1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Cézanne és a XX. század konstruktív művészete

Előszó

Ennek a tanulmánynak egy vetített képes előadás szolgált alapul, melyet először 1939 november 30-án a Zeneakadémia kistermében tartottam. Az eredeti szöveget sokhelyütt gyökeresen átdolgoztam,... Tovább

Előszó

Ennek a tanulmánynak egy vetített képes előadás szolgált alapul, melyet először 1939 november 30-án a Zeneakadémia kistermében tartottam. Az eredeti szöveget sokhelyütt gyökeresen átdolgoztam, márcsak annál az oknál fogva is, mivel a reprodukált művek közül 33 nem szerepelt az előadáson. E tekintetben különösen azt tartottam figyelemreméltónak, hogy az új képes anyag nagyobbik fele magyar eredetű. Huszonkét reprodukció bizonyítja, hogy a Cézanne-hoz fűződő konstruktív stílusfejlemények, miként európaszerte, az új magyar művészetben is milyen jelentősek és teremtő erejűek. Tudom, hogy Cézanne és az általa elindított fejlődés csak egy részét teszi korunk csodálatosan gazdag és szövevényes művészetének. De ez a rész egy származástanilag és morfológiai szempontból folyamatosan összefüggő, hatalmas, szilárd stílusterületet alkot, melyet tömör struktúrájánál fogva jogosan tekinthetünk az új művészet gerincének, alapkőzetének. Ehhez a masszívumhoz képest a formailag kötetlenebb, inkább érzékletes valószerűségre vagy romantikus sejtelmekre és szürrealisztikus jelképekre irányuló művek világa szeszélyes festői és plasztikai vegetációnak mondható. Ez a gyönyörű, színes vegetáció inkább képzeletünket izgatja és költői kalandozásra csábít. A XX. század konstruktív művészete viszont szigorú, tárgyilagos rendszerezésre kötelez. Tanulmányomban erre a rendszerezésre tettem kísérletet, olyan átfogó szemlélet alapján, aminővel eddig tudtommal még senki sem próbálkozott a művészeti irodalomban. Vissza

Fülszöveg

Paul Cézanne a XIX. századvégi francia festőművészet lángeszű mestere, egész életében arra törekedett, hogy a könnyed, illékony fényszínpárlattá légiesedett impresszionizmust a tömörségnek és szilárdságnak a régiekkel, nevezetesen Pousin-nel és a nagy velenceiekkel egyenrangú fokára emelje. Jóllehet a hagyományokat eszményi példaként tisztelte is, jóformán végeláthatatlan, forradalmian új stílusbeli fejleményeket indított útra. Kállai Ernő tanulmánya ezeket a rendkívül szétágazó, sokrétű és messzire ható fejleményeket követi nyomon, és pedig reprodukcióról reprodukcióra, nemcsak a festészet, hanem a szobrászat és az építészet területén is. Kimutatja, hogy Cézanne művészetében nemcsak a tiszta, színnel fogalmazott festői felületnek, hanem a plaszticitásnak, főként pedig az új téri képzeletnek minő gazdag, új távlatai rejlenek. Teszi ezt olyan átfogó szemlélet alapján, melyre a modern művészeti irodalomban még senki sem vállalkozott. De a magyar olvasót ezen európai szemléleten belül... Tovább

Fülszöveg

Paul Cézanne a XIX. századvégi francia festőművészet lángeszű mestere, egész életében arra törekedett, hogy a könnyed, illékony fényszínpárlattá légiesedett impresszionizmust a tömörségnek és szilárdságnak a régiekkel, nevezetesen Pousin-nel és a nagy velenceiekkel egyenrangú fokára emelje. Jóllehet a hagyományokat eszményi példaként tisztelte is, jóformán végeláthatatlan, forradalmian új stílusbeli fejleményeket indított útra. Kállai Ernő tanulmánya ezeket a rendkívül szétágazó, sokrétű és messzire ható fejleményeket követi nyomon, és pedig reprodukcióról reprodukcióra, nemcsak a festészet, hanem a szobrászat és az építészet területén is. Kimutatja, hogy Cézanne művészetében nemcsak a tiszta, színnel fogalmazott festői felületnek, hanem a plaszticitásnak, főként pedig az új téri képzeletnek minő gazdag, új távlatai rejlenek. Teszi ezt olyan átfogó szemlélet alapján, melyre a modern művészeti irodalomban még senki sem vállalkozott. De a magyar olvasót ezen európai szemléleten belül különösképpen az érdekelheti, hogy Kállai Ernő a Cézanne-hoz kapcsolódó stílusfejleményeket fejtegetve, nem kevesebb, mint 21 magyar festőművész méltatásának ejti sorát. Az új magyar festőművészetnek számos, jelentős nagy értéke ilyenformán az őt megillető európai háttérhez, nemzeten felüli foglalthoz jut. A tanulmány értéke, e sajátosan magyar stílusfejleményeket illetően éppen abban rejlik, hogy megérteti velünk: a szigorú szerkezeti és formai kötöttség egyáltalán nem szegi szárnyát a szabadon, sőt rapszódikusan csapongó, érzelmes, sejtelmes képzeletnek, a lélek romantikus látomásának, ennek a sajátos módon magyar, tovább megyünk: nemzetien magyar képfogalmazásnak. Vissza

Tartalom

Bevezetés7
Előzmények10
A Cézanne-ból induló fejlemények
A szín22
A plaszticitás34
A tér50
Szobrászati fejlemények122
Pillantás az építészetre - Befejezés140
Képek jegyzéke145
Románkori katalán predellakép11
Velazquez: Pablillos de Valladolid13
Manet: Elie Faure mint Hamlet15
Paul Cézanne: Húshagyó kedd17
Ppaul Cézanne: A Saint-Victoire hegye19
Henri Matisse: Enteriör23
Henri Matisse: Odaliszk25
Nemes-Lampérth József: Ravatal27
Czóbel Béla: Csendélet29
Márffy Ödön: Kilátás31
Bernáth Aurél: Reggel33
Paul Cézanne: Csendélet35
Berény Róbert: Csendélet37
André Derain: Csendélet39
Tihanyi Lajos: Csendélet41
Paul Cézanne: Victor Choquet arcképe43
Uitz Béla: Rézkarc45
Paul Cézanne: Falusi zug47
Maurice Utrillo: Utca49
Paul Cézanne: Fasor51
Robert Delaunay: St. Séverin53
G. Dénes Valéria: Tájkép55
Georges Braque: Tájkép57
Georges Braque: Csendélet59
Georges Braque: Gitáros csendélet63
Georges Braque: Virágkosár64
Georges Braque: Gitáros nő65
Pablo Picasso: Csendélet sárga korsóval67
Pablo Picasso: Tükör előtt69
Juan Gris: Csendélet71
Fernand Léger: Csendélet73
Piet Mondrian: Kompozíció75
Jean Hélion: Kompozíció77
Auguste Herbin: Kompozíció79
Martyn Ferenc: Kompozíció81
Pablo Picasso: Ülő nő83
Giorgio Chirico: Régészek85
Franz Marc: Szarvasok87
Fritz van den Berghe: Látomás89
Marcel Gromaire: Őrtorony91
Lyonel Feininger: Gelmerode93
Egry József: Szigliget97
Egry József: Krisztus és a pribékek99
Kmetty János: Napraforgós csendélet101
Szobotka Imre: Badacsonyi szöllőhegyen103
Derkovits Gyula: Hajnal105
Paizs-Goebel Jenő: Csendélet107
Farkas István: Kompozíció109
Gadányi Jenő: Fekete táj111
Domanovszky Endre: Akt113
Barcsay Jenő: Fehér fények115
Dési-Huber István: Parasztudvar117
Pálffy Péter: Ülő nő119
Pap Gyula: Kohómunkások121
Pablo Picasso: Férfi fej, 1909125
R. Duchamp-Villon: Ülő nő127
Alexander Archipéenko: Ökölharc129
Jacques Lipschitz: Fekvő nő és gitár131
Henry Moore: Fekvő nő133
Henri Laurens: Okeanidák135
Anton Pevsner: Térplasztika137
Max Bill: Végtelen kanyar139
Le Corbuiser: Villa141
Le Corbuiser: Lakás belseje143

Kállai Ernő

Kállai Ernő műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kállai Ernő könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Cézanne és a XX. század konstruktív művészete Cézanne és a XX. század konstruktív művészete Cézanne és a XX. század konstruktív művészete Cézanne és a XX. század konstruktív művészete Cézanne és a XX. század konstruktív művészete Cézanne és a XX. század konstruktív művészete Cézanne és a XX. század konstruktív művészete

A gerinc vászonnal pótolt, a borító belső oldala és az előlap javított.

Állapot:
9.880 ,-Ft
49 pont kapható
Kosárba