Előszó
A nevelés nagy paradoxona, hogy hatására a gyermeknek egyszerre Kell két irányban fejlődnie. Egyrészt erős jellemé kell válnia, vagyis kialakítani magában azokat az erkölcsi-akarati tulajdonságokat, melyek az értékes embert jellemzik. Másrészt jellegzetességeinek, egyéni sajátosságainak is ki kell fejlődnie, vagyis azoknak a tulajdonságoknak, pontosabban a tulajdonságok olyan kombinációjának, melyek csak őt jellemzik. Ezért választottuk munkánk címéül a karakter szót, mely egyaránt jelent jelleget és jellemet, ahogy a karakteres kifejezés értelme egyaránt az, hogy jellegzetes, és hogy jellemes.
Hogy a gyermeket nevelni kell, az minden józan ember számára világos. Hogy ehhez személyiségét ismerni kell, azt minden nevelő tudja. De szeretettel, értelmesen és következetesen nevelni értékes egyéniségeket és szilárd jellemeket mai zaklatott, elengedett korunkban néha szinte lehetetlennek látszik. Napjainkban gyakran a pedagógus nem érti, miért nem támaszkodhat a szülői házra, a szülő nem érti saját gyermekét, a gyermek meg néha úgy érzi, őt senki sem érti. Az okokat sorolhatjuk: a családok szétesése, elidegenedés, értékvesztés, ám ez nem segít.
Az nem vigasztalhat, hogy nem először élünk át ilyen nevelési krízist. Gyermekeinknek nem magyarázatokra, hanem jó nevelésre van szükségünk, a nevelőknek tehát meg kell találniok a jó nevelés lehetőségét.
Ez a munka a jó neveléssel foglalkozik. Célja, hogy végiggondoljuk, hogyan segíthetjük elő leghatékonyabban a gyermekek értékes személyiségének kialakulását. Hogyan lehet a nevelés örömteli és eredményes mind a nevelő, mind a növendék számára; hogyan lehet jó tanuló úgy, hogy közben érzelmi-erkölcsi tulajdonságai is érettek, értékesek legyenek; hogyan alakulhat úgy egyénisége, sajátos karaktere, hogy az egyben önkontrollt, az általános emberi követelményeknek megfelelő értékes jellemet is jelentsen. A kötet első két fejezete azt foglalja össze, amit a tudomány eddig megállapított a nevelés, vagyis a tudatos személyiségfejlesztés alapjairól, a személyiségtípusokról, a gyermekek alkati és motivációs jellemzőiről, s arról, hogy ezeket hogyan lehet a nevelésben fejleszteni.
Vissza