1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A középiskola szerepe a Horthy-korszak művelődéspolitikájában

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 159 oldal
Sorozatcím: Neveléstörténeti Könyvtár
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelent 1100 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az 1919-es proletárforradalmon győzedelmeskedő ellenforradalom vezetői felismerték, hogy politikai céljaik megvalósításában rendkívül nagy jelentősége van a művelődéspolitikának, a különböző... Tovább

Előszó

Az 1919-es proletárforradalmon győzedelmeskedő ellenforradalom vezetői felismerték, hogy politikai céljaik megvalósításában rendkívül nagy jelentősége van a művelődéspolitikának, a különböző társadalmi rétegek nevelésének az ellenforradalom eszméi szellemében. A 20-as évek elején politikusok és művelődéspolitikusok nem győzték hangoztatni, hogy a dualizmus kora - a művelődés terén is elért vitathatatlan eredményei ellenére - nélkülözte a művelődés minden ágát tervszerűen átfogó, koncepciózus művelődéspolitikát. Hangsúlyozták, hogy az országvezetés e tekintetben sem folytathatja ott, ahol elődei az 1918/19-es forradalmak előtt abbahagyták. Ez a felismerés a proletárforradalom tapasztalataiból táplálkozott, mely megmutatta, hogy az ország népének jelentős része más nézeteket vallott a társadalmi igazságról, hazafiságról, humanizmusról, mint az uralkodó osztályok. A lakosság széles köreinek a forradalom eszméivel való - rokonszenvezését igyekeztek a dualizmus korának bűnös liberalizmusával magyarázni, mely az uralkodó osztályok eszméi mellett teret engedett különféle „romboló" eszméknek, polgári radikális és szocialista gondolatoknak is. Ahhoz, hogy a proletárforradalom veszélye ne térjen újra vissza, úgy gondolták, szükséges, hogy az eszmék síkján is rendet és egységet teremtsenek: céltudatosan és szervezetten terjesszék az ellenforradalom eszméit, s minden eszközzel, elhallgatással, elferdítéssel, demagóg polemizálással folytassák a harcot minden haladó gondolat ellen. Különös fontosságot tulajdonítottak természetesen annak, hogy az ifjúság lelkébe beleoltsák az ellenforradalom eszméit.
A proletárforradalom nyújtotta politikai leckén túl a Tanácsköztársaság nagyszabású művelődéspolitikai koncepciója és programja is tervszerű munkára serkentette az ellenforradalom vezetőit. Tudták, hogy ez a program milyen mély benyomást gyakorolt az ország közvéleményére, s hogy megvalósulása az ország művelődési viszonyainak gyökeres átalakulását jelentette volna. Vissza

Tartalom

Bevezetés 5
I. A középiskola szervezete és helye az iskolarendszerben 11
Középiskolai törvények a 20-as és 30-as években 19
Egyházi iskolák 31
II. A középiskolai tanulók 35
A tanulók származás szerinti megoszlása 42
III. A nevelés szelleme 54
A nevelés célja 57
A nevelés szelleme a bethleni konszolidáció éveiben 64
A nevelés szelleme a 30-as évek közepétől 71
IV. A művelődés anyaga 87
Az 1924. és az 1934. évi középiskolai törvények alapján létrejött óra- és tantervek fő jellegzetességei 93
V. A tanárok 108
VI. A középiskola mint „elitiskola" 123
Jegyzetek 135

Jóború Magda

Jóború Magda műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Jóború Magda könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem