1.063.251

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kálvin theologiája/Jézus élete és tanítása

Theol. magántanári vizsgára/Bibliai theologiai elemzés

Szerző
Nagyenyed
Kiadó: Báldy Károly Könyvkereskedő
Kiadás helye: Nagyenyed
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 233 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Két mű egybekötve. A Jézus élete és tanítása c. művet 1903-ban Hornyánszky Viktor Cs. és Kir. Udvari Könyvnyomdája adta ki Budapesten.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Kálvin theologiája

Ha e kis munka, melyet 1892 szeptember havában tartott theol. magántanári vizsgámra készitettem s melyet végre-valahára átadhatok a nyilvánosságnak, idejében megjelenhetett... Tovább

Előszó

Kálvin theologiája

Ha e kis munka, melyet 1892 szeptember havában tartott theol. magántanári vizsgámra készitettem s melyet végre-valahára átadhatok a nyilvánosságnak, idejében megjelenhetett volna, nagy része ez előszónak felesleges lett volna. - Ám de azóta két év mult el s most kötelezve érzem magam nemcsak akkori előfizetőimnek, hanem az illetékes köröknek is kijelenteni, hogy e mulasztás oka tőlem teljesen nem függő körülményekben keresendő: részint hazai protestáns theologiai-irodalmi viszonyainkban, részint saját szegényes anyagi helyzetemben.
Mikor második esztendei külföldi tanulmányaim közepett Utrechtben, számot vetettem magyar protestáns theologiai irodalmunk akkori állásával s láttam, hogy a kinek nevéről több mint 3 millió magyar nevezi magát büszkén Kálvinistának, azzal a nagy reformátorral igazi, belső ismeretséget kötni a csak magyarul tudó embernek a Révész "Kálvin életé"-n kivül majdnem semmi sem áll rendelkezésére s hogy theolgous ifjuságunk is alig tud Kálvinról többet, mint a mennyit részint az egyházhistoriában, részint más tudományok történeti ismertetése körén belől - a dolog természete szerint - nagyon is rövid vonásokba szoritva a professortól hal, de azon tul még csak egy utbaigazitó ismertetést sem kap magyar irodalmunkban az ő theologiai felfogásáról és rendszeréről elhatároztam, hogy theol. magántanári vizsgámra, a Kálvin theologiájáról irandó irásbeli dolgozatomban nem kötöm magam terjedelem tekintetében a kötelezett négy nyomtatott ivhez, hanem kidolgozom legjobb tudásom szerint lehetőleg kimeritően, hogy a laikus is haszonnal forgathassa s a szaktudományra nézve is használható legyen. Igy állott elő e 12 ivet meghaladó dolgozat.

Jézus élete és tanításai

Jézus élete és tanítása felmutatásánál különböző elvek szerint járnak el a kritikusok és bibiliai theologusok. Vannak, a kik úgy vélekednek, hogy az Úr tanításának kritikai zsinórmértéke tartalmi szempontból a János evangélioma, ellenben már az előterjesztési alakra nézve a synoptikus írók az irányadók (de Wette); mások ezt a véleményt oda módosítják, hogy az Úr tanításának valódi, tárgyilagos tartalmát az alanyi szempontból beszélő János apostolnak evangélioma nyomán lehet kiválogatás és kritikai elemzés után, minden egyénies szinezettől mentesen megállapítani (Cölln). Viszont némelyek a negyedik evangéliomot egyátalában nem ismerik el az Úr tanításának forrásárul (mint Baur és nézettársai), azon az okon, mivel szerintök abban egészen sajátságos és egyéni szinezésű tanfogalom van kifejtve, a mely csakis a János apostol felfogási módjának a megismertetésére nézve érdekes és tanulságos. Általában a bibliai theologusok egészen különválasztják Jézus életének megirását az Ő tanításainak előadásától és ez utóbbi elemzésénél is, a synoptikus evangéliomok meg a negyedik evangéliom tartalmát két külön csoportba osztják s amazokról vagy úgy szólnak, mint a legősibb hagyomány írott forrásairól, a negyedik evangéliomról pedig mint későbbi eredetű kútfőről (Weisz), vagy pedig igyekeznek e kettőt magasabb összhangba hozni, mint az apostoli korszak tanbeli felfogásának eredményét (Oosterzee). Szóval kiki más-más módszer szerint foglalkozik ezzel a tárggyal, a mely úgy a kánontörténelemnek, mint a keresztyén theologiának kétségkivül egyik legbonyolultabb tétele. Vissza

Tartalom

Kálvin theologiája
Előszó
Sajtóhibák
Tartalom
Kálvin hittana
Kálvin dogmatikai rendszere, annak fejlődése és méltatása1
Honnan ismerhető az meg?1
Az Institutióra vonatkozó vitás kérdések3
Az 1536-iki, első kiadás beosztása, Köstlin nézete6
E kiadás tartalmának ismertetése9
Stähelin nézete18
A mi véleményünk19
Az 1539-iki kiadás21
Ennek hiányai25
Az 1543 és 1550-iki kiadások26
Az 1559-iki utolsó átdolgozás27
Köstelin nézete és ellenvetései ennek rendszerére31
Ennek czáfolata33
Köstlin és Gass egyeztetése34
A praedestinatió helye a rendszerben36
Kálvin rendszerének méltatása37
Dogmatikai alapvető rész: Vallásos ismeret, a vallás eredete, lényege és fejlődése39
A vallásos-ismeret fogalma, s ez ismeretszerzés utja39
A vallás eredete és lényege41
A velünk született isten-eszme s annak jelentősége41
A vallás lényege45
A vallás fejlődése47
E fejlődés eszköze, isten önkijelentése: a természet-, és ember világban47
És az ő igéjében51
Az irás isten igéje52
Ennek igazolása az inspiratio és a szentlélek belső bizonysága alapján52
Másodlagos bizonyitékok54
Az irás normája minden más kijelentésnek, traditionak, mint illuminatiónak56
És pedig az ó- és uj szövetség egyformán57
E rész méltatása59
Kálvin az egyházi philosophiát vallásphilosophiává teszi59
Elismeri a vallás felfogás fejlődhetését62
A kijelentés felfogása63
Az orthodox inspiratio-tanhoz való viszonya63
A specialis keresztyén vallás67
A teremtő isten ismeretéről67
A teremtő isten ismeretének utja67
És tartalma, a természeti- és embervilágból s az irásból szerezve: teremtő és kormányzó68
A gondviselés fogalma75
Ellenvetések s azok czáfolata77
A problema79
Kálvin természetnézete80
Isten és ember viszonya81
A megváltó-istennek ismerete84
A válság előkészitése és megalapitása a Jézus Krisztus által84
E fejezet beosztása84
A váltság előfeltétele85
Ádám esete és az eredendő bün85
Ezek következménye86
Ellenvetések s azok czáfolata89
Az e pontban nyilatkozó vallásos érdek90
A bünös állapot megismerésének indirect utja92
Az itt előálló problema a rosszra94
És jóra nézve95
Az eddigiek méltatása95
A váltság előkészitése és megalapitása a Jézus Krisztus által98
A törvény alatt98
A törvény negativ- és positiv jelentősége98
Az evangelium alatt102
Krisztus személye102
A Krisztus személye és müve viszonya102
Krisztus igaz ember104
Igaz isten105
Isten-ember a közvetitő személyében, s még megdicsőült állapotában is105
Krisztus müve107
A hármas hivatal107
Profétai108
Királyi108
Főpapi110
A váltság s Krisztus érdeme abban114
Kálvin krisztologiájának méltatása114
Krisztus igaz ember voltának érdeke115
Luther és a ref. differentia117
A váltságban a satisfactio fogalma az életközösség fogalma által háttérbe szorittatik119
A ref. krisztologia jellemző vonásai120
A Jézus Krisztusban megalapitott üdv közlése és elsajátitása121
Az üdv közlését a szentlélek végzi az ujjászületésben121
Hitet kelt bennünk122
A hit fogalma122
A hit és ige viszonya124
A poenientia125
A megigazulás126
Az egész isten kegyelmének s nem a jócselekedetek érdeme127
Az ingyen kegyelemből való megigazulás és erkölcsiség128
A kettő egyeztetése a ker. szabadság alapján129
A hit gyakorlása: az ima130
A praedestinatio131
Az elválasztás realizálódása133
Krisztusban választatunk el135
A reprobatio136
A praedestinatio alapja isten akarata, ez pedig isten lényegének kifolyása136
A praedestinatio absolut, spuralapsaris és dualis137
Ellenvetések s azok czáfolata138
A feltámadás139
Méltatás139
A praedestinatio specialis ref. tan, alapja az istenről való teljes függés (Schweizer)139
Ebben nyer valódi kifejezést a kth. pelagianismus elleni protestatio (Baur)141
Megérteni csak vallásos szempontból lehet, s e karaktere különbözteti meg a fatalismus és philosophiai determinismustól142
Igazolása a lutherismussal szemben143
Az ellene tett ellenvetések egy része az egész protestantismust illeti144
Más része e tannak csak formáját144
Ennek kiigazitása145
A luth. üdvelsajátitás és a ref. üdvközlés146
Az üdv külső eszközeiről147
A sorrend147
Az egyházról148
A látható és láthatatlan egyház148
És jelentőségük149
Az egyházi kegyelemeszközök150
Az isten igéje150
A sacramentumok151
Fogalma és jelentősége154
A keresztség156
A gyermek keresztség157
Az urvacsora157
E tan a krisztologiában gyökerezik158
Kálvin positiv tana159
A polemikus rész162
Méltatás162
Möhler Kálvin egyház fogalma ellen163
Ritschl és Kálvin164
Pierson165
A sacramentumok166
Kálvin erkölcstana
Kálvin erkölcstana169
Kálvinnál még nincs külön hit- és erkőlcstan169
Közös objectiv alapjuk a praedestinátio170
Subjectiv, a felöltözött Krisztus172
Nyilvánulása a poenitentia, magasabb fokon az önmegtagadás173
Az erkölcsi tökéletesedés utja, a kereszt hordozása (kisértések és szenvedések)174
Erkölcsi életnézet (hivatás)176
Az erkölcsi élet normája, a szeretetben kulmináló törvény178
És pedig a ker. szabadság feltétele mellett178
Az ima erkölcsi jelentősége180
A hit- és erkölcsi élet közös czélja181
Társadalmi morál: család182
Egyház183
És állam185
Befejezés189
Jézus élete és tanítása
Bevezetés1
A messiási igéretek és Jézus születése3
Jézus bemeritése és megkisértetése6
Jézus és a tanítványok11
Jézus evangéliomi nevei15
Istenről20
Jézus idvezítő, megváltó22
A Szentlélek és a szentháromság22
Isten országáról23
Isten országának polgárairól28
Isten országa polgárainak életéről30
Isten országának üdvjavairól34
Az utolsó nap és a megdicsőülés40
Krisztus minden mindenekben41
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem