Előszó
Ajánlom ezt a kötetet mindenkinek figyelmes tanulmányozásra: kollégáknak, akik járatosak a kollégiumok világában (ők vannak kevesebben), és azoknak is, akiknek szinte ismeretlen ez az intézmény - szülőknek, diákoknak, leendő pedagógusoknak, iskolai tanároknak, valamint az oktatással foglalkozó szakembereknek és politikusoknak.
Hazánkban, ahol a települések alig egy tizedében koncentrálódnak az ifjúság szakmához, érettségihez jutásának intézményi feltételei, nemzeti ügy kell legyen a minőségi képzéshez, oktatáshoz jutás esélyének megteremtése az egész ország számára, így a családjuktól távol tanuló fiatalok részére is. Ez csakis modern kollégiumi hálózatban folyó kitűnő minőségű pedagógiai munkával lehetséges.
Aki csupán a nagyszabású, színes rendezvények, projektek, pályázatok sorát látja a Váci Mihály Kollégiumban, talán nem is sejti, mennyi tudatosság, munka és küzdelem szükséges létrehozásukhoz, a tantestület és a diákság együttes alkotásához. Az elmúlt három és fél évtized eredményei igazolták, hogy lehetséges minőségi munkát végezni, jó kollégiumot működtetni nagy intézményben, sokféle diákkal, nem ideális körülmények között is. Megvalósítják azt a küldetést, amit a Kollégiumi Szövetség már húsz éve hirdet: a tényleges igénybe vevő a (távol lévő) család, a legfontosabb partner a diák, illetve a diákok közössége. Megmutatkozott ez a kollégium legkritikusabb helyzetében is: konfliktust vállalva megóvták nevelési eredményeiket, elérték a diákok és tanáraik együtt maradását.
Mindez nem jelent befelé fordulást: figyelnek a belső és külső változásokra, a tantestület építésére, a módszertani kultúra megújítására, a tapasztalatok cseréjére, a partnerek igényeire, a lehetőségekre és a csapdákra. A fogyatékkal élő diákokat nem csupán befogadták, hanem - a többi diákot is bevonva - példamutató módon segítik, fejlesztik őket, és ezáltal gazdagították a kollégium életét. Szívvel és ésszel végzik munkájukat. A Váci Mihály Kollégium vezetése, tantestülete, az összes dolgozó munkájának eredménye azt is megmutatta, hogy komplex feladatrendszer jó minőségű ellátásához, a pedagógiai küldetés teljesítéséhez elengedhetetlen az intézményben ható összes nevelési tényező önálló, felelős uralása, összehangolása és működtetése.
További sikeres munkájukhoz sok erőt, találékonyságot és állhatatosságot kívánok!
Ringhofer Ervin,
a Kollégiumi Szakmai és Érdekvédelmi Szövetség alelnöke
Vissza