1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Karvezetés, kórusépítés

Gondolatok karvezetőknek, kórustagoknak

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Alterra Svájci-Magyar Kiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 119 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 14 cm
ISBN: 978-963-9785-14-4
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A karvezető teljesítménye olyan, mint az elektromosság: önmagában értékelhetetlen. Hiszen mire megyünk a kétszázhússzal, ha nincs a közelben egy lámpa, ami világítana tőle? Mit ér a karvezető a kórusa nélkül? Semmit. Persze a túlzott szerénység is zsákutcába vinne: mert jó kórus és magas színvonalú kórusmunka csak olyan kompetens karvezető keze alatt születik, aki ért a hangképzéshez, a próbák gördülékeny, szakmailag magas színvonalú levezetéséhez, a jó repertoár gondos felépítéséhez, és még sokminden máshoz.
Könyvemben majd' húsz év tapasztalata alapján igyekeztem megfogalmazni mindazokat a szerteágazó ismereteket, melyek nélkülözhetetlenek a sikeres karvezetéshez. Segítségül pályakezdő kollégáimnak az alaphibák elkerüléséhez, és örömére mindazoknak a zeneszerető embereknek, kórusban éneklőknek, akik szívesen bepillantanak e csodálatos mesterség kulisszái mögé.

Tartalom

Erdei Péter előszava 11
Bevezetés 15
Első fejezet: Alapfogalmak 19
A kórus definíciója 19
A kórus személyiségnevelő hatása 20
Intézményi háttér 20
A kórustagok motivációja 20
Szakmai színvonal 21
Vezetőség 22
Szakmai segítők 22
A közösségi létformából adódó problémák kezelése 23
Kisegítők 24
Második fejezet: A hangszer-építés iskolája 25
Az éneklés hangszere: az emberi test 25
A test működése az éneklés során 27
Gyakori technikai hibák 29
A hangszer használata: a szövegmondás 30
Magánhangzók és mássalhangzók 32
Képszerű instrukciók a szájüreg formálásához 33
A kórus hangképzése 34
Beéneklés 35
Intonáció és tiszta éneklés 36
Harmadik fejezet: A próba 37
A próba lényege 37
A próba mint sportedzés 38
A próba definíciója 38
Alapvető tévedések 39
A jelenlét 40
A pontosság 43
Próba alatti magatartás 44
Negyedik fejezet: A próbálás művészete 47
Művészi munka és a közösség vezetése 47
Felkészülés a próbára 48
Próbaterv készítése 48
A próba menete 49
A karvezető beszédmódja 50
Próba a hangszer mellől 51
A próbák gyakorisága és időtartama 52
Próba és gyakorlás 52
Jó tanácsok a próbához 53
Ötödik fejezet: A szereplés 57
Általános gondolatok a szereplésről 57
Bevonulás és felállás 57
Hangadás 58
Fegyelem az éneklés során 59
A taps 59
Szereplés után: értékelés 60
Fejből vagy kottából? 61
A sikeres szereplés tényezői 61
Hatodik fejezet: A kórus hosszú távú nevelése 63
Műválasztás 63
Kórusok rangsorolása repertoárjuk alapján 65
A repertoár hosszabb távú megtervezése 67
Új művek betanítása 68
A kotta használata 71
Vendégkarnagy 72
Vendégdirigálás 72
Hetedik fejezet: Általános szervezési feladatok 75
A szereplés fajtái 75
Programok összeállítása, szereplések gyakorisága 77
Szerepléssel kapcsolatos tennivalók 78
A kórus általános menedzselése 79
Új tagok toborzása 80
Kórus-egyenruha 81
A kórusmunka pénzügyi vonatkozásai 82
Kóruspróbán és szereplésen kívüli közös programok 82
Kórusversenyek 83
Turnék, külföldi szereplések 84
Nyolcadik fejezet: A vezénylés 87
Általános gondolatok a vezénylésről 87
A vezénylés hatása az előadásra 88
A vezénylés definíciója 89
A helyes ütéstechnika 90
A jobb kéz feladata: az ütemezés 91
A bal kéz feladata: finom árnyalatok kifejezése 92
Az avizó 94
Gyakori hibák 94
Fejből vagy kottából? 95
Oratorikus művek vezénylése 96
Zongora- vagy orgonakíséretes művek előadása 97
A vezénylés gyakorlása 97
A vezénylésen túl 99
Kilencedik fejezet: Alapvető zenei és előadóművészi adottságok 101
Gondolatok a művészetről 101
A zenei műalkotás anyaga 108
A hang megformálása, az artikuláció és a frazírozás 108
Az artikuláció és frazírozás speciális elemei énekes műfajok esetében 110
A karvezetés segédtudományai 111
A zenei tehetség megnyilvánulási formái 112
A karvezető mint előadóművész 113
A karvezető kapcsolata a művel 114
A kórus mint műalkotás 115
Köszönetnyilvánítás 117

Kaposi Gergely

Kaposi Gergely műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kaposi Gergely könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem