Előszó
Szépség- és életöröm-elemek kaleidoszkópja, amely állandóan inspirálja a művészet képzeletét és amelyet ő dekoratív expresszionizmus alakjában közöl embertársaival - talán ez teszi Kádár Béla művészetének gerincét. És még az is kiérződik műveiből, hogy ez a közlés lelkiismereti kérdés nála, oly értelemben, hogy ha ilyen élménysorozatokban van része, úgy kötelessége, hogy mint ember ilyen örömöket adjon tovább és mint hivatásos festő ilyen képeket produkáljon. Annak a szépségnek, amelyet favorizál, egyik eleme a teljesség és zártság, ezért tulajdonít láthatólag fontosságot a kompozíciónak és a konstruktív képalkotásnak. Biztos színérzékkel és nagy rajztudással állandóan kísérletezett és ez a keresés széles síkon mozgott. Lélektani problémáit színek és vonalak harmóniája közvetíti.
Működése nagyjából három időszakra osztható: Az első a korai, a tízes években keletkezett műveit és az 1922-1930 közötti, a Herwarth Walden vezette berlini Sturm kiállításain szerepelt, valamint 1928. évi amerikai és ott kiállított műveit foglalja magába. A második periódusba az 1931-1943 közt keletkezett és egyben legtökéletesebb művek tartoznak, míg a harmadikba sorozhatjuk az 1946-1956 közötti, félig vakon festett műveket.
Kádár Béla 1877-ben Budapesten született. A főiskolán tanult, 1910-ben Kohner díjat kapott, ugyancsak megbízást freskó festésére a Magyar Színházban. Kiállításai a Sturmnál sok sikert hoztak neki, úgyszintén 1928 évi amerikai kiállításai is. Így jutott személyes kontaktusba Chagallal, Picassoval, Kandiszkyvel és Kokoschkával. Művei több amerikai és német múzeum falait díszítik. 1956-ban hunyt el. Csodálatosképpen saját hazájában nem találta meg a kellő visszhangot. Talán az időpontok, amikor stíluseredményeivel megjelent, nem voltak szerencsések. Hiszen amikor ő absztrakt képeket mutatott be, nálunk még senki sem festett olyanokat és Kassák Lajos is a Kádár műteremben tett látogatásai folytán kapott kedvet a festéshez. Lehetséges, hogy az is újszerű volt, hogy modern festő egészséges jókedvvel alkosson. A bennfentesek persze tudták, hogy a franciásan könnyed alkotást alapos meggondolás előzi meg.
Mostani emlékkiállítása van hivatva, hogy az egész, egyedülálló életművének áttekintésére alkalmat adjon.
Vissza