kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Exodus Kiadás |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Könyvkötői kötés |
Oldalszám: | 303 oldal |
Sorozatcím: | A neveléstudomány társas-logikai alapjai |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 16 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | Nyomtatta a Bethánia-nyomda, Budapest. |
Előszó | 5 |
A magyar alsónéposztály lelki akarata és a népiskolai reform | |
Bevezetés | 13 |
Az alsó néposztálybeli magyar társas-lelki élet | 14 |
A XVI-XVII. századfordulós magyarjának társas-lelki élete | 20 |
Lehetséges-e az áthidalás a XVII. és XX. század társas-lelki élete között? | 23 |
Szükséges-e az áthidalás a XVII. és XX. század társas-lelki élete között? | 28 |
A népiskolai reform áthidaló törekvéseinek szervezeti nehézségei | 34 |
A népiskolai reform áthidaló törekvéseinek módszerbeli nehézségei | 43 |
A Ratio Educationis, a partikuláris iskola és az akadémikus rector: a probléma történeti vonatkozásai | 51 |
A probléma pontos felállítása | 56 |
A probléma besorozása a magyar pedagógiai irodalom problematikájában | 56 |
A magyar középosztály lelki alkata és a középiskolai reform | |
Lehetséges-e és szükséges-e a középiskolai reform elvben Magyarország jelenlegi helyzetében? | 63 |
Az 1924. XI. t.-c. szociálpolitikai vonatkozásai és a qualifikációs törvény | 65 |
A magyar középosztálybeliek civilizációja | 74 |
A magyar középosztálybeliek kultúrája | 79 |
A magyar alsó- és felsőosztály közötti szakadás, mint a középosztály társas-lelki válságának történelmi oka | 87 |
Középiskolai reformra szükség van, az 1924. XI. t.-c. nem az | 91 |
A magyar felső néposztály lelki akarata és az egyetemi reform | |
Reformtörekvések közoktatásügyünkben | |
Újabb tanügyi reformintézkedések és terek | 95 |
Szelektálás, tehetségkutatás, szigorított ellenőrzés, tantervváltoztatás, megreformált tanárképzés, tanárok továbbképzése, tankönyvrevizió, új rendtartás | 96 |
Az új tanítóképzés és a gyakorlati irányú középiskolák | 102 |
Mi a reformintézkedéseket és terveket kiváltó közös ok? | 105 |
A reformokat kiváltó ok és a felső néposztály lelki-alkata | 106 |
A felső néposztály lelki-alkata | |
Felső néposztály értelmi világa (nyelve) | |
A problematikus magyar köznyelv | 107 |
Nyelvünk fonétikai magyarsága | 108 |
Nyelvünk grammatikai magyarsága | 113 |
Nyelvünk szemasziológiai magyarsága | 118 |
Felső néposztályunk nyelvének betegségei | 120 |
Elrettentő példa | 123 |
A legújabb nyelvújítási törekvés: maga is egyik kórtünet | 129 |
Felső néposztályunk nyelve: fordítás nyelv | 131 |
Felső néposztályunk érzelmi világa (művészete) | |
A magyar hanglejtés és köznyelvünk | 135 |
A magyar mellérendelés és köznyelvünk | 142 |
Egy újabb elrettentő példa | 153 |
A magyar szemléleteség és köznyelvünk | 157 |
Harmadik elrettentő példa: az Ady-pör | 160 |
A magyar szemléletesség és az indogermán elvonás | 163 |
Mikszáth és Rosegger: a magyar népies szemléletesség és a német népies elvonás | 177 |
A nyelvi krízis: esztétikai probléma is | 184 |
Bartók és Kodály: felső néposztályunk esztétikai problémájának megoldása zenei téren | 184 |
Ami magyar: formájában primitiv, tartalmában objektív | 189 |
Felső néposztályunk akarati világa (társadalma) | |
A magyar mellérendelő elv és társadalmunk | 191 |
A kis autonómiák szerepe történelmünkben | 194 |
Mikszáth Új Zrínyiásza: a magyar gentry és a XVII. század | 196 |
A magyar passzív-rezisztencia | 199 |
A szabadságszerető katona-nép | 202 |
A magyar katonatiszt és tisztiszolgája. Háry János. Ferenc József | 207 |
Az úgynevezett magyar bűnök: szalmaláng, patópáloskodás, turáni átok, sültgalambvárás. Beőthy turáni lovas | 210 |
A magyar észjárás konzekvenciák | |
Magyarnak lenni: lélek dolga és sajátos feladatunk következménye | 218 |
Magyar fa sorsa | 223 |
Julián barát és Szenci Molnár Albert: a magyar feladatok vállalói | 225 |
Az egymás mellé rendelt magyar falu és magyar város | 226 |
Eddig nem történt semmi baj | 231 |
Jelenlegi helyzetünk történelmi kialakulása és a belőle következő problémák | 232 |
Kísérleti parasztgimnázium Földesen, az 1919-20. tanévben | 236 |
Közoktatásügyi reformjaink magyar mérték alatt | |
A szelekció és a tehetségkutatás | 245 |
Az ellenőrzés megszigorítása | 247 |
A magyar tudományos rendszer | 250 |
A magyar módszer problémája | 254 |
Az új középiskolai rendtartás | 258 |
A magyar tanári rend | 261 |
A mezőgazdasági középiskola magyar problémái | 264 |
Az ipari jellegű középiskola magyar problémái | 270 |
A kereskedemi középiskola magyar problémái | 274 |
Az új tanítóképzés | 277 |
Az egyetemi reform | 277 |
A magyar egyetemi gondolat eszménye | 280 |
Összefoglalás és befejezés | 289 |
A magyar észjárás társas-logikája | 291 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.