1.063.231

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A szentmise

Szerző
Fordító
Eisenstadt
Kiadó: Prugg Verlag
Kiadás helye: Eisenstadt
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 323 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 12 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Bevezetés5
Történeti áttekintés
Az eucharisztia alapítása7
A történeti források7
Húsvéti lakoma-e az utolsó vacsora?9
Az átváltoztatás szavai és az új szövetség10
A test-vér szimbolika13
Hálaadó szertartás13
Az utolsó vacsora mint áldozati lakoma16
Az eucharisztia mint megemlékezés17
Az első közösségtől római hippolytusig19
Az első keresztények eucharisztiája20
A "kenyértörés"20
A vacsorával együtt tartott eucharisztia21
A megünneplés új ideje és új neve23
Az eucharisztia áldozati felfogása24
Régi elemek a szertartás rendjében25
Első és második századbeli tanúságok26
Római Szent Kelemen26
Antióchiai Szent Ignác26
Szent Justinus vértanú elbeszélése27
Justinus elbeszélésének elemei28
Szent Iréneusz30
Az eucharisztia a gnosztikusoknál31
Alexandriai Szent Kelemen és Origenész33
Római Szent Hippolytus33
Összefoglalás: az eucharisztia a 1-2. században35
A hálaadás ill. a tárgyi áldozat hangsúlyozása36
Az áldozat keresztény fogalma37
Zárókövetkeztetés39
A harmadik század39
Tertullianus39
Általános tanúságtétele39
Az eucharisztiának mint áldozatnak értelmezése40
Szent Ciprián42
Az eucharisztia: áldozat42
Papja: Krisztus43
A keresztény nép osztozik az áldozatban44
Az istentisztelet45
A szír Didaszkália tanúsága45
A görög atyák. A kelet liturgiák46
A görög atyák46
Cezáriai Euzébiosz és Aranyszájú Szent János46
A kappadókiaiakés Jeruzsálemi Szent Cirill48
A keleti liturgiák48
Egyiptom49
Antióchia49
Más szövegek50
Addai és Mari apostol anaphorája51
A kenyértörés51
Az adományok felajánlása52
A liturgia mint "misztérium"53
Eltolódás a Krisztus iránti magatartásban54
Az anamézis jelképes felfogása56
A nyugati liturgiák latin atyái57
Szent Ambrus57
Szent Ágoston57
A napi áldozat57
A belső áldozat58
Ruspei Fulgentius59
Nagy Szent Gergely60
A későbbi atyák61
A gall liturgiák62
A római liturgiák64
Változás és növekvő pompa64
A fogadalmi mise és a magánmise65
A fejlődés ellenhatásai67
A kora középkor68
A római liturgia bevezetése Galliába69
A "misemagyarázatok"71
Vita a valóságos jelenlétről72
A "feláldozás" megújulása73
A konszekráció mint emlékeztető áldozat74
A skolasztika virágkorától a reformációig76
Halesi Sándor és Nagy Szent Albert76
Aquinói Szent Tamás77
Duns Scotus és Gabriel Biel79
A korlátolt gyümölcsök elmélete és ennek hatásai81
A valóságos jelenlét felfogása, a misék szaporítása82
Támadás és ellentámadás84
Luther és a többi reformátor86
A trineti zsinattól máig87
Trient munkája87
Trient és a Tridentium utáni teológusok88
Az áldozat megsemmisülésének elméletei89
Misztikus megölés90
Valóságos "megölés"91
Más elméletek92
Újfajta megközelítés és ennek forrásai93
Korunk irányai95
Az eucharisztikus áldozat teológiája
A megváltás műve mint üdvözítő áldozat97
Krisztus azért jött, hogy megváltó áldozatot mutasson be97
Újfajta "áldozat"98
Az utolsó vacsora mint cselekedetben megnyilvánuló jövendölés100
A megváltói mű emlékezete102
Tárgyi emlékjelei102
A megjelenítés természete104
Krisztus jelenlétének különféle módjai106
A megemlékező cselekmény és tartalma108
Krisztus és az egyház áldozata110
A protestánsok és az egyház áldozata110
A katolikus hagyomány112
Szentségi áldozat114
Anamnézis115
Epiklézis116
Eucharisztia116
Proszphora118
Az egyház önátadásának egyéb kifejezései119
A felajánló egyház121
Az egész egyzáz felajánl122
Történelmi változások124
A tevékeny cselekvő: az egybegyűlt gyülekezet125
Zárókövetkeztetés127
A szentségi cselekmény és kellékei127
Az eucharisztikus cselekmény alanya128
A fölszentelt pap128
A pap mindig képes a konszekrációra130
Az eucharisztikus cselekmény anyaga131
Az átváltoztató szó132
Jézus szavainak ismétlése132
Az áldás vagy epiklézis134
A konszekrációs epiklézis helye és értelme135
A konszekrációs epiklézis új értelmezése136
Az áldozás mint áldozati lakoma138
A szentmise több, mint étkezés138
A szentmise mint étkezés140
A szentmise értelme és értéke141
Az összegyűlt közösség ünnepe142
Trient és a mise mint engesztelés143
A szemlélet történelmi eltolódása144
A szentmisének mint kegyelemközlő áldozatnak "hatékonysága"146
A mise gyümölcsei148
A stipendium150
Hogyan értsük helyesen, hogy a mise kegyelemközlő?150
A liturgikus forma
A szentmise szerkezetének kialakulása153
Alapszerkezet az apostoli időkben153
Egység és szabadság155
Közös hagyomány és növekvő szabályozás157
A bevezető szertartások158
Bevonulási szertartás, nyitó imák és tömjénezés159
A bűnbánati szertartások kifejlődése a misében161
1969-es miserend. Bevonulási szertartás és üdvözlés163
Bűnbánati szertartás és Kyrie165
Gloria167
Collecta169
A collecta műfaja és jellege170
Az igeliturgia172
Az olvasmányok és énekek kiválasztása172
Az evangélium174
A nyelvi szakadék176
A liturgikus reform177
Homlília178
Hitvallás (Credo)179
Egyetemes közbenjárások (hívők könyörgése)181
A felajánlás183
A felajánlás a keleti liturgiában184
A felajánlás a nyugati liturgiában185
Felajánlási körmenet185
A szertartás kifejlődése186
Az új miserend188
Az eucharisztikus ima190
Az eucharisztikus ima történeti kifejlődése190
Az alapítási elbeszélés kezelése190
Az elbeszélés elhelyezése191
Anamnézis és felajánlás193
Közbenjárások194
A csendes kánon196
A liturgikus reform197
Általános megközelítés197
Az új eucharisztikus imák198
Prefáció és Sanctus199
A kánon többi része201
Az áldozási liturgia203
Az Úr imája203
Egyéb áldozás előtti szertartások204
Áldozás és áldozás utáni szertartások206
Új miserend207
Általános vonások, békecsók207
Más áldozási szertartások208
A befejező szertartás210
Az áldás211
Ünnepélyességi formák az eucharisztia megülésében212
Püspöki és papi mise213
Magánmise215
A liturgikus mozgalom216
Koncelebrálás (együttmisézés)217
Az eucharisztikus alakító elemei219
A nép részvétele220
Zene221
A többi művészet223
A művészet alkalmazásának liturgikus elvei224
Hitelesség és rend225
A mise lelki és lelkipásztori oldala
Eucharisztikus jellegű vallásosság és keresztény élet229
Az eucharisztia mint a lelkiség központja229
Az egész keresztény élet központja231
A jel és a jelzett dolog233
A keresztény önfeláldozás istentiszteleti kifejlődést keres233
A fő istentiszteleti kifejlődés az eucharisztia235
A titok fátyla - vagy látható bemutatás?237
A misztérium lefátyolozása a hívők elől237
Az értelmes világosság eszménye239
Mérlegkészítés241
Fátyol alatt és fátyol nélkül ugyanegy misztérium243
Milyen sűrűn mutassuk be a misét?245
Vasárnap és eucharisztia245
Modern viszonyok és korszerűsítések247
Köznapi misék249
Mindennapi mise250
A bemutatás és a részvétel gyakoriságának szabálya251
A szentmise a lelkipásztori működésben253
A vasárnapi mise központi szerepe254
Misemagyarázat256
A homília jelentősége és szerepe258
Maga a mise önmagának legjobb magyarázata259
Az ünneplő közösség261
Az alkalmazkodás és határai262
Plébániamise és csoportmisék263
A kis közösségeknek tartott misék kérdése ma265
Eucharisztia és az egyház egysége267
Az eucharisztia mint az egység oka és kifejezője267
A közös istentisztelet kérdése269
A katolikus egyház jelenlegi álláspontja271
Az ökumenikus mozgalom és az interkommúnió272
Befejezés274
Jegyzetek279
Bibliográfia290
Rövidítések295
Névmutató297
Tárgymutató309
Latin szavak jegyzéke317
Görög és héber szavak jegyzéke316

Josef A. Jungmann

Josef A. Jungmann műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Josef A. Jungmann könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem