1.062.212

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kagylókürt 47.

Autentikus szellemi műhely

Szerkesztő
Lektor

Kiadó: HMK Alapítvány
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 90 oldal
Sorozatcím: Kagylókürt
Kötetszám: 47
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókat, illusztrációkat tartalmaz.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Azt, hogy mi a szent, mindannyian sejtjük, még ha megfogalmazni nem is mindig sikerül. De mi a profán? A szó jelentése a szenten túli, a szenten kívüli (pro-fan), vagyis mindaz, ami világi, anyagi,... Tovább

Előszó

Azt, hogy mi a szent, mindannyian sejtjük, még ha megfogalmazni nem is mindig sikerül. De mi a profán? A szó jelentése a szenten túli, a szenten kívüli (pro-fan), vagyis mindaz, ami világi, anyagi, relatív természetű. Egyiket tehát a másikhoz mérik, egymáshoz viszonyítják. Profán nélkül létezhet-e szent, s vajon szentség nélkül lehetne-e nem-szent? Ahogyan a gyűlöletet tekintik szeretethiányos állapotnak, úgy a profán is csupán hiányos szentség? Mint a fény és az árnyék kíséri egymást a két jelenség, amit Mircea Eliade nevezetes tanulmánykötete állított viszonyba, szinte állandó szófordulattá emelve a fogalmakat. Hajdanán a mindenség szent szentségének eleven lüktetése mellett eltörpült a profanitás. Azonban változik a világ, a szentből lassú lépésekkel átcsúsztunk a profán mezőre. A teljesség látása helyett először megjelent a képes beszéd, a mítosz, amely valamely történetben igyekezett leképezni a mindenség történéseit s az ember hivatását. Ebben a korban még alig volt helye a profánnak, de amikor a vallásos világnézet vette át a domináns szerepet, megjelent a jó/rossz pólusossága, majd a bűn és kárhozat rettegett fogalma, ami még mindig a szentségre reagált. Amikor aztán a vallásos intézményrendszer átadta a helyét a tudomány istenének, lassú haldoklásnak indult a szentség. Tán ezért mondta Nietzsche, hogy Isten meghalt, de azt már elfelejtik idézni, hogy „és mi öltük meg". A világ azonban továbbra is változik s egyre többen érzik a szentség hiányát. Nem az egyházi intézményrendszer merev kereteit, sem a mitikus múltat, vagy az elvakult bigottériát hiányolják, hanem a szentség felismerésének nemes látásmódját. Nem az elvakultságot kívánjuk, hanem a szentségre való vakságot kárhoztatjuk. Ember, világ, Isten - a mindenség minden elemében föl kellene fedezni az egyetemes szentség jelenlétét. Kezdetben egypólusú volt az ember látása: csak szent létezett. Aztán a meghasonlottságban kettéhasadt a mindenség, szentre és profánra. A hasadás mintha maga alá akarta volna temetni a szentséget, hogy maradjon csak a profán. De a spirituális korszakváltás megfordítja a tendenciát és újra egypólusúvá teszi a mindenséget: győz a szentség. Ám az ismételten fölismert szakralitás immár kétszeresen az: természeténél fogva szent a mindenség, s az ember tudatában tükrözött képét is a szentség aurája lengi körül. így profán helyett, sőt szent és profán helyett marad: Szent és Szent... Vissza

Tartalom

6 - HALJ MEG, HOGY ÉLHESS! - Tornyai Ödön
Ipolyi Arnold írja: „Az ős vallások legnagyobbszerű s egyszersmind legmagasztosabb áldozatai egyike volt az emberáldozat [amely] divatozott az őskor minden művelt, polgárosodott és vad, classicus és barbár népeinél..."
28 - AUTENTIKUS EMBER - Dr. Gilbert Edit
Az Antikrisztus pedig, a Fenevad, aki előlép az idők végezetén, önjelölt beteljesítő, élére áll jogos mozgalmaknak, törekvéseknek. Csak a kiválasztott kevesek ismerik fel, hogy bár meglévő szükségleteket elégít ki, hamis szintézist hoz.
34 - AZ ÚTSZÉLI KERESZTEK TÉR-IDEJE - Kovács Attila Péter
„A Paradicsomban a lineáris, kígyó-idővel ellentétben egy másik idő, a mag-idő uralkodott. Ez a tiszta, történésmentes öröklét, a védett mag-állapot, jelképe az Összetekeredett kígyó, vagy a kereszteken a keresztfa tövében elhelyezett koponya, amiről azt tartják, hogy Ádám koponyája, a keresztek körül emelt négyszögletű vaskerítés pedig a Paradicsomkertet védő kerítésre emlékeztet/
43 - ORIENTÁCIÓ
Darsanák: Nimbárka iskola; Forrásvidék: Purusa szúkta; Távlat: Istenáldozat; Vitarovat: A szerzetesi elhívatásról; Szanszkrt nyelv; Hindu pantheon - Brahmá
59 - AZ ISTENEK BETEGSÉGE - Ubornyák Katalin és Dr. Lőke Sándor
Mi köti össze Szókratészt és Alfréd Nobelt, Nagy Sándort és Mohamedet, Dantét, Newtont és Dosztojevszkijt, Jeanne D'Arc-ot és Van Gogh-ot, s mindezeket Julius Caesarral? Nem a politika vagy a tudomány, nem a nemzetiség vagy a művészet, hanem egy betegség, az istenek betegsége: az epilepszia.
32 - Csigalépcső: Le petites soeurs des pauvres
72 - Ezüsthíd: Emberáldozat
74- Nemzeti parkok: Körös-Maros Nemzeti park
76 - Keletutazók: Besse János Károly
79 - Keleti hangszerlexikon: Kai/kar cshilambu
90 - Embermesék: A csoda
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem