Bevezető | 3 |
A 4. osztályos tantervi anyagról | 4 |
A matematikatanulás és -tanítás módszereiről | 11 |
A tananyag módszertani feldolgozása | 17 |
A számfogalom felújítása az ezres számkörben | 18 |
Fő gondolatok | 18 |
Módszertani ajánlások a tananyag feldolgozásához | 18 |
Valóság és szám | 18 |
Számok és tulajdonságaik | 19 |
Számrendszerek. Alakiérték, helyiérték, valódi érték | 21 |
Számok nagysága, kerekített érték | 22 |
Műveletek fogalmának felújítása az ezres számkörben | 25 |
Fő gondolatok | 25 |
Módszertani ajánlások a tananyag feldolgozásához | 26 |
Az összeadás és kivonás tulajdonságai | 26 |
A szorzás és osztás tulajdonságai | 28 |
Műveletek értelmezése szöveges feladatok segítségével | 29 |
Számolási eljárások ismétlése az ezres számkörben | 31 |
Fő gondolatok | 31 |
Módszertani ajánlások a tananyag feldolgozásához | 31 |
Számolás fejben; becslés | 31 |
Számolás írásban | 33 |
Hosszúságmérés | 39 |
Önálló melléktéma: Síkidomok másolása, egymásra fektetése, az egybevágóság fogalmának szemléleti alapozása. Testek építése. Parkettázás, körzőzés | 41 |
Számok tízezerig | 49 |
Fő gondolatok | 49 |
Módszertani ajánlások a tananyag feldolgozásához | 50 |
Számkörbővítés tízezerig | 50 |
Űrtartalommérés | 55 |
Összeadás, kivonás tízezerig | 56 |
Fő gondolatok | 56 |
Módszertani ajánlások a tananyag feldolgozásához | 56 |
Összeadás, kivonás fejben | 56 |
Becsés. Írásbeli összeadás, kivonás | 63 |
Tömegmérés. Mérések és nyitott mondatok | 65 |
Geometriai tapasztalatgyűjtés | 69 |
Fő gondolatok | 69 |
Módszertani ajánlások a tananyag feldolgozásához | 69 |
Konstruálás térben; térbeli geometriai tulajdonságok kiemelése. Párhuzamosság, merőlegesség | 70 |
Téglatest, kocka építése, testhálóik vizsgálata. Jellemző tulajdonságaik | 74 |
Téglalap, négyzet előállítása; szimmetriáik | 78 |
Konstruálás síkban. Összes lehetőség keresése. Egybevágóság | 79 |
Területmérés | 79 |
Önálló melléktéma: Negatív számok hőmérőn | 82 |
A törtszám fogalmának alakítása | 83 |
Fő gondolatok | 83 |
Módszertani ajánlások a tananyag feldolgozásához | 83 |
Mérés, mértékegység, mérőszám | 83 |
Törtszámok | 85 |
Önáló melléktéma: Zárójelek, a zárójel elhagyására vonatkozó megállapodás | 87 |
Írásbeli szorzás két- és háromjegyű szorzóval | 89 |
Fő gondolatok | 89 |
Módszertani ajánlások a tananyag feldolgozásához | 89 |
Szorzás a számrendszer alapszámával. Szorzás, osztás 10-zel, 100-zal, 1000-rel | 90 |
Szorzás kerek tízesekkel | 91 |
Szorzatok becslése. Írásbeli szorzás egyjegyű szorzóval | 93 |
Írásbeli szorzás két- és háromjegyű szorzóval | 97 |
Geometriai transzformációk | 104 |
Fő gondolatok | 104 |
Módszertani ajánlások a tananyag feldolgozásához | 104 |
Térbeli síkra való tükrözés és síkbeli tengelyes tükrözés végrehajtása. Más egybevágósági transzformációk: eltolás, elforgatás | 105 |
Nyújtás, zsugorítás, nagyítás, kicsinyítés; hasonlóság | 107 |
Önálló melléktéma: Az idő mérése | 110 |
Önálló melléktéma: Két halmaz metszete, egyesítése | 112 |
Írásbeli osztás egyjegyű osztóval. A negatív szám fogalmának előkészítése | 115 |
Fő gondolatok | 115 |
Módszertani ajánlások a tananyag feldolgozásához | 116 |
Osztás | 116 |
A negatív szám fogalmának előkészítése | 131 |
Önálló melléktéma: Tájékozódás térben, síkban | 132 |
Valószínűség | 133 |
Fő gondolatok | 133 |
Módszertani ajánlások a tananyag feldolgozásához | 134 |
Valószínűség | 134 |
Önálló melléktéma: Nyitott mondta tagadása, a >, < jelek használata | 147 |
Írásbeli osztás kétjegyű osztóval | 149 |
Fő gondolatok | 149 |
Módsezrtani ajánlások a tananyag feldolgozásához | 149 |
A számtani közép (átlag) fogalma | 149 |
A 10-zel, 100-zal, illetve kerek tízesekkel való osztás. A hányados változásai, változatlansága. A hányados becslése | 153 |
Az eljárás megtanulása, gyakorlása | 156 |
Függvények, sorozatok, nyitott mondatok | 159 |
Fő gondolatok | 159 |
Módszertani ajánlások a tananyag feldolgozásához | 160 |
Függvények, sorozatok, nyitott mondatok sokféle probléma (szöveges feladat) modelljei. Összefüggések leírása nyitott mondattal, nyíljelöléssel, függvénytáblázatról, szöveges feladatról, rajzról | 160 |
Sorozatokban, táblázatokban a növekedés, csökkenés megfigyelése, különbségsorozat; vizsgálat a "bemenő" adat rendszeres változtatása közben. Nyitott mondat megoldása tervszerű próbálgatással | 168 |
Egyező igazsághalamzú nyitott mondatok különféle alaphalmazokon. Két nyitott mondat közös megoldása | 178 |
Igaz, nem igaz állítások | 179 |
Önálló melléktéma: Szögmérés | 180 |
Önálló melléktéma: Törtszámok, törtrészek előállítása, összehasonlítása | 182 |
Geometria | 186 |
Fő gondolatok | 186 |
Módszertani ajánlások a tananyag feldolgozásához | 187 |
Testek, síkidomok megalkotása, tulajdonságaik | 187 |
Transzformációk | 190 |
Önálló melléktémák: Kombinatorikai feladatok. Relációk | 191 |
Felépítéstáblázat | |