1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az esztétikai tantárgyak nemzetközi összehasonlító vizsgálata

Műhelytanulmány

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Országos Pedagógiai Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 101 oldal
Sorozatcím: Tantervelméleti füzetek
Kötetszám: 13
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-681-733-2
Megjegyzés: Angol, német és orosz összefoglalóval.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az OPI Tantervelméleti Osztályán folyó kutatások egyik fő iránya - kapcsolódva az okta-
tás távlati fejlesztési munkálataihoz, figyelembe véve az arra vonatkozó feladatokat, az ed-
dig kialakult... Tovább

Előszó

Az OPI Tantervelméleti Osztályán folyó kutatások egyik fő iránya - kapcsolódva az okta-
tás távlati fejlesztési munkálataihoz, figyelembe véve az arra vonatkozó feladatokat, az ed-
dig kialakult elképzeléseket - néhány kiemelt nevelési területen a jövő tantárgyi rendsze-
re tantervelméleti alapjainak kimunkálását célozza. A tantervelméleti megközelítés azt je-
lenti, hogy a vizsgálat középpontjában a tantárgy és a tananyagstruktúra kialakítása, ezen
belül is kiemelten az integráció lehetőségei, illetve néhány, a curriculum műfaj főbb kate-
góriái elvi alapjainak kimunkálása áll. E kérdések vizsgálatával kívánunk koncepcionális
alapot adni az egyes nevelési területek, illetve tantárgyak - távlatokra érvényes - konkrét
tartalmának, tantervének kimunkálásához.
A vizsgálat céljából kiemelt nevelési területek egyike az esztétikai nevelés. Az esztétikai
nevelés tantárgyai (jelenleg: irodalom, rajz és műalkotások elemzése, ének-zene) távlati
tantervelméleti koncepciójának kialakítását több irányból kívánjuk megalapozni. Így
szükségesnek tartjuk az esztétikai nevelés tantárgyaira vonatkozó történeti tapasztalatok
összegyűjtését, a hazai fejlődési tendenciák megismerését, a vonatkozó nemzetközi tapasz-
talatok összegyűjtését a különböző megoldási módok, fejlesztési tendenciák feltárására; a
jelenlegi helyzet (az új dokumentáció beválása, tanítási tapasztalatok) jellemzőinek elem-
zését, valamint a fejlesztés irányaira vonatkozó igények, követelmények feltárását.
Jelen tanulmány a nemzetközi összehasonlító vizsgálat első tapasztalatairól kíván szá-
mot adni.
Az összehasonlító vizsgálatba bevont országok megválasztását az alábbi szempontok
befolyásolták:
— a társadalmi-politikai berendezkedés;
— a közoktatásirányítás módja;
— a kontinentális, illetve az angolszász oktatási rendszerek sajátosságai;
— a magyar oktatási rendszerre gyakorolt hatás.
E szempontok alapján az esztétikai nevelés területén — az első szakaszban — a Szovjet-
unió, a Német Demokratikus Köztársaság, az Amerikai Egyesült Államok és Franciaország
tartoztak a vizsgált országok közé. (A későbbiekben további országokra is kiterjesztjük az
összehasonlítást, mint pl.: NSZK, Csehszlovákia, Jugoszlávia.)
Az összehasonlító vizsgálat alapvető forrását a tantervek képezték. Emellett azonban
— a szélesebb körű tájékozódás, az elemzés, értelmezés biztonsága érdekében — felhasz-
náltunk egyéb forrásokat is. A konkrét elemzés azonban alapvetően csak olyan szempon-
tokat vet fel, amelyekre elsődlegesen a tantervek szolgálhatnak forrásul. Ezzel tudtuk biz-
tosítani azt, hogy az adataink valóban összehasonlíthatóak legyenek.
Az összehasonlító elemzés tapasztalatainak érvényességi körét az adott ország oktatási
rendszerének irányítási jellege természetszerűleg befolyásolja, illetve meghatározza.
A centralizált oktatásirányítás esetén (Franciaország, Magyarország, NDK, Szovjet-
unió) az elemzés alapján tett megállapításainkat általában országosan érvényesnek tekint-
hetjük, azzal a megjegyzéssel, hogy természetesen az iskolai-tanári szabadság mértékétől
függően bizonyos eltérések lehetségesek. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 6
AZ ESZTÉTIKAI TANTÁRGYAK STRUKTURÁJA, ÓRATERVI JELLEMZŐK 9
IRODALOM
A tananyagstruktúra jellemzői — struktúra képző elvek 15
A tananyag tartalmi elemei, s azok jellegzetességei 21
A tantervi célok, feladatok, követelmények jellemzői 25
Metodikai elvek 29
KÉPZŐMŰVÉSZET
A tananyagstruktúra jellemzői — struktúraképző elvek 31
A tananyag tartalmi elemei, s azok jellegzetességei 33
A tantervi célok, feladatok, követelmények jellemzői 38
Metodikai elvek 42
ZENE
A tananyagstruktúra jellemzői — struktúraképző elvek 45
A tananyag tartalmi elemei, s azok jellegzetességei 46
A tantervi célok, feladatok, követelmények jellemzői 48
Metodikai elvek 51
ÖSSZEFOGLALÁS 52
JEGYZET 55
IRODALOMJEGYZÉK 57

Kardos Margit

Kardos Margit műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kardos Margit könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Az esztétikai tantárgyak nemzetközi összehasonlító vizsgálata Az esztétikai tantárgyak nemzetközi összehasonlító vizsgálata
Állapot:
1.740 Ft
870 ,-Ft 50
4 pont kapható
Kosárba