1.062.818

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kalligráfia

19. különszám

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: Cser Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 64 oldal
Sorozatcím: Színes ötletek
Kötetszám: 19
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-7418-38-5
Megjegyzés: Színes fotókkal, illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A kalligráfia szó görög eredetű; a kallós (szépség) és a gráfia (rajz, írás) szavaknak a középkorban kissé ellatinosodott összetétele szépírást, és annak művészetét jelenti.
A kalligráfia tehát az... Tovább

Előszó

A kalligráfia szó görög eredetű; a kallós (szépség) és a gráfia (rajz, írás) szavaknak a középkorban kissé ellatinosodott összetétele szépírást, és annak művészetét jelenti.
A kalligráfia tehát az írás művészete, amelyet Európában a középkori miniatúrafestők dolgoztak ki. A nyomda feltalálásáig a kalligráfia jellemzően az egyházművészet részét képezte; megjelenésének időpontját, amely a pergamenkészítés technikáival, a lúdtoll és a tinta használatával függ össze, nehéz pontosan meghatározni. A középkorban a kalligráfia térhódítása és változatossága a monostorok és apátságok munkájának köszönhető.
Johann Gutenberg a nyomda feltalálásával a XV században életre hívta a római írást, mivel ezt könnyebben lehetett fába, ólomba vésni, háttérbe szorítva a korábbi gyakorlatot.
Míg a muzulmán kalligráfia hű maradt az írónád használatához, nyugaton azt régóta felváltotta a lúdtoll és a fémtoll. A lúdtoll vastag vonalat húz, amelyet a pergamen magába szív, míg a fémhegy többféle íráshordozó (papír, bőr, textil stb.) használatát teszi lehetővé. A fémtoll a XVII. században terjedt el, mivel a lúdtoll és az írónád nem volt megfelelő az új kellékekhez, főként a papírhoz.
A papír megjelenése nagy változásokat hozott a kalligráfiában. A reneszánsz idején kezdődött a levélírás műfajának virágkora.
Az írás gyorsaságának igénye a vonalak enyhe előredőlését és a betűk összekötését vonta maga után. A betűk keskenyebbé váltak, a fekete-fehér kontraszt hangsúlyozottabb lett. A fémhegy egyszerűsítette az írásjegyeket, a gótikus helyett többnyire a római írás használata kerekedett felül. Manapság a szövegszerkesztő gépek billentyűzete váltotta fel az íróasztalt, a tintatartót és az itatóspapírt, a betűk elvesztették hajdani díszítettségüket.
A kalligráfia elsődleges célkitűzése a betű szépsége. A szép betű alakja gyönyörködteti a szemet, főképp ha úgy tűnik, vonala lendületes, energiával teli. A betűk ritmusos hullámzása, szabad kibontakozása mellett fontos, hogy megtámasszák egymást, az egész íráskép egyensúlyban legyen. Vissza

Tartalom

Előszó 5
Anyagok és eszközök 6
Papírok 6
Tinták és színek 7
Fémtoll 8
Lúdtoll 10
Ecsetek 11
Írónád 14
Alapvető tudnivalók
és fogalmak 15
Betűk 15
A római kapitális 15
A gótikus írás 15
Egyéb írások 15
Előkészületek 16
Betűméretek 16
Vonalvezetés 17
Sorok és sorközök 18
Betűarányok 19
Formák 19
Szélesség 19
Betűközök 20
Szóköz 22
Kontraszt és egyensúly 23
Optikai csalódás 24
Az összhang megteremtése 25
Kettős írás 25
Tollak 26
A toll tartása 26
Az írás szöge 27
Fő- és segédvonalak 29
Betűk és számok 32
A karoling írás 32
A kurzív (dőlt) írás 36
A gótikus írás 40
A textúra 44
Klasszicista szépírás 50
Díszes klasszicista szépírás 53
A római írás 56
Modern ábécék 61
A számok 62

Jean Bordet

Jean Bordet műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Jean Bordet könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem