HOGY KÖZÖS ALAPRÓL INDULJUNK EL... | 5 |
(A KÖLTEMÉNY BELSŐ VÉGTELENSÉGE, KIMERÍTHETETLENSÉGE) | 7 |
(A MŰVÉSZI SZÜKSÉGSZERŰSÉGRŐL) | 19 |
(MIT, HOGYAN MIÉRT KOMMENTÁLUNK?) | 26 |
VERSRÉSZLETEK MIKROSZKÓP ALATT | 39 |
A SZÜKSÉGSZERŰSÉG FOKAIRÓL | 41 |
(CSISZOLÁS VAGY CSORBÍTÁS?) | 41 |
A Medvetánc szövegkritikája | 41 |
Változatok a mérlegen | 44 |
Egy vers változatai? Vagy két vers? | 54 |
FEJEZETEK A VERSNYELVI ANYAGISMERETBŐL | 59 |
(MALACVILÁGOSSÁG: A METAFORIKUS FŐNÉVI ÖSSZETÉTELEK EGY TÍPUSA) | 59 |
Tárgyilagos meghökkentés | 59 |
Mit jelent a harmadik sor? | 60 |
Groteszkség | 65 |
A malacvilágosság renard-i szükségessége | 67 |
(ÜGYELETES: TÖBBJELENTÉSŰ KÉPZŐK ÉS SZÁRMAZÉKSZÓK) | 71 |
Jelzős szerkezet - az alkotáson kívül | 71 |
A József Attila-i gond | 73 |
Nemcsak ügyeletesek, hanem tanulságosak is | 73 |
Képzett szó a versben | 77 |
(DALOCSKÁD LENNÉK: LÍRAI KICSINYÍTÉS) | 79 |
Mit jelent kicsinyíteni? | 79 |
A kicsinyítő képzés közelebbi rokonsága | 80 |
Főnevek kicsinyítő képzése | 81 |
Személyek nevének a kicsinyítése | 84 |
Tárgyak, jelenségek nevének kicsinyítése | 85 |
Kicsinyített melléknevek | 89 |
A kicsinyítő jelzős szerkezet | 91 |
A cselekvés elaprózása, kicsinyítése | 96 |
Van-e igei alaptagú kicsinyítő szószerkezet? | 98 |
A képi kicsinyítés | 99 |
Irányelvek | 101 |
A főbb kicsinyítési jelenségek gyakorisága | 102 |
"Holt" számok, eleven vers | 112 |
(HARS: SZÓFAJT NEM VÁLTÓ ELVONÁS) | 114 |
Életképes-e Ady szava? | 114 |
Elvonással létrejött szavak stilisztikai értékelése | 116 |
A szövegből kiemelt harsány- hars szópár | 118 |
A hars a szövegösszefüggésben | 119 |
József Attla más elvonásait is értékeljük | 122 |
Eredet és hatás | 130 |
(TOPOG: JELENTÉSFELÚJÍTÁS, MAGAS-MÉLY ALAKPÁROK) | 131 |
Mi a topog, topogás József Attila-i jelentése? | 131 |
Mit szolgál a jelentésmódosítás? | 133 |
A hangrendi átcsapás lehetőségei | 135 |
(HIBBAN: ALAKI HASONLÓSÁGON ALAPULÓ JELENTÉSÁTVITEL) | 138 |
A kimeríthetetlen Eszmélet | 138 |
A hibban ige | 139 |
Az eredeti jelentés és József Attila verssora | 140 |
A jelentésátvitel | 143 |
SZÖVEGTANI BÖNGÉSZÉS: | |
RÉSZLETEK A KÖLTŐ SZERKESZTÉSTANÁBÓL | 147 |
(A LÍRAI VERS ZÁRÓJELEI) | 147 |
Zolnai Béla nyomán - József Attila nyomában | 147 |
Az erős elhatárolás és hatása | 149 |
"Mellékesítés"? | 151 |
A közlésviszonyok módosítása | 154 |
Írásjelváltozatok | 159 |
A zárójel "hangzása" | 165 |
"(a mű világának minden pontja archimédeszi pont)" | 167 |
(A NYELVTANI ELSŐ ÉS MÁSODIK SZEMÉLY A LÍRÁBAN) | 168 |
Én - én - én | 168 |
Te és ti | 171 |
A statisztikázó őszinte vallomása | 172 |
Szempontok a statisztikához | 174 |
Hol van az én, hol van a mi? | 187 |
a) Az egyes szám első személyű alak késleltetése | 187 |
b) A többes szám első személy késleltetése | 195 |
c) Az én-mi irányú kései grammatikai azonosulás | 196 |
d) A vizsgált eszközök eloszlása és gyakorisága | 198 |
A második személy a lírai életműben | 200 |
a) A nyílt felhívás hiánya | 200 |
b) A csak formális második személyek | 201 |
c) A valós második személyeket szólító versek | 210 |
d) Többes szám második személyt tartalmazó költemények | 218 |
A második személyű szóalak helye a versben | 219 |
Ismét: "Én nem vagyok te..." | 223 |
(A LÍRAI ÉN IDÉZ) | 224 |
Újabb én és te? | 224 |
Reminiszcencia, idézetszerű utalás, idézet a versben | 224 |
Az idézet kategóriája, fajai, az önidézet | 229 |
Az egyenes, a "függő" vagy tartalmi és a "szabad, megelevenítő függő" idézés | 237 |
A versbeli idézés írásmódja | 239 |
A versbeli idézetek írásjelezésének tanulságai | 244 |
A lírai versbe ékelt idézetek művészi funkciója | 251 |
Az idézetes és önidézetes versek gyakorisága | 256 |
(ÖNRÍMEK) | 260 |
Az önrímelés | 260 |
Az önrímek poliszémiája | 264 |
A toldalékrímek | 269 |
Az önrímek, toldalékrímek és a rímhosszúság | 274 |
Az önrímek mondatelőzményei | 277 |
A Szegényember balladája rímei | 279 |
MŰVÉSZI SZÜKSÉGSZERŰSÉG - NYELVI SZÜKSÉGSZERŰSÉG | 282 |
(BABITS ÉS JÓZSEF ATTILA KEZEI: PÁROS TESTRÉSZEK NEVÉNEK TÖBBES SZÁMA) | 282 |
Nyelvhelyesség - lírai szükségszerűség | 282 |
Babits kezei | 283 |
És József Attiláé... | 284 |
A kezei-félék feladatai | 286 |
További problematikus többes számok | 292 |
(A VASTŐR ÉS A FATUTAJ VASA ÉS FÁJA? FOGALMI TERJENGŐSSÉG A KÖLTÉSZETBEN) | 295 |
Nemcsak az értelem szól az értelemhez | 295 |
Miféle nyelvi alakulat a mi vastőrünk, fatutajunk? | 297 |
A fa- és vas- funkciója | 298 |
(EGY HOSSZAN EJTETT RÖVID U KÖRÜL: AVAGY A KÖLTŐI ÉS AZ ELŐADÓI SZABADSÁGRÓL) | 307 |
Poetica licentia: mit tehet a nyelvvel a költő? | 307 |
A ritmikai-rímelési feladatot teljesítő poetica licentia | 309 |
József Attila verstani műhelyében | 312 |
Előadói szabadság? | 316 |
A József Attila- költemények hiteles szövege | 321 |
Következtetés | 323 |
(NYOLCSZÓTAGNYI VERS A MIKROSZKÓP ALATT) | 324 |
Az ámulok-elmulok rímpár | 324 |
Sortöltelék-e az Én? | 327 |
Az elmulok egyes szám első személyűsége | 328 |
A hogy rangja | 330 |
Hat mély : két magas | 334 |
Összefoglalás? | 335 |
JEGYZETEK | 337 |
RÖVIDÍTÉSEK | 353 |
SZÓ- ÉS TÁRGYMUTATÓ | 355 |
VERSMUTATÓ | 372 |