az áteredő bűn és a Biblia | 169 |
Az áteredő bűn tana a trienti zsinatig | 173 |
Az áteredő bűn és az értelmi megfontolás | 175 |
Az áteredő bűn tartalmi eleme | 176 |
Az áteredő bűn lényege | 176 |
Hittudósok elméletei az áteredő bűn tartalmi eleméről | 177 |
Az áteredő bűn formai eleme, továbbadása és következményei | 183 |
Formai elem az áteredő bűnben | 183 |
Az áteredő bűn továbbadása | 185 |
Az áteredő bűn következményei | 187 |
Az áteredő bűn és a mai ember nehézségei | 188 |
Túlzott optimista vagy túlzott pesszimista antropológiai szemlélet | 189 |
Az evolucionalista világkép egyoldalú értelmezése | 189 |
Isten igazsgágossága és jósága | 190 |
II. rész: Szótériológia | |
Bevezetés a megváltás teológiájába | 193 |
Isten üdvözítő szándékának sorsa | 193 |
A megváltástan kifejezést kétféle értelemben használhatjuk | 196 |
Jézus megdicsőülése és megváltásunk | 200 |
Jézus megdicsőülése az őskeresztény igehirdetésben | 200 |
Jézus feltámadásának hatása apostolaira | 201 |
Jézus megdicsőülése és az emberiség megváltása | 202 |
Filozófiailag nézve mi az összefüggés megváltásunknak Jézus megdicsőülésével? | 207 |
Jézus megváltó halála | 209 |
A kereszt teológiájának helye a megváltástanban | 209 |
Jézus halála megváltást eszközlő halál volt | 210 |
Az egyházi tanítóhivatal állásfoglalása | 213 |
Jézus megváltó halála mint kinyilatkoztatás | 214 |
Isten ingyenes megváltói kezdeményezése végtelen irgalmat és szeretetét mutatja | 214 |
Szolidaritás a szenvedésének és a halálnak kitett emberrel | 215 |
Az élet Ura szuverén hatalmának és jogainak bemutatása | 216 |
A bűn végső következményeinek szemléltetése | 217 |
A megváltói halál bemutatta, hogy Isten nagyobb úr, mint a sátán, és az erény nagyobb hatalom, mint a bűn | 218 |
Isten bölcsessége az igazságosságot és irgalmat egyaránt szóhoz juttatta | 219 |
A Teremtő tiszteletben tartja az ember szabadságát | 219 |
A megváltói kinyilatkoztatás ítélet is, és hatékony eszköz | 219 |
Mit tett értünk Jézus megváltói halálával? | 220 |
Tudatosan vállalta a második Ádám szerepét | 220 |
Valódi testi és lelki kínokat szenvedett | 220 |
Szenvedésének értékét önátadó szeretete adja meg | 220 |
Jézus üdvözítő tevékenységét Szent Pál nem egy esetben antropomorf képekkel, ill. kifejezésekkel érzékelteti | 221 |
A későbbi teológiai eszmélődés is használ könnyen félteérthető kifejezéseket: elégtétel és érdem | 223 |
Jézus szenvedése előtti életének eseményei és megváltásuk | 225 |
Megtestesülés | 225 |
Születése körülményeinek leírása | 226 |
Szenvedésének előre jelzése | 226 |
Gyermekkorának környezete | 226 |
Alávetette magát a törvénynek | 227 |
Fizikai munkát végzett | 227 |
Jordánban történt megkeresztelkedése | 227 |
Megkísérlet | 227 |
Csodái | 227 |
A megváltás gyümölcseinek áttekintő összefoglalása | 229 |
Meghozta a bűnöktől és a bűnök következményeitől való szabadulás lehetőségét | 229 |
Megszerezte számunkra a természetfölötti élet lehetőségét | 230 |
Megtörte a sátán uralmát | 230 |
Jézus legyőzte a halált | 230 |
Felszabadultunk a törvény alól | 231 |
A megváltás gyümölcsei a legszorosabb kapcsolatban vannak egymással | 232 |
A megváltás egyetemessége | 233 |
Jézus minden embert megváltott | 233 |
Az angyalok megváltásának kérdése | 233 |
Az egyéni megváltódáshoz egyéni közreműködés is szükséges | 234 |
Kik részesültek legkorábban a megváltás gyümölcseiben? | 234 |
A megváltás egyetemessége és az Egyházon kívüliek | 235 |
A megváltó hármas küldetése | 236 |
Krisztus az igazság legfőbb tanítója, Isten legigazibb prófétája | 237 |
Krisztus az Újszövetség egyedüli főpapja | 239 |
Krisztus a lelkek legfőbb pásztora és királya | 242 |
Az egyházatyák és a hittudósok a megváltásról | 245 |
Mint a hagyomány tanúi | 245 |
Egyházatyák és hittudósok elméletei a megváltás mikéntjéről | 246 |
III. főrész: Hiszek az atyában, fiuban és a szentlélekben; hiszek Jézus Krisztusban | |
I. rész: Szentháromságtan | |
Bevezetés a Szentháromságba | 249 |
Megváltástan és szentháromságtan | 249 |
A Szentháromság teológiája | 250 |
A szentháromságtan kettős feladatot tűz ki maga elé | 253 |
A Szentháromság dogmatörténete | 254 |
Bölcseleti fogalmak alkalmazása | 254 |
Szentháromsági eretnekségek | 255 |
A mai trinitológia eljárási módja | 257 |
Isten hármassága a szentírásban | 258 |
Az Ószövetség és a Szentháromság | 258 |
Isten hármassága az Újszövetségben | 259 |
Isten hármassága és a szenthagyomány | 266 |
A monarchiánus eretnekségek föllépésig | 267 |
Küzdelem az eretnekek ellen a niceai zsinatig | 268 |
A niceai zsinattól Szent Ágostonig | 268 |
A görög és a latin atyák eltérő szemlélete | 269 |
A Szentlélekről szóló viták | 270 |
Az irodalmi viták befejeződése | 270 |
A személyek származása: a szentháromsági eredések | 270 |
A tapasztalati eredésektől való különbözőség | 271 |
A szentháromsági eredések dogmái | 272 |
A Fiú születése értelmi, a Szentlélek származása pedig akarati tevékenység | 275 |
A Szentháromsági vonatkozások | 277 |
A vonatkozások fogalma | 277 |
A szentháromsági vonatkozások reális vonatkozások | 278 |
A vonatkozások és az eredések viszonya | 278 |
A vonatkozások és az isteni lényeg | 278 |
Szubszisztáló vonatkozások | 278 |
Egyes vonatkozások egymástól való különbözősége | 279 |
Miért csak három személyalkotó vonatkozása van? | 279 |
A személyek csak viszonylagosan személyek | 280 |
Hogyan lehet a személyekről azonos tökéleteségeket állítani? | 280 |
A személyek egymásban való léte és a szentháromsági tulajdonítások | 280 |
A szentháromsági perichorészisz | 280 |
A személyek kifelé ható tevékenysége | 282 |
A szentháromsági tulajdonítások | 282 |
A tulajdonítások és a megtestesülés | 283 |
A tulajdonítás és a megszentelés | 284 |
A Szentháromság az emberi közösségek mintaképe | 285 |
A szentháromsági küldetések | 285 |
A Szentírás tanítása | 285 |
A küldetés fajtái | 286 |
A küldetések végső célja az abszolút jövő | 287 |
Istennek a küldetésekben megnyilvánuló szeretete | 287 |
Személy és természet a Szentháromságban | 288 |
A személy legrégibb fogalma | 288 |
Az újkori személy-fogalom | 288 |
II. rész: Krisztológia | |
Bevezetés a krisztológiába | 291 |
A krisztológia helye a teológiában | 291 |
A krisztológia hittitkokat elemez | 292 |
Krisztológia és a Krisztussal foglalkozó egyéb tudományok | 296 |
Dogmafejlődés a krisztológiában | 296 |
A Biblián belüli dogmafejlődés | 297 |
Szűkebb értelemben vett dogmafejlődés | 297 |
Jézus Krisztus valóságos Isten | 305 |
Jézus istensége az Apostolok Cselekedeteiben | 306 |
Jézus istensége és a szinoptikusok | 309 |
Jézus istensége és Szent Pál | 314 |
Jézus istensége és a Zsidóknak írt levél | 316 |
Jézus istensége és Szent János írásai | 316 |
Jézus istensége és a szenthagyomány | 320 |
Jézus Krisztus valóságos ember | 321 |
Valódi teste van | 321 |
Lelke teljes emberi lélek | 322 |
Emberi természete egylényegű a mienkkel | 323 |
Szenvedőképessége | 324 |
Faji hovatartozása | 325 |
Szótériológiai következmények | 325 |
Istenség és emberség viszonya Jézus Krisztusban | 326 |
Jézusban az Ige tölti be a személy szerepét | 326 |
Egy személyben két természet | 327 |
Két akarat és kétféle tevékenység | 328 |
Mikortól meddig tart a személyes egység? | 329 |
A személyes egység következményei | 330 |
A tulajdonságok kicserélhetősége | 330 |
A cselekedetek három fajtája | 331 |
A krisztológia perichorészisz | 331 |
Az emberséget az Igébe kapcsoló létmozzanat | 332 |
Az ember-Jézust is imádás illeti meg | 333 |
Jézus Krisztus emberi tudása és öntudata | 335 |
A klasszikus teológia megkülönböztetései: relatív mindentudás, tapasztalati tudás, visio beatifica, scientia infusa | 335 |
Jézus háromféle tudása és a mai hittudósok | 336 |
Jézus istenemberi öntudata | 338 |
Jézus emberi természetének akarati élete | 341 |
Jézus akaratának szabadsága | 341 |
Jézus isteni és emberi akaratának összhangja | 342 |
Jézus érzelmi világa és az Atya akarata | 343 |
Mentes volt a személyes bűnöktől és az áteredő bűntől | 343 |
Jézus vétkezhetetlensége | 344 |
Jézus pozitív szentsége | 345 |
A kacedoni dogma és az újabb teológia | 347 |
A mai ember nehézségei | 347 |
Jézus emberi személye és az új teológia próbálkozásai | 348 |
IV. főrész: "Kegyelemből részesültetek a megváltásban, a hit által" (kegyelemtan) | |
A kegyelem fogalma és fajai | 353 |
A kegyelem fogalma | 353 |
A kegyelem fajai | 355 |
Isten egyetemes üdvözítő akarata | 362 |
Fogalmi tisztázás | 362 |
Az egyetemes üdvözítő akarat bizonyítása | 362 |
Az üdvözüléshez szükséges kegyelmek kiosztása | 366 |
Predestináció és reprobáció | 370 |
Az üdvözültek előrerendelése | 370 |
A reprobáció | 374 |
A hittudósok vélekedései a predestináció és reprobáció indítékáról | 376 |
A kegyelem szükségessége | 378 |
A Biblia tanítása | 379 |
A patrisztika tanítása | 379 |
A tanítóhivatal állásfoglalása | 380 |
A hittudósok véleményei | 380 |
További teológiai vélemények a kegyelem szükségességéről | 383 |
Előkészület a kegyelemre | 387 |
A kegyelem ingyenessége | 387 |
Előkészület a kegyelmi állapotra | 389 |
A megigazulást előkészítő hit és cselekedetek összefüggése | 392 |
A Biblia tanítása | 392 |
A szenthagyomány tanúsága | 393 |
A tanítóhivatal megnyilatkozásai | 394 |
A hittudósok vélekedései | 395 |
A segítő kegyelem és a szabad akarat | 396 |
A kegyelmi indítás természete | 396 |
A kegyelmi indítás hatékonysága | 397 |
A kegyelemmel való együttműködés hittudományos megközelítése: tomista, ágostonos, molinista, kongruista, szinkrétista elméletek, és ezek perszonalista értékelése | 399 |
A megigazultság vagyis a megszentelő kegyelem állapota | 403 |
Dogmatörténeti áttekintés | 403 |
A megszentelő kegyelem mivoltának mai megközelítése | 404 |
Kegyelem és a bűnök eltörlése | 404 |
A Biblia tanúsága | 404 |
A szenthagyomány tanúsága | 406 |
A tanítóhivatal állásfoglalása | 406 |
Hogyan látjuk ma a reformátorok elítélését? | 407 |
A bűnös benső megújulása és megszentelődése | 409 |
A Szentírás tanúsága | 409 |
A szenthagyomány tanúsága | 410 |
A tanítóhivatal állásfoglalása | 410 |
A hittudósok vélekedései | 411 |
Bibliai képek a megigazulásról | 412 |
Isten új népének tagjává, új szövetségének részesévé tesz bennünket | 412 |
Krisztusnak, az új Ádámnak új életét kapjuk | 413 |
Isten gyermekeivé, Krisztus testvéreivé, örököstársaivá és barátaivá, továbbá egymás testvéreivé leszünk | 414 |
A Szentlélek lakik bennünk, sőt a Szentháromság élete folytatódik lelkünkben | 416 |
A megszentelő kegyelem lényege és a hittudományos okoskodás | 420 |
A kettős megigazulás tana | 420 |
A bűnbocsánat és a megszentelődés összefüggése | 420 |
A megszentelő kegyelem nem azonos a bennünk lakó Szentlélekkel | 421 |
A kegyelem nemcsak Isten irántunk való szeretete, hanem lelkünkbe teremtett természetfölötti valóság is egyúttal | 421 |
A kegyelem mint természetfölötti minőség és belénk öntött készség | 422 |
Molinista-skotista és tomista vita a kegyelem habitus-jellegéről | 423 |
A kegyelmi állapot antropológiai megközelítése | 423 |
A kegyelem isteni válasz az ember magasbbrendű törekvéseire | 423 |
A kegyelem megtapasztalhatósága | 424 |
A megigazulás személyes-egzisztenciális vonatkozásai | 426 |
A megszentelő kegyelem "kibontakozása" | 426 |
A teológiai erények | 427 |
Az erkölcsi erények | 433 |
A Szentlélek ajándékai | 434 |
A megigazulás gyümölcsei | 435 |
Megigazulásunk mint feladat | 435 |
Megigazultságunk közösségi vonatkozásai | 436 |
Együttműködésünk a más meggyőződésű emberekkel | 437 |
Akik legközelebb állnak hozzánk | 437 |
A II. vatikáni zsinatnak idevágó elvei | 437 |
A megigazultság állapotának lényeges tulajdonságai | 439 |
A megigazultság bizonytalan | 439 |
A megigazultság állapota egyenlőtlen | 441 |
A megigazultság elveszíthető | 443 |
Az érdem teológiája | 445 |
Az érdemszerzés lehetséges | 445 |
Érdemeink tárgya | 445 |
Az érdemszerzés feltételei | 445 |
A méltányossági érdem | 445 |
V. főrész: A kegyelmi találkozási látható jelei (szentségtan) | |
I.rész: Általános szentségtan | |
Krisztus egyháza és a szentségek | 449 |
Az Egyház megszentelő tevékenysége | 49 |
A szentségek fogalmának megközelítése | 451 |
A szentségek jelszerűsége és a szentségi jelek | 451 |
A szakramentalitás érvényesülése az üdvtörténetben | 459 |
A szentségek mint jelek három irányba mutatnak | 460 |
A szentségi jelek alkotórészei | 460 |
A szentségek üdvösségi hatásai | 462 |
A megszentelő kegyelem közlése | 462 |
A szentségi kegyelem | 464 |
Az eltörölhetetlen jegy | 465 |
A "lelki ékesség" | 466 |
A szentségek hatékonyságának módja | 467 |
A szentségek objektív hatékonysága | 467 |
A szentségek újraéledése | 469 |
Hogyan jött létre a szentségi hatás? | 470 |
A szentségek száma és szerzője | 471 |
Mind a hét szentség szerzője Krisztus | 471 |
Közvetlen vagy közvetett rendelés? | 472 |
A krisztusi intézkedés milyensége | 473 |
Miért éppen ezt a hét szentséget rendelte Krisztus? | 473 |
A szentségek kiszolgáltatója és felvevője | 475 |
A szentségek kiszolgáltatója | 475 |
A szentségek felvevője | 477 |
Néhány vitatott kérdés | 478 |
A szentelmények | 478 |
A nem-keresztény szentségek | 478 |
A szentségek meghatározása | 478 |
A szentségek sorrendje | 478 |
II. rész: Részletes szentségtan | |
Bevezetés az eukarisztia teológiájában | 479 |
Az eukarisztia "a keresztény élet forrása és tetőpontja" | 485 |
Az eukarisztia "titka" | 486 |
Az eukarisztia teológiájának rövid története | 488 |
Az eukarisztia és a nem-katolikus keresztények | 489 |
Hálás megemlékezés ünnepi lakoma keretében | 489 |
Az utolsó vacsora szertartása | 489 |
Az utolsó vacsora lakomájának megjelenítése | 491 |
Az utolsó vacsora megjelenítésének hatásai | 491 |
Eukarisztikus lakománkon Jézus a mi vendéglátónk | 492 |
Az eukerisztikus lakoma kultikus lakoma | 493 |
Jézus és az egyház áldozata | 493 |
Jézus élet-áldozata | 493 |
Az utolsó vacsora mint áldozati lakoma | 494 |
Az Egyház áldozata | 495 |
A golgotai áldozat és a szentmiseáldozat összefüggése | 497 |
A szentmiseáldozat hatásai | 503 |
Jézus szómatikus-szubsztanciális jelenléte | 505 |
Jézus jelenlétének bizonyítása a Bibliából | 506 |
Hogyan lesz Krisztus jelenlevővé az eukarisztiában? | 511 |
Az átlényegülés dogmája | 511 |
Az átlényegülés hittudományos értelmezése | 512 |
Milyen Krisztus van jelen az eukarisztiában? | 519 |
A kenyérben is, a borban is az egész Krisztus van jelen | 519 |
A színek legkisebb részében az egész Krisztus van | 520 |
Az eukerisztikus Krisztus nem értelmezhető | 521 |
Jelen vannak-e Jézus életeseményei? | 524 |
Az eukarisztika tisztelete | 525 |
Az eukarisztia szentségi hatásai | 526 |
Az eukarisztiának a korábbiakban már említett hatásai | 526 |
Az eukarisztia ekkléziológiai hatása | 527 |
Az eukarisztia krisztológiai hatása: bensőséges egyesülés Krisztussal | 529 |
Az eukarisztia szótériológiai hatása: kegyelmeket biztosít | 530 |
Mik szükségesek az eukarisztia ünnepléséhez? | 532 |
A szentségi jel anyaga és formája | 532 |
A szentség létrehozója és kiszolgáltatója | 534 |
Kik részesülnek az eukarisztia hatásaiban? | 535 |
A keresztség szentségi jellege | 537 |
A keresztség szentségének előzményei | 537 |
Keresztség az ősegyház gyakorlatában | 538 |
A keresztség mint szentség | 539 |
Keresztség és hit, keresztség és mágia | 539 |
A keresztség szentsége és a szenthagyomány | 540 |
A keresztség hatásai | 540 |
Beiktatás a keresztény közösségbe | 540 |
Az újjászületés kegyelme | 541 |
A keresztség szentségi kegyelme | 543 |
A keresztség eszkatológiai vonatkozása | 545 |
A keresztség kiszolgáltatása | 545 |
A keresztség kiszolgáltatója és felvevője | 454 |
A keresztség szentségi anyaga és formája | 548 |
A keresztség szükségessége | 548 |
A bérmálás szentségi jellege | 551 |
A bérmálás az Egyház történetében | 551 |
Krisztus által alapított külön szentség | 553 |
A bérmálás hatásai | 555 |
Krisztológiai hatás | 555 |
Szótériológiai hatás | 555 |
Ekkléziológiai hatás | 556 |
Eszkatológiai hatás | 557 |
A bérmálás charactere | 557 |
Szentségi kegyelem | 558 |
A bérmálás kiszolgáltatása | 558 |
A bérmálás kiszolgáltatója és felvevője | 558 |
A bérmálás szükségessége | 559 |
Az egyházirend szentségi jellege | 559 |
A papi szolgálat és fokozatai | 560 |
Papi szolgálat és papi "hatalom" az Egyházban | 562 |
Szentelés útján közölt vezetői megbízatások | 563 |
Az egyházirend szentségének hatásai | 567 |
Eltörölhetetlen jegy | 567 |
Apostoli küldetés | 570 |
Szentségi kegyelem | 571 |
Megszentelő kegyelem | 571 |
Az egyházirend szentségének kiszolgáltatása | 572 |
A szentség anyaga és formája | 572 |
A szentség kiszolgáltatója | 572 |
A szentség felvevője | 574 |
A bűnbocsánat szentségének alapítása | 575 |
A bűn teológiája | 575 |
A bűn és a bűnbocsánat ekkléziológiai vonatkozása | 577 |
Az egyházi bűnbocsánat szentségi jellege | 580 |
A bűnbocsánat szentségének szentségi jele | 582 |
A szentség formája | 583 |
A szentség anyaga | 583 |
Az elégtétel | 588 |
A bűnbocsánat szentségének használata | 590 |
A szentség hatásai | 590 |
A bűnbocsánat szentségének kiszolgáltatása | 591 |
A bűnbocsánat szentségének szükségessége | 592 |
A búcsú | 593 |
A búcsú fogalma | 593 |
A búcsúk alkalmazásának elvi kérdései | 594 |
A búcsúk alkalmazásáank gyakorlati vonatkozásai | 595 |
A betegek kenetének szentségi jellege | 596 |
A szentség dogmatörténete | 596 |
A betegek kenete mint szentség | 598 |
A betegek kenetének hatásai | 599 |
Res at sacramentum | 599 |
A kegyelem közlése | 601 |
Egyéb hatások | 602 |
A betegek kenetének kiszolgáltatása | 603 |
A betegek kenetének kiszolgáltatója és felvevője | 603 |
A betegek kenetének szentségi jele | 604 |
A betegek kenetének szükségessége | 604 |
Dogmák a betegek kenetének szentségéről | 604 |
A házasság szentségi jellege | 604 |
A házasság dogmatörténete | 605 |
A házasság mint szentség | 607 |
A házasság üdvösségi hatásai | 609 |
Res et sacramentum | 609 |
Megszentelő kegyelem | 611 |
Szentségi kegyelem | 612 |
Eszkatológiai vonatkozás | 612 |
A házasság tulajdonságai | 612 |
A házasság célja és értelme | 612 |
A házasság lényeses tulajdonságai | 613 |
A házasság szentségének kiszolgáltatása | 617 |
Kiszolgáltatója és felvevője | 617 |
A házasság szentségi jele | 618 |
A házasség szükségessége | 619 |
V. főrész: A Krisztusban megigazultak mintaképe (mariológia) | |
Bevezetés a mariológiába | 625 |
A mariológia alapelve | 625 |
A Szűz Máriára vonatkozó kinyilatkoztatás értelmezése | 625 |
Mária istenanyasága | 627 |
A Biblia tanúsága | 627 |
A szenthagyomány tanúsága | 628 |
A hittudósok véleményei | 628 |
Az istenanya szüzessége | 630 |
Virginitas ante partum | 630 |
Virginitas in partu | 632 |
Virginitas post partum | 634 |
Szűz Mária és Szent József házassága | 636 |
Mária szüzessége és a nem-katolikus keresztények | 637 |
Szűz Mária szeplőtelen fogantatása | 638 |
Szűz Mária örök predestináltsága | 638 |
A dogma mondanivalói és bizonyítása | 639 |
A dogma fejlődésének története | 640 |
Szűz Mária szentsége | 641 |
Kegyelmi teljesség és erényei | 641 |
Mentessége a személyes bűnöktől | 643 |
Mentessége a bűnös hajlamoktól és az ezekből származó kísértésektől | 644 |
Szűz Mária vétkezhetetlensége vitatható | 645 |
A boldogasszony mennybefelvétele | 645 |
A dogma mondanivalója, fejlődése, bizonyítása | 645 |
Mária halála nem bizonyítható, de valószínű | 647 |
Megjegyzések az előbbi két tételhez | 647 |
Mária a mennyország királynője | 648 |
Mária szerepe az üdvösség megszerzésében | 649 |
Általános alapelvek | 649 |
Miben állhatott szerepe az üdvösség megszerzésében? | 650 |
Mária szerepe az üdvösség gyümölcseinek kiosztásában. Mária és az egyház | 652 |
Szerepe az üdvösség gyümölcseinek kiosztásában | 652 |
Szűz Mária és az egyház | 654 |
Szűz Mária és a többi szentek tisztelete | 655 |
Tételek a szentek tiszteletéről | 655 |
Szűz Mária tiszteletének története | 658 |
Mit tartsunk a Mária-jelenésekről? | 660 |
VII. főrész: Megváltottságunk gyümölcseinek beérése (eszkatológia) | |
Bevezetés az eszkatológiába | 663 |
Az eszkatológia tárgya | 663 |
Az eszkaton a Bibliában | 664 |
Az eszkatológia története | 665 |
Onnan lészen eljövendő | 667 |
A dicsőséges eljövetel bizonyossága | 667 |
A paruzia előjelei és időpontja | 670 |
Ítélni eleveneket és holtakat | 673 |
Az utolsó ítélet | 673 |
A különítélet | 675 |
A különítélet és a végítélet összefüggése | 678 |
A kiliazmus | 679 |
Az ítélet rettenetessége | 680 |
Várom a holtak feltámadását | 680 |
A feltámadás ténye | 680 |
Halál utáni sorsunk és a feltámadás a dogmafejlődésben | 682 |
A feltámadt test tulajdonságai | 689 |
Hiszem az eljövendő örök életet | 690 |
Az emberiség és az egyén örök élete | 691 |
Az értelem nélküli világ örök élete | 691 |
Az üdvözültek örök élete | 694 |
Isten az igazakat örök boldogsággal jutalmazza | 694 |
A mennyország mint Istennel folytatott párbeszéd | 698 |
A mennyei boldogság egyenlőtlensége és állandósága | 701 |
Örök célunk meghiúsulása: az örök kárhozat | 702 |
A pokol létezése | 702 |
Milyen büntetésekkel sújtja Isten a kárhozottakat? | 704 |
A pokol örökkévalósága | 704 |
A pokol szenvedéseinek egyenlőtlensége | 704 |
A kárhozottak kínjai és az üdvözültek boldogsága | 704 |
A kárhozat és a mai igehirdetés | 704 |
A halál utáni tisztulás | 704 |
A tisztulás szükségessége | 704 |
A purgatórium bizonyítása | 705 |
A túlvilági tisztulás mikéntje | 706 |
A szentek közösségének dogmája | 706 |
A halál teológiája | 706 |
A halál kényszere | 706 |
A halál természetfölötti értékelése | 707 |
Földi vándorlásunk a halállal véget ér | 708 |
A halál teológiája és a meghalás teológiája | 710 |
Felhasznált irodalom | 715 |
Megjegyzések | 728 |
Kislexikon | 729 |
Tárgymutató | 759 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.