Előszó
ELŐSZÓ
Olyan tárgynál, mint a növénytan, a főiskolai tankönyv nem tart számot eredetiségre. Csakis e tudományág alapjait, az érett, kikristályosodott eredményeket foglalja össze, röviden, áttekinthetően, mindenütt a lényeget kiemelve, az apróbb és csak a különleges kérdésekkel foglalkozókat érdeklő részleteket mellőzve. Ezeknek tárgyalása dolgozatok és kézikönyvek feladata.
Az egyetemi és főiskolai növénytani tankönyvekben ezért általában azt találjuk, hogy a tárgyalt anyag azonos, beosztása, taglalása egyforma.
Nagy különbség van azonban az egyes növénytani tankönyvek közt aszerint, hogy melyik egyetem vagy főiskola melyik karának tananyagát tárgyalják. Az általában azonos felépítésű anyag terjedelmében, bizonyos különlegesen a kar szempontjából fontos részek részletezésében, kevésbé lényeges részek rövidebbre fogásában, a gyakorlati vonatkozásokkal kapcsolatos példákban stb. azonban olyan nagy különbségek vannak a különböző egyetemeken és főiskolákon előadott anyagban, hogy a hallgatóknak valóban csak úgy tudjuk a megfelelő tananyagot a kezükbe adni, ha mindenütt a speciális studiumnak megfelelő tankönyv készül.
Olyan növénytani tankönyvet igyekeztem összeállítani, amely a rendkívül terjedelmes és sokrétű anyagot a Kertészeti és Szőlészeti Főiskola szempontjainak megfelelően és a tanterv által megszabott keretben tárgyalja.
Éppen a Kertészeti és Szőlészeti Főiskola valamennyi egyetem és főiskola valamennyi kara közt az, ahol a studium bármely ágát nézzük is, a középpont a növény.
A kert- és szőlőgazdaságtudomány szinte teljes egészében alkalmazott növénytan. A hallgatóság tehát nemcsak első évben hallgat növénytant, hanem más néven, más alakban végig, tanulmánya egész folyamán, tehát akkor is, ha növényélettant, termesztési tárgyakat, kórtant, technológiát, kertépítést stb. tanul.
A növénytan a Kertészeti és Szőlészeti Főiskolán tehát nem végcél, hanem csupán az egész studium egyik elméleti alapja és kiindulópontja, amire a többi tárgy épül.
A tudományegyetemeken szereplő elméleti jellegű növénytannal szemben Főiskolánk növénytani oktatására nézve az is mérvadó, hogy tantervünkben az alaptárgyak közt is több olyan szerepel, amelyekre a tudományegyetemeken nem térnek ki, tehát ott a növénytan keretében kell ezeket érinteni.
A Kertészeti és Szőlészeti Főiskolán azonban a növényélettan, növénykórtan, talajtan, meteorológia, nemesítéstan, vagy pl. a szaporítás részletes, külön tantárgyként való tárgyalása mentesíti a „Növénytan" c. tárgyat attól, hogy ezekre a vonatkozásokra oly részletesen kitérjen, mint ahogyan erre pl. a tudományegyetemeken szükség van.
Vissza