1.056.330

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kalazanci Szent József és a piarista lelkiség

Kézirat gyanánt

Szerző
Fordító
Budapest
Kiadó: Magyar Piarista Tartományfőnökség
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 130 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat gyanánt.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

1597 őszén, tehát négyszáz évvel ezelőtt, a római Santa Dorotea templom egyik kis termében kezdődött el Európa első ingyenes iskolájának működése. Az első tanítványok a legszegényebb néposztály... Tovább

Előszó

1597 őszén, tehát négyszáz évvel ezelőtt, a római Santa Dorotea templom egyik kis termében kezdődött el Európa első ingyenes iskolájának működése. Az első tanítványok a legszegényebb néposztály egészen gondozatlan gyermekei voltak, akiknek nagyobb részét a Katalóniából származó, már negyvenedik évét betöltött pap, Kalazanci Szent József úgy édesgette oda apró ajándékokkal, mert felismerte, hogy "ha a gyermekeket zsenge koruktól fogva vallásosságban és ismeretekben nevelik, biztosra vehető, hogy boldog lesz egész életük folyása." "Scholae piae": "Kegyes iskolák" lett a neve. Ez kettőt jelentett: egyfelől utalt az oktatás istenfélő, keresztény jellegére, másfelől a tanítás ingyenességére. Eleinte csak írást, olvasást és számolást tanítottak itt, de a fejlődés során később középfokú osztályokkal is kiegészítették. A főgondot az elemi iskolára fordította Kalazancius. Ez volt a piarista iskolák maradandó hatásának a magyarázata és sikerének oka azokkal szemben, akik elemi tanítással nem foglalkoztak. A négyszáz éves évforduló alkalmával tartjuk Kecskeméten a magyarországi piarista iskolákban tanító valamennyi szerzetes és világi pedagógus számára azt a konferenciát, melynek az a feladata, hogy elmélyedjünk Kalazancius atyánk lelkiségében, pedagógiai gyakorlatában, és felismerjük ma hogyan kell teljesítenünk nevelői küldetésünket a piarista iskolákban. Ebből az alkalomból nyújtjuk át munkatársainknak ezt a két írásművet, melyet a Generálisi Kongregáció adott ki. Bárcsak a "con-sensus" vagyis az "együtt-érzés" megszületne bennünk Kalazancius atyánk szellemiségével! Vissza

Tartalom

A Piarista Rend Generális Kongregációja
Kalazanci Szent József lelkisége és pedagógiája 11
ELŐSZÓ 13
Testvér lelkek 13
RÖVIDÍTÉSEK ÉS IRODALOMJEGYZÉK 17
BEVEZETÉS 19
1. KALAZANCI SZENT JÓZSEF PEDAGÓGIAI LELKISÉGE 20
1.1. Kalazancius lelki tapasztalata 20
Családi és keresztény neveltetése 20
Papsága a tridenti zsinat utáni években 21
Gyökeres fordulat életében 21
Elkötelezettsége a gyermekek iránt istenszeretetből 22
Útban a szerzetesi megszentelt élet felé 23
Végső kénozisz 24
"Istennel a szívében" 26
Saját szavaival 27
Összefoglalás 29
1.2. Kalazancius lelki tanítása 29
"Az Igazság Munkatársának" karizmája 30
Az önismeret a lelki fejlődés kezdete 30
A Krisztussal való azonosulás folyamata az imádságban és a liturgiában 31
Krisztus szenvedésében való részvétel mindennapos lemondásunk révén 32
Krisztus követése jószándékkal és kitartással a szerzetesi fogadalmakban 33
Szeretetből engedelmeskedni a szívből szeretett Istennek 35
Törekedjünk rá, hogy nagyon szegények, nagyon egyszerűek és tisztaszívűek legyünk 36
A testvéri szeretet kötelékében egyesülve élni 37
Az Egyházban nevelve kicsivé válni 38
Az Isten Anyjáról nevezett Szegények 40
Dicsőíteni Istent és szolgálni felebarátainkat 40
Segítség a világi híveknek 41
Kalazanci Szent József lelki mondásai 42
Összefoglalás 45
1.3. A pedagógiai lelkiség elemei 46
2. KALAZANCI SZENT JÓZSEF LELKI PEDAGÓGIÁJA 47
2.1. Kalazanci Szent József pedagógiai élettapasztalata 47
Spanyolországi előzmények 47
Nevelői intézménye megalapításának időszaka 48
A Kegyes Iskolák megszilárdulásának időszaka 50
A piarista intézmények válságának időszaka 51
Saját szavaival 52
Kalazancius tapasztalatából született pedagógiai művek 54
a) A pedagógiai szakirodalom területén 54
b) A tanárképzés területén 54
c) Az iskolaszervezés területén 55
d) A nevelési rendszerben 55
e) A didaktika területén 56
f) Az apostoli-pedagógiai munka területén 56
g) A társadalom és politika területén 56
Összefoglalás 57
2.2. Kalazancius pedagógiai tanítása 57
A tanítvány 58
a) Leíró arckép 58
b) Szegénység és ingyenesség 58
c) Alsó és felső korhatár 59
d) A tanulók létszáma a tanteremben 59
e) Bejárók és bentlakók 59
f) A tanulók részvétele a nevelésben 60
g) Katolikus és nem katolikus tanulók 60
A nevelő 61
a) A nevelő profilja ; 61
b) Az Igazság Munkatársai 61
c) A nevelők képzése 62
d) Megújulás 63
e) Lelkiség 63
f) Különböző nevelők 64
1. Helyi miniszter 64
2. Az iskola prefektusa 64
3. A tanító 65
4. A diákok gyóntatója 66
5. Az Oratio Continua prefektusa 66
6. A korrektor (a büntetések végrehajtója) 67
7. Kisebb tisztségek 67
8. A tantestület külső tagjai 67
g) A nevelők részvétele az iskola működésében 68
h) Hittanítás az iskolán belül és kívül 68
A tanítványok szülei 69
Az iskolai környezet 70
A jámborság és a tudomány (pietas et litterae) összekapcsolása 70
Pietás 70
a) Szent istenfélelem 71
b) Krisztusközpontúság 71
c) A szentségek 71
d) Az Oratio Continua 72
e) Mária-tisztelet 72
f) A szentek és az őrangyal tisztelete 73
g) Az erények gyakorlása 73
h) Az imádság gyakorlása 73
i) Otthoni jámborsági gyakorlatok 74
j) Iskolán kívüli katekézis, oratóriumok és kongregációk 74
Humán tudományok 75
a) A tanított tárgyak magva 75
b) Az olvasás tanítása 75
c) Az írás oktatása 76
d) Az aritmetika (abacus) oktatása 76
e) A hitoktatás 77
f) A latin nyelv (grammatika, humán tudományok) oktatása 77
g) Esztétikai nevelés 78
h) Testnevelés 78
i) Társadalmi nevelés 78
j) Felsőbb tudományok 79
k) A népnyelv (olasz) oktatása 80
A módszer 80
a) Megelőzés 81
b) A versengés és a büntetések 81
Fokozatokban felépített iskola 82
a) Iskolaszerkezet 82
b) Az iskolaév időtartama 83
c) A tanítási nap 83
d) Szabályos vizsgák 84
e) A tanárok száma tantermenként 84
f) Különböző iskolatípusok 84
Szervezet és felépítés 85
a) Épületek 85
b) Didaktikai felszerelés 85
c) Szabályzatok 86
d) Az iskola kötelező volta 86
Összefoglalva 86
2.3. A kalazanciusi lelki pedagógia jellegzetes vonásai 89

P. Miguel Angel Asiain O. Sch. P.
Világiak a piarista iskolákban 91
BEVEZETÉS 93
1. Ajánlás 93
2. Kinek szól a dokumentum? 93
3. A dokumentum miértje 94
4. A dokumentum célja 95
5. Néhány alapvető megjegyzés 96
I. RÉSZ: ÁLTALÁNOS ELVEK 97
6. A keresztény közösség, Isten népe 97
7. A laikusok fontossága 98
8. Egyetemes meghívás a szentségre 99
9. A világiak apostolkodása 100
10. A világi hivatás értelme 100
11. A laikus hivatás konkrét formája 101
II. RÉSZ: A PIARISTA REND ÖNTUDATRA ÉBREDÉSE 103
13. Az öntudatra ébredés útja 103
14. A Piarista Rend jelenlegi szabályzata 109
15. Összefoglalás 110
16. A szerzetesek magatartása 112
III. RÉSZ: A CSATLAKOZÁS SZINTJEI 114
17. A misszió 114
18. Sok karizma - egyetlen misszió 115
19. Ezek megnyilvánulása a piaristák életében 116
20. A csatlakozás egy meghatározott karizmához; egy karizma megélésének szintjei és szakaszai 118
21. Az első szint: együttműködés a piarista tevékenységgel 119
22. Második szint: csatlakozás a közös misszióhoz 120
23. A harmadik szint: csatlakozás a karizmához, vagy karizmatikus-katekumeni részvétel 121
24. A karizmához való csatlakozás intézményes formája. A Piarista Rend Testvériségének létrehozása 122
25. A Piarista Rend új formája az Egyházban 123
IV. RÉSZ: AZ EZEKRE A SZINTEKRE ELVEZETŐ UTAK 123
26. Közreműködés a piarista tevékenységben 123
27. Csatlakozás a misszióhoz 125
28. Csatlakozás a karizmához 126
29. A Piarista Rend Testvériségének jellegzetességei 128
BEFEJEZÉS 129
30. Figyelembe veendő szempontok 129
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Kalazanci Szent József és a piarista lelkiség Kalazanci Szent József és a piarista lelkiség Kalazanci Szent József és a piarista lelkiség

Néhány lapon jelölés látható.

Állapot:
1.640 ,-Ft
13 pont kapható
Kosárba