1.062.356

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kaffka Margit

Szerző
Szerkesztő
Róla szól
Budapest
Kiadó: Balassi Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 314 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-506-361-X
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet:
"Határhelyzetek szülötte
Kaffka Margit Emília Johanna 1880. június 10-én született Nagykárolyban.1 Már életrajzának e két alapadata szignifikáns, ha nem is statisztikai, hanem történelmi... Tovább

Előszó

Részlet:
"Határhelyzetek szülötte
Kaffka Margit Emília Johanna 1880. június 10-én született Nagykárolyban.1 Már életrajzának e két alapadata szignifikáns, ha nem is statisztikai, hanem történelmi értelemben. Kortársai közül 1877-ben született Ady Endre és Osvát Ernő, 1878-ban Krúdy Gyula, 1879-ben Móricz Zsigmond, 1883-ban Babits Mihály és Juhász Gyula, s 1885-ben Kosztolányi Dezső. A tehetségek e gazdag kirajzása a múlt század hetvenes, nyolcvanas éveinek fordulóján misztikus magyarázatra is csábíthatja az utókort, ám elegendő figyelembe vennie, hogy ez a nemzedék az irodalomban a modern fordulat megteremtője volt, előbb azonban képviselői közül többen a maguk pályáján is kénytelenek voltak áthaladni egy rövid szakaszon, amely az öröklött ízléshez és irodalmisághoz kapcsolódott. Tehát határhelyzetbe született bele ez a nemzedék, s az utókor már tudhatja, hogy e korok közötti nehéz terep szabad és távlatos kilátóhely lehetett. Hasonló, de társadalomtörténeti határzónában helyezkedik el a kiegyezés után a szülőhely, a dzsentri fészke, Szatmár vármegye és székhelye, Nagykároly.
Ezt tudta Kaffka Margit is. Egész pályáján személyes történetét keltette új életre műveiben, mégis fontosnak tartotta, hogy családregénye, a Színek és évek után egy nem fiktív önéletrajzban is az olvasó elé álljon. E rövid írást Az Érdekes Újság Dekameronja közölte 1912-ben.
Bizonyára a lap felkérésére született, de túllépett mind a referáló feladaton, mind pedig az intimitások iránt újra és újra feltámadó igény kielégítésén. Kaffka Margit önéletrajza analitikus és önreflektáló írás, amelyben egy élet egyszeri tényei ugyanúgy megjelennek, mint azok elhelyezkedése a művek világszerű összefüggéseiben és kölcsönös viszonyuk a karakter alakulásával. Kiindulópontja -érthetően - ősei, családja és a maga igaz története, de tudja, hogy az ennek köszönhető téma önmagában nem lehet a mű megváltója, s az igaz történet szerepét tovább keresi bensője küszködésében és önazonosság-keresésében, amely már maga az alkotás és annak lélektana: „Az előttem járt okoknak és nehéz, véres csatájú bonyodalmaknak nemcsak a Színek és évek regény témáját köszönöm, hanem bensőmnek folytonos és küszködő kettősségét főképpen; ez igen kétféle örökség tusáját, mit nagyon analizáló, tudatos voltommal minden léptemben nyomról nyomra kísérek. Kissé azt is mondhatnám: ez a csata karakterem, megváltozásaim, történéseim története Vidékből, családból, előítéletekből, kapcsolatokból, robotos munkából, anyagi nyűgökből, önmagammal való súlyos konfliktusokból - egy állandó és folytonos kimenés azóta az életem; ezen a kivándorló úton tán csak fényképfelvételek az írásaim. Vagy beléjük kötözve dobom ki a hajómból a fölös életballasztot, és lesz minden egyre könnyebb! " Vissza

Fülszöveg


A huszadik század eleji magyar irodalmi megújulás legnagyobb nőírója Kaffka Margit volt,
aki rövid pályáján végigkövette a kor forduló problémáit, s az irodalmi modernizáció szemléleti, műfaji és stilisztikai kísérleteit. Fő művét, a Színek és éveket már kortársai is remekműnek
tartották, novelláiban és verseiben pedig azt becsülték, hogy szembenézett e kor poétikai forradalmának kihívásaival. Monográfiájában Bodnár György arra keres választ, hogyan függ össze az írónő dzsentri származása, társadalmi-történelmi határhelyzete
műveinek tematikájával, problematikájával és poétikájával. Bemutatja a szecessziós novellát, az impresszionista regényt, az új lélektani szemlélet irodalmi hatását, valamint a dokumentumregény összefüggéseit a Nyugat és a Nyolcak történetével. Végül említi Kaffka bibliai tárgyú novelláit és regényterveit is, amelyek arra utalnak, hogy halála előtt az írónő érdeklődése a mítoszregény felé fordult.

Tartalom


Igaz történet 7
Határhelyzetek szülötte 7
„Hadd lássam, mire vagyok képes" 16
A pályakezdés kettős kihívása: tanítás és alkotás 27
Érzelmek iskolája 34
A remekmű kora: égi és földi szerelmek 43
„Két agyongyötört boldogok" 67
Irodalomtörténeti határhelyzet 85
Szabolcska és Ady között 91
„Csak a szót megtaláljam!" - A költő indulása (1901-1906) 103
A modern magyar elbeszélés - in statu nascendi 121
A korforduló témái, a novella szecessziói (1903-1908) 127
„E11, szegény." Adytól a szabad versig (1906-1912) 135
A nőprobléma és a dzsentritéma találkozása. Realizmus
és impresszionizmus együttélése a novellában (1908-1914) 145
Kis magyar regényforradalom előtt 155
Látvány és valóság: az impresszionista Színek és évek (1911) 159
A pusztuló dzsentri a nőprobléma hatványán. Társadalom- és alkatrajz 162
Nosztalgia és ítélet 166
A regény dzsentri-szemléletének vonatkozási pontjai 168
Az impresszionizmus: szemlélet és életérzés 172
Kompozíció és emlékezés 178
Az emlékezés tartama keresi grammatikáját 183
Impresszionizmus és dokumentarizmus 189
Nyelv és élmény 190
Lélek és világ. A Mária évei lélektanisága (1912) 197
Az „új asszony" és a készületlen kor 197
Lelki intranzigencia vagy jövőbeli törvény 200
Új lélekszemlélet és új valóságmegközelítés 202
Az átmeneti szemlélet és az örökölt regényforma feszültségei 208
Lélek és szó 209
Átmenetiség: a szintézisigény megőrzése 210
Lélek és lét 212
Fikció és dokumentum: az Állomások (1914-1917) 217
Az individuum ironikus győzelme a tragikus történelemben 217
A korrajz dilemmája 224
A regény mérlegén 226
Változatok a forradalomra 228
A korrajzregény: kortünet 230
A csoda a valóság. Gyermekkönyvek (1909-1918) 235
Jobb szónak, oszlatóbbnak kell lenni valahol!"
A szabad verstől a litániáig (1913-1918) 239
Nehéz idők tanulsága a novellában: vissza a dolgokhoz (1914-1918) 249
Az epikai szintézis lehetősége: a kisregény (1915-1918) 257
A lírai napló mint dokumentum 257
A szegénység regénye mint vallomás 259
A zárda egzotikuma mint a korélmény transzpozíciója 263
Naturalizmus vagy újrealizmus? 268
Az utolsó írói tervek távlata: a mítoszregény 273
Reflexiók és önreflexiók. Irodalmi kritikák
és publicisztikai írások (1905-1918) 281
Könyvek és arcok 281
Gondok és gondolatok 290
Utószó 297
Kaffka Margit műveinek első kiadásai 301
írások Kaffka Margitról 303

Bodnár György

Bodnár György műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Bodnár György könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem