1.060.331

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az elsajátítási motiváció

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Műszaki Könyvkiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 241 oldal
Sorozatcím: Tanítás és tanulás
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-16-4226-1
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A tanulási motiváció vizsgálata a pedagógiai kutatások egyik legdinamikusabban fejlődő területe. A tudásunkat az utóbbi években alapvetően megújító, sokirányú munkát elsősorban az a felismerés tartja mozgásban, mely szerint nem lehet megérteni az értelmi fejlődés legegyszerűbb folyamatait sem, ha nem tanulmányozzuk azokat a tényezőket, amelyek folyamatosan fenntartják a fejlődéshez vezető tevékenységeket. Különösen fontos az iskolai kontextusban lezajló tanulási-tanítási folyamatok motivációs hátterének megértése. A modern társadalmak a készségek, képességek hatékonyabb fejlesztését, jól megértett, széles körben alkalmazható tudás kialakítását várják el az iskolától, és ez nem lehetséges a tanulók figyelmének megragadása, érdeklődésének folyamatos fenntartása nélkül.
Az elsajátítási motiváció fogalma köré épülő vizsgálatok újszerű megközelítést jelentenek a motivációkutatás történetében. Azoknak a folyamatoknak a részletesebb feltárására koncentrálnak, amelyek magában a tanulás... Tovább

Fülszöveg

A tanulási motiváció vizsgálata a pedagógiai kutatások egyik legdinamikusabban fejlődő területe. A tudásunkat az utóbbi években alapvetően megújító, sokirányú munkát elsősorban az a felismerés tartja mozgásban, mely szerint nem lehet megérteni az értelmi fejlődés legegyszerűbb folyamatait sem, ha nem tanulmányozzuk azokat a tényezőket, amelyek folyamatosan fenntartják a fejlődéshez vezető tevékenységeket. Különösen fontos az iskolai kontextusban lezajló tanulási-tanítási folyamatok motivációs hátterének megértése. A modern társadalmak a készségek, képességek hatékonyabb fejlesztését, jól megértett, széles körben alkalmazható tudás kialakítását várják el az iskolától, és ez nem lehetséges a tanulók figyelmének megragadása, érdeklődésének folyamatos fenntartása nélkül.
Az elsajátítási motiváció fogalma köré épülő vizsgálatok újszerű megközelítést jelentenek a motivációkutatás történetében. Azoknak a folyamatoknak a részletesebb feltárására koncentrálnak, amelyek magában a tanulás folyamatában rejlő késztetéseket, örömforrásokat, jutalmakat kívánják az elsajátítási folyamatok fenntartásának szolgálatába állítani. Ez a monográfia az elsajátítási motívumokat fókuszba állítva ad áttekintést a motivációkutatás legújabb eredményeiről. A szerző a nemzetközi kutatások áttekintését követően saját vizsgálatai eredményeit foglalja össze. Bemutatja az elsajátítási motívumok óvodás- és iskoláskori fejlődését, elemzi a fejlődést befolyásoló családi és egyéb tényezőket. Végül olyan fejlesztő tevékenységekből felépülő program lehetőségét vázolja fel, amely a motívumokra irányuló beavatkozások révén közvetve segíti az iskolai munka eredményességének javítását. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 11
KÖSZÖNETNYILVÁNÍTÁS 17
1. A TANULÁSI MOTIVÁCIÓ KUTATÁSÁNAK ELMÉLETI KERETEI 19
Tanulási motiváció 19
Motiváció, motívumok 21
A motiváció viselkedéspszichológiai értelmezése és ennek korlátai 23
Új utak a tanulási motiváció felfogásában: Róbert White elmélete 25
Az önjutalmazó motívumok 27
Célok mint motívumok 30
A tanulási énkép mint tanulási motívum 34
Tantárgyi motívumok 36
A tanulási motiváció és a környezet 37
A tanulási motívumok fejlődése 39
2. ELSAJÁTÍTÁSI MOTIVÁCIÓ: ELMÉLETI ALAPOK 43
Az elsajátítási motiváció értelmezése 43
Az elsajátítási motiváció összetevői 49
Értelmi elsajátítási motívum 49
Szociális elsajátítási motívumok 51
Motoros elsajátítási motívum 53
Az elsajátítási öröm 53
A célok és az elsajátítási motiváció 54
Az optimális kihívás 57
Az elsajátítási motiváció és a kompetencia 62
A szociális környezet és az elsajátítási motiváció 65
3. AZ ELSAJÁTÍTÁSI MOTÍVUMOK FEJLŐDÉSE 69
Születéstől 9 hónapos korig 70
8-9 hónapos kortól 17-22 hónapos korig 72
17-22 hónapostól 3 éves korig 74
Óvodás- és iskoláskor 78
Felnőttkor 81
A fejlődés további értelmezése 82
4. AZ ELSAJÁTÍTÁSI MOTÍVUMOK MEGISMERÉSÉNEK LEHETŐSÉGEI 85
A motiváció empirikus vizsgálatának módszerei 85
Megfigyelés spontán játék közben 87
Strukturált feladatok 88
Az elsajátítási motiváció kérdőíve (DMQ) 92
Az elsajátítási motiváció kérdőívének magyar változata 95
A mérőeszközök struktúrájának ellenőrzése: faktoranalízis 98
Kéthetes periódusban mért stabilitás 101
Két pedagógus értékelése közötti egyezés 102
A kérdőívek reliabilitása 105
5. AZ ELSAJÁTÍTÁSI MOTIVÁCIÓ FEJLŐDÉSÉNEK EMPIRIKUS VIZSGÁLATA 107
Az elsajátítási motívumok életkori változása 10-16 éves korban 108
Értelmi elsajátítási motívum 109
Szociális elsajátítási motívumok 112
Motoros elsajátítási motívum 118
Elsajátítási öröm 120
Az elsajátítási motívumok összefüggésrendszere 123
Az elsajátítási motiváció életkori változása 10-16 éves kor között 128
Az elsajátítási motívumok alakulása 4-16 éves kor között 133
A motívumok változásának longitudinális vizsgálata 136
6. AZ ELSAJÁTÍTÁSI MOTIVÁCIÓ FEJLETTSÉGÉT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK 141
Eltérően fejlődő gyermekek 141
Tanulásban akadályozott gyermekek 144
A családi háttér szerepe 150
Nemek közötti különbség 154
Településtípusok közötti különbség 158
Képzési típusok közötti különbség 160
7. AZ ELSAJÁTÍTÁSI MOTÍVUMOK ÉS A KÉPESSÉGEK FEJLŐDÉSE, FEJLESZTÉSE 165
Kisgyermekkori fejlesztés és sajátos nevelési igény 165
Az elsajátítási motiváció és az iskola 169
Képességek és motívumok 173
Képességek és motívumok fejlődése, fejlesztése 173
Kritériumorientált pedagógia 177
Egy konkrét példa: a DIFER programcsomag 179
Az elsajátítási motívumok és az értelmi fejlődés összefüggése 4-7 éves korban 182
Az elemi alapkészségek fejlődése a kísérleti félév alatt 183
A számlálás kritériumorientált fejlesztése 187
Az elsajátítási motívumok és az elemi alapkészségek kapcsolata 190
Az intelligencia összefüggése az elsajátítási motívumokkal és a készségekkel 194
Az alapkészségek fejlődését befolyásoló tényezők 196
Az értelmi elsajátítási motívum fejlődését befolyásoló tényezők 199
Az elsajátítási motívumok és az értelmi fejlettség összefüggése 9-12 éves korban 202
Az alapkészségek fejlődése és összefüggése az intelligenciával 203
Az elsajátítási motívumok és az alapkészségek, intelligencia összefüggése 205
Az iskolai eredményesség és az alapkészségek, intelligencia, motívumok összefüggése 210
ÖSSZEGZÉS 217
IRODALOM 221

Józsa Krisztián

Józsa Krisztián műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Józsa Krisztián könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem