Bevezető (R. Bajkay Éva) | 5 |
Moszkva | |
K. Malevics: A kubizmustól és futurizmustól a szuprematizmusig 1915. | 53 |
K. Malevics: Szuprematizmus 1919. | 61 |
L. Popova: A szuprematizmushoz 1919. | 64 |
I. Kljun: A szín művészete | 66 |
V. Tatlin: Az új típusú emlékmű 1919. | 68 |
Ny. Punyin: A III. Internacionálé emlékműve 1920. | 70 |
V. Tatlin: Az előttünk álló feladat 1920. | 73 |
El Liszickij: Proun 1920. | 75 |
N. Gabo: | |
A. Pevsner: Realista manifesztum 1920. | 78 |
A. Rodcsenko: | |
V. Sztyepanova. A konstruktivisták csoportjának programja 1920. | 82 |
El Liszickij: Unovisz - a világépítés szuprematizmusa 1920. | 85 |
K. Malevics: Unovisz 1921. | 91 |
A. Toporkov. A technikai és a művészi forma 1921. | 93 |
A. Gan: A konstruktivizmus 1922. | 96 |
A. Vesznyin: Credo 1922. | 102 |
A. Lunacsarszkij: A művészet mint termelés 1922. | 104 |
V. Majakovszkij: A Balfront (Lef) programjából 1923. | 106 |
O. Brik: A képtől a szitáig 1924. | 109 |
Mácza János: A puristák esztétikája, a gép esztétikája és a konstruktivizmus 1926. | 112 |
N. Ladovszkij: Az építészet elméleti kidolgozásának alapjai 1926. | 117 |
N. Dokucsajev: Építészet és technika 1926. | 119 |
V. Tatlin: Művészet a technikába 1932. | 122 |
Leiden | |
P. Mondrian: A neoplaszticizmus 1917. | 129 |
"DE Stijl!" Első kiáltvány 1918. | 138 |
Huszár Vilmos: Esztétikai elmélkedések 1917-1918. | 140 |
B. van der Leck: A modern festés szerepe az építészetben 1917. | 144 |
J. J. P. Oud: A monumentális városkép 1917. | 146 |
T. van Doesburg: Egy Rietveld-szék 1920. | 148 |
P. Mondrian: A neoplaszticizmus megvalósulása a távoli jövőben és a mai építészetben 1922. | 149 |
T. van Doesburg: Az építészet mint szintetikus művészet 1922. | 155 |
T. van Doesburg: | |
C. van Eesteren: | |
G. T. Rietveld: -+=R4 1923. | 157 |
Párizs | |
F. Léger: Aktuális festészeti alkotások 1914. | 162 |
Ozenfant-Jeanneret: A purista esztétika 1920. | 165 |
F. Léger: A gép esztétikája 1924. | 169 |
Ozenfant levele Kassákhoz | |
Bécs | |
Uitz Béla: Jegyzetek a Ma orosz estélyéhez 1920. | 177 |
Kassák Lajos: Képarchitektúra 1921. | 179 |
Kállai Ernő: Kassák Lajos 1921. | 187 |
Kállai Ernős: Technika és konstruktív művészet 1922. | 189 |
Uitz Béla: Malevics-jegyzetek 1922. | 192 |
Hevesy Iván: A négyszögesített világnézet 1922. | 194 |
Kállai Ernő: Konstruktív forma és szociális tartalom 1922. | 200 |
Moholy-Nagy László: Vita az új tartalom és az új forma problémájáról 1922 | 202 |
Kállai Ernő: A konstruktivizmus 1922. | 206 |
Uitz Béla: Konstruktivizmus 1923. | 209 |
Bortnyik Sándor: Művészet és proletárforradalom 1923. | 211 |
Kassák Lajos: Vissza a kaptafához 1923. | 214 |
Kállai Ernő: Korrektúrát 1923. | 218 |
Düsseldorfi kongresszus | |
T. van Doesburg. A holland "De Stijl" csoport beszámolója 1922. | 224 |
El Liszickij: | |
I. Ehrenburg: Deklaráció a haladó művészek első düsseldorfi kongresszusáról 1922. | 226 |
H. Richter: Nyilatkozat a romániai, svájci, skandináviai és németországi konstruktivista csoportok nevében 1922. | 228 |
El Liszickij: | |
H. Richter: Nyilatkozat 1922. | 230 |
I. Punyi: | |
A. Dzirkal: | |
K. Zalit: A szintetikus művészcsoport proklamációja 1922. | 232 |
A Ma munkatársainak állásfoglalása 1922. | 234 |
Berlin | |
A berlini szovjet-orosz képzőművészeti kiállításról | |
Első orosz művészeti kiállítás Berlin, 1922. (Katalógus) | 243 |
D. Sterenberg: A művészeti helyzet Oroszországban 1922. | 245 |
A. Lunacsarszkij: Az orosz kiálítás Berlinben 1922. | 253 |
P. Westheim: Az oroszok kiállítása 1922. | 256 |
Kassák Lajos: A berlini orosz kiállításhoz | 260 |
Kemény Alfréd: Jegyzetek az orosz művészek berlini kiállításához 1922. | 262 |
Berlini dokumentumok | |
R. Hausmann: | |
H. Arp: | |
I. Punyi: | |
Moholy-Nagy László: Elementarizmus 1921. | 267 |
V. Eggling: Elvi fejtegetések a mozgóművészetről 1921. | 269 |
H. Richter: Film 1922. | 271 |
I. Ehrenburg: | |
El Liszickij: Vége Oroszország blokádjának 1922. | 273 |
Kemény Alfréd: A konstruktív művészet és Péri térkonstrukciói 1922. | 275 |
Kemény Alfréd: | |
Moholy-Nagy László: Dinamikus-konstruktív erődrendszer 1922. | 278 |
Kállai Ernő: | |
Kemény Alfréd: | |
Moholy-Nagy László: | |
Péri László: Nyilatkozat 1923. | 280 |
H. Richter: Konstruktivizmus 1923. | 282 |
El Liszickij: Proun-tér 1923. | 284 |
H. Arp: Daltábla 1924. | 286 |
G. F. Hartlaub: Visszapillantás a konstruktivizmusra 1927. | 287 |
Weimar-Dessau | |
T. van. Doesburg: | |
H. Richter: | |
El Liszickij: | |
K. Maes: | |
M. Burchartz: A Nemzetközi Konstruktivista Alkotóközösség manifesztuma 1922. | 295 |
Molnár Farkas és társai: KURI-manifesztum 1922. | 297 |
Moholy-Nagy László: A festéktől a fényig 1923-1926. | 300 |
L. Hilbersheimer: Az architektúra felé 1924. | 304 |
Varsó | |
M. Szczuka: Regálás a környezetre 1923. | 310 |
W. Strzeminski: A művészet 1923. | 314 |
M. Szczuka: Mi a konstruktivizmus? 1924. | 316 |
W. Strzeminki: B=2 1924. | 319 |
M. Szczuka: Művészet és valóság 1927. | 322 |
Prága | |
J. Styrsky: Kép 1923. | 328 |
K. Teige: Poétizmus 1925. | 329 |
K. Teige: A konstruktivizmus és a "művészet" felszámolása 1927. | 335 |
Bukarest | |
Integral (folyóirat-címlap) | 346 |
I. Voronca: "Integral" manifesztum 1925. | 347 |
Bibliográfia | 350 |