Fülszöveg
Gergely Mariann (PhD) művészettörténész, a Magyar Nemzeti Galéria
kurátora közel két évtizede a XX. századi avantgárd művészet kutatá-
sával foglalkozik. Ezen belül elsősorban a magyar művészet nemzet-
közi összefüggéseit vizsgálja, különös tekintettel a holland-magyar
kapcsolatokra, Huszár Vilmos és a De Stijl aktivitására, valamint
Kassák Lajos és a Ma körének működésére.
Kádár Béla (1877-1956) munkásságát új megvilágításban mutatja
be a szerző, szinte évről évre feltárva előttünk a küzdelmes sorsú
művész alkotó tevékenységét. A korabeli közlésekre, kritikákra, leve-
lekre, önéletírásokra alapozó kutatás, és az erre épülő történeti és
stilisztikai elemzés hiteles képet nyújt Kádár Béla egyes alkotó kor-
szakairól. A tízes évek stíluskereső próbálkozásairól, Rippl-Rónai
József és a „Nyolcak" modernista törekvéseinek hatásairól, a nagy-
szabású figurális kompozíciók születéséről. Sok új információt tudha-
tunk meg Kádár Béla és Herwarth Walden, a berlini Der Sturm...
Tovább
Fülszöveg
Gergely Mariann (PhD) művészettörténész, a Magyar Nemzeti Galéria
kurátora közel két évtizede a XX. századi avantgárd művészet kutatá-
sával foglalkozik. Ezen belül elsősorban a magyar művészet nemzet-
közi összefüggéseit vizsgálja, különös tekintettel a holland-magyar
kapcsolatokra, Huszár Vilmos és a De Stijl aktivitására, valamint
Kassák Lajos és a Ma körének működésére.
Kádár Béla (1877-1956) munkásságát új megvilágításban mutatja
be a szerző, szinte évről évre feltárva előttünk a küzdelmes sorsú
művész alkotó tevékenységét. A korabeli közlésekre, kritikákra, leve-
lekre, önéletírásokra alapozó kutatás, és az erre épülő történeti és
stilisztikai elemzés hiteles képet nyújt Kádár Béla egyes alkotó kor-
szakairól. A tízes évek stíluskereső próbálkozásairól, Rippl-Rónai
József és a „Nyolcak" modernista törekvéseinek hatásairól, a nagy-
szabású figurális kompozíciók születéséről. Sok új információt tudha-
tunk meg Kádár Béla és Herwarth Walden, a berlini Der Sturm galéria
és kiadó tulajdonosának együttműködéséről, Kádár berlini kiállításai-
ról és a nemzetközi avantgárd vonulathoz fűződő kapcsolatairól.
Fontos adalékokat közöl a monográfia Kádár Béla New York-i tevé-
kenységéről és tengerentúli kiállítási szerepléseiről. Átfogó elemzést
kapunk a festő harmincas évekbeli jellegzetes klasszicizáló, art decós
stílusáról, amely saját korában, s ma is a közönség által legkedveltebb
művészi periódusa. Munkásságának utolsó évtizedéből számos,
eddig kevéssé ismert és méltányolt művészi alkotásról is szó esik a
kötetben. A monográfia erőssége az igényesen összeállított színes
reprodukciók - többek között külföldi múzeumokban és magán-
gyűjteményekben őrzött alkotások - mellett a számos archív fotó és
dokumentum megjelenése, amely az életmű hiteles megismerésé-
nek és értékelésének fontos bázisa. A magyar nyelvű kiadással
egyidejűleg a monográfia angol változata külön kötetben jelenik meg.
A gondosan összeállított és igényesen tervezett monográfia minden
bizonnyal hozzájárul Kádár Béla helyének és szerepének újraértel-
mezéséhez a magyar művészet történetében.
Vissza