Előszó | 3 |
A gyermek testi fejlődése a csecsemőkortól az ifjúkorig | 7 |
A testi fejlődés folyamata | 8 |
A csontrendszer fejlődése | 9 |
Az izomrendszer fejlődése | 10 |
A testi fejlődés sajátosságai a serdülőkorban | 12 |
A gyermek szellemi fejlődése a csecsemőkortól az ifjúkorig | 14 |
Az idegrendszer működése | 14 |
Az idegrendszer fejlődése | 15 |
A lelki élet | 16 |
A lelki élet keletkezése és fejlődése | 17 |
A tudat fejlődése | 18 |
A gondolkodás | 18 |
A beszéd | 19 |
Az akarat | 19 |
Az iskoláskorú gyermek és serdülők szellemi fejlődése | 22 |
A serdülők magatartásának sajátosságai | 26 |
A serdülő fiúk válsága | 26 |
A serdülők érzelmi élete | 28 |
A serdülők testi-leli fejlődésének egyenlőtlensége | 29 |
A serdülő leányok lelki válsága | 30 |
A serdülők nemi fejlődése | 32 |
A serdülők nemi nevelése | 35 |
Az önuralomra való nevelés | 36 |
A serdülők testi és szellemi elfogultsága | 37 |
A serdülő lányok lelki problémái | 37 |
A nemi nevelés egyik sokat vitatott elmélete | 39 |
A két nem közötti pajtási kapcsolatoknak biztosítása | 41 |
A nép táncok kultuszának jelentősége | 42 |
A serdülők felvilágosodása | 44 |
A szülők felvilágosító szerepe | 44 |
A kezdődő kamaszkori szerelem | 53 |
Az igazi kamaszkori szerelem | 55 |
A kamaszkori szerelmet kiirtani nem lehet | 55 |
A szerelmes kamasz kioktatása | 57 |
A serdülőket gyakran tévesen ítélik meg a szülők | 58 |
Az édesanyák meglepetései | 63 |
A lazulási folyamat elindulása | 64 |
Átmenet az ifjúkorba | 68 |
Az ifjúság | 69 |
Az ifjúság nevelése | 70 |
Az ifjak nevelése a családban | 72 |
A serdülők hiúsága | 77 |
A hiúságról általában | 77 |
A hiú gyermek lelkivilága | 78 |
A hiú gyermek nevelése | 78 |
A serdülők kalandor hajlama | 81 |
A serdülők kalandos hajlamának biológiai gyökerei | 81 |
A képzelet nevelése | 92 |
A serdülőkor érzelmi és hangulati életének elfajulása | 97 |
Az érzelmi és hangulati élet | 97 |
Az egyetlenkének egyszerre két mostohatestvére is lett | 100 |
Az elvált szülők gyermekének lelki vívódása | 100 |
A játék mint örömforrás | 102 |
A mese mint örömforrás | 104 |
A mese sugalmazó ereje | 105 |
A paraszti népmesék nagy értéke | 106 |
A jó könyv mint örömforrás | 108 |
A családi ünnepek megünneplésének jelentősége | 109 |
A szülők se szégyelljenek örülni | 109 |
Derűlátók legyünk | 110 |
A gyermek maga találja meg az örömforrásokat | 111 |
A serdülőkor különféle típusai | 114 |
A koraérett gyermek lelkivilága | 117 |
Emberi csodák | 119 |
Tehetségláz | 120 |
Szomorú példa | 121 |
A csodagyerekek problémája | 123 |
A családi alakulat hatása a serdülőkre | 125 |
Mit értünk nevelésen? | 125 |
A neveletlenség elemzése | 126 |
A családi alakulat hatása a gyermek fejlődésére | 131 |
A példa elemzése | 132 |
A hála | 135 |
Az eset elemzése | 137 |
A kamaszkori szemtelenkedés elemzése | 139 |
Készségek és szokások kialakításának fontossága | 141 |
A szoktatás módszertana | 142 |
Az iskolásgyermek kötelességei | 143 |
A családi példa hatása a gyermekre | 144 |
A középső gyermek lelkivilága | 144 |
A városlakó serdülők fejlődési zavarai | 145 |
A falusi serdülő fejlődése | 146 |
A serdülők családi nevelésének leggyakoribb hibái | 148 |
Az olvasási láz előbukkanása | 151 |
A mozi problémája | 152 |
Meg kell keresni a serdülő jó tulajdonságait | 153 |
A családi konfliktusok hatása a serdülőkre | 155 |
A serdülők lelki viharainak kialakulása | 155 |
A szidás hangja | 156 |
A szülők heves vitáinak hatása a serdülőkre | 157 |
A nemiség túlértékeléséről | 158 |
A duhajkodás okának elemzése | 160 |
Az alvás és álom | 160 |
Gond és alvás | 162 |
Gyötrő álmatlanság | 164 |
Az alvás alatti élettani folyamatok | 165 |
A példában szereplő leány rémálmainak elemzése | 166 |
A családi konfliktusok további elemzése | 167 |
Az elvált szülők gyermekeinek sorsa | 170 |
A szülők felelőssége | 171 |
A gyermek, mint a családi múlt hordozója | 172 |
A gyermek ragaszkodása a családhoz | 172 |
A serdülő elszigeteltségének érzése | 173 |
A családi konfliktus elemzése | 175 |
A példa elemzése | 178 |
| |
Tanácsadásunk | 184 |
Nevelési tanácsunk | 187 |
A családi dráma | 190 |
Családvédelem | 190 |
Családi fegyelem | 191 |
A szeretet hiánya elsorvasztja a családot | 192 |
A családi válság okai | 192 |
Házasságtörések | 193 |
A házasság és a szocialista állam | 194 |
Az eset elemzése | 195 |
A serdülők ideges magatartási zavarai | 198 |
A kiváltó ok legtöbbször a helytelen nevelés | 198 |
A félelem leküzdése | 200 |
A hisztériás gyermek | 213 |
A hisztériás gyermek nevelése | 215 |
A serdülők tanulási nehzségei | 218 |
A lelki működések titokzatossága | 218 |
Az önbizalom nevelése | 221 |
A fiú lelkivilágának elemzése | 223 |
A dadogás | 224 |
A dadogás mint élettani jelenség | 225 |
Ha beteg a gyermek | 227 |
Az emlékezet gyakorlása | 230 |
A szorgalom dicsérete | 232 |
Az ésszerű tanulás gyakorlata | 234 |
A tanulásnál segédkező szülő hibái | 234 |
A tanulás technikája | 235 |
Az ideges serdülők tanulási nehézségei | 238 |
A tanulás egészségtana | 239 |
Tanulást megkönnyítő módszer | 240 |
Önbizalmát vesztett tanuló segítése a tanulásban | 241 |
A sikeres tanulás feltétele | 243 |
A serdülők erkölcsi nevelésének problémái | 246 |
Eszményképek a nevelésben | 250 |
Az erkölcsi nevelés | 251 |
A serdülők jellemének kialakítása | 255 |
A serdülők munkára nevelése | 257 |
Hogyan alakul ki a gyermekek életében a munka? | 257 |
A játékra való előkészület korszaka | 257 |
A tagolatlan játék kora | 257 |
Milyen játékszerek valók a kicsi gyermekeknek? | 259 |
Játékkal készül fel a gyermek az alkotó munkára | 260 |
A játék, játszás és munka | 264 |
A munkára nevelés anyagi feltételei | 268 |
A munkára nevelés szellemi előkészítése | 268 |
A serdülők önnvelésre való nevelése | 271 |
Önismeretre való tanítás | 272 |
Az iskolák önnevelésre való nevelése | 274 |
A serdülők önértékelése | 276 |
A serdülők szeménykép keresése | 277 |
A serdülők erkölcsi életének felderítése | 278 |
A könyv szerepe a serdülők életében | 279 |
Milyen könyveket olvastassunk a serdülővel? | 281 |
A rossz könyvek hatása a serdülőre | 284 |
A serdülők irodalmi nevelése | 284 |
A naplóírás jelentősége | 289 |
Végszó | 292 |
Forrásmunkák | 295 |